Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  Opknappen 4030 en 4031 (SJ)
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Opknappen 4030 en 4031 (SJ)  (gelezen 1246 keer)

Tibidabo

  • Gast
Opknappen 4030 en 4031 (SJ)
« Gepost op: woensdag 20 oktober 2010, 18:18:25 »

Afgelopen weekend heb ik voor echt een appel en een ei drie personenwagons op de kop getikt, tweemaal de 4030 en eenmaal de 4031. De laatste heeft op één deur wat craquelé maar voor de rest zien de wagens er goed uit. Helaas hebben de wielen, koppelingen en daken de tand des tijds minder goed doorstaan.

Ik wil allereerst de wielen vervangen (nadellagerachse) en ben daarom ook op het forum op zoek gegaan naar tips. Helaas kom ik daar niet echt uit, ik weet namelijk domweg niet welke ik moet hebben (om over een bestelnummer maar te zwijgen) en waar ik die dan moet bestellen (Märklin zelf of Keuterman?). Aan de andere kant: zo moeilijk kan het toch niet zijn én ik zal niet de enige zijn met deze wens.

Naast de wielen wil ik ook graag ook iets met de daken gaan doen en ook daar zal ik niet de eerste in zijn  :D Ook hier heb ik op gezocht maar kon niets bruikbaars vinden.

De koppelingen kom ik nog op.

Kan iemand mij hierbij helpen?

MVG, Roel
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re:Opknappen 4030 en 4031 (SJ)
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 20 oktober 2010, 20:48:23 »

Ik ben niet heel deskundig, dus iemand die het beter weet mag me verbeteren. Deze rijtuigen stammen uit de jaren '60/'70. Märklin standaardiseerde zoveel mogelijk. De draaistellen kunnen dus heel goed gelijk zijn aan andere rijtuigen uit die tijd, zo op het oog bijvoorbeeld de NS Plan E (4048/4049/4117). Wellicht kun je een rijtuig vinden als slopertje om daar de goede onderdelen af te halen. Volgens mij zijn draaistel en koppeling één stuk, of heb ik het mis? Koppelingen kun je vaak wel herstellen door een beetje buigwerk. Märklin heeft er een mal voor op de markt gehad waarmee je de koppelingen op hoogte kon stellen. Misschien helpt dit al iets?
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re:Opknappen 4030 en 4031 (SJ)
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 20 oktober 2010, 21:04:25 »

Heb je hier iets aan, heb er ook geen verstand van. :D

Maar een belletje naar Keuterman zal zeker helpen. De rijtuigen zijn zo massaal gemaakt dat hij zo kan vertellen wat eronder moet en of hij het kan leveren.



Gr, Ben.
Gelogd

Dirk-Jan

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Baanplan (zonder plan)
Re:Opknappen 4030 en 4031 (SJ)
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 20 oktober 2010, 21:12:37 »

Hoi Roel, je zou de daken kunnen spuiten met Motip (auto) spuitlak.
Te verkrijgen in autoshops voor een euro of 8. Dit is een goede lak, verkrijgbaar in vele kleuren en droogt heel snel op. De wagons zijn dan niet helemaal meer origineel, maar ja, dat is alleen van belang als het collector items zijn. Voor het spuiten eerst even opschuren met waterproof schuurpapier. Als het goed is kan je het gehele dak er zo vanaf halen, dus geen gedoe met afplakken en zo.

Suc6,
Dirk-Jan

Marklin verzamelaar

  • Gast
Re:Opknappen 4030 en 4031 (SJ)
« Reactie #4 Gepost op: zondag 24 oktober 2010, 22:56:56 »

Je hoeft de daken niet eens te schuren,
Neem goot ontstopper,cousicsoda met heet water en zet ze erin.
Wel handschoenen aan en buiten doen vanwege de dampen..
Daarna goed afspoelen en je hebt een spiegelgladde dak.
Gelijk als het droog is spuiten want met een uurtje komt al roest vorming op.
succes.
andre
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.067 seconden met 25 queries.