Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Do it yourself: Bouw een BR 85

Gestart door Ronald zondag 31 oktober 2010, 18:09:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Do it yourself: Bouw een BR 85
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Do it yourself: Bouw een BR 85
Hoi allemaal,

wat moet je doen als je 2 knutselmodellen heb liggen? Ze zo goed mogelijk combineren. In mijn geval waren dat de Marklin 3084; BR 50 (zonder tender) en een Marklin 3696 (BR 86, slechte aandrijving). Haak niet meteen af, want ik heb gewoon een ijzerzaagje, vijltjes (grof en fijn), plamuur, superlijm en modelbouwlijm gebruikt.

Op basis van deze 2 modellen kun je toch al wat verschillende varianten gaan maken, maar ik koos voor een BR 85; een lok die ik al een poosje graag in bezit wil hebben. Hieronder een verslagje.

Als basis diende de Marklin 3084 met onderstel, aandrijving, ketel en decoder. Het machinistenhuis (van plastic) kan met beleid voorzichtig worden verwijderd. Tevens moeten de omlopen van de lok (ook plastic) voorzichtig verwijderd worden. Restjes plastic worden weggevijld.


Voor de BR 85 zijn er verder nog een aantal zaken nodig: nieuwe omlopen + frontplaat, een 3e cillinder en een pomp. Deze heb ik uit een bouwdoos van een BR 50 gehaald.


Als eerste wordt het machinistenhuis van de BR 86 voorzichtig losgezaagd van de kap. Dit moet precies op de overgang van machinistenhuis naar waterbak gebeuren. Vervolgens moet het machinistenhuis iets ruimer gevijld worden, en met passen en meten is het goed te doen.




Het machinstenhuis wordt, als het geheel goed past, vastgezet met superlijm aan de metalen ketel.
Dan volgen de waterbakken. Deze worden afgezaagd op de overgang van waterbak naar ketel. Aangezien de kap van plastic is, gaat dit vrij makkelijk.


Voorzichtig en recht zagen, vervolgens de waterbak langs de ketel leggen en goed kijken of het geheel goed recht is. Kleine naden maken niet uit, die worden later weggewerkt. Wel belangrijk is dat de waterbakken mooi aansluiten op de kap, en niet te ver uitsteken. Als je gewoon bovenstaande methode volgt, heb je meer dan genoeg "vlees" over om te kunnen corrigeren.


Een decoder zat er al in; ik weet alleen niet welke dit is (dus wie weet het?)


Zo, de waterbak aan de andere kant zit er ook op; het begint erop te lijken.


Dan is het tijd om de voorkant te doen. De omlopen van de BR 86, aan de waterbakken, moeten aangesloten worden op de frontplaat. Deze wordt dan op maat afgemeten en afgezaagd. Daarna even vijlen voor een mooie rechte overgang. Let er ook op dat beide omlopen even lang zijn, zodat de frontplaat ook mooi recht achter de trap valt.




De frontplaat met omlopen vastzetten aan de ketel en het trappetje. Dit doe je met voorzichtig een drupje superlijm. Ik was bang dat de modelbouwlijm hiervoor te zwak zou zijn.
Later zag ik op grootspoorfoto's dat de frontplaat meer achter de trap lag, i.p.v. er tegenaan. Klein detail.....


Zo komt die een stuk beter over:


Dan de 3e cillinder, die deze machines hadden. Die wordt uit het framepje van de modelbouwdoos gehaald en op maat geknipt (steekt anders vrij ver uit).


Dan volgt er een gedeelte waarvan ik vergeten ben foto's te maken. Maar je gaat nu met plamuur voorzichtig alle naden en kieren dichtmaken. Dit doe je door de wat grotere naden in te smeren met een penseeltje. Kleine naden vul je voorzichtig op door een beetje plamuur op een staafje te doen. Voorzichtig smeren en het overtollige verwijderen. Met een klein ijzerstaafje kun je het plamuur nog een beetje in vorm "snijden".
Na drogen kun je overige vlekken voorzichtig wegvijlen/-schuren.

Nu moet er nog een achterloopas komen, omdat de BR 85 een 1'E'1 machine is. Deze heb ik gemaakt door een voorloopstel van een Piko 01.5 in 2-en te zagen. 1 zijde heb ik tot aan de remkloot weggevijld, en een inkeping aan de bovenkant gemaakt (gewoon voorzichtig recht vijlen met een klein blokvijltje). Uit de bouwdoos wordt het oogje van de voorloopas van de BR 50 gehaald (afknippen van de rest) en in de inkeping gelijmd. Dit even laten drogen, omdat ik hiervoor ook superlijm heb gebruikt (vanwege mogelijke krachten achtte ik modelbouwlijm niet sterk genoeg).

