Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Inbouwen functiedecoder "Ei like it" (M 4389)

Gestart door Laenderbahn027 zaterdag 30 oktober 2010, 20:06:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Inbouwen functiedecoder "Ei like it" (M 4389)
Hallo,

Gisteren op Eurospoor een set 4389 gekocht. Vandaag getest op de baan, maar de stuurwagon geeft kortsluiting zodra sleper en wielen op het wielstel de rails raken. Onder de sleper die ik drie draden: 2x bruin, 1x zwart. 1x bruin zit vastgesoldeerd op hetzelfde deel als zwart. Ook raakt het soldeer van beide draden elkaar. Ik vermoed dat dit het probleem is, maar wat denken jullie?

Alvast bedankt voor de hulp!
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Normaal gesproken zit er alleen een rode draad aan de sleper, tenzij er iemand aan het hobbyen is geweest.
Ik denk dat er binnenin iets niet helemaal pluis is.
Heb je de mogelijkheid een foto van het probleem te plaatsen?

Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)






Beter dan dit lukt niet. De derde foto laat de zwarte en bruine draad zien welke in mijn ogen wel heel dicht bij elkaar komen. Aan de andere kant: dit gedeelte geleidt hoe dan ook, dus op zich kan het dit niet zijn.

Zodra het stuurstandrijtuig op de rails staat, hoor je een paar keer een tikkend geluid met knipperend lichten en vervolgens springt de MS op stop.
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Eerste foto laat de omschakeling van de lichtwissels zien.
Tweede foto laat de sleperzijde zien. Hier heeft men ook een extra massa geplaatst die er normaal niet dient te zitten.
De kans dat de sleper en extra massa kortsluiting maken is zeer groot.

Mvg,
Peter
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Het lijkt allemaal te kloppen, tenminste dat bij de sleper. Raakt deze de assen of de massa niet?
Het draaistel op de bovenste foto ziet er voor mij exotisch uit, ik weet niet of dit origineel zo hoort.
Ik denk dat je het toch binnenin moet zoeken.
Mocht je hem los halen maak er dan meteen foto's van.

Freak was me voor zie ik.
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
@ William,

Die draden zitten standaard zo,en de zwarte draad ervan loopt naar de verlichtingsprint,en de bruine gebruik je voor toekomstige binnenverlichting.
Vermoedelijk moet je het in het rijtuig zoeken,misschien dat er daar ergens sluiting wordt gemaakt,want de draden van de massa en de sleper,die je kunt gebruiken voor verlichting,mogen dus niet doorverbonden zijn.
Anders is er wel aan geknutseld.
Wees wel voorzichtig bij het openen van het rijtuig,als je voorzichtig de vouwbalg wipt,dan kan het dak er voorzichtig af gehaald worden.
Let wel op je derde frontsein met koersbord,die ligt er nl. los in.

@ Lodewijk,

Zie boven en de foto's,dus geen geknutsel :?

Mvg Hans V200.0

Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
De massaveer onder de sleper hoort er wel, die is al aangebracht voor evenruele binnenverlichting ( kan niet met 1 draad op de voorste omdat die gedeelde veer omschakeld met de rijrichting. Als je het rijtuig openmaakt, moet je eerst even meten of alle draden goedzitten . Bruin os massa, zwart is sleper. Als dat allemaal geen sluiting maakt , moet je de print van de stuurstand er even uithalen ( gewoon naar achteren trekken, hij hangt op de leds) en even kijken waar ze de " plus" vam de binnenverlichting aan gesoldeetd hebben. Als dat allemaal goed is zou het kunnen dat dr condensator kapot is. Solderen op het printje van de verlichting gaat prima, maar het moet wel netjes want alles zit dicht bij elkaar. Ik vermoed dat er ergens een klont soldeer op zit ( kik maar even met een loupe)

roland
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Citaat van: bluey op zaterdag 30 oktober 2010, 21:40:23De massaveer onder de sleper hoort er wel, die is al aangebracht voor evenruele binnenverlichting (
Sorry, klopt inderdaad. Was even in de war omdat ik ze i.v.m. digitaal alle omgebouwd had en daarbij de masseveer verplaatst heb.

