Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen

Gestart door AlexH zaterdag 30 oktober 2010, 22:42:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
M'n BR216 was standaard Delta met 3* motor. Ik heb ook een DB103 met 5* hoogvermogen en deze vind ik veel mooier rijden. Er zat een Delta decoder in van het eerste type met soldeerpads om het adres in te stellen.

Toen ik de 60760 ombouw kit tegenkwam was de keuze om deze in te gaan bouwen snel gemaakt. Voordeel van de nieuwe decoder is dat er ook optrek/afrem vertraging in zit en instelbare maximum snelheid, iets wat de Delta decoder niet heeft. Vandaag heb ik het kitje opgehaald bij Somberg in Almelo. Ik had al wel gelezen dat deze decoder soms wat vergeetachtig is, maar ik ga eerst wel proberen hoe hij het standaard doet, voor ik ga modificeren.

Vandaag ben ik begonnen met het uitbouwen van de huidige motor en Delta decoder. Daarna heb ik het "tandwiel blok" helemaal schoongemaakt. Nu hij helemaal schoon en vetvrij is loopt hij wel wat schraal en 'squeeky' maar dat is tzt wel weer te verhelpen met een klein drupje olie. Vervolgens heb ik het nieuwe anker, de permanent magneet en het nieuwe motorschild gemonteerd. Fluitje van een cent, 2 schroefjes vast en je bent klaar. Omdat ik geen geschikte krimpkous meer had is het project even gestrand. De door Märklin meegeleverde plastic buisjes zijn waardeloos en heb ik direct weg gegooid.

Het plan is om ook gelijk de lamp verlichting te vervangen voor leds. Ik heb de kap getest met een niet al te felle groene led op 2x een AA batterij. Dit geeft al redelijk licht naar de "lampen". Als ik een flink felle led gebruik gaat dat prima werken. De lamp fittingen zijn geïsoleerd dus dat is al goed. Ik hoop alleen dat de pennen van een led in de fitting passen. In het ergste geval moet ik de fittingen een kwart slag draaien en de pennen van de leds er helemaal doorheen doen. Er zitten al gaatjes in. Maakt het vervangen wel wat lastiger maar hoe groot is de kans dat een led kapot gaat.
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Citaat van: AlexH op zaterdag 30 oktober 2010, 22:42:14

Maakt het vervangen wel wat lastiger maar hoe groot is de kans dat een led kapot gaat.


Zo maar een lampje ruilen voor een led gaat niet, je dient wel een weerstand in serie te zetten met je led.

Maar waarom wil je dit? De lampjes in dit soort loks geven mooi licht.

Succes met de verdere ombouw.

Gr, Ben.
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Citaat van: Spoorman op zondag 31 oktober 2010, 07:27:50
Citaat van: AlexH op zaterdag 30 oktober 2010, 22:42:14

Maakt het vervangen wel wat lastiger maar hoe groot is de kans dat een led kapot gaat.


Zo maar een lampje ruilen voor een led gaat niet, je dient wel een weerstand in serie te zetten met je led.

Maar waarom wil je dit? De lampjes in dit soort loks geven mooi licht.

Succes met de verdere ombouw.

Gr, Ben.

Dat er een weerstand voor moet weet ik. De uitgangsspanning op de decoder is te hoog voor een led. Ik heb ergens gelezen hier op het forum dat er bij digitaal ook een andere lampje in moet als je die wel blijft gebruiken? Of was dit alleen het geval van analoog -> digitaal en niet van delta naar digitaal?
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Alex je kunt de lampjes die erin zitten blijven gebruiken.
De deltadecoder is ook een digitale decoder en stuurt de lampjes met dezelfde spanning aan als de 60760 of andere decoders zoals die van ESU e.d.
Met een gewone LED in de plaats van het lampje, ontvangt de lichtgeleider minder licht, omdat de LED vooral naar voren afstraalt en een lampje rondom.
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Hallo,

Ter informatie:

Alleen in de 33xx en 35xx zitten lampjes met een lager voltage.
Lampjes uit 30xx, 31xx en 34xx kan je gewoon met een decoder aansturen.


Voor wat led's betreft: Wat Kappa al schreef: een led straalt z'n licht voornamelijk naar voren uit. Hierdoor gaat de prismawerking van je lichtgeleider z.g.a. verloren; dus bijna geen licht. Wat je wel kan doen, is 3 smd-leds aan elkaar lijmen/solderen in de vorm van een omgekeerd U-tje Hierbij straalt het licht naar de zijkanten en omhoog, zoals bij een lamp.
Vergeet je voorschakelweerstand niet, als je leds gebruikt..

Veel succes met de ombouw.

gr. Marcel
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Citaat van: loc1200 op maandag 01 november 2010, 15:12:30
Alleen in de 33xx en 35xx zitten lampjes met een lager voltage.
Marcel, de 33xx nummers zijn er zowel met elektronische omschakelaar als in delta uitvoering geweest.
In geval het een delta lok, zoals hier betreft kunnen de lampjes blijven zitten.
Correct me if I'am wrong.
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Heb net het ombouwen afgemaakt. Het heeft nogal wat moeite gekost om de tandwielen e.d. enigsinds stil te krijgen na het grondig schoonmaken. Het piepte en knarste nogal zo droog. Maar het lijkt gelukt.

Eerst reed de loc nog niet lekker en werd het beter als ik iets meer druk boven de sleper zette. Dus de 'ground' wielen gedemonteerd, schoongemaakt en daarna was dit ook opgelost. De loc rijd nu prima.

