Hoi allemaal,
wat moet je doen als je 2 knutselmodellen heb liggen? Ze zo goed mogelijk combineren. In mijn geval waren dat de Marklin 3084; BR 50 (zonder tender) en een Marklin 3696 (BR 86, slechte aandrijving). Haak niet meteen af, want ik heb gewoon een ijzerzaagje, vijltjes (grof en fijn), plamuur, superlijm en modelbouwlijm gebruikt.
Op basis van deze 2 modellen kun je toch al wat verschillende varianten gaan maken, maar ik koos voor een BR 85; een lok die ik al een poosje graag in bezit wil hebben. Hieronder een verslagje.
Als basis diende de Marklin 3084 met onderstel, aandrijving, ketel en decoder. Het machinistenhuis (van plastic) kan met beleid voorzichtig worden verwijderd. Tevens moeten de omlopen van de lok (ook plastic) voorzichtig verwijderd worden. Restjes plastic worden weggevijld.
Voor de BR 85 zijn er verder nog een aantal zaken nodig: nieuwe omlopen + frontplaat, een 3e cillinder en een pomp. Deze heb ik uit een bouwdoos van een BR 50 gehaald.
Als eerste wordt het machinistenhuis van de BR 86 voorzichtig losgezaagd van de kap. Dit moet precies op de overgang van machinistenhuis naar waterbak gebeuren. Vervolgens moet het machinistenhuis iets ruimer gevijld worden, en met passen en meten is het goed te doen.
Het machinstenhuis wordt, als het geheel goed past, vastgezet met superlijm aan de metalen ketel.
Dan volgen de waterbakken. Deze worden afgezaagd op de overgang van waterbak naar ketel. Aangezien de kap van plastic is, gaat dit vrij makkelijk.
Voorzichtig en recht zagen, vervolgens de waterbak langs de ketel leggen en goed kijken of het geheel goed recht is. Kleine naden maken niet uit, die worden later weggewerkt. Wel belangrijk is dat de waterbakken mooi aansluiten op de kap, en niet te ver uitsteken. Als je gewoon bovenstaande methode volgt, heb je meer dan genoeg "vlees" over om te kunnen corrigeren.
Een decoder zat er al in; ik weet alleen niet welke dit is (dus wie weet het?)
Zo, de waterbak aan de andere kant zit er ook op; het begint erop te lijken.
Dan is het tijd om de voorkant te doen. De omlopen van de BR 86, aan de waterbakken, moeten aangesloten worden op de frontplaat. Deze wordt dan op maat afgemeten en afgezaagd. Daarna even vijlen voor een mooie rechte overgang. Let er ook op dat beide omlopen even lang zijn, zodat de frontplaat ook mooi recht achter de trap valt.
De frontplaat met omlopen vastzetten aan de ketel en het trappetje. Dit doe je met voorzichtig een drupje superlijm. Ik was bang dat de modelbouwlijm hiervoor te zwak zou zijn.
Later zag ik op grootspoorfoto's dat de frontplaat meer achter de trap lag, i.p.v. er tegenaan. Klein detail.....
Zo komt die een stuk beter over:
Dan de 3e cillinder, die deze machines hadden. Die wordt uit het framepje van de modelbouwdoos gehaald en op maat geknipt (steekt anders vrij ver uit).
Dan volgt er een gedeelte waarvan ik vergeten ben foto's te maken. Maar je gaat nu met plamuur voorzichtig alle naden en kieren dichtmaken. Dit doe je door de wat grotere naden in te smeren met een penseeltje. Kleine naden vul je voorzichtig op door een beetje plamuur op een staafje te doen. Voorzichtig smeren en het overtollige verwijderen. Met een klein ijzerstaafje kun je het plamuur nog een beetje in vorm "snijden".
Na drogen kun je overige vlekken voorzichtig wegvijlen/-schuren.
Nu moet er nog een achterloopas komen, omdat de BR 85 een 1'E'1 machine is. Deze heb ik gemaakt door een voorloopstel van een Piko 01.5 in 2-en te zagen. 1 zijde heb ik tot aan de remkloot weggevijld, en een inkeping aan de bovenkant gemaakt (gewoon voorzichtig recht vijlen met een klein blokvijltje). Uit de bouwdoos wordt het oogje van de voorloopas van de BR 50 gehaald (afknippen van de rest) en in de inkeping gelijmd. Dit even laten drogen, omdat ik hiervoor ook superlijm heb gebruikt (vanwege mogelijke krachten achtte ik modelbouwlijm niet sterk genoeg).
Onder de kolenbak moet nog een setje buffers komen. Hiervoor heb ik de bufferbalk van een (sloop)Piko BR 01.5 gebruikt. Voorzichtig afgezaagd, en daarna netjes vlakvijlen totdat die mooi tussen de trappen op de kolenbak valt. Eventueel zou je ook de buffers uit de bouwdoos kunnen gebruiken.
Op het pinnetje waar de tenderkoppeling vroeger zat, heb ik een haakkoppeling van een BR 103 gezet. Deze komt dat precies tot de buffers. Daaronder komt de achteras, waarna het geheel wordt vastgezet met een borgringetje.
Vervolgens volgt een behandeling met matzwarte verf, in mijn geval van Revell. Ik heb gekozen om
heel dun de verf aan te brengen met een penseel. Let op dat je de verf op ketel van boven naar beneden strijkt; je krijgt dan een soort brush-effect van metaal.
Even laten drogen en je hebt dit:
volgende keer verder met de sleper en afwerking.....
Groet,
Ronald