Mvg,
Peter
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Op de eerste foto is een dunne, zwarte draad te zien die via het draaistel naar binnen gaat. Op de foto van het interieur is deze draad ook te zien, vlak achter de bestuurderscabine. Ik heb te vermoeden dat deze draad niet standaard is en dat het soldeersel mogelijk de kortsluiting veroorzaakt, aangezien er, volgens mij ook spanning door het wisselplaat voor de verlichting/sluitlichten koopt.
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Het stuurstandrijtuig ligt inmiddels uit elkaar. Het printje heb ik eruit gehaald en vastgelegd op de gevoelige plaat sensor:





Kunnen jullie hier meer mee? Ik zie geen rare dingen... Zo te zien is er geen contact tussen zwart en bruin via het punt van solderen.

Citaat van: bluey op zaterdag 30 oktober 2010, 21:40:23
De massaveer onder de sleper hoort er wel, die is al aangebracht voor evenruele binnenverlichting ( kan niet met 1 draad op de voorste omdat die gedeelde veer omschakeld met de rijrichting. Als je het rijtuig openmaakt, moet je eerst even meten of alle draden goedzitten . Bruin os massa, zwart is sleper. Als dat allemaal geen sluiting maakt , moet je de print van de stuurstand er even uithalen ( gewoon naar achteren trekken, hij hangt op de leds) en even kijken waar ze de " plus" vam de binnenverlichting aan gesoldeetd hebben. Als dat allemaal goed is zou het kunnen dat dr condensator kapot is. Solderen op het printje van de verlichting gaat prima, maar het moet wel netjes want alles zit dicht bij elkaar. Ik vermoed dat er ergens een klont soldeer op zit ( kik maar even met een loupe)

roland

Dit rijtuig heeft geen binnenverlichting, maar dat even voor de duidelijkheid.


Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Hoi

zo te zien is er flink aan geknutseld want de klodders soldeer op de print en de sleper zijn zeker niet origineel. Veel kan er aan de print niet mis zijn want meer dan een gelijkrichter een condensator ( om knipperen tegen te gaan) en een weerstand voor de leds zit er niet op. Meet even door of er een verbinding is tussen bruin en zwart en haal ze dan een voor een los tot je de boosdoener gevonden hebt. Wat je ook eerst kan doen is de massaveer onder de sleper uithalen en kijken wat er dan gebeurd. Ook is me niet duidelijk waar die rode draad heen gaat, en waarom er twee bruine draden op de print zitten. Waarschijnlijk heeft er ooit binneverlichting ingezeten en hebben ze dit er uitgehaald.

Roland
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Citaat van: bluey op zondag 31 oktober 2010, 20:15:27
Hoi

zo te zien is er flink aan geknutseld want de klodders soldeer op de print en de sleper zijn zeker niet origineel. Veel kan er aan de print niet mis zijn want meer dan een gelijkrichter een condensator ( om knipperen tegen te gaan) en een weerstand voor de leds zit er niet op. Meet even door of er een verbinding is tussen bruin en zwart en haal ze dan een voor een los tot je de boosdoener gevonden hebt. Wat je ook eerst kan doen is de massaveer onder de sleper uithalen en kijken wat er dan gebeurd. Ook is me niet duidelijk waar die rode draad heen gaat, en waarom er twee bruine draden op de print zitten. Waarschijnlijk heeft er ooit binneverlichting ingezeten en hebben ze dit er uitgehaald.

Roland

Zo dreigt een goede koop duurkoop te worden... Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken tot zover. Vraagje: hoe meet ik "even door of er een verbinding is tussen bruin en zwart"?

Overigens, volgens mij ziet het er niet heel veel anders uit dan op de foto's van Hans V200. Hans, hoe beoordeel jij dit? (Hopen dat hij dit topic nog eens bekijkt ;-)).
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Citaat van: William027 op zaterdag 30 oktober 2010, 20:56:36

Die bruine en zwarte draad zitten beide aan de sleper gesoldeerd.
Ook zie een tweede bruine draad op de massaveer gesoldeerd
Als zwart massa is en bruine middenleider, dan veroorzaakt dit naar mijns inziens de kortsluiting.

Tip: Soldeer de zwarte draad aan de massaveer en de tweede bruine draad, die nu naar de massaveer gesoldeerd is, zou ik weghalen.
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Volgens mij heb ik die nodig indien ik binnenverlichting aan wil brengen, dus ik kan die het beste combineren.

