Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Boormallen voor motorschilden

Gestart door avaroma maandag 25 oktober 2010, 02:49:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Boormallen voor motorschilden
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Boormallen voor motorschilden
Citaat van: Spoorman op vrijdag 01 april 2011, 22:55:04


4mm.

Gr, Ben.

Is dat nou wat ze noemen "een center-boor"? Waar koop je zoiets? Ik zal straks is bij Conrad proberen...

Roy was zo vriendelijk om alvast een schild voor mij voor te bereiden. Ik moet nu alleen aan de andere kant nog een lager inzetten. Dat kan ik met dat inperstool gaan doen als ik het goed begrijp. Wel eerst de oude zooi eruit verwijderen en dan zou het moeten gaan lukken.

Van baan-bouw komt dit weekend weer niet veel terecht. Eerst dit maar is onder de knie proberen te krijgen. En dan m'n proto-lok waar ik dit als eerste ga toepassen aan de praat zien te krijgen...

Ik hou jullie in m'n draadje "Oepingen" op de hoogte.
Re:Boormallen voor motorschilden
Conrad heeft de 4mm versie niet (meer). Ga even langs de ijzerwinkel en vraag naar een 4mm centreerboor.

Gr, Ben.
Re:Boormallen voor motorschilden
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Boormallen voor motorschilden
En anders heb ik er ook nog wel een paar liggen dacht ik.

Roy
Re:Boormallen voor motorschilden
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Boormallen voor motorschilden
Citaat van: RoWi op zaterdag 02 april 2011, 07:10:01
En anders heb ik er ook nog wel een paar liggen dacht ik.

Hallo Roy, als jij mij het benodigde kunt leveren graag. Zoals Ben al opmerkte, Conrad heeft ze (momenteel) niet.

Ik hoor graag evt via PB.

Re:Boormallen voor motorschilden
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Boormallen voor motorschilden
Hallo Roy,

bij mij viel het vandaag 200% mee. Waarschijnlijk doe ik iets fout of er is een foute constructie in de lok.

Het oude deel ging er zeer gemakkelijk uit en het lager zeer gemakkelijk in. Als ik er even hard tegen aan blaas ligt het lager er alweer uit. Is dat de bedoeling? Lijkt me niet.

Het perstooltje had ik dus sowieso niet nodig. Ook nog wat andere lagers geprobeerd maar allemaal zo erin. Even schudden of blazen en ze liggen op de grond / tafel.

Ik doe vast iets fout. Ik hoor graag van je hoe dit zit.
Re:Boormallen voor motorschilden
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Boormallen voor motorschilden
Hallo Hans,

Lijkt me ook niet dat de lagers er zo gemakkelijk uit kunnen komen/vallen.

Bij degene die de lagers inbouwen,hoor je niets anders,dan dat er geperst moet worden.

Hier blijkt maar weer eens,dat wanneer er precisiewerk gedaan wordt,een schuifmaat onontbeerlijk is.

Hoop alleen dat het nog goed komt,want het lukt meestal niet om een te groot gat kleiner te maken.

Dat klinkt misschien een beetje flauw,en dat is zeker niet de bedoeling,maar het wordt ook lastig om deze lagers recht tegenover elkaar te krijgen als je ze eventueel moet lijmen.

En misschien is het wel eenvoudig op te lossen door een groter lager te nemen.

Veel succes bij de afronding van dit project!

M.v.g.

Hans V200.0



Re:Boormallen voor motorschilden
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Boormallen voor motorschilden
een groter lager met dezelfde binnenmaat vinden, wordt lastig.

Je zou het kunnen proberen met lijm. Als de speling nog wel meevalt, dan komt ie wel recht genoeg te zitten. Is het gat echt veel groter, dan heb je een probleem, en werkt lijmen niet. Dan zou je hem moeten gaan verbussen....


Roy
Re:Boormallen voor motorschilden
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Boormallen voor motorschilden
Roy / Hans,

nu ik het anker heb geplaatst en het schild vastgeschroefd lijkt het mee te vallen. Ik kan schudden en tikken wat ik wil maar het lager lijkt op z'n plaats te blijven. Vanavond misschien even tijd om de boel aan elkaar te solderen en kijken wat er bij draaiende motor gaat gebeuren.

Mocht dit een consequent "probleem" zijn gaat dit voor al m'n 1600-en gelden. Mijn proto is namelijk een Franse variant van de NS 1600,  de BB 20011 die ooit model heeft gestaan voor de aanschaf van de NS 1600.
Re:Boormallen voor motorschilden
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Boormallen voor motorschilden
Ik vind het vreemd dit. Nog nooit meegemaakt. Ik zou hem niet los laten zitten denk ik.

Roy
Re:Boormallen voor motorschilden
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Boormallen voor motorschilden
Hoi Hans,

Pas daarmee op,want het zaakje kan scheef zitten,waardoor het lijkt alsof het vast zit.

En als de as scheef zit zal de motor zeker niet lekker lopen.

