Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

afrem module seinen

Gestart door lesley001 zaterdag 16 oktober 2010, 10:27:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
afrem module seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
afrem module seinen
Ik kwam een schema tegen van hoe een trein netjes afremt voor een rood sein.





Alleen stond er dat het alleen was voor een sein met ingebouwde relais.

Ik wil graag Henckens of NSParts seinen op me baan en nu vraag ik me af of deze seinen dit hebben?

Groet, Lesley
Re:afrem module seinen
Seinwezen
gast

Re:afrem module seinen
Hoi Lesley,

die seinen hebben geen ingebouwd relais.
Dit moet je zelf maken.



Als je nou de relais laat schakelen door een trein gaat dit mooi werken. Je moet er dan voor zorgen dat als het sein rood brand, de afremmodule ook werkt 8).
Voor een schema kan je in mijn draadje kijken(onderaan mijn bericht staat een link :lol:)

Groeten Sander
Re:afrem module seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:afrem module seinen
Ik zie geen plaatje (werkt niet :( )

Groet, Lesley
Re:afrem module seinen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:afrem module seinen
"hier stond onzin.."  :D
Re:afrem module seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:afrem module seinen
ooh..  sorry  :oops:

@ sander,  Ik zie het schema (alvast heel erg bedankt) , maar hoe moet ik dit dan maken bij die module  :?: 


Groet, Lesley
Re:afrem module seinen
Seinwezen
gast

Re:afrem module seinen
Hoi Lesley,

ik heb het schema een beetje uitgebreid 8).
Ik gebruik zelf c-rail. Die heb ik geschikt gemaakt voor massadetectie.
Op het forum is terug te vinden hoe dat moet :).



(bij het eerste relais 12volt moet ook een afremmodule, maar als ik die ook getekend had wordt het helemaal zo vol)

Als je bij "blok 2" een sein neerzet moet je schema toepassen als of het blok 1 is.
Dus het blok 1 relais regelt het stoppen en afremmodule(rood sein) en het blok 2 relais zorgt dat het sein geel of groen kan tonen.
Je kan trouwens deze relais gebruiken.

Groeten Sander
Dit klinkt een beetje raar, maar anders weet ik ook niet hoe ik het moet zeggen :lol:.
Re:afrem module seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:afrem module seinen
Het is al redelijk duidelijk maar nog 1 vraag:

Die afremmodule die je getekend hebt heeft maar 2 draadjes, dus wat is dit precies?

Groet, Lesley
Re:afrem module seinen
Seinwezen
gast

Re:afrem module seinen
Hoi lesley,

ik heb alleen de aansturing getekend naar de afremmodule.
Alle andere aansluitingen heb ik niet getekend, omdat je dat schema al hebt.

Wil je trouwens die afremmodule gebruiken, moet je hem eigenlijk aanpassen zodat hij geschikt wordt voor lang durige aansturing. Ik bedoel een constante voeding op het relais.

De aanpassing is dat het bistabiele relais vervangen wordt voor een mono stabiel relais.
Maar aangezien je het schema al hebt is dit goed te doen.

Succes,

Sander
Re:afrem module seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:afrem module seinen
Oke ik snap het, Heel erg bedankt voor alle informatie!!!  :D  :D

Het word nog een beetje puzzelen hoe ik dit precies ga 'maken'.
(Die 2 draadjes vanaf de module zijn dus de rijspanning(Groen bij jou schema) en de massa(Bruin) ?

Groet, Lesley
Re:afrem module seinen
ajmdonker
gast

Re:afrem module seinen
Hi Lesley,

Exact dezelfde afremmodule heb ik een paar jaar gemaakt en getest met een Digitaal Märklin hoofdsein, en werkt perfect moet ik zeggen.. althans, dat kan ik mij herinneren; als ik het nu moet aansluiten zou ik het even zo niet meer weten :(.

Ik had toendertijd de informatie gehaald van http://www.floodland.nl/aim/info_afremmodule_1.htm

Als je info nodig hebt over deze afremmodule (ik kan evt. een foto maken?) dan kan ik je wellicht helpen.
Ik ben verder zelf niet zo technisch onderlegd maar je weet maar nooit.

groeten,

Anthony
Re:afrem module seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:afrem module seinen
Foto's en meer informatie hoe je het gedaan hebt (ik had gezien dat je ook lichtsein gebruikten) zijn erg welkom Anthony.

Groet, Lesley
Re:afrem module seinen
ajmdonker
gast

Re:afrem module seinen
Hoi Wesley,

Ik zal eens proberen hem weer aan te sluiten; ik kan wel vanavond alvast fotos maken van de door mij gefabriceerde afremmodule.

Omdat ik nog geen vaste baan heb, heb ik hem niet aangesloten. reden hiervoor is dat de vorige keer dat ik hem aansloot met mijn hoofdsein (Märklin 76394),
er een draadje van de decoder van het sein afbrak wat men met een vergrootglas heeft moeten vastsolderen (wat volgens diegene geen
makkelijke klus was). Omdat die draadjes nogal fragiel zijn heb ik ze nu enorm ingetape'd om te voorkomen dat het nog eens gebeurt en had ik
het sein op een veilige plek gelegd...

Ik heb het sein echter dit weekend weer uitgehaald omdat mijn baan nu wel vorm krijgt; de afremmodule wil ik ook gaan inzetten om de locs netjes te kunnen laten afremmen bij het station en om botsingen te voorkomen, maar moet nu even de juiste lengte bepalen voor de afremsectie.

Trouwens, toen ik voor het eerste de afremmodule aansloot (2 jaar geleden) en het testte, vond ik het geweldig hoe super het werkte; ook het sein omzetten op 'groen' waardoor de trein weer ging rijden was een genot om te zien :).