Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83

Gestart door dezee donderdag 21 oktober 2010, 20:53:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Hallo mede forumleden,

Ik heb vandaag een van mijn K83 decoders vervangen door een Switchpilot servo en in de baan ook de programmer aangesloten. Ik heb nog geen ervaring met de esu componenten dus ook netjes de software van de programmer op de pc gezet.

Bij het activeren van het softwareprogramma heb ik, conform de handleiding, een nieuw project aangemaakt en de optie switchpilot servo aangeklikt en de decoder nummer 8 gegeven. Vervolgens met CRTL R wilde ik de data gaan lezen, je raad het al een foutmedling tw:"The detected decoder type differs from the loaded decoder type" wanneer ik de decoder nummer 1 geef dan krijg ik de volgende foutmelding: Error when detecting decoder information"

Voor het aansluiten heb ik de programmer aangesloten op het digitale systeem (spoor) en de switchpilot ook echter dan op een aparte groep aangestuurd door een booster.

Kunnen jullie mij aangeven wat ik niet goed heb gedaan?
Alvast bedankt voor jullie hulp,
Wim
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
CiteerVoor het aansluiten heb ik de programmer aangesloten op het digitale systeem (spoor) en de switchpilot ook echter dan op een aparte groep aangestuurd door een booster.
Sluit de servo decoder eens aan op de programmer.

Mvg,
Peter
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Hallo,

Ik kreeg ook de Switch Pilot servo niet geprogrammeerd via de lokprogrammer (adres veranderen bv lukte niet).
Via de Ecos 1 en daarna Ecos 2 lukte dat perfect.
Eergisteren noch CV aan het aanpassen geweest bij een decoder en dat ging prima.

Mvg

Olivier
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Beste forumleden,

Zoals door Peter aangegeven heb ik de switchpilot en programmer rechtstreeks aan elkaar gekoppeld en met de software kon ik nu alles lezen en wegschrijven van<>naar de sp. Natuurlijk wilde ik graag ook de servomotor testen, echter nu weer het probleem dat er geen reactie was. Kunnen julle aangeven hoe nu verder ? Bijgevoegd heb ik een foto hoe alles is aangesloten met daartussen de servomotor.

Alvast bedankt,
Wim
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Wim,

Ik heb mijn servo's gewoon direct, zonder software te gebruiken, geprogrammeerd. Dit kun je met de knopjes op de SwitchPilot doen.
Het is geen antwoord op je vraag, maar wel een manier om de boel in te stellen.
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Wim,

Daar kun je volgens mij niet alles mee programmeren. Volgens mij moet je de bewegingssnelheid instellen via de CV's.

Edwin

Citaat van: ArjanM op vrijdag 22 oktober 2010, 16:44:14
Wim,

Ik heb mijn servo's gewoon direct, zonder software te gebruiken, geprogrammeerd. Dit kun je met de knopjes op de SwitchPilot doen.
Het is geen antwoord op je vraag, maar wel een manier om de boel in te stellen.
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Nee hoor, je kunt alles instellen. Houdt het op de foto meest linkse knopje ingedrukt. Het ledje 1 begint te knipperen. Houdt nog steeds ingedrukt totdat het ledje sneller knippert.
Led 2 brandt nu ook. (Led 2 staat voor uitgang 1, led 3 voor uitgang 2, enz)
je kont nu positie A van de servo instellen met de + en - knopjes. Als je tevreden bent druk je weer op het meest linkse knopje. Nu kun je positie B instellen. Druk weer op linkse knopje. De servo gaat nu heen en weer tussen positie A en B. Wil je een snellere of langzamere beweging stel dat dan in met de + en - knop. ben je klaar druk weer op het meest linkse knopje. Nu begint het hele circus weer van voor af aan voor servo 2 (led 3 brandt nu ook).
Ben je klaar met servo 4 dan komt de SwitchPilot automatisch terug in normale operatie.

Staat allemal in de manual.
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Beste Arjan,

Ik stel jou bijdrage zeer op prijs, maar ik heb nu eenmaal een programmer aangeschaft om dit via de software te willen doen. Ik heb het gevoel dat ik er bijna ben en hoop dan ook dat er iemand is die mij kan vertellen hoe ik mijn servo kan testen en op de foto kan kijken wat ik verkeert heb gedaan mogelijk is het een software matige instelling. Ik heb onlangs een artikel gelezen dat er spontaan hulp werd aangeboden door bij diegene thuis te kijken en te helpen, mocht dit lukken SUPER! Ik wil diegene wel ophalen en thuisbrengen of anders wil ik de autokosten wel betalen. Ik heb nl 7 SP's liggen die ik graag op deze wijze zou willen instellen.

