Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

rondwegbaan z-spoor

Gestart door wilbert koolmees zondag 31 oktober 2010, 12:47:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

rondwegbaan z-spoor
goedemiddag,

Ik ben begonnen aan mijn eerste baan in z-spoor.

Mijn baan heeft een afmeting van 154cmX80cm.

Ik ga analoog rijden, ik heb het geprobeerd om digitaal te gaan rijden maar dat zag ik niet zo zitten dus is mijn keuze op analoog gekomen. Het leuke van analoge besturing is dat je zelf de seinen en de wissels kan bedienen, dit ga ik ook doen dmv een bedieningspaneel te maken waar ik alles op kan schakelen.

Ik heb mijn baanplan gewoon met een sjabloon getekend van marklin typenr:0212, omdat ik niet een programma als winrail heb, en dit tekensjabloon had ik een keer gekregen voor de sinterklaas.
Ben 4 avonden aan het tekenen geweest en daarvoor ben ik ongeveer een jaar aan het denken geweest om een leuk baanplan te bedenken.

Dit is mijn baanplan zoals ik hem heb getekend.
Re:rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
Oeps, iets te snel gedrukt op verzenden.

Hier komt hij dan.
Re:rondwegbaan z-spoor
Lid sinds: 2009

offline
Re:rondwegbaan z-spoor
Hallo Wilbert.

Je hebt een mooi banenplan vind ik!
Als je te snel op Enter hebt gedrukt, staat er rechtsboven in je bericht een knop Aanpassen, als je daar op klikt, kan je het bericht aanpassen en de foto er alsnog bijplaatsen.

Veel succes met je baan!


Mvg,
Wilco
Re:rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
Mijn baanplan bestaat uit vijf aparte stroomkringen die elk een aparte rijregelaar hebben.

Ik ben begonnen met het bouwen van de rode stroomkring.
Het blauwe spoor is een industriespoor en loopt half door de berg, naar het industrie gebied.

Links bovenin komt een berg met een dorp erop.
Ik wil een weg laten lopen vanaf het dorp naar beneden naar het station.

Rechts bovenin komt een kleine berg met een ruine erop, en een weg naar het dorp, maar hoe ik dat ga maken weet ik nog niet, eerst maar eens het elektrische gedeelte maken.
Re:rondwegbaan z-spoor
ga je met blokbeveiliging werken?

groeten minitreintje/Dylan
Re:rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
Ik ga niet met blokbeveiliging werken, ga alles zelf schakelen met een bedieningspaneel.
De baan is niet zo groot en het is overzichtelijk.

mvg

wilbert koolmees
Re:rondwegbaan z-spoor
Ah oké

groeten minitreintje/Dylan
Re:rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
hier een update,

Ben begonnen met het maken van een bedieningspaneel.
De afmetingen zijn: Lxbxh = 44x31.5x13.5.
De tekening heb ik in excel gemaakt en uitgeprint op A3.
De schakelaars en ledjes komen bij conrad vandaan.

Hij is nog niet klaar want zoals je ziet moet hij nog geverfd worden en er moeten nog meer schakelaars en ledjes komen.

groet wilbert
Re:rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
mijn nieuwe aanwinst.

De rolbrug 89941, hij is echt geweldig, heb hem ook al proef laten draaien en hij doet het perfect.

Ik heb hem ook al op de baan gezet (gewoon los) om te kijken of hij wel op de goeie plek staat, en nu kwam ik er achter dat de rolbrug wel goed staat maar de opstelsporen (die op mijn baanplan staan getekend tussen het station en de rolbrug) kwamen te dicht bij het station.

Ik ga maar eens  kritisch naar mijn baanplan kijken of ik wat kan aanpassen.

groeten wilbert





Re:rondwegbaan z-spoor
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:rondwegbaan z-spoor
Mooi schakeltableau Wilbert! :wink:

Groeten,

Erik.
Re:rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
dank je,

ik ben bang dat ik hem moet aanpassen anders heb ik geen ruimte voor een
weg langs het station.

groet wilbert
Re:rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
Ik heb mijn baanplan moeten aanpassen want anders heb ik straks een probleem met de scenery.

Ik moet alleen mijn bedieningspaneel aanpassen.

Verder ga ik de twee buitenste sporen een stukje omhoog brengen zodat ik wat diepte krijg.

Ik heb ook twee extra wissels in de baan gebracht zodat ik later een uitbreiding kan maken.
Re:rondwegbaan z-spoor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:rondwegbaan z-spoor
Hoi Wilbert.
Bijzonder leuk en erg interessant om eens een ontwerp in Z-schaal te kunnen volgen!
Ongelooflijk hoeveel je op een relatief kleine oppervlakte kwijt kan!
Vroeger was ik er van overtuigd dat je pas vanaf H0 een goed rijdende modelspoorbaan kunt creëren maar sinds mijn mislukte "N spoor periode" is er gelukkig een enorme ontwikkeling op gang gekomen.

Veel succes met ontwerp en bouw van je baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
Ik heb mijn nieuwe baanplan uitgeprint op A3 papier.