Mijn eigen idee zou zijn om bruin weg te halen, aangezien bruin massa is. Aan de andere kant zit op het andere wielstel een zwarte draad op de massaveer. Zou zwart hier dan voor massa gebruikt zijn?
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
er zijn twee kleurencodes gangbaar nl  bruin/rood en zwart/rood waarbij rood telkens normaal de middenleider is.Dat ze hier bruin en zwart gebruiken is volgens mij eigen knutselwerk.Zwart wordt ook meestal gebruikt om de massa van de decoder aan te duiden dwz de draad die naar de motor gaat of gemeenschappelijk is na de decoder.
Dit is WEL geen vaste regel maar een vaststelling.
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Ik zou alles eruit halen en opnieuw beginnen me de juiste kleuren.
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Er hoort twee keer zwart op de voorste massaveer, omdat dit een gedeelde massaveer is die rijrichting afhankelijk is en dus de verlichting omschakeld. De bruine draad hoort hier aan de sleper ( en dat zitten ze volgens mij ook allebei. ) er mag geen bruin in dit geval aan de tweede massaveer zitten, dan krijg je onherroepelijk sluiting. De binnenverlichting kun je ook op de bruine draad op de print aansluiten en op de achterste massaveer. Op de voorste massaveer kun je de binnenverlichting niet aansluiten omdat hij dan in 1 rijrichting uitstaat. Het is me nog steeds niet duidelijk waar de rode draad heengaat. Die hoort er volgens mij niet op. Kun je zien waar die op aangesloten zit ? Wellicht is dat de boosdoener

roland
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Het is idd lastig te zien welke kleur nu massa is en welke de ~.
Op de site van Hans Günter Heisenholt staat het volgende schema van het verlichtingprintje 314890.
Misschien kun je daar wat mee ---->  klikkerdeklik
Onder S-Bahn-Steuerwagen: vind je de link Schaltplan voor de tekening.
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Jeumig wat een schema... Dat wordt even puzzelen...
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Het is eigenlijk niet zo moeilijk William.
Zoek eerste eens de gelijkrichterbrug op, dit is een zwart rond blokje met 2x een ~, een + en een - teken erop.
Volg de sporen vanaf de aansluitingen met een ~ erop.
Aan deze twee komen de draden van de massaveer+ sleepschakelaar en de ander naar de sleper.
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Hallo William,

Ik heb ook zo'n set van de S-bahn. Kan het ook zo zijn dat het asje waarop de contactveer zit (deze contactveer schakelt de lamp bij vooruit rijden op 3 geel en bij achteruit rijden op 2 rood) dat deze as vervangen is door een gewone as. Mocht dat gebeurd zijn dan veroorzaakt dat dus de kortsluiting. Het originele asje is nl. dubbel geïsoleerd, daar het contactveertje op geen enkele wijze contact mag maken met de massa van de rails.

Groet, Jasper
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Mijn stappenplan is als volgt:

1. As eruit halen (zoals Jasper meldt): dan zou in ieder geval de kortsluiting over moeten zijn);
2. Bluey's/ Kappa's aanpak: de rode draad napluizen plus de rest nog eens goed nakijken.

Het duurt wel even voordat ik daar aan toe kom: na 4 weken vakantie nu weer op het werk en gelijk druk, zowel daarmee als met de buitenwerktijdse activiteiten zoals sporten en feestjes afgaan ;-). Hopelijk heb ik tegen het weekend weer tijd om de hobbyen. Het spreekt voor zich dat ik jullie op de hoogte hou, maar heb even geduld...
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Citaat van: Jasperkc op maandag 01 november 2010, 21:14:24
Hallo William,

Ik heb ook zo'n set van de S-bahn. Kan het ook zo zijn dat het asje waarop de contactveer zit (deze contactveer schakelt de lamp bij vooruit rijden op 3 geel en bij achteruit rijden op 2 rood) dat deze as vervangen is door een gewone as. Mocht dat gebeurd zijn dan veroorzaakt dat dus de kortsluiting. Het originele asje is nl. dubbel geïsoleerd, daar het contactveertje op geen enkele wijze contact mag maken met de massa van de rails.