Bvd
Wim en ik woon in Nieuwleusen (bij Zwolle)
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Hallo Wim,

In de opstelling zie ik dat je de Programmer direct koppelt aan de SwitchPilot. Ik begrijp dat je
de cv's kunt veranderen. Ik vraag me af of de Programmer naast het digitale signaal ook de
de spanning levert voor het aandrijven van de servo. Misschien is het verstandig om een aparte
trafo te gebruiken voor de "Pwr" van de SwitchPilot. Mijn servo's deden het in eerste instantie
ook niet maar dat kwam omdat de ik de stekker van de servo naar de SwitchPilot verkeerd om
verbonden had.

Succes,
Rob
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
@Wim
Het lijkt op de foto dat de witte draad van de servo stekker op de min aansluiting zit i.p.v. de zwarte. De witte draad moet aan de buitenkant van de SP zitten.

@Arjan
O.k. is al weer een tijdje geleden dat ik dat gedeelte van de handleiding gelezen heb. Ik programmeer zelf de SP via de CS1 Reloaded, omdat ik dan bij allemaal eenvoudig dezelfde snelheid kan instellen. Ik zet nu bijv. overal in de snelheid CV de waarde 10. Is toch eenvoudiger dan proberen dezelfde snelheid te vinden met de knopjes.

@Rob

Dit mag geen probleem zijn, want volgens de handleiding kun je een SP ook alleen via de rails aansluiten.

Edwin
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Beste Wim,

Erwin heeft gelijk, de servofiche zit er verkeerd in, zwart moet langs de binnenkant (juist nog eens onder tafel gekeken).
Ik kon bij mij via de lokprogrammer de adressen aanpassen en ook andere CV's.
Maar het testen lukte ook niet.
Met de Ecos ging en gaat het prima (gisteren nog gedaan).
Het programmeren via de knoppen vond ik niet precies genoeg.

Mvg

Olivier
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Hallo allen,

De suggestie van Edwin, om de stekker van de servo te controleren, heb ik gedaan en had ik al goed aangesloten de + (witte draad) naar buiten.
Ik heb nu de SP voorzien van een trafo spanning, echter totaal geen reactie van de motor, sterker nog er komt bij het lezen van de softare met CTRL-R een foutmelding dat hij nu de decoder niet kan lezen. Ik heb een foto toegevoegd waarop jullie kunnen zie hoe nu alles aangesloten is.

Kunnen jullie helpen met de juiste oplossing?
Wim
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Hoi Wim,

Ik heb eens op het forum van ESU gekeken naar de software van de Programmer. Ik weet niet onder
welk besturingssysteem jouw pc draait. Wanneer je Vista of Windows 7 gebruikt, wordt de USB-adapter niet ondersteund
en moet je aparte software downloaden. De driver is namelijk voor deze systemen niet geschikt. Trouwens 64-bitssystemen worden
evenmin ondersteund.

Kun je trouwens een schermafdruk van het programma laten zien?

Misschien heb je hier iets aan!

Groetjes,
Rob
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Hallo Rob,\

Alvast bedankt voor je hulp. Ik werk onder Windows XP en heb even een foto geschoten van het scherm waarbij de software van programmer actief is met de foutmedling dat hij dus de decoder niet kan lezen.

mvg
Wim
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Beste Wim,

Ik begrijp het niet.
Ik ben op mijn treinkamer en heb een testopstelling gedaan zoals bij jou.
Zonder aparte transfo.
Bij mij gaat nu alles prima.
Heb je de Lokprogrammer als eens getest met een lok ?
Doet het apparaat het dan goed ?
Volgens mij zijn de drivers van de USB poort OK want anders krijg je in het begin de poort niet niet te
zien waar de Lokprogrammer op aangesloten is.
Voor het programmeren duw je toch boven op de soort SD kaartje met rode pijl ?

Mvg

Olivier
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
voordat je het wegschrijft staat cv 001 op value 1?
en cv 009 op value 0?
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Even de laatste reactie over die CV 009 en CV 001 mag ik jou vragen waar ik dit kan vinden en kan manipuleren?

Ik heb nl weer even, zoals in de eerste foto, alles weer aangesloten en het lezen en wegschrijven aan de SP gaat weer prima. Dus een defect van een van beide lijkt mij niet het geval toch?

bvd
Wim
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
file > new >  switch pilot
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
ok > manual cv input
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Hallo Rieske,

Zoals door jou voorgesteld heb ik de CV-waarden gecontroleerd en deze stonden al/nog op CV001 op value 1 en CV009 op value 0.

