Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Deze zijn binnen de geldende regels weer mogelijk!!.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  PC Besturingsoftware
| | |-+  IJk gegevens van de Marklin koploper, en van de Piko Hondekop
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: IJk gegevens van de Marklin koploper, en van de Piko Hondekop  (gelezen 3291 keer)

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
IJk gegevens van de Marklin koploper, en van de Piko Hondekop
« Gepost op: woensdag 27 oktober 2010, 14:27:22 »

Hallo,

Heeft iemand voor het programma een screenshot van de ijkgegevens van de marklin koploper, en de piko hondekop voor mij? :) Dan kan ik eens vergelijken of ik het goed gedaan heb.


Mvg, Wijbe

Spoorman

  • Gast
Re:IJk gegevens van de Marklin koploper, en van de Piko Hondekop
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 27 oktober 2010, 14:37:50 »

Hondekop met Esu V3.0:



Max. snelheid is 110kmhr op stap 28.

Koploper heb ik niet.

Gr, Ben.
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:IJk gegevens van de Marklin koploper, en van de Piko Hondekop
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 27 oktober 2010, 14:42:46 »

Hey,

Bedankt voor het plaatsen, alleen heb ik er nog een standaart decoder in zitten. Btw Hondekop hoort max 140 te rijden:lol:


Groet, wijbe

Spoorman

  • Gast
Re:IJk gegevens van de Marklin koploper, en van de Piko Hondekop
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 27 oktober 2010, 16:22:33 »


Btw Hondekop hoort max 140 te rijden:lol:


Bij mij niet. Voor de Hk vind ik dat een mooie snelheid.

Geen trein rijdt bij mij met een hogere snelheid als 120. En overal staan flitspalen dus...... :D

Ook met de standaard Uhlenbrock decoder in de Hk kun je dit rijgedrag wel krijgen. Bepaal eerst je maximum snelheid op stap 28 en probeer de decoder dan zodanig te regelen met CV 5 en 6 dat je een gelijkmatig verloop krijgt. De eerste 14 zijn het belangrijkst.

Gr, Ben.
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:IJk gegevens van de Marklin koploper, en van de Piko Hondekop
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 27 oktober 2010, 17:55:58 »


Btw Hondekop hoort max 140 te rijden:lol:


Kun je dit iets meer uitleggen misschien, hier ben ik dus grotendeels op zoek, aangezien nu een aantal stappen niet deugen: bijvb stap 13 is sneller dan 14.... dat deugd natuurlijk niet...

Gr, Wijbe
Citaat
Bij mij niet. Voor de Hk vind ik dat een mooie snelheid.

Geen trein rijdt bij mij met een hogere snelheid als 120. En overal staan flitspalen dus...... :D

Ook met de standaard Uhlenbrock decoder in de Hk kun je dit rijgedrag wel krijgen. Bepaal eerst je maximum snelheid op stap 28 en probeer de decoder dan zodanig te regelen met CV 5 en 6 dat je een gelijkmatig verloop krijgt. De eerste 14 zijn het belangrijkst.

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: woensdag 27 oktober 2010, 18:06:45 door wissels »
Gelogd

wissels

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re:IJk gegevens van de Marklin koploper, en van de Piko Hondekop
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 27 oktober 2010, 18:08:39 »

Hallo Wijbe,

probeer het is met heen en weer ijken, en de lastregeling aan !!

Bij mij haalt de Hondekop met standaard ingesteld decoder 140 km/uur op snelheidsstap 23.

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

Spoorman

  • Gast
Re:IJk gegevens van de Marklin koploper, en van de Piko Hondekop
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 27 oktober 2010, 18:46:54 »


Kun je dit iets meer uitleggen misschien, hier ben ik dus grotendeels op zoek, aangezien nu een aantal stappen niet deugen: bijvb stap 13 is sneller dan 14.... dat deugd natuurlijk niet...


Heen en weer ijken lost dit niet op. Beter kun je dan "gemiddelde vooruit en achteruit" nemen. Koploper maakt dan voor elke decoderstap 2 bewegingen en neemt dan de gemiddelde waarde van die twee.

Persoonlijk maak ik er niet zo'n probleem van. Ik ijk alléén voouit en alleen de even stappen van 28 tot 6. De rest en de oneven stappen vul ik handmatig in. Van belang is wel dat je lok in goede conditie is en een beetje is warmgereden anders krijg je toch verschillen ondanks de cruisecontrol.