Groet, Jasper

Het loshalen, danwel het niet op het spoor zetten van dit asje leidt niet tot een vorm van verbetering. Alleen met de sleper op de rails ontstaat er al kortsluiting. Volgende stap...
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Citaat van: Kappa op maandag 01 november 2010, 16:13:47
Het is idd lastig te zien welke kleur nu massa is en welke de ~.
Op de site van Hans Günter Heisenholt staat het volgende schema van het verlichtingprintje 314890.
Misschien kun je daar wat mee ---->  klikkerdeklik
Onder S-Bahn-Steuerwagen: vind je de link Schaltplan voor de tekening.


Dit schema er nog eens bijnemend:

-) de rode draad zit gekoppeld aan de "Schleppschalter an der Fahrzeugachse". Dit lijkt te kloppen aangezien de draad van het printje uit het draaistel in loopt. Aan de onderzijde zie je met veel moeite dit draadje zitten. Dat zou dus moeten kloppen. Op het printje gaat deze draad naar de bovenzijde (gele verlichting).
-) aan de onderzijde (rode verlichting) van het het draadje bevindt zich een bruine draad. Ook deze gaat het draaistel in. Deze draad is daar niet zichtbaar.
-) Er komt 1 zwarte draad van het voorste draaistel en een van het achterste draaistel. Bij het voorste draaistel zit de zwarte draad op de massaveer (de "Schleppschalter an der Fahrzeugachse"), bij het achterste draaistel zit deze op de sleper. Beiden gaan naar het printje, hetgeen volgens het schema ook lijkt te kloppen.
-) Vervolgens hebben we de bruine draden: eentje van de sleper (volgens schema), welke los naar binnen gaat. De andere zit op de veer naast de sleper en gaat naar het printje. Die van de sleper zal voor de mogelijke binnenverlichting zijn, de andere simpelweg voor de massa.

Kortom, alles lijkt te kloppen met dit schema. Verdere suggesties?
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Ik zou er in eerste instantie voorzorgen dat er slechts een draad aan de sleper vast zit (zw) en de andere loshalen. (deze doet er toch niet toe, alleen tbv evt verlichting). Nog kortsluiting: de draad die nu nog aan de sleper vast zit losmaken op het printplaatje!!. kortsluiting: dan zit het tussen de sleper en de kontaktveer die onder de sleper zit. Goed kijken desnoods uit elkaar halen.
Geen sluiting meer dan zit de fout op de printplaat. Als je over een ohm meter beschikt even controleren of er geen sluiting zit achter de brugcel, dus de weerstand meten over de elco (dat grote blauwe ding). kortsluiting (0Ohm) dan even opnieuw melden
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Citaat van: eurocity op donderdag 11 november 2010, 21:02:16
Ik zou er in eerste instantie voorzorgen dat er slechts een draad aan de sleper vast zit (zw) en de andere loshalen. (deze doet er toch niet toe, alleen tbv evt verlichting). Nog kortsluiting: de draad die nu nog aan de sleper vast zit losmaken op het printplaatje!!. kortsluiting: dan zit het tussen de sleper en de kontaktveer die onder de sleper zit. Goed kijken desnoods uit elkaar halen.
Geen sluiting meer dan zit de fout op de printplaat. Als je over een ohm meter beschikt even controleren of er geen sluiting zit achter de brugcel, dus de weerstand meten over de elco (dat grote blauwe ding). kortsluiting (0Ohm) dan even opnieuw melden

1. Stap 1: Deze draad ligt los op het plastic interieur. Deze laat ik zitten aangezien ik voor 99.9% zeker weet dat dit geen invloed heeft.
2. De rest van de stappen zal ik volgen: van het weekend even de multimeter van schoonpa lenen.

