Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

wisselstroon en gelijkstroom assen

Gestart door Aad donderdag 18 januari 2007, 19:32:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselstroon en gelijkstroom assen
hoi,

ik heb een vraagje, misschien een rare.
Ik hoor regelmatig de tip, dat je de assen moet wisselen
wanneer je een bv. een Lima Koploper heb en je gaat deze op Marklin
dat je dan ook de assen moet wisselen.

Maar wat is het verschil tussen een gelijkstroom as en een wisselstroom as???

Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
Hoi Aad,

bij een wisselstroomas is alles geleidend, dus de wielen op de as zijn dus niet geisoleerd. Bij een gelijkstroom as is 1 wiel op de as geisoleerd van de rest. Dus als je een wisselstroomas op een gelijkspanningsbaan zet krijg je kortsluiting omdat dan de +spoorstaaf verbonden wordt met de -spoorstaaf. Bij Marklin zijn allebei de spoorstaven - en de middengeleider+. Dus het voordeel wat je dan met een wisselstroomas hebt is de je een betere- hebt.

Groetjes Sander.
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
en een wisselstroomas van marklin heeft een hogere flens, vandaar dat fleismann (gelijkstroom assen maken geen conflicten op wisselstroom)  zo vaak op wissels ontsporen
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
En de vorm van de wielflens is anders. (tip van Harry van de Spoorzoeker)

Dit valt pas op als je een gelijkstroom flens naast een wisselstroom flens houdt.

groetjes
Henk
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
Dus als ik het goed begrijp moet je altijd de assen omwissellen als je een gelijkstroom wagon koopt voor je wisselstroom baan. Is de bevestigingsmaat van beide assen wel het zelfde of is het gewenst het hele 'loopsysteem' te vervangen?

Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
Oke, dank je wel voor de snelle reactie.

Kosten die assen van M* veel?
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
Citaat van: Henk op vrijdag 19 januari 2007, 16:45:24
En de vorm van de wielflens is anders. (tip van Harry van de Spoorzoeker)

Dit valt pas op als je een gelijkstroom flens naast een wisselstroom flens houdt.

groetjes
Henk

Een Märklinwiel rijdt met de flens over het hartsuk van een wissel en niet met het loopvlak.
Een 2-rail wiel rijdt het loopvlak door het harstuk en zakt in de punt weg. Het wagonnetje maakt dus een hobbelende beweging.
Bij loks heeft het wiel nog massa afname in het wissel als hij op de flens rijdt. Er ligt nl een massastrip in de kunstokgeleiding.

BTW ik heb deze zomer gezien dat in het echt (1:1) soms het loopvlak van het wiel ook wegzakt in het puntstuk van een wissel. Het is dus eigenlijk voorbeeldgetrouw  :wink:

Mvg, Johan.
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
Citaat van: Kaleb op zaterdag 11 augustus 2007, 11:42:29
Oke, dank je wel voor de snelle reactie.

Kosten die assen van M* veel?

Veel merken hebben een omruilservice. Als je een wagentje koopt, dan kun je om drierailwielstellen vragen. Ruilt de winkelier de wielstellen om. Märklin heeft een soortgelijke omruilservice, maar dan omgekeerd natuurlijk.  :D

Even zeuren. :wink:
Het heeft niets met gelijkstroom of wisselstroom te maken, alleen met tweerail en drierail.
Een as is een as. Een wielstel is een as met twee wielen. Waar zou het om gaan?
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
Maar het heeft alleen niets met gelijk- of wisselstroom te maken. Je kunt een Märklinbaan heel goed met gelijkstroom voeden en in het pré-digitale tijdperk gebeurde dat ook wel.

Het gaat om het verschil tussen drierail en tweerail, verder niks. Niet geïsoleerde wielstellen maken kortsluiting op een tweerailbaan of je die baan nou met gelijkspanning, wisselspanning of digitale spanning zou voeden.
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
Citaat van: henkv op zondag 12 augustus 2007, 11:33:16
Maar het heeft alleen niets met gelijk- of wisselstroom te maken.

Mee eens maar..................

Wisselstroom is een "begrip" voor Märklin. Als je het over wisselstroom hebt weet iedereen dat is Märklin.
Als je het over gelijkstroom hebt weet iedereen dat met het over Fleischmann, Roco ect heeft.

Deze begrippen zijn er in de loop der jaren ingesleten.

Een beter aanduiding is inderdaad 2- en 3-rail, dat pleeg ik zelf doorgaans te bezichen  :wink:

Maar het gaat hier om 3-rail assen en daar is alles al wel 3x van gezegd dacht ik.
Moet nu toch wel duidelijk zijn.

Mvg Johan.
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 12 augustus 2007, 11:42:18
Citaat van: henkv op zondag 12 augustus 2007, 11:33:16
Maar het heeft alleen niets met gelijk- of wisselstroom te maken.

Mee eens maar..................

Wisselstroom is een "begrip" voor Märklin. Als je het over wisselstroom hebt weet iedereen dat is Märklin.
Als je het over gelijkstroom hebt weet iedereen dat met het over Fleischmann, Roco ect heeft.

Deze begrippen zijn er in de loop der jaren ingesleten.

Ook helemaal mee eens. En toen de modeltreinwereld nog was in te delen in Märklin, Fleischmann en Trix was dat ook geen groot punt. Maar met de komst van digitaal is het allemaal wat complexer geworden en leidt vasthouden aan de begrippen wisselstroom en gelijkstroom tot misverstanden. Lees dat draadje over die gekke of geniale verkoper maar eens.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4833.0
Vanwege het gebruik van de termen gelijkstroom en wisselstroom is de oorspronkelijke vraag volkomen onduidelijk. Pas gaandeweg blijkt dat het om een mogelijke verbouwing van tweerail-analoog volgens NMRA normen naar drierail-digitaal gaat.
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen
Citaat van: Ron op zondag 12 augustus 2007, 11:39:00
Citaat van: henkv op zondag 12 augustus 2007, 11:33:16
Maar het heeft alleen niets met gelijk- of wisselstroom te maken. Je kunt een Märklinbaan heel goed met gelijkstroom voeden en in het pré-digitale tijdperk gebeurde dat ook wel.

Het gaat om het verschil tussen drierail en tweerail, verder niks. Niet geïsoleerde wielstellen maken kortsluiting op een tweerailbaan of je die baan nou met gelijkspanning, wisselspanning of digitale spanning zou voeden.
nee dat klopt hetzelfde als een auto die rijd op brandstof, benzine of diesel maakt dan niet uit.
Nou ik gooi toch liever geen benzine in m'n dieseltank.
Re: wisselstroon en gelijkstroom assen

CiteerNou ik gooi toch liever geen benzine in m'n dieseltank.

brazilianen wel, die noemen het stoofpotje , oja niet het lijk van het bendelid vergeten :-)