Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bewegende "vulkranen" voor water bij te vullen bij stoomlocs. Foto update 23-11

Gestart door minitreintje dinsdag 19 oktober 2010, 19:39:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bewegende "vulkranen" voor water bij te vullen bij stoomlocs. Foto update 23-11
Hallo,

Hier ben ik weer met een verbouwprojectje van een bouwdoosje (Kirbi) dat op de expo in Mechelen heb gekocht. Ik heb ook 2 kleine servotjes gekocht
Dus het zijn 2 "vulkranen*" waar ik onder het ronde schijfje van servo aan vast heb gezet met secondelijm. Tijdens het bouwen kwam ik tot de ontdekking dat er al onderdelen voor het monteren van een servo bij was. Maar deze paste niet (die van Viessmann zullen wel passen). Er stond niets op de verpakking dat deze waren voorbereid voor servo aandrijving  :(. Dus zelfbouw!


De kranen zijn nu compleet gemonteerd inclusief de ronde schijf onder elke kraan. Ik denk dat ik de kraan met voet ga monteren op een stukje balsahout en de servo vast onder de tafel. De verbinding gaat gebeuren met een stukje ijzerdraad. (Iemand iets anders in gedachten hiervoor? :lol:)

De foto's zijn er nog niet deze moet ik eerst maken maar heb de doos waar alles insteekt niet bij de hand  :(




groeten minitreintje/Dylan


*Of hoe dat ding noemt :? :lol:
Re:Bewegende "vulkranen" voor water bij te vullen bij stoomlocs.
vul station
Re:Bewegende "vulkranen" voor water bij te vullen bij stoomlocs.
Kan weet het ook niet ik heb er maar een naam opgeplakt.

groeten minitreintje/Dylan
Re:Bewegende "vulkranen" voor water bij te vullen bij stoomlocs.
Morgen kan ik foto's maken en dan zal ik ze posten!

groeten minitreintje/Dylan
Re:Bewegende "vulkranen" voor water bij te vullen bij stoomlocs.
De belovende foto's  8)
Ik heb vandaag de foto's geupload. Onder de foto's heb ik een beschrijving gezet



Dit is de servo (doosje) die ik ga gebruiken. De servo is er al uit gehaald  :lol:


Servo ingebouwd (voorkant)


Servo ingebouwd(onderkant)


Vulkraan omgebouwd (bovenkant)


Vulkraan omgebouwd (onderkant)


bij het bouwen kwam ik deze 2 onderdelen tegen. Maar helaas mijn kleine servo paste niet ik denk dat die van viessmann alleen zal passen...

Ik ben ook tot de ontdekking gekomen dat deze vulkranen niet hoog genoeg waren voor de locs.
Dus ik ga op het perron een grote rechthoek maken dat aansluit op het perron zelf. Maar alle delen zullen hoger komen daarom zullen er extra gaten moeten worden gemaakt. Maar nu denk ik wat kan ik nog bij die vulkraan op die grote rechthoek plaatsen. Een kolenopslag? Bankjes? Seinwachterhuisje? ... ???


groeten minitreintje/Dylan
Re:Bewegende "vulkranen" voor water bij te vullen bij stoomlocs. Foto update 23-11
Hallo,

Wat dacht je van kolenbunkers met kraan, bezandingstoren, slakkenkuil, losse stukjes kolen naast de kolenbunker, personeel t.b.v. het weer rijgereed maken van stoomloks, personeel met scheppen om de gemorste kolen weer terug in de lage kolenbunker te scheppen, schafthok en eventueel een shovel.

Succes en de groeten,

Minto Tighfield :D
Re:Bewegende "vulkranen" voor water bij te vullen bij stoomlocs. Foto update 23-11
Leuk allemaal maar het mag niet groot zijn daarmee. Ondertussen is mijn eerste testopstelling gereed. Ik twijfel of ik zelf een schakeling bouw (van op het forum) of dat ik een esu switchpilot koop. Het is slechts voor 1 servo. De tweede kraan zal later in gebruik worden genomen maar niet kort in de buurt van deze kraan. Of het bakje van Viessmann maar is ook zo duur.

groeten minitreintje/Dylan

PS: Wat kma ik zo juist tegen op Conrad? Je kan het al raden dezelfde kraan met aandrijving en als deze tegen een opstakel komt stopt hij. Maar dat kost veel. 27,99 euro per kraan -> zelfbouw 11 euro per kraan (de rest had ik nog zelf thuis)
Re:Bewegende "vulkranen" voor water bij te vullen bij stoomlocs. Foto update 23-11
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Bewegende "vulkranen" voor water bij te vullen bij stoomlocs. Foto update 23-11
Wat dacht je ervan je camera op macro (tulpje!) te zetten en iets meer afstand te nemen en te zoomen? Kunnen we wel zien wat er op je fotos staat!
Re:Bewegende "vulkranen" voor water bij te vullen bij stoomlocs. Foto update 23-11
Ah daar voor dient die knop ken niet zoveel van camera's op mijn gsm is dat niet en daar is dat niet nodig die foto's zijn wel goed.
Re:Bewegende "vulkranen" Update Video + Foto's 28/10
Het is weer tijd voor een update  :P
Alle locs (de Bigboy niet) kunnen nu bijtanken, alleen nog een besturing voor de servos en dan ken het echt werken...
Ook ben ik al bezig met iets anders ook voor stoomlocs, een kolenbunker!
Het is een kleine kolenbunker van Faller en daar is een kraan bij (handmatig) waar ik een servotje heb gemonteerd met dubbelzijdige tape!  :mrgreen:
Er komt aan het kraantje nog een mannetje die de kraan "bediend"  :D


Foto's!









Filmpje waar bij ik de servo handmatig beweeg.

Filmpje


Groeten minitreintje/Dylan