Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vraagje over M-rail stootblok met lichtje

Gestart door Kevin_S vrijdag 19 januari 2007, 18:31:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje over M-rail stootblok met lichtje
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Vraagje over M-rail stootblok met lichtje
hallo medemárklinnisten,
Ik had een vraag over de m-rail stootblok met lichtje
Er zitten 2 draden op. nu is mijn vraag:
zoals ik al van iemand begrepen heb is er een al aangesloten. welke kleur is dat?
Bruin of geel?
Graag antwoord geven dit is een dringende vraag

Bedankt voor uw antwoord

M.v.g
kevin
Re: Vraagje over M-rail stootblok met lichtje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Vraagje over M-rail stootblok met lichtje
Bruin, die hoort aan de bedding gesoldeerd te zitten (massa). De gele moet naar de vaste 16V van je trafo.

Succes,

Martijn ;-)
Re: Vraagje over M-rail stootblok met lichtje
Ik vraag me wel af waarom Marklin snoeren eraan heeft gemaakt die aan de Trafo moeten worden aangesloten. je kunt ze ook gewoon op de rails aansluiten en dan branden ze net zo hard. het zou toch geen kwaad kunnen als er kortsluiting ontstaat door bijvoorbeeld een ontspoorde loc, want het is beveiligd.
Re: Vraagje over M-rail stootblok met lichtje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Vraagje over M-rail stootblok met lichtje
CiteerIk vraag me wel af waarom Marklin snoeren eraan heeft gemaakt die aan de Trafo moeten worden aangesloten.

...omdat in de tijd dat de M-rail stootblokken werden ontwikkeld er alleen analoog gereden werd en er dan geen constante spanning op de baan staat. Dan zou je dus geen licht op je stootjuk meer hebben als je je trein stil zet.

Uiteraard is het prima mogelijk zo'n lampje te voeden met digitale rijstroom, maar bedenk wel: elk lampje is er één en kost je iets van het voor je locomotieven beschikbare vermogen. Bovendien zal het ietsje flakkeren, net als met digitale rijstroom gevoede binnenverlichtingen.

Nog even een waarschuwing: het metalen kapje dat over het lampje zit kan echt gloeiend heet worden. Dat heb ik ooit ontdekt toen ik na een avondje rijden een loszittend kapje even wilde aandrukken...  :? Geloof mij, dat doe je maar één keer :-P

Martijn
Re: Vraagje over M-rail stootblok met lichtje
dat klopt ook :P maar ik gebruik ze op digitaal gewoon op mijn baan. en ik ben wel wat gewend wat betreft heet metaal hoor:P als ik met mijn nitro RC auto gereden heb, moet je niet aan de hete koelkop komen. dat heb ik één keer gehad en dat was nog erger dan een wrat aanstippen :P of om die auto af te laten slaan, moet je de uitlaat dichthouden, en die is van metaal, en dat metaal is heet :P het was eens door mijn schoenzool heen gesmolten. een vinger is daarbij dus niet zo verstandig. maarja genoeg off-topic gepraat...
Re: Vraagje over M-rail stootblok met lichtje
Roel, je kan beter verlichting zoals die van stootblokken beter op een andere trafo aansluiten dan in plaats het aan te sluiten op de rails en dus de trafo waarop ook je treinen rijden.
Dit is om zo veel mogelijk vermogen beschikbaar te houden om je treinen goed te laten rijden.
Re: Vraagje over M-rail stootblok met lichtje
Hoi,

Ik heb nog een vraagje: ik wil alle accessoires (lampjes, wisselaandrijving e.d.) vanuit een aparte trafo voeden. De rijspanning wordt geleverd door trafo/deltacontrol combinaties (2).

Vraag is nu: kan ik de massa van de lichttrafo en de digitale trafo/delta combi's koppelen?

Groeten,
Cor
Re: Vraagje over M-rail stootblok met lichtje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Vraagje over M-rail stootblok met lichtje
Hoi Cor,

Massa combineren moet gewoon kunnen, want massa = massa oftewel aarde.
Sterker nog, je ontkomt er bijna niet aan: Bij het stootblokje wordt de door de lichttrafo "aangevoerde" stroom ook "afgevoerd" via de railbedding, en dus via de massa van de rijtrafo. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de verlichting in wissellantaarns.

Groet,

Martijn