Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Delta naar Digitaal

Gestart door TimT maandag 18 oktober 2010, 19:07:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Delta naar Digitaal
Nu ik terug serieus bezig ben met de Marklin samen met mijn vader :) begin ik me af te vragen of het digtaal systeem niet meer iets voor ons is, ipv ons delta systeem want we zitten met 2 Locs teveel om delta te rijden (voor zover ik weet kan je met delta max 4 locs sturen en wij hebben er 6)
ik heb hier een daar zoveel mogelijk proberen zelf op te zoeken wat ik allemaal nodig heb om digitaal te gaan maar ik zie het bos niet meer door de bomen .


Dus conclusie wat heb ik nodig om digitaal te gaan
(effe offtopic mensen met digtale systemen die het wegdoen ik ben mogelijk koper )

Mvg Tim

Re:Delta naar Digitaal
Citaat van: TimT op maandag 18 oktober 2010, 19:07:39
Nu ik terug serieus bezig ben met de Marklin samen met mijn vader :) begin ik me af te vragen of het digtaal systeem niet meer iets voor ons is, ipv ons delta systeem want we zitten met 2 Locs teveel om delta te rijden (voor zover ik weet kan je met delta max 4 locs sturen en wij hebben er 6)
ik heb hier een daar zoveel mogelijk proberen zelf op te zoeken wat ik allemaal nodig heb om digitaal te gaan maar ik weet niet echt wat te kopen en wat ik allemaal nodig heb



Dus conclusie wat heb ik nodig om digitaal te gaan
(effe offtopic mensen met digtale systemen die het wegdoen ik ben mogelijk koper )

Mvg Tim


Re:Delta naar Digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Delta naar Digitaal
Beste Tim,

Wat deed je nog meer met je delta centrale behalve 4 loks aansturen?

Groet, Anne W
Re:Delta naar Digitaal
Vraag is hoe ver wil je gaan ?.
Alleen locomotieven digitaal laten rijden ?.
Of ook wissels/seinen digitaal aansturen.
Wil je de baan automatiseren enz enz.

Mvg,
Peter
Re:Delta naar Digitaal
-> Anne W

Wat deed je nog meer met je delta centrale behalve 4 loks aansturen?

ik heb nog de oude delta console deze heeft geen enkele functie
ik heb wel twee wissels aangesloten op de oude shakelbakjes en zou langzaam aan heel het circuit op deze manier doen


->Freak
op den duur zou ik wel een stuk of 4 seinen willen installeren maar ik zie in de marklin catalogus dat je analoge seinen hebt rond de 15 -20 euro
en de digitale versie 50 a 60 euro en buiten het digitaal shakelen zie ik niet echt een verschil


het is wel leuk als je trein mooi vertraagt en vertrekt met instelbare snelheden maar ik maar 1 pure digitaale loc(tweede is op komst )
en de bijkomende geluidjes
Re:Delta naar Digitaal
Hallo Tim,

Citaat van: TimT op maandag 18 oktober 2010, 22:31:29
op den duur zou ik wel een stuk of 4 seinen willen installeren maar ik zie in de marklin catalogus dat je analoge seinen hebt rond de 15 -20 euro
en de digitale versie 50 a 60 euro en buiten het digitaal shakelen zie ik niet echt een verschil

het is wel leuk als je trein mooi vertraagt en vertrekt met instelbare snelheden maar ik maar 1 pure digitaale loc(tweede is op komst ) en de bijkomende geluidjes
Digitale seinen is niet per se noodzakelijk.
Voor wissels en seinen met elektromagnetische aandrijving kun je een K83 (kloon) nemen.
Hier kun je dan 4 wissels of seinen op aansluiten. Voor lichtseinen kun je een K84 (kloon) nemen hier op kun je 4 lichtseinen op aansluiten.

Citeerhet is wel leuk als je trein mooi vertraagt en vertrekt met instelbare snelheden maar ik maar 1 pure digitaale loc(tweede is op komst ) en de bijkomende geluidjes
Dat kan je met nagenoeg iedere centrale. Verder heeft nagenoeg iedere centrale twee snelheidsregelaars en een aansluiting voor een PC. Met de modernere centrales kun je ook nog vrij gemakkelijk (lok)decoders programmeren.


