Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

voorweerstand lampje berekenen perikelen

Gestart door ajmdonker maandag 18 oktober 2010, 13:00:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
voorweerstand lampje berekenen perikelen
Hoi allemaal,

Ondanks dat ik de wiki heb gelezen (en mijn electrotechniek-kennis al een jaar of 20 oud is) heb ik toch een probleem met het berekenen van een (voor) weerstand van lampjes.

Het verhaal is als volgt: Van mijn schoonbroer heb ik een enorme lading lichtjes gekregen; deze lichtjes werden waarschijnlijk gebruikt in schakelborden en op printplaten gesoldeerd.

Van de lichtjes zelf heb ik geen gegevens, behalve dat als ik ze op een regelbare adapter (gelijkstroom) aansluit ik bij 3.0v de juiste verlichting krijg.
Zet ik hem naar 4.5volt dan is het te fel (en verwacht ik dat ze doorbranden) dus ga ik maar uit van 3.0v.

Ik heb een losse transformator liggen (de 60032) die ik wil gebruiken voor mijn verlichting, en ik zou graag de lampjes die ik heb gekregen hierop willen aansluiten.

Nu ben ik echt een leek op electrogebied, dus wellicht komen sommige vragen dom over, maar beter een domme vraag stellen dan dadelijk iets laten doorbranden...

Mijn eerste vraag is: kan ik deze lampjes aansluiten op de 60032 wisselstroom, of beter op gelijkstroom?

Mijn tweede vraag: als dit kan, dan moet ik natuurlijk een weerstand gebruiken (voorweerstand) alleen: hoe kan ik deze berekenen (U = I x R ofwel R = U / I) als ik I niet weet? Ik had gedacht dat ik de weerstand van de lamp met mijn multimeter kan meten (R) om zo I te berekenen (want ik weet dat U = 3Volt) alleen zou ik zo 1-2-3 niet weten hoe ik deze hiervoor moet instellen...

Mijn derde vraag: op de wiki las ik over de voorweerstand maar omdat we wisselstroom hebben moet het dan niet aan beide zijden van de draad komen of maak ik nu een domme denkfout?

Nogmaals, mijn excuses als het wellicht 'domme' vragen zijn: ik heb ook al enkele dagen getwijfeld of ik ze uberhaupt wel moet stellen...

Alvast bedankt voor jullie reacties / hulp, en ik hoop dat ik zo weer wat meer feeling krijg met electrotechniek (voor diegenen die het niet weten: Ik ben van nature uit een programmeur dus doe weinig met de handen, vandaar mijn treinenhobby, om hier meer feeling mee te krijgen).

Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
Geen domme vragen hoor! Maar goed, een paar antwoorden.

wisselstroom is beter voor gleoilampjes dan geleijkstroom is mij ooit verteld....

voorschakel weerstand kan, maar jhet meten is nog niet zo simple, omdat een lampje dat brand (en dus warm is) een lagere weerstand heeft dan en lampje dat koud is.  je kunt ook de stroom meten, je multimeter in serie zetten met het lampje. (dus één kant van het lampje aan de voeding, de andere kant van het lampje aan de ene pen van de multimeter, de andere pen van de multimeter aan de voeding). Zal niet veel stroom zijn, misschien ca 50mA. Dan weerstand uitrekenen. Houd rekening met het vermogen dat de weerstand moet absorberen.

Je zou ook kunnen overwegen om 6 lampjes in serie te zetten (3x6 = 18V), dan branden ze waarschijnlijk mooi en gooi je geen stroom weg in een weerstand. Nadeel is wel dat als er één lampje doorbrand, je ff moet zoeken naar de kapotte, want dan gaan ze alle zes uit.

Eén voorweerstand is voldoende, het gaat om de hele keten, lampje en weerstand staan in serie, dus met twee weerstanden heb je teveel (inderdaad heeeel dom ;-) 8) 8) Natuurlijk niet :-) )

Walter
Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
De lampjes die jij bedoelt zijn in feite dus Led's.(Light Emitting Diode)
Altijd aansluiten op gelijkstroom, bij gebruik van wisselstroom moet er een gelijkrichterbrug tussen.
Weerstanden gebruiken vanaf 560 ohm.

