Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Schakelrails in C

Gestart door 1200Blauw zaterdag 30 oktober 2010, 21:24:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schakelrails in C
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Schakelrails in C
Vanwege de steeds grotere moeite die ik kreeg met het verkrijgen van M-rails in een accepabele staat, mn schakelrails (die met het lipje in het midden die schakelt door de sleper), ben ik mijn M-rails te gedeeltelijk vervangen door C-rails. De problemen met de M-schakelrails zijn bekend, maar ook de C-schakelrails zijn niet foutloos: ze blijven soms in de laatstgeschakelde stand staan en blijven contact geven. Ik heb er een flink aantal (20) aangeschaft en wil ze dus ook gaan gebruiken. Betrouwbaarheid is wel belangrijk, aangezien de bedoeling is ze uiteindelijk in een schaduwstation te gaan gebruiken. Ik heb momenteel even geen permanente baan.

Nu mijn vraag. Aangezien ik vast niet de eerste ben die er tegenaan loopt: wat is eraan te doen? Wat zijn je eigen ervaringen? Even bijbuigen zoals bij M-rails lijkt me hier niet mogelijk, of toch?
Re:Schakelrails in C
Ik controleer altijd de schakelrails ik heb 1 probleem bij 1 schakelrail gekend die bleef hangen als hem in een bepaalde richting duwde de andere kant niet dus gebruik ik deze nu zo dat de slechte kant niet kan gebruikt worden.

Leg op de grond een schaduwstation uit en doe een lange duurtest voor de betrouwbaarheid.

groeten minitreintje/Dylan
Re:Schakelrails in C
Seinwezen
gast

Re:Schakelrails in C
Hoi,

ook bij mij liggen er C-rail schakelrails in het schaduwstation.
Tot nu toe geen problemen 8).

Ook op mijn oude baan had ik schakelrails en die gaven nooit problemen eigenlijk. Deze baan heeft zo 2 jaar gelegen.
Het gebeurde weleens dat een bepaalde lok niet de schakelrail bediende, maar als je er voor zorgt dat de schakelrail iets hoger ligt werkt het goed.

Als ik de schakelrail met mijn vinger bedien, gebeurd het weleens dat de wip blijft hangen. Maar door een sleper is dit nog nooit gebeurd.

Succes met de ombouw,

groeten Sander
Re:Schakelrails in C
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Schakelrails in C
Hallo,

In mijn M rails schaduw station zitten 12 schakelrailen, en die werken nou al een half jaar zonder problemen.
En op de baan zitten nog verder nog een aantal schakelrailen die al een anderhalf jaar probleemloos werken.

Ik zoek gewoon de best uit die je kan krijgen via Mp of de beurs, een van de 2 doen het meestal wel  8)

Gr Einte
Re:Schakelrails in C
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Schakelrails in C
Hartelijk dank voor de reacties.

Het blijkt een probleem te zijn met twee exemplaren. Kennelijk zijn dat uitzonderingen, want de anderen lijken probleemloos te werken. Alleen ga je wel wat denken als van de eerste vijf die je probeert er meteen twee kuren vertonen. De andere 18 werken tot nu toe probleemloos.

@Einte:
Jij bent natuurlijk een kei in M en weet er toch weer iets fraais weet te maken. Ik volg je vorderingen nog steeds met belangstelling! Ik heb na een paar miskopen de knoop doorgehakt om een deel van de M-rails door C te vervangen. Ik had er gewoon genoeg van. Eerlijk gezegd vind ik om nostalgische redenen M-rails wel mooier. C is wel erg grijs allemaal... Daarom was mijn besluit in eerste instantie ook het schaduwstation in M te bouwen (in het zicht met K-rails), alleen dan moet het wel 100% goed gaan. Dat doet het alleen niet. Dan is C een voor de hand liggende keuze voor mij. Ik moet toegeven dat het wel heel fraai rijdt allemaal. Vooral het niet-Märklinmaterieel rijdt er een stuk beter op.
Re:Schakelrails in C
digi-jacques
gast

Re:Schakelrails in C
kijk  even onderop de schakelrail naar de constructie van dat "palletje.

Soms moet je daar even de boel een soort van vrij maken om hem weer goed te laten lopen/bewegen