Ik heb voor de zekerheid nog even een nieuwe servo motor getest, je weet maar nooit, en ook deze geen reactie.

Ik hoop dat er nog andere oplossingen te bedenken zijn om mijn servo's .

mvg
Wim
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Hoi Wim,

Ik begrijp uit de CV-waarden dat de SwitchPilot (CV1=1 en CV9=0)  het adres 1 heeft. Wanneer nu
een servo wordt aangesloten dan kunnen de waarden varieren tussen 1.1 .... 1.4.
Kun je met de Programmer deze waarden specifiek invoeren om te testen op
welke ingang de servo staat om deze vervolgens te testen?

Groetjes,
Rob
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Op de Helderse Modelspoor Club hebben we ook eens een beschrijving gemaakt over het programmeren van een Switchpilot Servo middels een LokProgrammer. Misschien heb je er iets aan
.
http://www.mscdh.nl/programmeren-esu-switchpilot-servo/

Rene
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Hallo Rob,

Even het volgende wat wel niet werkt:
- Ik kan alleen lezen en schrijven van en naar de SP wanneer er geen trafo (apart) is aangesloten. Ik kan dit alleen doen wanneer alle aansluitingen zijn aangesloten op de programmer (zie foto).
- Ja ik heb de SP ingesteld op nummer 1 zodat 1.1 .. 1.4 geactiveerd zijn.
- Wanneer ik nu ga testen reageert de motor niet.
- Een aparte trafo aansluiten levert geen reactie op naar de motor, echter kan ik ook niet meer de SP uitlezen en wegschrijven en krijg hiervoor een foutmelding op het scherm dat de decoder niet te lezen is.
- Een nieuwe motor aanluiten geeft nog steeds geen reactie.
- Een nieuwe SP, met dezelfde instellingen, geeft ook geen reactie.
- De CV waarden zijn CV1-1 en CV9=0
- De lapjes op de programmer 1 brand coninu en de ander alleen wanneer er een opdracht vanuit de software wordt gegeven.
- De lampje op de SP gaan kortstondig aan wanneer er data overdracht is en wanneer er spanning vanaf een aparte trafo op wordt gezet.

Zijn er nog meer mogelijkheden?
bvd,
Wim

Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Hoi Wim,

Als je de handleiding volgt die Rene geplaatst heeft van de Helderse Modelspoor Club, krijg je dan dezelfde
mogelijkheden op je scherm te zien? Ik heb geen ervaring met de Programmer maar maakt het verschil
hoe je de + en de - aansluit. De aansluitklemmen (TrkA met PwA) en (TrkB met PwB) heb je volgens mij goed
aangesloten.

Groetjes,
Rob
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Wim,

Sorry dat ik me er weer even mee bemoei.

Op de foto is niet duidelijk te zien hoe het stekkertje van de servo is aangesloten. Zo uit m'n hoofd moet de zwarte draad binnen en de witte buiten. Als dat niet goed zit doet de servo het ook niet.
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Beste  Wim,

Hoe doe je de test van de servo ?
Laat dat eens zien, misschien zit daar de fout.
Zoals ik al schreef ik heb het deze namiddag nog nagedaan en bij mij ging het prima.
Heb je de gebruiksaanwijzing van de Helderse Modelbouw Club gelezen?
Heb je ook een hendel op de servo gemonteerd om een beweging te zien.
Soms maken servo's zo weinig geluid dat je ze niet hoort bewegen.
En anders weet ik het echt niet hoor.

Mvg

Olivier
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Hallo allen,

- De stekkertjes van de servo zitten zoals jullie (Arjan) hebben aangegeven de zwarte draad richting SP en de witte aan de buitenkant en op de +.
- Het aansluitschema van de Helderse Modelspoorclub was al in mijn bezit en gebruikt.
- Voor alle zekerheid aan de servo's een handel gemonteerd.

Tot op heden nog steeds geen beweging in te krijgen.

Wellicht dat de aanvullende gegevens van mijn baan jullie nog op andere ideeen kan brengen.

De baan is opgebouwd uit louter orginele Marklin componenten dus trafo's en boosters, interface en een control unit. Dit alles wordt aangestuurt door Koploper.