Onder de kolenbak moet nog een setje buffers komen. Hiervoor heb ik de bufferbalk van een (sloop)Piko BR 01.5 gebruikt. Voorzichtig afgezaagd, en daarna netjes vlakvijlen totdat die mooi tussen de trappen op de kolenbak valt. Eventueel zou je ook de buffers uit de bouwdoos kunnen gebruiken.

Op het pinnetje waar de tenderkoppeling vroeger zat, heb ik een haakkoppeling van een BR 103 gezet. Deze komt dat precies tot de buffers. Daaronder komt de achteras, waarna het geheel wordt vastgezet met een borgringetje.

Vervolgens volgt een behandeling met matzwarte verf, in mijn geval van Revell. Ik heb gekozen om heel dun de verf aan te brengen met een penseel. Let op dat je de verf op ketel van boven naar beneden strijkt; je krijgt dan een soort brush-effect van metaal.

Even laten drogen en je hebt dit:



volgende keer verder met de sleper en afwerking.....
Groet,

Ronald
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
Zo, dat was een hele operatie :shock: en als ik het verslag en de foto's (ook deze keer had ik die al in de voor-vertoning gezien :oops:) mag geloven is het allemaal heel erg goed gelukt.
Petje af en een diepe buiging :o.

Heel veel succes met de afwerking van deze machine.

Toch heb ik één kanttekening tevens vraag: is het niet mogelijk die enorm grote en lelijke lompe koppeling aan de voorzijde te vervangen door een kleiner en/of eleganter exemplaar?
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
Bedankt Gerard! :D

Ik zit even te dubben om de na vandaag geleerde soldeerkennis in praktijk te gaan brengen. Op de decoder is nog iets te zien van (volgens mij) een functie-uitgang, dus misschien dat ik er een Telex opzet.......

Ben benieuwd of iemand weet wat het voor decoder is, aangezien die niet volgens de regels met een 6021 is te programmeren.
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
Je weet zeker dat die decoder niet is overleden?
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
Lijkt op een Kuhn T125 decoder.

http://www.kuehn-digital.de/pdf/N025+T145_en_b.pdf

Gr, Ben.
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
Citaat van: Gerard op zondag 31 oktober 2010, 19:07:35
Je weet zeker dat die decoder niet is overleden?

Jup, want rijden en licht schakelen doet die gewoon. Alleen programmeren naar een ander adres/aanpassen CV's doet die niet.

@ Ben: bedankt, zal het eens doorlezen en proberen zodra ik de sleper heb gemonteerd.  :D
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
Leuk zelfbouw projectje ik ga dit blijven volgen

groeten minitreintje/Dylan
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
Hoi Ronald, knap gedaan hoor, maar wel een slachtpartij zeg. :lol:
Dankzij de "einheitslokomotive" kon je je Br 85 samenstellen.
Ondanks dat de echte Br 85 op een 44 is gebaseerd, ziet ie er erg mooi uit.
Die decoder is idd een Kuhn T145, die groene en paarse draad zijn functie uitgangen.
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
@ Dylan: bedankt!

@ Kappa: Inderdaad, daarvoor zijn die Einheitsloks echt handig. Volgens mij komt de ketelopbouw van de 50-er ook overeen met de BR 85.
Bedankt voor de complimenten, ik zal binnenkort eens kijken wat ik allemaal kan instellen d.m.v. de pdf van Ben.  :D
Ik heb gemerkt dat er bij het afremmen een soort "knik" in het remmen zit, eerst langzaam remmen en daarna snel. Dit moet ik ook nog aanpassen.
Groet,

Ronald
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
Ik vind het een knappe operatie, en het lijkt behoorlijk goed. De 85 heeft alleen geen opbouw op het stuurhuis dak. De originele ketel van de BR85 is hetzelfde als de BR62, het onderstel is van de BR44 met een naloop-as.

Walter
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
Bedankt Walter! :D Ik weet dat dat die opbouw niet hoort, maar als ik het dak verwijder, verliest het machinistenhuis misschien zijn sterkte.

Ik heb zojuist de Telex voorop bevestigd, de draden gesoldeerd en sleper geplaatst. Werkt allemaal goed, dus decoder in de kap gepropt. Nu nog het laatste beetje aan de kap afwerken en de naloopas verbeteren.

Foto's volgen straks.....

Ronald
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
Citaat van: Ronald op maandag 01 november 2010, 16:03:01
Volgens mij komt de ketelopbouw van de 50-er ook overeen met de BR 85.
De ketel van de Br44 is dikker (grotere diameter) dan die van de br 50/52 etc.
Maar dat mag de pret niet drukken, ik vind het een heel leuk en geslaagd project.
Ik heb zelf ook een oude Br 50 (3084), maar ik moet er niet aan denken deze op te offeren voor zo'n project.
Daarvoor hecht ik er teveel emotionele waarde aan. :D
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Do it yourself: Bouw een BR 85
*** De informatie die in dit draadje staat, is nu óók beschikbaar in de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :

Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie beter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes.

Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar

John, 3railforum Wiki Medewerker