Mvg,
Peter
Re:Delta naar Digitaal
voor die shakelaars digitaal te doen
heb ik dus zo eenn marklin shakelbord nodig ? en  afhankelijk van het aantal wissels x aantal k84 (al dan niet kloons)

voor de centrales welke bestaan er wel alemaal met usb :p dit lijkt intressant met het feit dat ik informatica studeer :)

ik dacht zelf dat het mobiles station 2 wel intressant zou zijn :)
met het feit dat  ik heb gelezen kan je er wissels en seinen  mee aansturen .
Re:Delta naar Digitaal
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Delta naar Digitaal
Met de mobile station 2 kan je ook wissels e.d. schakelen. Je hebt dan geen extra schakelbord nodig.


Al je wissels kun je aansluiten op een externe decoder (K83), of je kunt je wissels voorzien van een inbouwdecoder.
Met inbouwdecoders heb je dus helemaal geen aansluitkabels meer nodig.

Nadeel van de mobile station(s) is dat je niet computer gestuurd kan rijden.
Re:Delta naar Digitaal
bestaan er mobile station varianten  voor de pc( al dan niet van marklin )
heb ook niet direct het geld om een central station van 800 euro te kopen
Re:Delta naar Digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Delta naar Digitaal
Citaat van: TimT op dinsdag 19 oktober 2010, 11:43:51
bestaan er mobile station varianten  voor de pc( al dan niet van marklin )
Nee, dan zal je DDW oid moeten gaan gebruiken.
Zie bijvoorbeeld: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14422.msg226866#msg226866
Re:Delta naar Digitaal
als ik het juist verstaa is die DDW dus gewoon de software voor de locs aan te sturen maar hoe doe je dit dan :)

Denk dat ik voor het mobile station 2 zal gaan ziet het er intresantst uit

Seinen wissels aansturen +10 locs per station .

Nu de vraag is wat heb ik nodig
natuurlijk de mobile station zelf


is dit een goed pakket ?
http://cgi.ebay.de/Marklin-60653-Mobile-Station-60112-60113-Netzteil-/120629868203?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item1c1619b6ab
Re:Delta naar Digitaal
Citaat van: TimT op dinsdag 19 oktober 2010, 20:15:53
als ik het juist verstaa is die DDW dus gewoon de software voor de locs aan te sturen maar hoe doe je dit dan :)
DDW is een softwareprogramma die een ?centrale? emuleert.
Op een seriële (compoort) uitgang sluit je een booster aan. DDW te samen met de booster is dan een centrale die met b.v. Koploper op 1 PC kan draaien. Verder ken je ook wisseldecoders enz aansturen.
Met een HSI88 interface en terugmeld modules kun je ook detecteren waar een trein op de baan staat of zich bevindt.

Citeeris dit een goed pakket ?
http://cgi.ebay.de/Marklin-60653-Mobile-Station-60112-60113-Netzteil-/120629868203?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item1c1619b6ab
Als je handmatig wilt blijven werken is dit best een goed pakket.

Mvg,
Peter
Re:Delta naar Digitaal


Citeeris dit een goed pakket ?
http://cgi.ebay.de/Marklin-60653-Mobile-Station-60112-60113-Netzteil-/120629868203?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item1c1619b6ab
Als je handmatig wilt blijven werken is dit best een goed pakket.

Mvg,
Peter
[/quote]

is dit een compleet pakket of heb ik dan iets nodig

ik denk een aansluitrail en een transfo
Re:Delta naar Digitaal
Er zit een trafo en aansluitbox bij, alleen geen aansluitrail.


Mvg,
Peter
Re:Delta naar Digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Delta naar Digitaal
Beste Tim,

Maar je kunt hem niet aan een pc "hangen", dus als je op een keer toch wilt gaan automatiseren dan moet je weer een nieuwe centrale kopen.

Groet, Anne W
Re:Delta naar Digitaal
Citaat van: TimT op dinsdag 19 oktober 2010, 11:43:51
bestaan er mobile station varianten  voor de pc( al dan niet van marklin )
heb ook niet direct het geld om een central station van 800 euro te kopen
Geen MS varianten, maar je kunt ook eens kijken naar een TAMS centrale.