Voor het instellen van de servo's met programmer heb ik nog niets op de baan aangesloten en voorzie de SP van stroom met een aparte Marklin trafo.
Van deze opstelling stuur ik even een foto me waarop te zien is dat de servo's juist zijn aangesloten.

mvg
Wim
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Wim,

Net even hier de draden gemaakt om de SP Servo en de Lokprogrammer aan elkaar te verbinden. Toen de USB driver voor Windows 7 geïnstalleerd (ik draai met Windows 7 64-bit). Daarna de 2.77 versie van de Lokprogrammer software geïnstalleerd. Software opgestart en decoder uitgelezen. Werd herkend als Switch Pilot Servo. Toen geklikt op 'Vitueller Führerstand' en 'Weichenschaltpult'. Daarna op 'Go' en wisselen op 'A' en 'B' van wisselnummer 1. Servo ging iets heen en weer. Bij 'Decoder' - 'Funktionen' de schuiven van servo 1 voor CV38 op 8 en CV39 op 47 gezet. Hierna de CV's 'Decoderdaten schreiben' (of CTRL-W) weggeschreven. Daarna weer via de Virtueler Führestand gestest en de servo ging verder.

Bij CV's bearbeiten - CV's lesen / schreiben kan ik wel wegschrijven, maar niet lezen.

Als ik jou foto en die van mij bekijk zitten de bruine en rode draad bij de programmer anders om. Misschien kun je dat eens proberen.


Edwin
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Hoi Wim,

Heb je bij het installeren van de software op je pc de allernieuwste versie gebruikt?
Het kan zijn dat de verbinding tussen de pc en de programmer niet optimaal is. In het
tabblad "apparaatbeheer" vind je het device "Com & LPT1". Hierin bevindt zich de
driver voor de USB: Prolific USB-to-Serial Comm Port (Com4). Staat voor dit device een
uitroepteken, dan is de software voor deze driver niet goed geinstalleerd.
Volgens de handleiding moet je voor het configureren van de SP de uitgangen TrkA met PwA en
TrkB met PwB doorlussen en op de programmer aansluiten.
Zelf gebruik ik voor de stroomvoorziening minimaal 52 VA transformatoren.

groetjes,
Rob


Groetjes,
Rob
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Rob aan de travo sterke kan het niet liggen, want hier net een test met alleen de lokprogrammer trafo (6VA) gedaan en dat werkte wel.

Edwin

Citaat van: Boran op zondag 24 oktober 2010, 15:55:29
Hoi Wim,

Heb je bij het installeren van de software op je pc de allernieuwste versie gebruikt?
Het kan zijn dat de verbinding tussen de pc en de programmer niet optimaal is. In het
tabblad "apparaatbeheer" vind je het device "Com & LPT1". Hierin bevindt zich de
driver voor de USB: Prolific USB-to-Serial Comm Port (Com4). Staat voor dit device een
uitroepteken, dan is de software voor deze driver niet goed geinstalleerd.
Volgens de handleiding moet je voor het configureren van de SP de uitgangen TrkA met PwA en
TrkB met PwB doorlussen en op de programmer aansluiten.
Zelf gebruik ik voor de stroomvoorziening minimaal 52 VA transformatoren.

groetjes,
Rob


Groetjes,
Rob
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Hoi Edwin,

Dan kunnen we in ieder geval uitsluiten dat de trafo de problemen veroorzaakt.
Misschien kun je even voor me nagaan in apparaatbeheer (Mijn Computer - eigenschappen)
op welke wijze de USB-driver is geconfigureerd.

Groetjes,
Rob
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Ik heb gewoon de driver van ESU geinstalleerd. Weet niet precies wat je wilt zien. Gebruik hier Windows 7 64-bit. Maar zag wel zoals boven in mijn bericht aan Wim gemeld dat hij de + en - in de stekker van de lokprogrammer precies andersom had als ik. Dus misschien is dat het hele probleem.

Edwin

Citaat van: Boran op zondag 24 oktober 2010, 16:07:34
Hoi Edwin,

Dan kunnen we in ieder geval uitsluiten dat de trafo de problemen veroorzaakt.
Misschien kun je even voor me nagaan in apparaatbeheer (Mijn Computer - eigenschappen)
op welke wijze de USB-driver is geconfigureerd.

Groetjes,
Rob
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Beste Edwin en Rob,

Eerst even mijn complimenten voor jullie betrokkenheid om mijn probleem op te willen lossen.
De opstellingen / aanluiting van Edwin heb ik exact op dezelfde wijze gedaan, dus de bruine aanluiting op de programmeer aangepast. Geen resultaat

Rob ik heb de compoort gecontroleerd, er stond geen uitroepteken.

