Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rocrail printbare handleiding

Gestart door Edwin dinsdag 19 oktober 2010, 16:16:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rocrail printbare handleiding
Goedendag,

Weet iemand of er een pdf of bijv word versie van de Rocraiol handleiding is. Ik wil namelijk eens kijken of het wat voor mij is, maar vind de wiki lastig lezen. Lees liever van een papieren boek. IS ook makkelijker straks als ik aan heb besloten om het te gebruiken en dan niet steeds hoef te wisselen van scherm.

Edwin
Re:Rocrail printbare handleiding
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Rocrail printbare handleiding
Hier een hele korte pdf van rocrail.
http://www.rocrail.net/doc/rocrailflyer2009.pdf

En als je Duits (een beetje) goed is hier een grote handleining:
http://www.eusis.com/images/Rocail-CS2-Schritt_fuer_Schritt_Doku.pdf (Groot bestand, dus moet ff laden :D )


Groet, Lesley
Re:Rocrail printbare handleiding
Dankje. Ga ik even binnenhalen.....

Edwin
Re:Rocrail printbare handleiding
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Rocrail printbare handleiding
Hoi Edwin,

Kijk ook even op http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=stepbystep-nl Hier staat een link naar een beginnershandleiding in het Nederlands.
Op 27 november zal ik het uitgebreid behandelen. Ik zal de lezing, daarna ook op het forum/wiki zetten.

Groet,
Bert
Re:Rocrail printbare handleiding
Ook deze even op de USB stick gezet. Eens kijken of ik deze ga nemen of toch bij koploper blijf. Koploper nog niet veel mee gedaan, omdat we nu pas in een fase zijn dat we wat kunnen programmeren.

Edwin

Citaat van: treinbert op dinsdag 19 oktober 2010, 19:54:59
Hoi Edwin,

Kijk ook even op http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=stepbystep-nl Hier staat een link naar een beginnershandleiding in het Nederlands.
Op 27 november zal ik het uitgebreid behandelen. Ik zal de lezing, daarna ook op het forum/wiki zetten.

Groet,
Bert
Re:Rocrail printbare handleiding
Hmm. Dit is niet echt de handleiding. Ik wil niet de snelstarthandleiding maar de volledige en die is zo te zien alleen in de WIKI. Zal ik toch een keer rustig de tijd moeten nemen om het allemaal vanaf de PC te lezen.

Edwin
Re:Rocrail printbare handleiding
Hoi Bert,
Dank voor de info en uitleg van Rocrail.

Ik had nog 1 vraagje. Als je als herstarter nog geen centrale of andere handregelaars hebt aangeschaft, wat adviseer jij dan ism rocrail als 't gaat om boosters, handregelaars en eventuele centrale? Ik neem aan dat een Ecos dan niet perse nodig is?

Groeten Jake
Re:Rocrail printbare handleiding
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Rocrail printbare handleiding
Hoi Jake,

Je kunt van alles gebruiken, zolang de gegevens maar doorgegeven worden aan de baan. Er zijn diverse mogelijkheden, zoals Uhlenbrock IB-Com als je geen regelaars wilt, of diverse zelfbouw centrales. Ik wil ter zijner tijd proberen om mijn oude 6021 met interface naar Loconet samen met een interface van Loocnet naar USB of RS232 te gebruiken. Als je een 6021 met een 6051 te pakken krijgt is dat natuurlijk ook goed.

Verder heb je iets nodig om de wissels te bedienen en te ontdekken, waar de trein zich bevindt. De wisselsturing kan met Motorola decoders, maar ook met DCC decoders (niet als je een 6021 gebruikt, want deze geeft alleen Motorola formaat af. De melders kan b.v. met S88, maar ik ben zelf een voorstander van locoNet oplossingen. De combinatie met Loconet maakt het mogelijk om diverse loconet in- en uitgangen te gebruiken. "Leg je oor eens te luisteren" op het forum en je ziet diverse oplossingen langskomen.

Ik kan niet met 1 oplossing komen, want er zijn diverse mogelijkheden.

Groet,
Bert
Re:Rocrail printbare handleiding
Citaat van: treinbert op dinsdag 07 december 2010, 21:53:02
Ik wil ter zijner tijd proberen om mijn oude 6021 met interface naar Loconet samen met een interface van Loocnet naar USB of RS232 te gebruiken.
Met deze samenstelling heb je enkel de beschikking van MMI en II (80 adressen) en aansturing van 256 wisseladressen in MM. DCC is niet mogelijk. Je kunt dan beter meteen een IB-com nemen.

Mvg,
Peter
Re:Rocrail printbare handleiding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Rocrail printbare handleiding
Beste Jake,

Zowel 6051 alswel IB-Com hebben het nadeel dat Märklin MFX Loks alleen op 14 stappen kunnen rijden, de LDT Digi-Com heeft ook zowel 27 en 28 stappen en de Tams centrale (met draaiknop) ook 27 stappen.