Grt, Ronald.
Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
Ehmmm... hoe kom je erbij dat het LED's zijn?
Staat nergens in de tekst namelijk.

Wellicht is het eerst eens handig dat we weten wat voor lampjes het zijn.
Wellicht kan de vraagsteller even een fotootje plaatsen of opzoeken op internet en daar naartoe verwijzen.

Roland.
Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
Quote:
Het verhaal is als volgt: Van mijn schoonbroer heb ik een enorme lading lichtjes gekregen; deze lichtjes werden waarschijnlijk gebruikt in schakelborden en op printplaten gesoldeerd.

Vanwege dit verhaal.

Grt, Ronald.
Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
Het is belangrijk om te weten wat voor stroom er door de lampjes moet gaan anders kan je niks uitrekenen. En dat verhal van Wasmi over warm en kous is net andersom, een koud lampje is (beina) een kortsluiting en de weerstand neemt toe als de lamp warm word (gaat in enkele miliseconden). wat je zou kunnen doen is de lamp in serie met een ampere meter op een reglbare voeding aansluiten, dan weet je precies wat voor spanning en wat voor stroom je nodig bent en dan is de weerstand zo uitgerekend.
Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
Citaat van: Ronald69 op maandag 18 oktober 2010, 14:34:28
Quote:
Het verhaal is als volgt: Van mijn schoonbroer heb ik een enorme lading lichtjes gekregen; deze lichtjes werden waarschijnlijk gebruikt in schakelborden en op printplaten gesoldeerd.

Vanwege dit verhaal.

Grt, Ronald.

Wellicht een fotootje....
Dit brengt vaak meer licht min de zaak dan 100 woorden. :)
Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
Hallo Anthony,

Citaat van: ajmdonker op maandag 18 oktober 2010, 13:00:33
Mijn eerste vraag is: kan ik deze lampjes aansluiten op de 60032 wisselstroom, of beter op gelijkstroom?
Je kunt lampjes op zowel wisselspanning als gelijkspanning laten branden.

CiteerMijn tweede vraag: als dit kan, dan moet ik natuurlijk een weerstand gebruiken (voorweerstand) alleen: hoe kan ik deze berekenen (U = I x R ofwel R = U / I) als ik I niet weet? Ik had gedacht dat ik de weerstand van de lamp met mijn multimeter kan meten (R) om zo I te berekenen (want ik weet dat U = 3Volt) alleen zou ik zo 1-2-3 niet weten hoe ik deze hiervoor moet instellen...
Neem een losse regelbare trafo, sluit er een lampje op aan en regel de spanning omhoog zodanig dat het lampje naar jouw zin voldoende licht geeft.
Meet de spanning over het lampje en daarna de stroom door het lampje. Rlamp = u/i.
Nu moet je ook uit kunnen uitrekenen wat de voorschakelweerstand is. R= (u- ulamp)/i.

CiteerMijn derde vraag: op de wiki las ik over de voorweerstand maar omdat we wisselstroom hebben moet het dan niet aan beide zijden van de draad komen of maak ik nu een domme denkfout?
Het maakt niets uit waar de weerstand zit, voor of na het lampje of lampjes. De voorschakelweerstande staat in serie met het lampje of lampjes

Mvg,
Peter
Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
meet met de multimeter de gemiddelde stroom bij een opgewarmde lamp. deze gebruik je om je voorschakelweerstand te berekenen.
R=I/(U-3v)
Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
doe gewoon zoals beschreven : regelbare trafo aan het lampje en als het naar je zin brand meet je de spanning.Koop dan gewoon een trafo die deze spanning als uitgang heeft met een redelijk vermogen (voor bv 50 lampjes).Geen perikelen en zal op lange periode goedkoper uitkomen.Je zet dan gewoon alle lampjes parallel.Maw van elk lampje 2 draden naar de trafo.
Weerstanden voor je lampjes zullen meestal dure exemplaren worden en je verwrmt er alleen maar je treinkamer mee.
Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
na de trafo moet dan wel nog een bruggelijkrichter en buffer, als DC nodig is
Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
Iedereen bedankt voor de antwoorden (en gelukkig vonden jullie ze niet dom ;) ) en excuses voor mijn late dank (dit vanwege werk en knallende hoofdpijn gisteravond).