Iemand anders nog opmerkingen/ aanvullingen?
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Ja dat heb ik wel

voor horen aan het pennetje van de schakelveer bruin en rood te zittrn en een zwarte aan de schakelveer zelf. Dit bepaalt of er massa naar geel of naar rood gaat. Allen zijn massa. Achter hoort een bruine aan de massaveer dir ook naar de print gaat en een gele aan de sleper. Dit is de enige plusdraad naar de print. Zoals je zelg aangeeft is de gele bij jou door een zwarte vervangen omdat dit verwarrend werkt. Zwart is verder overal massa. Als zoals jr aangeeft de zwarte draad van voor en de zwartr draad van achter beiden op dezelfde plek op de print gesoldeerd zijn heb je je sluiting gevonden. Immers: zwart voor is massa, zwart achter is plus

roland
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Citaat van: bluey op vrijdag 12 november 2010, 13:14:32
Ja dat heb ik wel

voor horen aan het pennetje van de schakelveer bruin en rood te zittrn en een zwarte aan de schakelveer zelf. Dit bepaalt of er massa naar geel of naar rood gaat. Allen zijn massa. Achter hoort een bruine aan de massaveer dir ook naar de print gaat en een gele aan de sleper. Dit is de enige plusdraad naar de print. Zoals je zelg aangeeft is de gele bij jou door een zwarte vervangen omdat dit verwarrend werkt. Zwart is verder overal massa. Als zoals jr aangeeft de zwarte draad van voor en de zwartr draad van achter beiden op dezelfde plek op de print gesoldeerd zijn heb je je sluiting gevonden. Immers: zwart voor is massa, zwart achter is plus

roland

Hallo Roland,

Zoals op de eerdere foto's te zien is, zitten de zwarte draden niet op dezelfde plaats op het printje. Ik ga het nog eens controleren, maar denk niet dat dit het is. Evengoed weer bedankt voor je reactie!
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Ok. Meten is weten. Een multimeter kost een tientje of zo. In elk geval mag da zwarte draad die van de sleper komt nergens contact maken met wleke draad dan ook. De bruine draad van de sleper zou ik eraf halen al was het alleen maar omdat dit verwarrend werkt. Bruin is normaal gesproken altijd massa en in jouw geval nu dus plus. Ik bem er redelijk van overtuigd dat het probleem in het acherste draaistel zit omdat hier duidelijk mee gerommeld is. Mijn advies zonder multimeter:

haal de zwarte draad van de sleper los. Uiteraard maakt hij dan geen sluiting meer. Hou het rijtuig met het voorste draaistel op de rails en het achterste draaistrl niet. Hou nu de losgesoldeerde zwarte draad tegen de puko's. Als het nu brandt zit het in de verbindingen van het draaistel. Maakt het nog steeds sluiting dan kan de zwarte draad op de verkeerde plaats op de print zitten, of het probleem zit in de print. De voorste draden zitten goed, de opmerking hierboven dat de wielas gescheiden zou moeten zijn klopt volgen mij niet omdat het allemaal massadraden zijn. Voor zover ik kan zien zit er bij mij ook een gewone as in

roland
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Citaat van: bluey op vrijdag 12 november 2010, 14:13:10
de opmerking hierboven dat de wielas gescheiden zou moeten zijn klopt volgen mij niet omdat het allemaal massadraden zijn. Voor zover ik kan zien zit er bij mij ook een gewone as in

roland

Het is wel degelijk een geisoleerde as. Heb zelf bij wisselen van de assen ivm schoonmaken kortsluiting gehad, totdat ik de juiste as weer erin had.

Gr.  charlie
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Ok dan kan dat het natuurlijk ook nog zijn.

Roland
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Hallo William,

Om op je vraag terug te komen,dat soldeerwerk van het stuurstandrijtuig,ziet er bij jou net zo slecht uit als bij mij :(
Vermoedelijk zijn deze van dezelfde soldeerknutselhanden gerold,en de verbinding kan het zeker met minder soldeer af.

Dit hoeft geen probleem te zijn,maar je sleper moet wel voldoende kunnen bewegen,anders leid het weer naar ontsporingen.
Ook snap ik Märklin niet,dat er geen duidelijk beleid wordt gevoerd,ten opzichte van de kleurcodering.

Het wordt wel een probleem als je deze bruine draad voor massa aanziet,want dat is hij absoluut niet.
De schakelaar op de as,kan ook voor de nodige problemen zorgen,als deze door de verkeerde draadkleuren verkeerd is aangesloten.
Als deze as verwisseld is voor een ongeïsoleerde as,dan heb je ook sluiting.

