Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  wisselstroon en gelijkstroom assen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: wisselstroon en gelijkstroom assen  (gelezen 5086 keer)

Aad

  • Gast
wisselstroon en gelijkstroom assen
« Gepost op: donderdag 18 januari 2007, 19:32:13 »

hoi,

ik heb een vraagje, misschien een rare.
Ik hoor regelmatig de tip, dat je de assen moet wisselen
wanneer je een bv. een Lima Koploper heb en je gaat deze op Marklin
dat je dan ook de assen moet wisselen.

Maar wat is het verschil tussen een gelijkstroom as en een wisselstroom as???

Gelogd

Seinwezen

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • A member of the Duurstede Group®
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 18 januari 2007, 20:18:55 »

Hoi Aad,

bij een wisselstroomas is alles geleidend, dus de wielen op de as zijn dus niet geisoleerd. Bij een gelijkstroom as is 1 wiel op de as geisoleerd van de rest. Dus als je een wisselstroomas op een gelijkspanningsbaan zet krijg je kortsluiting omdat dan de +spoorstaaf verbonden wordt met de -spoorstaaf. Bij Marklin zijn allebei de spoorstaven - en de middengeleider+. Dus het voordeel wat je dan met een wisselstroomas hebt is de je een betere- hebt.

Groetjes Sander.
Gelogd

Rloop

  • Gast
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 18 januari 2007, 20:23:15 »

en een wisselstroomas van marklin heeft een hogere flens, vandaar dat fleismann (gelijkstroom assen maken geen conflicten op wisselstroom)  zo vaak op wissels ontsporen
Gelogd

Henk

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007, 16:45:24 »

En de vorm van de wielflens is anders. (tip van Harry van de Spoorzoeker)

Dit valt pas op als je een gelijkstroom flens naast een wisselstroom flens houdt.

groetjes
Henk
Gelogd

Kaleb

  • Penningmeester Stichting 3rail
  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stamtafel Mijnstreek en Gebrooker Baan
    • Mijn baan
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 11 augustus 2007, 11:39:56 »

Dus als ik het goed begrijp moet je altijd de assen omwissellen als je een gelijkstroom wagon koopt voor je wisselstroom baan. Is de bevestigingsmaat van beide assen wel het zelfde of is het gewenst het hele 'loopsysteem' te vervangen?

Gelogd
Groetjes,
Henk (Kaleb)

Mijn baan in aanbouw: Gebrooker Baan
Vaste bezoeker van Stamtafel Mijnstreek

Kaleb

  • Penningmeester Stichting 3rail
  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stamtafel Mijnstreek en Gebrooker Baan
    • Mijn baan
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 11 augustus 2007, 11:42:29 »

Oke, dank je wel voor de snelle reactie.

Kosten die assen van M* veel?
Gelogd
Groetjes,
Henk (Kaleb)

Mijn baan in aanbouw: Gebrooker Baan
Vaste bezoeker van Stamtafel Mijnstreek

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 11 augustus 2007, 11:54:19 »

En de vorm van de wielflens is anders. (tip van Harry van de Spoorzoeker)

Dit valt pas op als je een gelijkstroom flens naast een wisselstroom flens houdt.

groetjes
Henk

Een Märklinwiel rijdt met de flens over het hartsuk van een wissel en niet met het loopvlak.
Een 2-rail wiel rijdt het loopvlak door het harstuk en zakt in de punt weg. Het wagonnetje maakt dus een hobbelende beweging.
Bij loks heeft het wiel nog massa afname in het wissel als hij op de flens rijdt. Er ligt nl een massastrip in de kunstokgeleiding.

BTW ik heb deze zomer gezien dat in het echt (1:1) soms het loopvlak van het wiel ook wegzakt in het puntstuk van een wissel. Het is dus eigenlijk voorbeeldgetrouw  :wink:

Mvg, Johan.
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 11 augustus 2007, 21:42:49 »

Oke, dank je wel voor de snelle reactie.

Kosten die assen van M* veel?

