Hoi Tim,
Bij de ICE van PIKO zitten er een soort beschermkappen onder de draaistellen, die eigenlijk geen functie hebben. Deze geven n.l. problemen bij de wissels, o.a. K-rails. Zodra de kapjes eraf zijn, rijdt de trein goed.
Bij andere merken heb ik ook geen aanmerkelijke opmerkingen, behalve b.v. Liliput, waar de meeste wagons en sommige loks iets te licht zijn. Ik heb veel verschillende merken door elkaar rijden, zoals Marklin, Roco, Fleischmann, Brawa, Gutzold, LSM, Lima, Rivarossi en Mehano. Bij rijtuigen en wagons raad ik wel aan om de assen te vervangen door wisselstroomassen, omdat de flenzen hoger zijn en ze dan minder snel op wissels ontsporen. Het is wel een enkele keer, dat de andere merken kleine probleempjes hebben bij wissels. Ik gebruik raildetectie ook op de wissels en sommige loks willen even inhouden op dergelijke wissels, omdat ze niet altijd voldoende stroom krijgen. Dit gebeurt alleen bij hele lage snelheden.
Het veranderen van een adres is bij de meeste merken geen probleem, want meestal staat het adres op CV 1, wat eenvoudig aan te passen is. De methode is afhankelijk van de apparatuur, die je hebt. Staat meestal wel in de gebruiksaanwijzing.
Je moet er wel rekening mee houden, dat er ook nog veel analoge locomotieven in de handel zijn. De meeste merken leveren momenteel de locomotieven met decoder.
Groet,
Bert