Groet, Anne W
Re:Rocrail printbare handleiding
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Rocrail printbare handleiding
Hoi Anne W en Peter,

Beiden zijn wel redelijk goedkope oplossingen, vooral als je als het andere niet nodig hebt.

Groet,
Bert
Re:Rocrail printbare handleiding
Hoi allen, dank voor de uitleg, ik blijf 't een redelijk moeilijke beslissing vinden. 'T 1 kan dit wel en 't andere net weer niet. 'T liefst wil je zo veelzijdig mogelijk starten en aanschaffen om niet later tegen beperkingen aan te lopen en dingen om te moeten bouwen of opnieuw aanschaffen. Ik wilde voor een Ecos gaan maar daarbij heb ik dan nog een extra pc met bijv Rocrail o.i.d. nodig.
Als ik echter een raptor neem weet ik niet of dit net zo overzichtelijk werkt en welke boosters of handregelaars er nodig zijn. 'T schijnt dat Raptor nu met 'n monitoraansluiting komt zodat je je baan op 'n scherm kunt zien. Je schiknt dan nog steeds in totaal zo'n 200 euro goedkoper uit te zijn dan met 'n ecos, plus heb je dan geen pc meer nodig, enkel voor het FCS evt in de toekomst.

Met een Ecos start ik wel goed maar redelijk duur, er moet voor volledige automatisering nog een pc met prg bij. Ik weet ook nog niet helemaal goed wat Loconet allemaal kan en doet, wat de voordelen en beperkingen zijn.

Ik zal er nog maar 'ns 'n goed nachtje over slapen :-). Wel goed om jullie uitleg en draadjes
hierover goed te blijven volgen.

Groeten jake
Re:Rocrail printbare handleiding
Hallo jake,

Citaat van: jakeman op donderdag 09 december 2010, 01:42:56
'T schijnt dat Raptor nu met 'n monitoraansluiting komt zodat je je baan op 'n scherm kunt zien. Je schiknt dan nog steeds in totaal zo'n 200 euro goedkoper uit te zijn dan met 'n ecos, plus heb je dan geen pc meer nodig, enkel voor het FCS evt in de toekomst.
Als monitor heb je wel een PC nodig.
Bij de raptor komt nog een booster met trafo, verder heb je dan ook nog de interface naar de PC nodig, en voor de opties betaal je 7.95 Euro per stuk. Tel je dan alles bij elkaar op ben je net zo duur, zo niet duurder uit dan een ECoS of andere centrale.

Mvg,
Peter
Re:Rocrail printbare handleiding
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Rocrail printbare handleiding
Citaat van: jakeman op donderdag 09 december 2010, 01:42:56
Met een Ecos start ik wel goed maar redelijk duur, er moet voor volledige automatisering nog een pc met prg bij. Ik weet ook nog niet helemaal goed wat Loconet allemaal kan en doet, wat de voordelen en beperkingen zijn.
Hoi Jake,

Wat mij betreft vind ik de voordelen van LocoNet, dat er een hele reeks aan diverse apparaten aan gekoppeld kan worden, inclusief handregelaars (FRED en IB-Control), maar ook in- en uitgangen, waarmee van alles geregeld kan worden, zoals seinen, wissels, servo's, overwegen, bewegende voorwerpen op de baan, verlichting, etc. Elk apparaat krijgt zijn eigen adres, dus als je het verhuist in de baan blijft het adres hetzelfde.

Voor de besturing kun je een redelijk simpele PC/LapTop gebruiken. Voor mijn demobaan gebruik ik een oude laptop met een Pentium III en 256 Mb geheugen op Windows XP. Het is krap, maar werkt. Ik wil een mini-PC ontwikkelen, waar de server van RocRail op kan draaien en aangestuurd wordt door elke willekeurige PC of telefoon met de GUI van RocRail. Ik heb hier mu de NSLU2 van LinkSys in gedachten, die eigenlijk gebouwd is voor het aansluiten van disken aan het netwerk, maar eenvoudig tot Linux-PC kan worden omgebouwd. Deze is klein en goedkoop (ongeveer 80 euro).

Groet,
Bert
Re:Rocrail printbare handleiding
Hoi Bert en Peter,

Dank voor de info weer. Ik denk dat ik qua investering het goedkoopst uit zal zijn in elk geval met loconet en rocrail ipv een Ecos met de rest. Het enige waar ik nog tegenopzie is die losse printjes die je zelf nog moet solderen dat moet ik nog even goed bekijken. Ik heb Wim even een mailtje gestuurd over welk pakket ik zou moeten hebben etc. De flexibiliteit en betrouwbaarheid van het signaal wat ik her en der las sprak mij wel heel erg aan.
Ik zal nog een paar dagen goed nadenken en dan overgaan tot aanschaf.