Veel merken hebben een omruilservice. Als je een wagentje koopt, dan kun je om drierailwielstellen vragen. Ruilt de winkelier de wielstellen om. Märklin heeft een soortgelijke omruilservice, maar dan omgekeerd natuurlijk.  :D

Even zeuren. :wink:
Het heeft niets met gelijkstroom of wisselstroom te maken, alleen met tweerail en drierail.
Een as is een as. Een wielstel is een as met twee wielen. Waar zou het om gaan?
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
« Reactie #8 Gepost op: zondag 12 augustus 2007, 11:33:16 »

Maar het heeft alleen niets met gelijk- of wisselstroom te maken. Je kunt een Märklinbaan heel goed met gelijkstroom voeden en in het pré-digitale tijdperk gebeurde dat ook wel.

Het gaat om het verschil tussen drierail en tweerail, verder niks. Niet geïsoleerde wielstellen maken kortsluiting op een tweerailbaan of je die baan nou met gelijkspanning, wisselspanning of digitale spanning zou voeden.
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
« Reactie #9 Gepost op: zondag 12 augustus 2007, 11:42:18 »

Maar het heeft alleen niets met gelijk- of wisselstroom te maken.

Mee eens maar..................

Wisselstroom is een "begrip" voor Märklin. Als je het over wisselstroom hebt weet iedereen dat is Märklin.
Als je het over gelijkstroom hebt weet iedereen dat met het over Fleischmann, Roco ect heeft.

Deze begrippen zijn er in de loop der jaren ingesleten.

Een beter aanduiding is inderdaad 2- en 3-rail, dat pleeg ik zelf doorgaans te bezichen  :wink:

Maar het gaat hier om 3-rail assen en daar is alles al wel 3x van gezegd dacht ik.
Moet nu toch wel duidelijk zijn.

Mvg Johan.
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
« Reactie #10 Gepost op: zondag 12 augustus 2007, 11:48:04 »

Maar het heeft alleen niets met gelijk- of wisselstroom te maken.

Mee eens maar..................

Wisselstroom is een "begrip" voor Märklin. Als je het over wisselstroom hebt weet iedereen dat is Märklin.
Als je het over gelijkstroom hebt weet iedereen dat met het over Fleischmann, Roco ect heeft.

Deze begrippen zijn er in de loop der jaren ingesleten.

Ook helemaal mee eens. En toen de modeltreinwereld nog was in te delen in Märklin, Fleischmann en Trix was dat ook geen groot punt. Maar met de komst van digitaal is het allemaal wat complexer geworden en leidt vasthouden aan de begrippen wisselstroom en gelijkstroom tot misverstanden. Lees dat draadje over die gekke of geniale verkoper maar eens.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4833.0
Vanwege het gebruik van de termen gelijkstroom en wisselstroom is de oorspronkelijke vraag volkomen onduidelijk. Pas gaandeweg blijkt dat het om een mogelijke verbouwing van tweerail-analoog volgens NMRA normen naar drierail-digitaal gaat.
« Laatst bewerkt op: zondag 12 augustus 2007, 11:52:35 door henkv »
Gelogd

Knuffie_nl

  • Gast
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2007, 12:41:26 »

Maar het heeft alleen niets met gelijk- of wisselstroom te maken. Je kunt een Märklinbaan heel goed met gelijkstroom voeden en in het pré-digitale tijdperk gebeurde dat ook wel.

Het gaat om het verschil tussen drierail en tweerail, verder niks. Niet geïsoleerde wielstellen maken kortsluiting op een tweerailbaan of je die baan nou met gelijkspanning, wisselspanning of digitale spanning zou voeden.
nee dat klopt hetzelfde als een auto die rijd op brandstof, benzine of diesel maakt dan niet uit.
Nou ik gooi toch liever geen benzine in m'n dieseltank.
Gelogd

obicham

  • Gast
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2007, 12:58:07 »


Citaat
Nou ik gooi toch liever geen benzine in m'n dieseltank.

brazilianen wel, die noemen het stoofpotje , oja niet het lijk van het bendelid vergeten :-)
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.057 seconden met 25 queries.