Even voor jullie indruk: De programmer reageert wel wanneer ik de SP uitlees / wegschrijf, de SP reageert totaal niet bij het testen.

mvg,
Wim
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Hoi Wim,

Wat veroorzaakt nu de problemen, de software danwel SP/Programmer. Er kan
een communicatieprobleem zijn. Ik zou in ieder geval proberen de pc uit te sluiten
door de nieuwste software op een andere pc te installeren onder Windows XP servicepack 3.

Groetjes,
Rob


Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Beste Rob,

Ik heb net alles opnieuw op een laptop geinstalleerd incl driver enz en alles draait onder servicepack 3. Ook nu weer totaal geen reactie van de motoren. Het schijven / lezen van de SP gaat prima, maar ja de test wil niet lukken.

Mijn voorstel ik om de programmer met SP + motoren mee te nemen naar de Gastendag op 27 nov,  met zoveel expertise bij elkaar moet het toch lukken?

Of zijn er nog andere opties?

mvg,
Wim
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Hoi Wim,

Misschien is het zinvol de SP voorlopig handmatig te configureren. Ik weet niet welke centrale
je hebt maar sluit de SP aan op het programmeerspoor waarbij de uitgangen TrkA met PwA en
TrkB met PwB worden doorgelusd. Ik heb dezelfde techniek gebruikt als Arjan. Als eerste geef
je de SP een eigen adres (standaard staat deze op 1). Vervolgens kun je met behulp van de
drukknoppen op de SP de servo inregelen. Werkt deze methode dan moet je je probleem
weer ergens anders zoeken.

Groetjes,
Rob
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Wim,

Het is geen probleem. Ik vind het zelf ook fijn om geholpen te worden en ben blij dat ik nu wat terug kan doen.

Hoe test je de beweging in de software. Ga je dan ook naar de virtuel cabine en dan de wisselaansturing?

Zo ja, druk je daarna wel eerst op GO en dan om de beurt voor de juiste aansluiting op A en B (aanklikken en even de muisknop ingedrukt houden)?

Zorg wel eerst dat de A en B positie verder uit elkaar geprogrammeerd zijn. Bijv 10 voor A en 40 voor B.

Zwolle is wat ver weg anders hadden we een keer de SP en LP kunnen verwisselen om te kijken of daar het probleem ligt.

Als je bovenstaande manier in de software gebruikt hebt en het werkt nog niet, dan weet ik het even niet meer.

Edwin
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Beste Wim,

Op gastendag geef ik een demo van het bedienen van K wissels met servo's via Switch Pilot Servo decoders.
Dus als het daartegen niet gelukt is neemt alles maar mee en zullen wij ter plaatse wat testen.

Nog iets: bij het testen moet je wel lang op de rode of groene knop klikken voor er iets gebeurd.

Mvg

Olivier   
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Mijne Heren en in het bijzonder de mensen die hulp hebben geboden,

De oplossing kwam van Edwin. Edwin en Olivier zij kwamen met het idee om de muisknop wat langer vast te houden, waar ik dus achteraf maar eenmaal een klik voor gaf. Ik heb net mijn eerste, van de 28, servo's ingesteld en onder de tafel gemonteerd. De wisseltong valt nu mooi en langzaam om, zeker niet te vergelijken met de vorige besturing van marklin. De demo van Olivier ga ik zeker bijwonen wellicht dat ik daar de fijne kneepjes kan leren.

Goed het is opgelost maar ik zit hier wel met een rood hoofd en wil mijn verontschuldigingen aanbieden aan alle denkers en helpers, wat echt tof is.

mvg
Wim
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Citaat van: dezee op maandag 25 oktober 2010, 19:40:33


Goed het is opgelost maar ik zit hier wel met een rood hoofd en wil mijn verontschuldigingen aanbieden aan alle denkers en helpers, wat echt tof is.

mvg
Wim

Niet doen ook wij hebben weer wat geleerd.
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Wim,

Waarom veronschuldigingen aanbieden. We zitten hier op het forum om elkaar te helpen en van elkaar te leren. Ik ben blij dat we de oplossing gevonden hebben en zoals Rieske zegt : iedereen kan van deze oplossing leren. Ik dacht eerst ook dat het niet werkte toen ik voor jou ging testen, totdat ik de knop wat langer ingedrukt hield.

Edwin
Re:Aansluiten van Switchpilot Servo ter vervanging van K83
Beste Wim,

Blij dat het opgelost is.
Wij ontmoeten elkaar dus nog op het einde van volgende maand.

Mvg

Olivier