Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Waar moet ik letten bij een modulebaan?

Gestart door minitreintje dinsdag 19 oktober 2010, 18:24:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waar moet ik letten bij een modulebaan?
Hallo,

Ik zou willen weten waar ik zeer goed moet opletten bij een modulebaan. Ik heb al gezocht op het forum en een paar website (waaronder die van Riny).Waar ik al wat gezien heb maar zijn er dan echt van die punten waar je extra aandacht aan schenken?

groeten minitreintje/Dylan
Re:Waar moet ik letten bij een modulebaan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Waar moet ik letten bij een modulebaan?
Goede railovergangen tussen de modulebakken.
Re:Waar moet ik letten bij een modulebaan?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Waar moet ik letten bij een modulebaan?
Hoi Dylan,

Rail overgangen zijn een eerste vereiste. Het liefst recht op de zaagsnede met zo weinig mogelijk ruimte, maar toch iets, er tussen. Wij hebben een speciale bouwwijze ontwikkeld om dit zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen, maar het voert te ver om hier een volledige uitleg te geven.

Verder zijn de electrische verbindingen een aandachtspunt, maar dit is afhankelijk hoe je de modules in wilt zetten. De modules, die ik gebruik, worden vanuit 1 punt gevoed en dan is de overgangsweerstand van belang. Wij gebruiken telefoonstekkers, omdat deze de laagste overgangsweerstand hebben.

Wil je modules ook kunnen uitwisselen, dan is het handig om voor een bestaande standaard te kiezen. Kijk b.v. een naar http://www.m-track.org/. Dit is een standaard breedte van 60 cm met een variabele lengte.

Als laatste wil ik meegeven, dat je met het gewicht moet uitkijken, want meestal wil je modules verhuizen. Ik gebruik 12 mm multiplex voor de zijkanten en de tussenschotten (maximaal 40 cm uit elkaar) met een maximale lengte van 120 cm per module. Als bovenplaat gebruik ik zelf 3 mm triplex alleen onder de sporen en wegen. De rest is van horregaas met in houtlijmgedrenkte keukenrolpapier, om het zo licht mogelijk te houden. Voor demping gebruik ik meestal kurk of flootslate.

Groet,
Bert

Als je meer wilt weten, stuur me een PBtje.
Re:Waar moet ik letten bij een modulebaan?
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Waar moet ik letten bij een modulebaan?
ik denk dat er mensen op dit forum zijn die er nog veel meer weten als ik en misschien ken je deze sites al; maar toch bijgaand een paar handige tips die je misschien kunnen helpen.

fremo: organisatie van modulebouwers europawijd
duitse modulebouwer
leuke foto's op deze site van modulbauvereniging in basel
en er is een hele leuke MIBA die je beslist moet ( :?) lezen.

ik hoop dat het wat helpt; mij in ieder geval bij de voorbereidingen voor mijn schappenbaan. :)
Re:Waar moet ik letten bij een modulebaan?
Leuke sites alleen is mijn Duits niet zo goed...

groeten minitreintje/Dylan
Re:Waar moet ik letten bij een modulebaan?
Citaat van: minitreintje op donderdag 21 oktober 2010, 17:47:15
Leuke sites alleen is mijn Duits niet zo goed...

groeten minitreintje/Dylan

Ach, met een vertaler der bij kun je het al voor een groot deel snappen toch?

Re:Waar moet ik letten bij een modulebaan?
Ja een beetje  :lol:

groeten minitreintje/Dylan