Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

multiprotocol MS 2 ?

Gestart door zofman zaterdag 30 oktober 2010, 17:08:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
multiprotocol MS 2 ?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
multiprotocol MS 2 ?
Had de vraag al eens eerder gesteld, maar sta nog steeds voor raadsels.
Ik heb een MS2 en een 4 tal treinen voorzien van een lok pilot v3.
Kon ze fijn programmeren in DCC modus
Werkt prima!
Zet ik een Marklin Motorola op mijn baan, wordt ie wel herkend, maar geen reactie op rijregelaar of lichtknop.
Komt dat omdat de MS2 nu in de DCC stand staat? ( en moet ik alle Lok pilots op Marklin zetten?)
Re:multiprotocol MS 2 ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:multiprotocol MS 2 ?
De lokpilot locomotieven heb je waarschijnlijk handmatig in de MS2 aangemaakt? De Marklin Motorola locomotieven kun je gewoon uit de database kiezen, dan heb de originele instellingen van de decoder die er in zit. Werken ze, als ze op die manier in je loclijst zet ook niet?

Bij het handmatig aanmaken van een loc in de lijst kun je een passende decoder kiezen. Dit is eigenlijk alleen nodig bij locomotieven van andere merken of nieuwere locomotieven zonder MFX. De MS2 heeft geen speciale DCC of MM stand waar ie in kan blijven staan.

Nee de lokpilots hoef je niet op Marklin te zetten!
Re:multiprotocol MS 2 ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:multiprotocol MS 2 ?
Citaat van: zofman op zaterdag 30 oktober 2010, 17:08:07
Zet ik een Marklin Motorola op mijn baan, wordt ie wel herkend, maar geen reactie op rijregelaar of lichtknop.
Wat bedoel je met herkennen? Meldt de lok zich aan?
Zo ja, dan issie mfx (geen motorola) en zou de lok moeten reageren op rijopdrachten.
Als het een oudere lok is met Fx decoder (8 dipswitches voor het adres) dan moet je even nakijken of het adres in de lok nog wel klopt met het adres dat op de MS2 staat ingesteld.
Re:multiprotocol MS 2 ?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re:multiprotocol MS 2 ?
@ Brigitte, dank voor je reaktie ( wederom) Ik begrijp daaruit dat de MS2 in gebruik alle talen tegelijk kan spreken ( DCC, motorola) en het niet zo is dat als ik alleen DCC treinen in de MS2 heb staan, de Marklin treinen last hebben van de beide "talen"

@Kappa: Met herkennen bedoel ik de zoek optie "herkennen" die in de MS2 zit.
Ik zie dan de lok staan als "lok 78" waarbij 78 dan het adres is van de decoder.
Vervolgens doet de trein niets ondanks de "herkenning"
Jan
Re:multiprotocol MS 2 ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:multiprotocol MS 2 ?
Hoi Jan,

Klopt je Marklin treinen hebben geen last van je DCC treinen  :D

Als de lok als 'lok 78' wordt herkent en niets doet, weet je dan wel zeker dat de lok nog op adres 78 staat? Als het een wat oudere loc met dipswitches is kan het wel eens zijn dat iemand de dipswitches verandert heeft en dus het adres anders is geworden. Die decoders worden namelijk niet uitgelezen, dat kon toen nog niet. Marklin heeft gewoon de standaard af-fabriek adres in de database gezet!

Het uitlezen van adressen werkt alleen bij decoders die geen dipswitches meer hebben en dus via een centrale geprogrammeerd moeten worden.

Welke locomotief (+ marklin artikel nummer vermelden) doet het niet?
Re:multiprotocol MS 2 ?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re:multiprotocol MS 2 ?
@Brigitte: Tja , welke was dat!?
Ik help een van de bewoners van de woonvoorziening waar ik werk.
Ik heb zelf alleen omgebouwde marklins met ESU lokpilots.
Neem ik ter reparatie een marklin lok mee, lukt het me meestal niet ze normaal aan de praat te krijgen.
De laatste was een geloof ik een v100.
Maar ook andere loks, zoals een rivarossi dd-irm met een mysterieuze decoder  en een
Esther ( zo heet dat kleine gele ding geloof ik) van Roco reageert niet goed op de MS2
Bij de bewoner op zijn MS1 is er nog énige reaktie.
Kortom, ik zoek naar de fout/bug of onmogelijkheid in de MS2
Zijn er upgrades van software-versies voor de MS2 en waar kan je die dan vinden/krijgen?
Re:multiprotocol MS 2 ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:multiprotocol MS 2 ?
ow ok ik begrijp het.

Er zijn volgens mij nog geen updates voor de MS2, maar in de toekomst kun je de MS2 updaten via een CS2 bijv. in een Marklin shop/store.

De Roco Strukton Esther heeft een OEM ESU decoder aanboord, deze zul je handmatig in een MS2 moeten aanmaken en kiezen voor DCC decoder. Ook de Rivarossi zal een ESU DCC decoder aanboord hebben. Ook deze moet je handmatig aanmaken in de MS2.
Re:multiprotocol MS 2 ?
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:multiprotocol MS 2 ?
Citaat van: Brigitte op zondag 31 oktober 2010, 22:01:01

Er zijn volgens mij nog geen updates voor de MS2, maar in de toekomst kun je de MS2 updaten via een CS2 .

Hoi Birgitte,

Afgelopen week de nieuwe update op mijn CS2 gezet.
In deze update zat ook een update voor de MS2 verwerkt.
Via mijn CS2 is ook de MS2 ge-updated.
Re:multiprotocol MS 2 ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:multiprotocol MS 2 ?
Heey dat is goed zeg.

Ik heb mijn CS2 gister ook onderhanden genomen en met goed gevolg de update geinstalleerd  :D

Was er ergens gemeld dan dat in deze update ook een update voor de MS2 zat verwerkt? Wat die info heb ik dus compleet gemist dat blijkt wel  :?
Re:multiprotocol MS 2 ?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re:multiprotocol MS 2 ?
@ Irmo : welke softwareversie heeft de ms2 nu ?
Re:multiprotocol MS 2 ?
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:multiprotocol MS 2 ?
Bij mij heeft de MS2 nu softwareversie 1.5.
Re:multiprotocol MS 2 ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:multiprotocol MS 2 ?
Irmo, ik heb maar even de MS2 handleiding gelezen.
De functie "herkennen" is blijkbaar een polfunctie, waarbij de MS2 alle (alleen MM2) adressen afpolt.
Het gevonden adres geeft de MS2 dan de naam "lok $adres".
Heb je al geprobeerd de lok handmatig aan te maken?
Re:multiprotocol MS 2 ?
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:multiprotocol MS 2 ?
Hoi Ad,

Ik rij met een CS2 waaraan een MS2 aangekoppeld is, dus ik voer alles in, via mijn CS2.