Zorg wel eerst dat je je eindsnelheid op de hoogste stap hebt bepaald. Het zou jammer zijn als je je eindsnelheid al hebt bereikt op b.v. stap 23. De laatste 5 stappen zul je dan nooit gebruiken en dat is zonde.

Mocht je grote verschillen hebben tussen vooruit en achteruit snelheid dan kun je dat in de meeste decoders met CV instellingen bijregelen. Bij de meeste van m'n Marklin loks met de oude aandrijving heb ik van die verschillen.

Gr, Ben.
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:IJk gegevens van de Marklin koploper, en van de Piko Hondekop
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 27 oktober 2010, 19:17:28 »

Ik heb ze stap voor stap geijkt, ik ga eerst maar eens rijden en veel testen. Toch maar eens een esu decoder er voor kopen :lol:

wissels

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re:IJk gegevens van de Marklin koploper, en van de Piko Hondekop
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 27 oktober 2010, 20:02:18 »

Hallo Wijbe,

probeer het is met heen en weer ijken, en de lastregeling aan !!

Bij mij haalt de Hondekop met standaard ingesteld decoder 140 km/uur op snelheidsstap 23.

met vriendelijke groet,

Walter

Hallo Allen,

blijkbaar ben ik niet duidelijk geweest, de manier van meten, neem een gemiddelde vooruit/achteruit

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:IJk gegevens van de Marklin koploper, en van de Piko Hondekop
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 27 oktober 2010, 20:53:22 »

Hey Walter,

Ik begrijp wat jij bedoeld.
Ik had voordat ik deze informatie opvraagde de loc al geijkt. Alleen geeft hij soms vreemde stappen aan, de ene sneller dan de andere. Ik heb het stap voor stap geijkt 1 kant op.

Ik laat het eerst zo staan aaangezien ik het programma koploper grotendeels nog moet leren!

wissels

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re:IJk gegevens van de Marklin koploper, en van de Piko Hondekop
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 27 oktober 2010, 22:19:42 »

Hallo Wijbe, allen,

als je loc niet regelmatig rijdt, zullen de ijkwaarden ook onregelmatig zijn. Vandaar dat ik iedereen wil adviseren om op een schoon traject, met lastregeling aan te ijken. Ook is het goed om de beide lengtes van de terugmelders even lang te houden. Zo niet dan zal je altijd een gemdiddelde moeten nemen van vooruit/achteruit of alles in 1 richting ijken.

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:IJk gegevens van de Marklin koploper, en van de Piko Hondekop
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 28 oktober 2010, 12:59:28 »

Hey,

Als ik het dus goed begrijp, moet de optrek/rem vertraging aan staan?
Of is er een andere functie voor de lastenregeling. Want ik snap nog niet echt waar die lastenregeling staat. Ik neem aan dat de hondekop en de koploper dit wel hebben?

Mvg, Wijbe

wissels

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re:IJk gegevens van de Marklin koploper, en van de Piko Hondekop
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 28 oktober 2010, 18:06:47 »

Hallo Wijbe, allen,

beide treinstellen hebben een lastregeling en die zit onder de F4 knop. Het enige wat ik doe is de optrek- afremvertraging met behulp van het CS1 op een lage waarde zetten.

met vriendelijke groet,

Walter Wissels
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

Spoorman

  • Gast
Re:IJk gegevens van de Marklin koploper, en van de Piko Hondekop
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 28 oktober 2010, 18:11:44 »


beide treinstellen hebben een lastregeling en die zit onder de F4 knop.


Dit is spraakverwarrend. Wat onder de F4 knop zit is de functie "optrek en afrem vertraging". Lastregeling is iets heel anders n.l. de lok op een constante snelheid houden bij stijgen of dalen. Ook wel cruisecontrol genoemd en niet uitschakelbaar zonder de decoder te programmeren.

Gr, Ben.
Gelogd

wissels

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re:IJk gegevens van de Marklin koploper, en van de Piko Hondekop
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 28 oktober 2010, 18:40:43 »

Hallo Ben, allen,

je hebt gelijk de lastregeling van deze treinstellen is niet uitschakelbaar met de F4 toets. Simpel te controleren door het stel met een vinger tegen te houden als hij weg wil rijden,

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.035 seconden met 25 queries.