Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Verlichting in 3075

Gestart door Loet maandag 04 juli 2011, 23:22:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting in 3075
Lid sinds: 2011

offline
Verlichting in 3075
Hallo allemaal.

Mijn oude 3075 is toe aan een grondige opknapbeurt.
Ik wil er een Loksounddecoder inzetten en de verlichting aanpassen.
Dat met die decoder zal wel lukken maar de verlichting kom ik niet uit. Elektro is niet echt een sterke kant bij mij.
Ik heb een aantal witte en rode lampjes, 12 V, van 2.4 mm diameter liggen. En aangezien dat precies de diameter is van de lensjes van de huidige verlichting wou ik die er in zetten. De lampjes zijn 50 mA per stuk. En omdat ik rode en witte heb, wou ik er maar gelijk sluitlichten bij maken.
Nu heb ik een aantal vragen.
1. Kan ik die lampjes aansluiten op een uitgang van een Loksound 4.0 decoder?
2. Zo ja, wat is de uitgangsspanning van een functie van de decoder? Moet er een weerstand tussen om de spanning te verlagen? Zo ja, hoeveel Ohm?
3. Kan ik de lampjes in serie zetten? Maar dan heb ik 2 sluitlichten en/of 3 koplichten in serie. Branden ze dan nog wel? Of moeten ze allemaal parallel aangesloten worden?
4. Kan ik de decoder dusdanig programeren dat de sluitlichten op een functie zitten en overeenkomstig de rijrichting gaan branden?

Groeten

Loet
Re:Verlichting in 3075
Aliebengalie
gast

Re:Verlichting in 3075
Hallo Loet.
1:
Als je altijd 2 lampjes in serie tegelijk gebruikt is het geen probleem.(ik neem aan dat je wel het verschil weet tussen serie en paralel).
2x 12 volt is 24volt dus zeker genoeg,en als je dan nog enkele cv's kunt wijzigen , dan kun je de spanning ev nog verder dimmen.
Ik doe dit bij bijna elke loc,daar ik vind dat vaak de verlichting te vel brand.
2:
uitgangs spanning is rond de 21 volt , maar kan je zelf nog lager instellen (cv's aanpassen).
3:
lampjes kunnen in serie,led wel dat led verlichting kleiner en vaak mooier en minder stroom verbruiken en bijna geen warmte afgeven.Maar dan moet je bij leds wel met weerstanden werken.
4:
ja. Decoder heeft aparte aansluitingen voor voor en achterzijde die wissellen met de rijrichting..

Zet is 2 rode lampjes in serie en sluit ze is aan (ik test dit vaak zo rechtstreeks op de rails en op de pukko's
Zet dan ook is de 3 witte in serie , en probeer dit ook is of dit nog voldoende licht geeft.(ik denk het wel,kijk wel uit met de warmte die het lampje afgeeft.
Het kan namelijk zo warm worden dat de boel smelt,en daar word je niet blij van.

Wens je veel suc6.
Mvg: Alex
Re:Verlichting in 3075
Lid sinds: 2011

offline
Re:Verlichting in 3075
Bedankt Alex. 

Dat moet lukken. Dat met die warmte heb je gelijk in, daar had ik nog niet aan gedacht. Eerst maar even uitproberen dan

groeten Loet
Re:Verlichting in 3075
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verlichting in 3075
Hallo Loet

Er staat hier een leuke ombouw van ook een br 216 (3374) misschien kan je er wat mee.

Het staat er allemaal heel duidelijk.

Succes
Re:Verlichting in 3075
Lid sinds: 2011

offline
Re:Verlichting in 3075
Nou, dat is wel een hele mooie beschrijving.

Bedankt  daarvoor.

Loet
Re:Verlichting in 3075
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verlichting in 3075
Hallo Loet

Je moet alleen bij het schema goed op de kleuren letten want dit zijn marklin kleuren

In de wiki staat een omkleurtabel  ;) :P