Het zijn overigens geen LED's maar echte lampjes: ik heb (zoals gevraagd) een foto gemaakt:
(Op de zijkant staat '7718' maar Googlen erop levert niks op).



Misschien had ik duidelijk moeten maken dat ik natuurlijk de weg van de minste weerstand (haha) kan nemen en de universele adapter ervoor kunnen gebruiken, maar mijn doel is om, ook al gaat het nu slechts om lampjes, de kennis en ervaring te krijgen zodat ik het straks op een andere schaal kan toepassen (bijvoorbeeld, ik noem maar iets, een electromotor'tje die ik ergens vandaan / uit heb gehaald om te gebruiken voor scenery).

Ik had overigens al geprobeerd de weerstand te meten van het lampje (voordat ik deze reacties las) maar dan niet aangesloten; dan kwam ik uit op (ervanuitgaande dat ik de multimeter goed had gebruikt) uit op 50Ohm, wat ik dan weer vertaalde in I = U / R ofwel: I = 3 / 50 , waarbij I dan 0,06A is.
Het lijkt er dus op dat mijn gedachtengang door Peter  en Gamesbond is bevestigd.

Ik zal dezelfde meting nog eens doen als ik het lampje aangesloten heb en vervolgens kijken of het me lukt om de lampjes op 16V aan te sluiten met de correcte weerstand. Mocht het niks worden (of, zoals Gamesbond aangaf, nodig zijn om een bruggelijkrichter te gebruiker) kan ik altijd nog de universele adapter gebruiken, maar nogmaals, ik doe het 'the hard way' om ervan te leren  :)

Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
Hou ons op de hoogte, kunnen we mee-leren.  :)
Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
Citaat van: ajmdonker op dinsdag 19 oktober 2010, 21:26:37

Ik had overigens al geprobeerd de weerstand te meten van het lampje (voordat ik deze reacties las) maar dan niet aangesloten; dan kwam ik uit op (ervanuitgaande dat ik de multimeter goed had gebruikt) uit op 50Ohm, wat ik dan weer vertaalde in I = U / R ofwel: I = 3 / 50 , waarbij I dan 0,06A is.

mooie berekening, maar je moet je gloeilampje eerst laten opwarmen.
50 Ohm is i.d.d. een van de standaard koude weerstanden van lampjes
Zoals je gedaan hebt is het goed, altijd weerstand meten LOS van de schakeling.
anders meet je de weerstand van andere onderdelen mee.

50*15 (temperatuurcompensatie)
3/750=0.004
nu heb je het "nominaal" verbruik, dus kan je ook de voorschakelweerstand berekenen:
R=U/I
R=(16-3)/0.004
R=3250 Ohm
een 230 Ohm weerstand proberen?
DC of AC kan je zelf kiezen.
16VAC=standaard marklin spanning ;)
Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
Citaat van: ajmdonker op dinsdag 19 oktober 2010, 21:26:37

Ik had overigens al geprobeerd de weerstand te meten van het lampje (voordat ik deze reacties las) maar dan niet aangesloten; dan kwam ik uit op (ervanuitgaande dat ik de multimeter goed had gebruikt) uit op 50Ohm, wat ik dan weer vertaalde in I = U / R ofwel: I = 3 / 50 , waarbij I dan 0,06A is.
Het lijkt er dus op dat mijn gedachtengang door Peter  en Gamesbond is bevestigd.