Maar ook het schema is niet goed :(
Want de leds worden wel via de thyristor naar massa geleid,maar je krijgt nooit een plus op de leds :(
Dus de sleepschakelaar,zit mijns inziens niet op de goede plek aangesloten.
Zoals deze volgens schema zit,krijgt hij nog een keer massa,en dat terwijl de sleepschakelaar geïsoleerd zit,ten opzichte van de massa.
Het isoleren doe je met dit schema teniet,dus moet de gene die dit schema gemaakt heeft,dit ook herstellen.

Deze sleepschakelaar zit dan ook met het P-contact (altijd werkend contact,niet schakel-afhankelijk),op de plus van de gelijkrichter,en dus niet op de massa van de gelijkrichter :(
Dit heb ik ter controle nagemeten,en deze zit dus voor de weerstand,en de elko (condensator die plus gevoelig is).

Mvg Hans V200.0




Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Ik denk dat de eerstvolgende stap nu moet zijn om de assen te controleren (geisoleerd of niet). Bij mijn weten kan dit simpel door ze door te meten met een multimeter; daarvoor hoef ik ze niet allemaal los te halen... Straks eventjes lenen bij schoonpa en dan weten we meer. Samen komen we er wel uit!
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Citaat van: William027 op donderdag 11 november 2010, 18:17:44
Citaat van: Jasperkc op maandag 01 november 2010, 21:14:24
Hallo William,

Ik heb ook zo'n set van de S-bahn. Kan het ook zo zijn dat het asje waarop de contactveer zit (deze contactveer schakelt de lamp bij vooruit rijden op 3 geel en bij achteruit rijden op 2 rood) dat deze as vervangen is door een gewone as. Mocht dat gebeurd zijn dan veroorzaakt dat dus de kortsluiting. Het originele asje is nl. dubbel geïsoleerd, daar het contactveertje op geen enkele wijze contact mag maken met de massa van de rails.

Groet, Jasper

Het loshalen, danwel het niet op het spoor zetten van dit asje leidt niet tot een vorm van verbetering. Alleen met de sleper op de rails ontstaat er al kortsluiting. Volgende stap...

Tja, ik moet mijn eigen acties natuurlijk niet vergeten: verwijderen van dit asje geeft nog steeds sluiting. Dan kan het daar toch niet meer aan liggen?
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 13 november 2010, 00:30:27
Maar ook het schema is niet goed :(
Want de leds worden wel via de thyristor naar massa geleid,maar je krijgt nooit een plus op de leds :(
Dus de sleepschakelaar,zit mijns inziens niet op de goede plek aangesloten.
Zoals deze volgens schema zit,krijgt hij nog een keer massa,en dat terwijl de sleepschakelaar geïsoleerd zit,ten opzichte van de massa.
Het isoleren doe je met dit schema teniet,dus moet de gene die dit schema gemaakt heeft,dit ook herstellen.
Hans, in oudere loks met delta of 6090 decoders deed Marklin hetzelfde, met de verlichting voor de frontseinen.
De lampjes lagen met één poot aan chassismassa en de andere poot aan de grijze of gele draad die verbonden was met een "open collector" transistor die naar decodermassa schakelde.
De lamp lag dus tussen de chassismassa en decodermassa en brandde toch.
Dit komt door het wisselspannings achtige karakter van het digitale signaal op de rail.
Hierdoor zullen de lampjes, of in dit geval de LED's alleen branden tijdens een positieve puls (rail tov puko) van het digitale signaal.
Dit veroorzaakte wel het flikkeren van de lampjes, doordat het digitale signaal geen zuivere AC vorm heeft.

Citaat van: William027 op zaterdag 13 november 2010, 12:03:24
Tja, ik moet mijn eigen acties natuurlijk niet vergeten: verwijderen van dit asje geeft nog steeds sluiting. Dan kan het daar toch niet meer aan liggen?
William, heb je eerst de bedrading van de contactveer losgehaald voordat je dit testte?
Zo niet, dan kun je ook een sluiting verderop meten.
Het beste kun je alle bedrading tussen print en sleper/contactveer/massaveer loshalen en volgens het schema weer aansluiten.
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Dat niet, maar wel het hele asje los en eruit gehaald. Met 3 assen op de rails en de contactveer helemaal vrij, was er toch sluiting...
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Dan moet je de oorzaak toch zoeken in de drie draden bij de sleper.
Haal die draden los en opnieuw aansluiten volgens schema.
Als je dat niet doet, los je het niet op, maar ik krijg het idee dat je er nogal huiverig voor bent om dit probleem grondig aan te pakken.
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
@ Kappa,

Bij mijn stuurstand,zit de sleperschakelaar op de plus van de bruggelijkrichter,en werkt analoog en digitaal,zonder knipperen.
En ik heb het gemeten,dus hij hangt niet tussen de massa van de rail,en de massa van de bruggelijkrichter.
En als je het niet gelooft,dan geloof je maar in het verkeerde schema.

