Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

BD's

Gestart door ernstcramer dinsdag 19 oktober 2010, 20:21:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BD's
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
BD's
Vraagje over het stuurstandrijtuig van Kleinspoor: is dat hetzelfde type als het stuurstandrijtuig van de beneluxtreinen? en zo ja: is er iemand die eventueel zo'n rijtuig in de beneluxkleuren kan overspuiten?  :shock:
Re:BD's
Lid sinds: 2007

offline
Re:BD's
Hij lijkt er natuurlijk op, maar is het niet. Dat is hier en daar ook aan het uiterlijk te zien. Zo hebben de Benelux rijtuigen gedeelde ramen en kent de kop nog een middenstijl in de voorruiten.
De rijtuigen hebben ook een heel verschillende ontstaansgeschiedenis. De Benelux rijtuigen zijn speciaal nieuw gebouwd voor de Beneluxdienst, de ICR stuurstandrijtuigen zijn veel later verbouwd uit de oorspronkelijke BD ICR rijtuigen.

Plaatje van de site van Martijn Haman.





Van belang is nog dat het KleiNSpoor bouwpakket is ontwikkeld op basis van Lima ICR rijtuigen. Lijkt een futiliteit, maar de verhoudingen van de ramen en de tussenstijlen zijn bij de Lima ICR anders dan bij de Märklin ICR. Als je dat combineert staat het een beetje raar en je kunt dus ook geen Märklin raampjes gebruiken om aan gedeelde ramen te komen.
Re:BD's
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:BD's
 :( dan zit er weinig anders op dan te wachten op de versie van LS Models...
Re:BD's
Lid sinds: 2007

offline
Re:BD's
Waar wilde je dan mee combineren?
LSM en Märklin gaan niet goed samen, omdat de Märklin rijtuigen zijn ingekort en de LSM niet. Er is wel een ingekorte Lima Benelux stuurstand, maar die heeft dus weer die andere raam/spijl verhouding.

Als je al LSM rijtuigen hebt, dan kun je beter op de LSM stuurstand wachten.
Re:BD's
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:BD's
Die is helaas ook niet te combineren met de Marklin ICR's ..
Marklin maakt de ICR op lengteschaal 1:100, terwijl LS models ze netjes op 1:87 maakt.

Ik denk dat marklin hele goede zaken gaat doen als ze een BD ICR / Benelux gaat maken :)
Re:BD's
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:BD's
Citaat van: rscosworth op woensdag 20 oktober 2010, 09:26:36
Ik denk dat marklin hele goede zaken gaat doen als ze een BD ICR / Benelux gaat maken :)

Lijkt mij erg OK!
Opnemen maar in het hoekje voor de sinterklaaslijstjes...? :D
Re:BD's
Romar
gast

Re:BD's
Is het niet een mogelijkheid om een kleinspoor en een marklin te cobineren?

Volgens mij heb ik dat wel eens op het web gezien, dat er iemand daar mee bezig was.
Weet alleen even niet meer waar.

Mvg,

Romar
Re:BD's
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:BD's
Citaat van: Romar op woensdag 20 oktober 2010, 17:47:02
Is het niet een mogelijkheid om een kleinspoor en een marklin te cobineren?

Volgens mij heb ik dat wel eens op het web gezien, dat er iemand daar mee bezig was.
Weet alleen even niet meer waar.

Mvg,

Romar

Euh... de foto's aan het begin van dit topic... 8) ?
En daar werd zeer deskundig uitgelegd wat de verschillen zijn tussen die kop van Kleinspoor en de benelux-kop... :roll:
Re:BD's
Romar
gast

Re:BD's
Citaat van: rscosworth
Ik denk dat marklin hele goede zaken gaat doen als ze een BD ICR / Benelux gaat maken :)

Ja, voor de BNL is het geen optie, maar voor de ICR binnenland zou het wel een optie kunnen zijn.
Hoe wel... met wat verbouwen moet er ook wel een BNL van te maken zijn denk ik. :P


Mvg,

Romar
Re:BD's
Lid sinds: 2007

offline
Re:BD's
Voor alle verschillen geldt dat het maar net is hoe zwaar je er aan tilt.

De ICR stuurstand is tevens een gemoderniseerd rijtuig ofwel de meeste ramen zijn niet meer gedeeld. De Märklin rijtuigen hebben nog wel de gedeelde ramen. Met gedeeld bedoel ik dat de bovenraampjes open konden. De gemoderniseerde ICR heeft airco gekregen en heeft nog maar een paar aparte bovenraampjes.

Verder hebben de vensteropeningen dus andere verhoudingen. De ramen van het KleiNSpoor model zijn wat langer, de spijlen tussen de ramen wat dunner.
Re:BD's
Wasmi
gast

Re:BD's
zou je niet een kleiNSpoor stuurstandkop op een M wagon kunnen 'graften' ?? Misschien een projectje voor Rommar, die zet overal graag een zaag in toch?

Walter
Re:BD's
Romar
gast

Re:BD's
T ja, zou ik best wel een poging toe willen wagen.
Maar ik heb geen M ICR's, en die zullen er ook niet komen. :P

Ik heb wel een aantal Lima ICR's die ik ooit eens wil verbeteren.
Wil er een lekker bond treintje van maken door er een paar in de 'Mona' kleuren te zetten.

Maar als iemand een M ICR en een kleinspoor kap zou willen 'doneren'.... waarom niet.  8)
Denk dat er wel wat mee te doen moet zijn.

Mvg,

Romar
Re:BD's
Lid sinds: 2009

offline
Re:BD's
Romar,
Ik heb wel een M ICR om te verbouwen naar een BDS.
En als ik er 2 opstuur zou je er ook een voor mij kunnen bouwen en wat zou dat kosten?

Groeten,Harmen