Probeer ook eerst eens of het met de hand makkelijk gaat,en zo niet,dan kun je beter een busje er omheen plaatsen.

Om het lager wel te verstaan.

Wees a.u.b. voorzichtig,want het zou zonde zijn,als je een nieuw draaistel moet bestellen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Boormallen voor motorschilden
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Boormallen voor motorschilden
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 04 april 2011, 18:27:18Probeer ook eerst eens of het met de hand makkelijk gaat,en zo niet,dan kun je beter een busje er omheen plaatsen.

Hoi Hans / Roy,

de wielen zijn met hand zeer soepel te bewegen. Het lager gaat niet van zijn plaats.

twee vragen:

1. wat moet ik mij bij / van een busje voorstellen?
2. welke lijm zou ik eventueel moeten gebruiken?

Bedankt voor het meedenken!
Re:Boormallen voor motorschilden
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Boormallen voor motorschilden
tsja, een bus plaatsen zul je zelf niet kunnen. Je moet dan het lagergat nog groter maken, en een gedraait busje plaatsen.

Heb je evt loctite? Dit is daar goed voor. Maar wellicht ook een goede alleslijm.

Roy
Re:Boormallen voor motorschilden
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Boormallen voor motorschilden
Citaat van: RoWi op maandag 04 april 2011, 19:40:20
tsja, een bus plaatsen zul je zelf niet kunnen. Je moet dan het lagergat nog groter maken, en een gedraait busje plaatsen.

Hoi Roy,

ik ga dit ook zeker niet doen. Ik breng de onderhavige lok desnoods in de oorspronkelijke staat terug, staak dit project, en ga het project met een andere lok herstarten.

Overigens: zijn er mede "lager-fans" die doen zoals ik? En dan graag praktijk ervaring hebben met een soort gelijke lok als waar ik het op uitprobeer?

Type NS 1600 en afgeleiden zoals ook de SNCF varianten.... Ik ben benieuwd en hoor graag van de eventuele ervaringen.
Re:Boormallen voor motorschilden
Over welke kant heb je het, aan de kant van het motorschild of de zijde van de tandwielaandrijving?

Heb al een heleboel lok's van lagers voorzien, van mezelf en van vriendjes en herken je probleem niet.

Gr, Ben.
Re:Boormallen voor motorschilden
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Boormallen voor motorschilden
Citaat van: Spoorman op maandag 04 april 2011, 20:26:08
Over welke kant heb je het

Draaistel. Ik kon gister zonder enige vorm van geweld het kunststof deel eruit drukken en tot mijn toch wel grote verbazing het lager er zo in plaatsen. Enfin het verhaal hoef ik niet te herhalen het staat hierboven allemaal beschreven.

Ook voor eventuele verklaring of tips van jouw kant houd ik mijn uiteraard aanbevolen.

Groet, Hans
Re:Boormallen voor motorschilden
Citaat van: Hans Biere op maandag 04 april 2011, 20:39:51

Ook voor eventuele verklaring of tips van jouw kant houd ik mijn uiteraard aanbevolen.


Ik denk dat je een beetje pech hebt met een gat met ietwat te grote tolerantie.

Fixeren met speldepuntje metaallijm of loctite. Maar wel voorzichtig aan zodat je de lager binnenring niet vastlijmt.

Bewaar het kunststof lager. Mocht in de toekomst de lager buitenring gaan meedraaien lubbert het gat uit. Kun je altijd nog terug zonder schade.

Gr, Ben.
Re:Boormallen voor motorschilden
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Boormallen voor motorschilden
Hallo allemaal,

na het bericht van Hans, over een "groot"gat voor een lager, is het erg stil geworden.
ik zou het erg leuk vinden om wat ervaringen te horen/lezen van mensen, met het ombouwen en de resultaten. Ik zelf heb inmiddels een 7tal motoren van lagers voorzien en het werkt geweldig.
Ik ben geen te grote gaten tegen gekomen en kon de lagers zeer eenvoudig in de geboorde gaten en de gaten van de oude lagers drukken.

gr. Aad
Re:Boormallen voor motorschilden
Blausee-Mitholz
gast

Re:Boormallen voor motorschilden
Komt inderdaad enkele keren voor dat het gat in het motorhuis 4+ is i.p.v. 4-
Druppeltje loctite is de oplossing.
Omdat het droogtijd vergt heeft dan mij altijd weerhouden scheutig te zijn met ombouw op de beurs te Houten.

Mvg, Johan
Re:Boormallen voor motorschilden
Hallo,

Ben toevallig ook bezig met de ombouw van 3684 (BR50).
Behalve ombouw met ESU 4.0 ook meteen kogellagers erin.
Bij de demontage van het kunststoflager viel me ook op dat het lager maar weinig weerstand gaf.
Het kogellager zat ook veel te "ruim".
Blijkbaar is de passing niet altijd even nauwkeurig geweest.
Heb het opgelost met locktide. Aanbrengen met een speld.
Als ik tijd heb zal ik wat foto`s plaatsen.

Digibert