Mvg Hans V200.0
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Hans, rustig aan hoor, je zal ongetwijfeld gelijk hebben.
Het is ook niet mijn schema en is zeker niet heilig, maar was het enige dat ik kon vinden.
Als de sleepschakelaar op de + van de gelijkrichter is aangesloten, zal de verlichting zeker niet niet flikkeren.
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
@Kappa,

Mijn reaktie bedoel ik niet kwaad Ad,en ik hoef niet persé mijn gelijk te hebben hoor :wink:

We willen allebei William met raad en eventueel daad bijstaan,en het is ook misschien wel lastig voor hem,om zo'n dergelijke storing op te zoeken.
Laten we eerlijk zijn,dit is voor de meeste forummers geen dagelijkse bezigheid,en daarbij als je iets los haalt,en je weet niet meer hoe het zat,dan zijn de problemen zo mogelijk nog groter.

Dus zie het niet als een boze reaktie,en ik doe zeker rustig aan :lol:

Mvg Hans V200.0
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Hans, ik had ook niet het idee dat jouw reactie "boos" was bedoelt, hoor en misschien kwam mijn verhaal wat eigenwijs over.
Er had nog een :wink: achter mijn eerste regel gemoeten.
Nu maar wachten op Willem, totdat hij tijd heeft om de boel los te halen en correct aan te sluiten (met de sleepschakelaar op de + van de gelijkrichter) :lol:.
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Citaat van: Kappa op zaterdag 13 november 2010, 21:05:05
Dan moet je de oorzaak toch zoeken in de drie draden bij de sleper.
Haal die draden los en opnieuw aansluiten volgens schema.
Als je dat niet doet, los je het niet op, maar ik krijg het idee dat je er nogal huiverig voor bent om dit probleem grondig aan te pakken.

Dat klopt helemaal: ik kan de aanwijzingen in grote lijnen volgen. Uit elkaar halen is het probleem niet, weer in elkaar is een ander verhaal... Straks (na de GP) ga ik er eens rustig mee aan de slag, te beginnen bij de sleper... Ik ben wat dit betreft misschien inderdaad té voorzichtig aangelegd: een chemicus is geen elektrotechnicus...
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Hoi william

ik denk vast dat 1 van de heren je wel even wil helpen indien je de moeite neemt om er even heen te rijden hoor ;-) ik heb helaas niet precies dezelfde anders was je hier van harte welkom. Mijn print is anders. Het zou handig zijn om een werkend exemplaar van dezelfde ernaast te hebben om het draadje voor draadje na te kijken. Ik ben ook geen electrotechnicus ( laat staan chemicus) maar met je gezond agrarisch verstand kom je een heel eind. Als je niet meer weet hoe het zat heb je in elk geval de foto's nog!

Het kan natiurlijk ook nog zijn dat 1 van de componenten op de print stuk is. Ook geen ramp als je bedenkt dat geen van de onderdelen veel meer dan een euro kost

roland
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Goed, daar gaan we weer: geen multimeter maar een Steinel Combi Check 1: hiermee kun je kijken of draden kapot zijn er dergelijk: geen weerstand meten, maar alleen of er stroom loopt: ja of nee.

Actie 1: de assen controleren
Drie assen geven een pieptoon (dat ze geleidend zijn): eentje niet. Hier zit ook de rijrichtingschakelaar op. Dus: definitieve bevestiging dat dit inderdaad de juiste, geisoleerde as is.

Actie 2: omschakelaar lichtwissel
Ook hier geen problemen, geen kortsluiting: pieptoon wanneer ik de aansluiting op de print verbindt met 1 van beide pinnetjes.

