Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Problemen na inbouw decoder oude locs

Gestart door IJsengel vrijdag 19 januari 2007, 12:35:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen na inbouw decoder oude locs
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Problemen na inbouw decoder oude locs
Dag.
Even een vraagje van een nieuweling (of eigenlijk herstarter).
Ik heb 2 oude locs (ruim 30 jaar oud)
Deze liepen tot voor kort prima op M rails.
Nadat ik ze allebei digitaal heb laten maken zijn de problemen begonnen.
Inmiddels hebben ze beide alweer een nieuwe decoder gekregen (ditmaal delta) omdat de vorige allebei binnen 2 maanden stuk gingen (?)
Ook met de delta is het niet best.
Een loc (een E 94) rijdt af en toe wel, soms alleen langzaam en soms ook gewoon niet. De reguliere dealer zegt er geen mankementen in te kunnen ontdekken.
De andere  (Br103) lijkt contact problemen te hebben en staat in de meest flauwe bocht al stil. Alle draadjes gecontroleerd maar wederom niets te vinden. Als de loc stilstaat en je met je vinger tegen het draaistel met sleper duwt rijdt hij weer een klein stukje.
Ik geloof er niets van dat de decoders al weer kapot zouden zijn.
Iemand verstand van zaken? En zo ja kan en wil die gene mij misschien helpen?
Groetjes
Fred


Re: Problemen na inbouw decoder oude locs
Ik denk dat je moet beginnen bij de massa. Dat is vaak het euvel bij slecht lopende locs.

Jeroen
Re: Problemen na inbouw decoder oude locs
Hoi Fred,

het lijkt er op dat het probleem meer in je rails zit. Vooral omdat je reguliere dealer geen mankementen aan de loc's kan vinden.Waarschijnlijk zijn de rails vervuild en zorgen ze voor een slecht kontakt. Maak de railstaven en puntkontakten eens goed schoon, en waarschijnlijk zul je dan verbetering merken.

groeten, Martin
Re: Problemen na inbouw decoder oude locs
Hallo Fred,

Ik denk ook dat de props in de rails zit,een Massa probleem.

groetjes Huib
Re: Problemen na inbouw decoder oude locs
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Problemen na inbouw decoder oude locs
Heren!
Dank voor de reactie tot zover.
Ik heb nog een aantal nieuwere locs die af fabriek al met een decoder zijn uitgerust en die lopen als de brandweer. De rails zijn ook echt goed schoon. Dat kan het probleem niet zijn. Vlak voordat ik de locs liet digitaliseren heb ik ze helemaal nagekeken, nieuwe koolborsteltjes, schoongemaakt, contactspray, nieuwe slepers etc. Toen liepen ze dus als vanouds.
Ik ben dus geen techneut. Mocht het een massaprobleem zijn, hoe herken ik dat dan en hoe kan ik dat vervolgens oplossen?
Ave,
Fred
Re: Problemen na inbouw decoder oude locs
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Problemen na inbouw decoder oude locs
Eens kijken of het lukt met een paar fotootjes....



@ Freak: De bruine draad loopt van de motor via het stalen chasis (foto 2 achter de decoder, net onder de verdikking in de draad) naar de decoder (2e positie linksboven)


Grrrr verrotte camera, krijg hem niet scherper....
Re: Problemen na inbouw decoder oude locs
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Problemen na inbouw decoder oude locs
Citaat van: Freak op vrijdag 19 januari 2007, 21:16:08
Ook kun je vanaf het lokchassis een bruine draad naar de decoder aansluiten.

Volgens mij gebeurt dat ook. Draadje gesoldeerd aan achtereenvolgens:
motor----->------chasis----->-----decoder

Wellicht nog ten overvloedde: de loc heeft direct na inbouw van de huidige decoder wel een paar dagen zeer soepeltjes gelopen. Vanaf de een op de andere dag is het beschreven probleem ontstaan. Zou het dan toch iets anders zijn?

Het lullige is, ik kan er wel weer mee naar de vakhandel, maar dat gaat me hoe dan ook weer geld kosten (onderzoekskosten, lullig onderdeeltje vervangen etc) en dat heb ik er eerlijk gezegd niet voor over. En dan nog is het afwachten of het werkt of niet. Een van de vakhandelaren maakte het helemaal bont en vertelde mij dat ik ook alleen maar digitaal zou kunnen rijden als ik er sowieso een hoogvermogenmotor zou in (laten) bouwen. A 150 euro. Hij had er nog wel eentje liggen.... uh.... NOT!
Denk overigens dat deze oude loc zo'n investering uberhaupt niet meer waard is. Lastig dus
Re: Problemen na inbouw decoder oude locs
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Problemen na inbouw decoder oude locs
Goed nieuws en slecht nieuws....
Gisteren ook de sleper van de 103 maar eens verwijderd. En wat blijkt? Er heeft een kabelbreukje plaatsgevonden. Het soldeer heeft losgelaten. Daarom maakt de loc dus in bochtjes geen contact meer.
Nu is het kabeltje ook wel erg kort en wordt er waarschijnlijk in de bochten gewoon te hard aan getrokken.
Het slechte nieuws is dat ik geen soldeerbout heb en mijn ogen ook nog maar een schim zijn van wat ze ooit waren.... Moet het dus laten doen. (Suggestions, anyone?)

Hopelijk is het euvel voor de 103 hiermee de wereld uit. Nu de  E94 nog...
Re: Problemen na inbouw decoder oude locs
Fred,

Hoe is het nu met je 103......

Jeroen
Re: Problemen na inbouw decoder oude locs
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Problemen na inbouw decoder oude locs
Als een zonnetje, Jeroen!
Dankjewel.
Kijk maar:


Merk wel dat de oude 103 erg veel stroom trekt nu.
Kon ik eerst met de 103 plus een andere loc tegelijk op de MS rijden, gaat dat nu niet meer. Maar goed dat is een bekend fenomeen en bovendien wil ik nog wel eens overstappen naar iets zwaarders dan de MS (6021 of zo)
Hasta la Pasta
Fred