Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Overspuiten M3051 (1219 loc). Toch maar niet!

Gestart door Roland dinsdag 19 oktober 2010, 21:53:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Overspuiten M3051 (1219 loc). Toch maar niet!
-
Re:Overspuiten, zo laten of toch omkatten?
Wat is wijsheid. Zomaar even een paar opmerkingen uit de losse pols: als je er een ACTS-loc van zou willen maken moet je ook de zijramen van de cabines veranderen (moderniseren) en de ramen in de deuren dichtmaken. Verder moet je de verlichting (front- en sluitseinen) en de roosters veranderen. Ook de nummerplaat aan de zijkant zal moeten verdwijnen, net als de roosters in de deuren in de koppen.

Ik zou hem (laten) spuiten in de originele kleuren en er een museumloc van maken.
Re:Overspuiten, zo laten of toch omkatten?
Zo'n lok is het altijd waard om over te laten spuiten. In zou kiezen voor dezelfde uivoering en nummer 1219.

Mvg, Johan
Re:Overspuiten, zo laten of toch omkatten?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Overspuiten, zo laten of toch omkatten?
Tsja, Het ligt ook aan de emotionele waarde. Na spuiten is het toch een "andere" loc geworden. Als je aan de loc in deze staat leuke herinneringen aan vroeger hebt, dan zou ik hem mooi zo laten. Lekker technisch in goede staat brengen, en af en toe over je baan laten tuffen met een paar oudere rijtuigen of een goederentrein.

hecht je er niet zoveel waarde aan, dan zou ik kiezen voor overspuiten. Ik zou het zelf wel durven, maar het zou dan wel mijn eerste keer worden, dat ik een complete loc spuit. (normaal alleen huisjes of weatheren)

Roy
Re:Overspuiten, zo laten of toch omkatten?
-
Re:Overspuiten, zo laten of toch omkatten?
Hoi Roland,

Ik heb er ook één een paar jaar geleden op MP gekocht wel niet helemaal in
de staat zoals die van jou maar het was ook niet meer moeders mooiste.
Ik heb gewoon de stoute schoenen aan getrokken en hem zelf onder handen
genomen. Gewoon met het "kwastje ", zie foto's,



Toestand zoals ik hem kocht.



Helemaal kaal en voorzien van een nieuwe verflaag.



Weer gedeelte opgebouwd.



En voorzien van een Esu decoder en nieuwe verlichting draait de lok weer braaf
zijn rondjes.

                                                                                       Mvg. Bernard
Re:Overspuiten, zo laten of toch omkatten?
WOW!  :shock: :shock:

Dat ziet er mooi uit! Maar met een KWAST???????  :shock: :shock: :shock:

Hoe heb je de dunne band rondom dan geschilderd? Eerst het blauwe deel en daarna de (ja, wat is het, wit/geel/vanille-kleurige) boel afgeplakt en die band gedaan?

En, met welke verf? Welk merk, type, kleurnummers?

En heb je ook de cijfers op de borden enzo gedaan?

Nu wordt ik toch wel héél nieuwschierig  :lol:

Roland.
Re:Overspuiten, zo laten of toch omkatten?
Hoi Roland,

Inderdaad gewoon met een penseel en wat de gele streep bertreft dat is het enige orginele
verf van de lok. Die heb ik gewoon laten staan en verder alle beschrifting is orgineel.
Dat wat goed is moet je gebruiken.

Kleurnummer zoek ik voor je op.

P.s. mijn volgende project is ook een 1200 die van geel/grijs naar turkoois wordt
verandert. Maar die is voorlopig nog niet aan de beurt, eerst verder met mijn baan.

                                                                                                    Mvg. Bernard
Re:Overspuiten, zo laten of toch omkatten?
Hoi Bernard,

Erg mooi geworden hoor. Je zou nog kunnen overwegen om er Sommerfeldt pantografen op te zetten. Uit me hoofd nr 933.
Ik heb dat bij mijn 1219 en 1205 gedaan. Wel helemaal af dan hoor.

Ben benieuwd straks naar je turkoois!

groeten,
Jeroen
Re:Overspuiten, zo laten of toch omkatten?
Ja, opnieuw spuiten, dat moet het maar gaan worden denk ik.
Gewoon in dezelfde kleuren en met nieuwe transfers.