Ik ga deze week met het bedieningspaneel beginnen.Eerst naar de bouwmarkt om wat hout te halen en een afwerklijst om de randen mooi af te werken, foto`s volgen zo spoedig mogelijk.

groet

wilbert
Re:rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
Goedenavond,

Zoals beloofd een foto van het nieuwe bedieningspaneel.

Ben er best een tijd mee bezig geweest om het paneel weer opnieuw te maken, maar het resultaat mag er zijn. :)
Ik moet alleen nog de rest van de schakelaars en de ledjes kopen zoals jullie kunnen zien.

groet

wilbert
Re:rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
ben bezig om een begin te maken met het ballasten van de rails.
ik heb een proefstuk gemaakt maar kan alleen niet kiezen welke kleur het wordt.
ik denk zelf de donkere kleur, graag advies.

groeten wilbert
Re:rondwegbaan z-spoor
Hoi Wilbert,

Zelf vind ik de lichte erg mooi en zou die ook toepassen.
Maar is moeilijk want ieder heeft zijn eigen smaak.

Zelf ballast ik me z rails niet meer.Het is wel ontzettend mooi maar als je iets moet vervangen een drama om los te maken vind ik en heb dat al 3 keer mee mogen maken helaas.

Maar ben zeker benieuwd naar jou vorderingen, wie weet ga ik overstag.

Succes en hou je topic in de gaten.
Re:rondwegbaan z-spoor
Kayotic
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
Hallo Wilbert

En als je de twee kleuren ballast bij elkaar gooit hoe ziet het er dan uit.
Voor mijn Z-baan gebruik ik een rood-bruine en een donker-bruine mix, maar dit is om oud vervuilt kiezelstenen ballast weer te geven.
Bij een moderner ballastbed zijn de stenen licht-grijs/beige van kleur en 'gekraakt' uit rotsblok.

Succes bij het uitproberen
Re:rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
Kay,

Ik heb de twee kleuren door elkaar gemengd.
Het ziet er mooier uit dan de donkere ballast vind ik.
Op de foto is het toch wat donkerder dan in het echt, zal wel aan de instelling van mijn fototoestel liggen.

Groet wilbert


Re:rondwegbaan z-spoor
Kayotic
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
Wilbert

Ziet er goed uit. Bij Z spoor is het zowiezo lastig om echt op schaal te ballasten,
maar dit lijkt mij een prima ballastbed.

Succes
Re:rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
Kay,

Bedankt voor de reactie.
Ik heb de ballast bij jeweha-modelbouw gekocht, deze zaak zit in belgie.

Ik ga eerst de stroom voorziening helemaal goed maken voordat ik ga ballasten.

Wat is nu beter, de seinen al op de baan bevestigen en dan ballasten of eerst ballasten en dan de seinen plaatsen?

groet

wilbert



Re:rondwegbaan z-spoor
Kayotic
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
Mij lijkt het handiger eerst de seinen te plaatsen en check ook of alles goed werkt; stroomvoorziening, wissels, seinen en zo.
Re:rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
goedemorgen,

Nu de zomer een beetje op z`n eind is(als je al van een zomer kon spreken) en de tuin is klaar heb ik nu weer meer tijd om aan de treinbaan te werken en het is ook wat minder warm in de kamer(als de zon schijnt dan is het te warm in mijn kamer).
Ik heb wel goed kunnen nadenken over mijn bedieningspaneel die eerst aan de muur hing.
Ik heb hem nu in een kast gemaakt met alle rijregelaars, en trafo`s. Er zit een schakelaar in het front waarmee ik alles in een keer aan en uit kan zetten, naast de schakelaar komt nog een autoradio en wielen aan de onderkant zodat hij verrijdbaar is(makkelijk met verhuizen).
Re:rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
Aan de onderkant van de baan heb ik draadkokers rondom lopen.
En een groete plank gemaakt waar ik mijn klemmenstrook en relais kwijt kan.
Re:rondwegbaan z-spoor
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:rondwegbaan z-spoor
Dag Wilbert.

Lijkt mij dat wanneer je de DIN-rail een kwartslag draait en de smalle bedradingskoker
er dan onder plaatst (dus naar boven verplaatst) dit logischer werkt: kun je de klemmen
en relais aan beide zijden bedraden :wink: Verder ziet het er allemaal netjes uit hoor! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re:rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
@eric

aan de rechterkant van de klemmenstrook komt een draadkoker en daarnaast komen de relais en dan weer een draadkoker, maar de draadkokers zijn op dus ik kan even niet verder

mvg

wilbert koolmees
Re:rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
heb afgelopen weekend de inbouwradio binnen gekregen, probeer hem van het weekend in te bouwen. Volgende week naar houten, ik moet nog ledjes hebben voor mijn bedieningspaneel en nog wat relais.
Re:rondwegbaan z-spoor
wilbert koolmees
gast

Re:rondwegbaan z-spoor
De ledjes heb ik ingebouwd in het paneel en de radio is ook ingebouwd, is best wel lekker als je bezig bent en je hebt een achtergrond muziekje erbij.Nu nog een ijskast met bier erbij en dan is het helemaal goed.(hahahaha). :D