Deze motor/decoder combo klinkt nog weer heel anders dan m'n BR103. Vol gas klinkt hij een stuk 'hoger' ("bweeeeeeeee" :P)  qua geluid. De lampjes heb ik maar laten zitten en heb hem niet omgebouwd naar leds. De verlichting is nu aan/uit te schakelen met de 'function' knop op m'n 6021. Enige wat nog moet is de bedrading een beetje wegwerken.
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Ziet er weer netjes uit!
Veel rijdt-plezier.

Gr. Marcel
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Citaat van: AlexH op maandag 01 november 2010, 22:16:06
Deze motor/decoder combo klinkt nog weer heel anders dan m'n BR103. Vol gas klinkt hij een stuk 'hoger' ("bweeeeeeeee" :P)  qua geluid.
Ik weet niet welke decoder er in je 103 zit, maar de decoder uit de 60760 set staat niet bekend om z'n stille aansturing.
Als je nog eens een ombouw doet, denk dan eens aan een lokpilot.
Deze decoder heeft namelijk veel betere rijeigenschappen.
Veel plezier met "gereviseerde" 216. :D
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Aan alle ombouwers van dit soort lok's: van belang is ook te zorgen dat het motordraaistel een massa aansluiting heeft. Vaak wordt dit vergeten. Ook ESU meldt dit op haar site.

Zie de rode draad. Kan eenvoudig door 2 soldeerlipjes: één onder het boutje waarmee het motorschild vast zit en één waar in dit geval de bruine draad van de decoder is aangesloten op de massa van het onderstel.



Gr, Ben.
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Niet om eigenwijs te zijn, maar het metalen motorstel hangt rechtstreeks in het metalen frame, allemaal massa. Die van mij werkt prima zonder de draad zoals je aangeeft. Daarmee zeg ik niet dat het geen goede manier is om een goede massa te garanderen. :)
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Citaat van: AlexH op zondag 14 november 2010, 10:25:16
Niet om eigenwijs te zijn, maar het metalen motorstel hangt rechtstreeks in het metalen frame, allemaal massa. Die van mij werkt prima zonder de draad zoals je aangeeft. Daarmee zeg ik niet dat het geen goede manier is om een goede massa te garanderen. :)

Het is ook slechts een tip. Met de aansluiting die ESU voorschrijft bij problemen ontstaat een rechtstreekse verbinding die niet afhankelijk is van vervuiling van het contact tussen draaistel en het frame. Eenzelfde verbinding is ook aan te bevelen bij het andere draaistel. En zoals altijd met tips: je kunt er mee doen wat je wilt. :wink:

Gr, Ben.
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen

Citaat van: loc1200 op maandag 01 november 2010, 15:12:30

Alleen in de 33xx en 35xx zitten lampjes met een lager voltage.
Lampjes uit 30xx, 31xx en 34xx kan je gewoon met een decoder aansturen.

Marcel, de 33xx nummers zijn er zowel met elektronische omschakelaar als in delta uitvoering geweest.
In geval het een delta lok, zoals hier betreft kunnen de lampjes blijven zitten.


Citaat van: Kappa op maandag 01 november 2010, 15:19:17
Marcel, de 33xx nummers zijn er zowel met elektronische omschakelaar als in delta uitvoering geweest.
In geval het een delta lok, zoals hier betreft kunnen de lampjes blijven zitten.
Correct me if I'am wrong.

Dit wist ik nog niet.  :oops:
Het blijft nuttig om bijna alle draadjes door te kijken.
Weet iemand of Marcel gelijk heeft?

Meine
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
ik heb div locs omgebouwd met een 60760 decoder , en die lopen allemaar perfect.
( ns 1600 locs).
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Ik had er ook geen problemen mee. Heb hem nu in een andere loc gebouwd, ik deze loc komt nu een locpilot v4. Beetje experimenteren. :)
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Met de LocPilot v4 kreeg ik hem niet echt mooi aan het rijden. Met de 60760 deed hij het beter dus heb hem maar weer terug gebouwd. De v4 in m'n Roco BR218 werkt een stuk beter.
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Alex,

De motor van de Roco lok en de Märklin lok hebben andere karakeristieken en voor een goed rijgedrag moet je de lopkpilot v4 wel aanpassen als je deze in een andere lok zet.
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
M'n post was wat kort door de bocht, maar natuurlijk heb ik de instellingen conform handleiding aangepast. :) Heb 2x een v4. Roco out of de box was perfect, Marklin kreeg 'k met hoop geknoei niet zo goed als met 60760.
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Alex, er zijn meerdere meldingen van de V4 dat deze niet goed is af te regelen.
In ieder geval rijden mijn loks met de lopi V3 veel beter dan met de 60760.
Vraag het anders eens aan Bart (Lokpaint) of Ben (Spoorman).
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Heb het gelezen. :) Heb alleen geen zin om er nog weer zo veel moeite in te steken. Ben tevreden met de 60760. En in de Roco locs werkt de v4 prima. En dr gaan zeker nog Roco locs bij komen want ben erg onder de indruk van hoe mooi ze rijden. :)
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Als je tevreden bent met de 60760, dan laat je het lekker zo. ;)
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Ombouw Märklin 3374 naar 5* Hoogvermogen
Citaat van: Kappa op zaterdag 14 mei 2011, 16:25:06
Alex, er zijn meerdere meldingen van de V4 dat deze niet goed is af te regelen.
In ieder geval rijden mijn loks met de lopi V3 veel beter dan met de 60760.
Vraag het anders eens aan Bart (Lokpaint) of Ben (Spoorman).

Nogmaals, zie ook mn draadje, Gelijkstroom motoren zoals bv in Roco en de Faulhaber en Maxon motoren geven nagenoeg geen probleem met een Lopi V4 decoder , heeft dus mijn voorkeur, edoch met geduld is ook een M* motor te regelen. Ga binnenkort een br85 die ik opgeknapt heb voorzien van een lopiV4 , met een 5* motor.

Suk6 maar weer,

Gr, Jan