Mvg,
Peter
Re:Delta naar Digitaal
heb even wat zitten zoeken over die tam centrale en die lijkt wel intresant +- 200 euro voor een redelijk totaal pakket
wat zijn hier bij de voordelen tov ms2
wat zijn de groote voordelen van een pc te gebruiken tov een ms2
Re:Delta naar Digitaal
Hallo Tim,

Citaat van: TimT op zaterdag 23 oktober 2010, 14:34:20
heb even wat zitten zoeken over die tam centrale en die lijkt wel intresant +- 200 euro voor een redelijk totaal pakket
wat zijn hier bij de voordelen tov ms2
Kleine correctie, er komt ook nog een bedrag bij voor een booster met trafo.
Daarvoor kun je beter even de specificaties naast elkaar leggen. Het komt er hier op neer dat de TAMS meer mogelijkheden heeft.

Citeerwat zijn de groote voordelen van een pc te gebruiken tov een ms2
Bij een grotere baan wordt het steeds moeilijker om alle treinen in de gaten te houden. Met een besturingsprogramma kan je b.v. de treinen op hoofdbaan automatisch laten rijden en met de hand treinen samenstellen en andere rangeerwerkzaamheden verrichten. Maar ook dat kun je automatiseren.

Verder zijn er ook programma?s waarmee je in combinatie met de TAMS decoders kunt programmeren enz.

Mvg,
Peter
Re:Delta naar Digitaal
Dus samengevat

welke systemen heb je
DDW (deze valt af omdat ik geen seriele poorten meer heb op mijn pc ) tenzij dat je de usb poort mag gebruiken )
Mobile station 2( voordeel - complete kit  (je kan er seinenn,wissels  en functie van de  locs  mee sturen ) prijs +- 150 -200 euro
Tam decoder ( groot  voordeel usb  aansturing ) prijs 250-300 euro

ik vraag me gewoon af hoe zit het met compatibiliteit tussens bvb Tam decoder en vb ITrain of Rocrail (ben je zeker als je het koopt dat het zal werken )


heb je ergens een compleet pakket voor pakweg 300 euro ?

btw info mijn marklin tafel is voorlopig  2.5m op 1.60
Re:Delta naar Digitaal
Citaat van: TimT op zaterdag 23 oktober 2010, 17:27:55
ik vraag me gewoon af hoe zit het met compatibiliteit tussens bvb Tam decoder en vb ITrain of Rocrail (ben je zeker als je het koopt dat het zal werken )
Itrain, Rocrail en Koploper zijn besturingsprogramma's. De Tams, CS, ECoS, of IB zijn centrales. De besturingsprogamma's kunnen met alle genoemde centrales overweg.
Ben je niet zeker welk besturingsprogramma met welke centrale overweg kan kijk dan altijd even wat de mogelijkheden zijn van het besturingsprogramma wat betreft aansturen van centrales.

Mvg,
Peter
Re:Delta naar Digitaal
ik heb nog een pc gevonden met rs 232





dus DDW is nog mogelijk  :lol:

als ik juist ben 

wat heb ik nodig voor DDW ?

Booster  6017
pc met seriële poort (check )
kabels (check)
omzetkabel van booster naar serieel
koploper (gratis :) )


ik heb nog 2 maal  6647 transfos liggen hebben deze nog nut
en delta bak :)

Is mijn redenering juist of heb ik nog wat nodig ( ik begin eerst met de treinen te laten rijden via de pc  seinen en wissels later )

Re:Delta naar Digitaal
als ik het zo bekijk heb ik alles :)


het is zo een delta control dat ik heb :)
Re:Delta naar Digitaal
Hallo Tim,

Citaat van: TimT op zondag 24 oktober 2010, 14:06:10
Booster  6017
omzetkabel van booster naar serieel
ik heb nog 2 maal  6647 transfos liggen hebben deze nog nut
en delta bak :)
Je kunt ook een Delta Control (met trafo) nemen.
Hiervoor heb je het getoonde schema voor nodig.

Mvg,
Peter