Actie 3: contact sleper - omschakelaar lichtwissel
Geen probleem, OK.

Actie 4: Massa
Geen probleem, niet bij verbinden losse draden met wielen en printplaatje met wielen.

Actie 5: Sleper - printplaatje
Geen breuk of wat dan ook in deze verbinding.

Ik heb ze nu allemaal gehad en weet nu zeker dat er nergens een breuk zit in de bekabeling.

Vervolgens de zwarte draad van de sleper los gemaakt:



Wanneer ik dit draadje vervolgens verbind met de pucco's, krijg ik kortsluiting. Ik krijg geen kortsluiting als de wielen het spoor niet raken. Breng ik deze in contact met de rails, dan heb ik weer kortsluiting. (Ergens logisch, want als ik geen contact met de rails heb, heb ik ook geen gesloten stroomkring). Kortom: er is sluiting, maar de vraag is nog steeds waar?

Misschien de massa hier eens loshalen?

Nog een vraag: hoe demonteer je zo'n sleper het beste?


Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Citaat van: eurocity op donderdag 11 november 2010, 21:02:16
Als je over een ohm meter beschikt even controleren of er geen sluiting zit achter de brugcel, dus de weerstand meten over de elco (dat grote blauwe ding). kortsluiting (0Ohm) dan even opnieuw melden

Als ik met het hierboven genoemde apparaatje de beide kanten van de elco (dat grote blauwe ding) aanraak, klinkt er een pieptoon. Dit betekent dat er stroom door kan lopen. Vraag is even of dit hoe dan ook kan, of dat dit betekent dat de weerstand 0 Ohm en dat dus de kortsluiting veroorzaakt?

Op zich wil ik best het 1 en ander loslaten, maar middels bovenstaande acties heb ik verder geen gekke dingen gemerkt.

Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Nieuwe post, nog steeds bezig: de draad naar de massa naast de sleper is nu ook los.

Actie: draad sleper verbinden met pucco's, draad massa verbinden met rails. Geeft nog altijd kortsluiting.

Ik heb dus geen enkel bewijs dat het in het slepergedeelte zit. Toch ontstaat er kortsluiting zodra er stroom loopt en dit zie je natuurlijk bij de sleper. What's next?

Ben benieuwd of ik alles weer netjes aan elkaar gesoldeerd krijg...
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Hallo William,

Die condensator mag niet doorpiepen zonder spanning,dat zou dus betekenen dat deze stuk is.
Deze is namelijk plusgevoelig,en als je deze in een niet gewijzigde schakeling omdraait,dan kan je hem opblazen.

We zullen de storing dus op de printplaat moeten terug vinden,onder ussen ligt er bij mij ook al veel los,zonder dat ik eraan zat :(
Het soldeerwerk is dus naadje,en wordt bij mij in ieder geval opnieuw gedaan :?

Mvg Hans V200.0
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 14 november 2010, 21:20:13
Hallo William,

Die condensator mag niet doorpiepen zonder spanning,dat zou dus betekenen dat deze stuk is.
Deze is namelijk plusgevoelig,en als je deze in een niet gewijzigde schakeling omdraait,dan kan je hem opblazen.

Mvg Hans V200.0

Onafhankelijk wel gedeelte van de spanningsmeter ik tegen welk pootje van de condensator houdt, piept deze. Dus: kapot? Of meetmethode niet goed?
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
@ William,

Het is beter met een multi-meter,maar door-piepen mag deze zeker niet,en veroorzaakt waarschijnlijk je sluiting.

Een spanningsmeter gebruik je alleen als er spanning op de print staat,en dus eigenlijk niet in geval van kortsluiting.
Het enige wat wel goed gaat met deze is de piep-functie,die je gebruikt om je verbinding te testen.

Een multi-meter slaat in dat geval naar nul,en geeft dus GEEN weerstand aan.
Op deze condensator staat meestal of de min aangeduid,of de plus.

Als ik de print van achteren bekijk(kant waar condensator zit),dan zit de min aan de linkerkant.

Mvg Hans V200.0
Re:Kortsluiting "Ei like it" (M 4389)
Welnu, hij piept in beide gevallen!

Ik zal morgen op het werk eens kijken of ik daar een multimeter kan lenen voor een avondje en nachtje (als ze die hebben).