Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

wisseldecoder van Kuehn

Gestart door Svetlana-KT88 dinsdag 26 oktober 2010, 23:58:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisseldecoder van Kuehn
Svetlana-KT88
gast

wisseldecoder van Kuehn
Hallo forumgenoten

Ik rij Marklin 3-rail met c-rails en als centrale de controlunit 6021 en de 6051 als interface.Verder ook nog de HSI interface en 5 bezetmelders van Littfinski.

Ben nu voor het eerst bezig met Koploper 7.1 en heb mijn schaduwstation met klimspiraal als baantekening ingevoerd.
Heb vervolgens ook de bezetmelders en de wissels voorzien van de nummering.
Mijn vraag is nu welke decoder moet ik kiezen in koploper voor de wisseldecoder van Kuehn.
Is dat b.v de de Marklin echter deze heeft maar 4 aansluitingen i.p.v. de 8 voor de Kuehn.
m.a.w hoe vul ik dit op de juiste wijze in?.

Mvg

Edzard
Re: wisseldecoder van Kuehn
Hallo Edzard,

Citaat van: Svetlana-KT88 op dinsdag 26 oktober 2010, 23:58:42
Heb vervolgens ook de bezetmelders en de wissels voorzien van de nummering.
Mijn vraag is nu welke decoder moet ik kiezen in koploper voor de wisseldecoder van Kuehn.
Is dat b.v de de Marklin echter deze heeft maar 4 aansluitingen i.p.v. de 8 voor de Kuehn.
m.a.w hoe vul ik dit op de juiste wijze in?.
Je kiest in Koploper bij digitale onderdelen voor wisseldecoders.
Voor 8 aansluitingen (is gelijk aan 2 x 4 aansluitingen) vul je bij aantal 2 in.
Deze waarde verhoog je iedere keer voor 4 aansluitingen met 1.

Mvg,
Peter
Re: wisseldecoder van Kuehn
Svetlana-KT88
gast

Re: wisseldecoder van Kuehn
Hallo Peter

Verbeter me als ik het niet goed begrijp maar in mijn geval (ik heb reeds 5 van deze wisseldecoder van Kuehn aangeschaft) moet ik dus uitgaan van 10 stuks marklin K83 decoder en de adressen gewoon toewijzen van 1 t/m 40 ?. Daarnaast heeft de decoder ook nog een adres en dat zou in mijn geval dus 1 t/m 5 zijn klopt dat?.


wisseldecoder van Kuehn = 5 x 8 = 40
wisseldecoder K83 = 10 X 4 = 40

mvg

Edzard
Re: wisseldecoder van Kuehn
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: wisseldecoder van Kuehn
Hallo Edzard,

Op het keyboard zijn er vier toetsen gereserveerd per enkele decoder.
Als ezelsbruggetje bij de nummering ervan gebruik ik 1.1 voor de eerste decoder met als contact nummer 1.
Voor het tweede contact gebruik ik dan 1.2,en zo ga je per Märklin decoder verder tot 1.4.
Zo heb je dus vier contacten benoemt van èèn decoder K 83 8)

Voor de Kuehndecoder zou ik dan de tweede reeks contacten nummeren met 2.1 t/m 2.4,eigenlijk net zoals je bij de enkele (4 contacten)van de K 83 zou doen,maar dan van de tweede decoder.

Het is wel leuk dat Kuehn decoders verdubbelt,maar het aantal contacten blijft toch voor èèn keybord tot 16 beperkt.
Dan heeft deze decoder waarschijnlijk ook twee adressen.
Het keyboard is bij jou niet aanwezig,en dat hoeft ook niet als je met de interface en Koploper rijdt.
Maar dat neemt niet weg,dat de nummering ineens anders wordt.

Mvg Hans V200.0

Re: wisseldecoder van Kuehn
De adressen kun je programmeren in twee groepen van ieder 4 opeenvolgende adressen.

Mvg,
Peter
Re: wisseldecoder van Kuehn
Svetlana-KT88
gast

Re: wisseldecoder van Kuehn
Hans en Peter bedankt voor jullie uitleg ik denk dat ik er nu wel uitkom.

Edzard