Niet helemaal. Je kunt de weerstand van een gloeilampje niet meten. Deze is n.l. sterk afhankelijk van de temperatuur.

Doe wat Peter zegt:

Citaat van: Freak op maandag 18 oktober 2010, 16:41:57

Neem een losse regelbare trafo, sluit er een lampje op aan en regel de spanning omhoog zodanig dat het lampje naar jouw zin voldoende licht geeft.
Meet de spanning over het lampje en daarna de stroom door het lampje. Rlamp = u/i.
Nu moet je ook uit kunnen uitrekenen wat de voorschakelweerstand is. R= (u- ulamp)/i.

Mvg,
Peter


Gr, Ben.
Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
Hallo Anthony,

Citaat van: ajmdonker op dinsdag 19 oktober 2010, 21:26:37
wat ik dan weer vertaalde in I = U / R ofwel: I = 3 / 50 , waarbij I dan 0,06A is.
Dat kan je nu eens zelf meten. Zet de spanning U op 3V en plaatst de stroommeter in serie met het (aangesloten) lampje. Je meet nu de stroom I die door het lampje loopt.

Mvg,
Peter
Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
het meten van stroom met een electronische multimeter bij 3V kun je net zo goed met je natte vinger doen. de waarde die de meter aangeeft is van veel te veel dingen afhankelijk, bijv. de interne weerstand van de adapter, de meetshunt van de multimeter, het bereik enz.

het is al eerder opgemerkt dat het beter is om 6 lampjes in serie te zetten. de trafo levert dan net zoveel stroom als bij 1 lampje. de spanning moet in het eerste geval 18V zijn, in het tweede geval 3V.

kijk je naar de praktijk, dan is het praktisch onmogelijk om 25 lampjes parallel op de trafo aan te sluiten als elk lampje 50mA gebruikt, terwijl 4 stringen van 6 geen enkel probleem is.

de theoretische aanpak is veel moeilijker voor zo'n eenvoudig probleem, en ik betwijfel sterk of de berekende en gemeten waarden zullen overeenstemmen met de praktische uitvoering.

vriendelijke groeten en succes (het blijft natuurlijk leuk, hoe je het ook aanpakt)!
Hessel
Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
Klopt Hessel
Maar voor de vragensteller wordt het nu leuk in hoeverre het berekende met de praktijk overeen komt.

Citaat van: ajmdonker op maandag 18 oktober 2010, 13:00:33
Alvast bedankt voor jullie reacties / hulp, en ik hoop dat ik zo weer wat meer feeling krijg met electrotechniek (voor diegenen die het niet weten: Ik ben van nature uit een programmeur dus doe weinig met de handen, vandaar mijn treinenhobby, om hier meer feeling mee te krijgen).

Mvg,
Peter
Re:voorweerstand lampje berekenen perikelen
Hoi Gamesbond,

Ik had mijzelf in een eerdere reactie verkeerd uitgedrukt met dat mijn denkwijze 'bevestigd' werd; hiermee bedoelde ik natuurlijk dat ik wel al in de goede richting zat maar was het voorverwarmen vergeten.

Ik ga proberen dit weekend (weinig tijd) of anders komende week verder te experimenteren; ook probeer ik de eerder genoemde serie van 6 lampjes uit (dat word de soldeerbout er weer eens bij pakken :) ) en wellicht dat ik dan een paar parallele schakelingen van series kan maken, (is het nog te volgen?) dan kan ik in ieder geval mijn station en kerk alvast van verlichting voorzien.

Mocht dit lukken dan kan ik als volgendd stap gaan kijken of ik een leuke manier vind om er lantaarnpaaltjes van te maken; het zijn namelijk nogal wat lampjes die ik heb, volgens mij genoeg om er een kleine lichtstad van ge makdn!

Wel leuk om te zien ook dat zo een "simpele" vraag zoveel reacties kan losmaken maar ik heb er in ieder geval al van geleerd / ideetjes mee opgedaan.