Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

PC besturing en decoder in wissels ?

Gestart door max1995 zondag 24 oktober 2010, 17:33:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
PC besturing en decoder in wissels ?
hallo allemaal,
ik ben bezig met me baan op te bouwen en denk er over om via de computer me baan te gaan besturen.
het lijkt me leuker om met de computer me baan te besturen en misschien omdat ik later me baan wil uitbreiden lijkt het me ook wel handig.

ik weet alleen niet percies wat ik nodig heb.
ik weet dat je in je wissels een decoder nodig hebt.
maar hoe je je baan op je pc aansluit zou ik niet weten, en ik weet niet welke decoder ik nodig heb.
ik heb op deze site een wissel set gezien is die misschien de goede? http://www.digitaalmodeltrein.nl/a-12870006/marklin-digitaal-componenten/marklin-74445-digitaal-wisselaandrijving-set

mvg,
max
Re:PC besturing en decoder in wissels ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:PC besturing en decoder in wissels ?
Ik zou je aanraden om de een wisselaandrijving van de wissel op een K83 en niet zoeen inbouw decoder aan te sluiten. (Van bijv. Marklin, Viessmann of  Albert Jan)

Omdat:
- Een K83 geen stroom van je baan trekt.
- Je er makkelijker bij kan als er bijv. storing ofzoiets is.
- Het een stuk goedkoper is. (Zeker die van A.J. )  8)


Groet, Lesley
Re:PC besturing en decoder in wissels ?
ok bedankt.
heed dat gewoon een k83?
en is dat moeilijk in te bouwen?

mvg,
max
Re:PC besturing en decoder in wissels ?
ik heb even rond gekeken op google maar ik kan nergens een site vinden waar ze k83 verkopen.
weet iemand een site?

en hoe kan ik me pc aansluiten op me rails? ik denk dat ik Rocrail als besturings progamma ga gebruiken of kan ik beter koploper gebruiken?
wat zijn de voordelen en na delen van beide systeemen?

mvg,
max
Re:PC besturing en decoder in wissels ?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:PC besturing en decoder in wissels ?
Hoi Max,

Als je met de computer wilt sturen, heb je een interface nodig. Dit is een kastje, waar de computer aan kan worden gekoppeld. Bij sommige centrales zit deze er al ingebouwd, b.v. IntelliBox I/II, Marklin CS 1/2 en ECoS, maar nog veel meer. Dit zorgt ervoor, dat de computer signalen terugkrijgt van de treinbaan, d.m.v. of S88 of Loconet. Ook zorgt dit ervoor, dat digitale signalen, zoals die naar de locomotieven gaan ook naar kastjes als een K83 gaan, waardoor wissels, seinen en andere dingen kunnen worden gestuurd.

Een K83 is een klein kastje, dat het digitale signaal omzet in pulsen voor de wissels/seinen. Hieraan kun je de standaard Marklin aandrijving aansluiten. Bij C-rails is er ook een mogelijkheid om een dergelijke decoder te kopen per wissel en deze onderin het bed van de wissel te monteren. Dit is wel een vrij dure oplossing, maar voor een kleine baan minder rompslomp, omdat je dan het kastje niet meer apart hebt en ook geen losse draden.

Kijk vooral goed rond op het wiki en verder op internet.

De K83 is van Marklin en in bijna alle modelspoorwinkels wel te koop voor ongeveer 30 euro. Hier sluit je 4 wissels op aan.

Groet,
Bert
Re:PC besturing en decoder in wissels ?
ok bedankt ik zal even rond kijken  :D

mvg,
max
Re:PC besturing en decoder in wissels ?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:PC besturing en decoder in wissels ?
Viessman 5211/5291 is idem.Goedkoper en heeft reeds aansluiting voor externe voeding.
Re:PC besturing en decoder in wissels ?
dus als ik het goed snap heb je deze volgorde?
pc - interface - k83 - wissel aandrijving?
kan ik dan zo digitaal rijden met de computer.
ik heb nu een ms1 en c-rails

en hoe duur is een interface?
ik heb op conrad een FG LDT High-Speed-Interface HSI-88 gevonden en die kost 92 euro??
ik weet niet of deze de goede is?
en zijn interface zo duur?

mvg,
max
Re:PC besturing en decoder in wissels ?
die interface van Conrad is een interface voor de terugmeldingen van s88-modulen. Daarmee zul je nog geen treinen kunnen besturen.
Je hebt eigenlijk een itemje te laag geklikt. De Easy Tams is een centrale die over een pc-interface beschikt.

En ja, die interfaces kosten behoorlijk wat geld (maar de nieuwe centrales zijn nog stukken duurder en zie maar in een ander draadje wat ze uiteindelijk meer (of minder) bieden).

Guy
Re:PC besturing en decoder in wissels ?
Citaat van: bellejt op maandag 25 oktober 2010, 15:33:33
Viessman 5211/5291 is idem.Goedkoper en heeft reeds aansluiting voor externe voeding.
Een 5291 heb je al voor 19 Euro.

Citaat van: max1995 op maandag 25 oktober 2010, 16:19:22
ik heb op conrad een FG LDT High-Speed-Interface HSI-88 gevonden en die kost 92 euro??
Wil je met Koploper gaan werken neem dan de RS232 uitvoering. De USB uitvoering wordt door Koploper niet ondersteunt.

Mvg,
Peter
Re:PC besturing en decoder in wissels ?
Citaat van: max1995 op maandag 25 oktober 2010, 16:19:22
dus als ik het goed snap heb je deze volgorde?
pc - interface - k83 - wissel aandrijving?
kan ik dan zo digitaal rijden met de computer.
ik heb nu een ms1 en c-rails

en hoe duur is een interface?
ik heb op conrad een FG LDT High-Speed-Interface HSI-88 gevonden en die kost 92 euro??
ik weet niet of deze de goede is?
en zijn interface zo duur?

mvg,
max

hoi Max

kijk voor de interface ook eens naar de IB-com deze kost ? 200.- daar moet dan nog wel een trafo bij, maar dan kun je meteen met je PC een trein besturen en werkt op het besturingsprogramma koploper, de nieuwe modellen hebben een  S88 ingang en kan zo op een USB uitgang van je computer aangesloten worden, beperking is max 32 treinen gelijktijdig laten rijden, LET OP koploper telt ook de treinen mee die in een schaduwstation staan te wachten
verder gaat Viessmann een nieuwe low budget 5212 uitbrengen namelijk de 52121 adviesprijs ? 19.95 dus zal straks leverbaar zijn voor rond de
? 17.50
Re:PC besturing en decoder in wissels ?
ok bedankt
Re:PC besturing en decoder in wissels ?
Citaat van: impulsief op dinsdag 26 oktober 2010, 16:02:41
de IB-com deze kost ? 200.- daar moet dan nog wel een trafo bij, maar dan kun je meteen met je PC een trein besturen[/url] en werkt op het besturingsprogramma koploper, de nieuwe modellen hebben een  S88 ingang en kan zo op een USB uitgang van je computer aangesloten worden, beperking is max 32 treinen gelijktijdig laten rijden
En opletten indien je deze wilt gebruiken met Koploper op een Windows Vista of Windows 7 machine. Dit i.v.m. de juiste driver(s).

Mvg,
Peter