Hoewel ik daar nog niet helemaal uit kom.
Bij Kleinspoor zijn transfers te krijgen, alleen niet de juiste die ik zou moeten hebben.

Zo kan ik nergens de kleine cijfertjes vinden die op het schildje aan de zijkant staan en ook de witte tekentjes die op de beide voordeurtjes horen te staan, die (denk ik) het logo en merknaam van de fabrikant moeten voorstellen, laten zich niet makkelijk vinden.

Ook weet ik niet precies welke kleuren er nodig zijn en of deze in een spuitbus verkrijgbaar zijn. Ik weet al wel dat de kleur Berlijns blauw, Pruisisch blauw of Koningsblauw de hoofdkleur is, nu alleen nog de zandgele kleur zien te achterhalen samen met de rode kleur die voorop onderaan de loc hoort.

Mogelijk dat iemand me kan helpen hiermee?

Roland.
Re:Overspuiten M3051 (1219 loc).
Philotrain heeft mogelijk de schilden die je zoekt, ze hebben in elk geval een setje voor de 1219.

Walter
Re:Overspuiten M3051 (1219 loc).
Yes, dankjewel!  :lol:
Mailtje is net de deur uitgegaan, wil wel eerst even weten hoe het er precies uitziet.
'k Krijg niet de indruk dat dit transfers zijn, maar we wachten af...

Dank voor je reactie!  :D
Re:Overspuiten M3051 (1219 loc).
ik zou m echt zo laten, daar zit een familiegeschiedenis achter!

al die tijd en onderdelen die je moet aachaffen om m te krijgen als ACTS, ben je goedkoper uit  om ernaast nog een Marklin 37122 te kopen, die is erg goedkoop want winkels krijgen die aan de straatstenen niet kwijt....
Re:Overspuiten M3051 (1219 loc).
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Overspuiten M3051 (1219 loc).
Ik hoor en zie graag waar dit naartoe gaat! Houdt me / ons op de hoogte!
Re:Overspuiten M3051 (1219 loc).
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Overspuiten M3051 (1219 loc).
Ik wil hem evt wel voor je spuiten. Letters etc aanbrengen kun je dan wellicht zelf doen?

Roy
Re:Overspuiten M3051 (1219 loc).
De lok stamt uit de periode 1965-1967, net als die van mij.
Die ziet er trouwens een tikkeltje beter uit, maar niet geweldig natuurlijk.
Daar werd gewoon mee gespeeld.
Re:Overspuiten M3051 (1219 loc).
-
Re:Overspuiten M3051 (1219 loc).
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Overspuiten M3051 (1219 loc).
Schitterende combinatie! Erg mooi. De nostalgie straalt ervan af inderdaad. In de handel is het helemaal niets waard waarschijnlijk, maar de persoonlijke waarde is onvervangbaar natuurlijk. In jouw geval had ik waarschijnlijk dezelfde keus gemaakt.
Re:Overspuiten M3051 (1219 loc).
Ja, 'k moet alleen de koppelingen van de blauwe wagons nakijken, want die staan nogal scheef en briek, daardoor maken ze sluiting als ze over de wissels heen rijden. Vroeger corrigeerde ik dat met mijn handen, nu heb ik mooi gereedschap om e.e.a. recht te kunnen buien, hi.

En ja, er is toen echt mee gespeeld, maar da's ook wel te zien.
De achterste blauwe wagon, met zilveren kap is er later bijgekomen overigens.
En in ééntje zit nog zelfs binnenverlichting met twee lampjes die je ook zo mooi kunt zien zitten, haha, toen hadden ze nog geen LED-strips  :D

Tot slot, grote dank aan iedereen voor de adviezen!

Roland.
Re:Overspuiten M3051 (1219 loc). Toch maar niet!
Hallo Roland
Als je de decals kunt vinden geef mij dan s.v.p. een seintje,ik zoek ook de transfers voor de zijdelingse nummering.
Ik heb ook rond gevraagd maar niemand weet de juiste belettering te vinden.
gr
andre