Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Stoomlok en scenery

Gestart door lzwart1 dinsdag 16 januari 2007, 10:52:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stoomlok en scenery
lzwart1
gast

Stoomlok en scenery
hallo,

ik ben bezig met mijn baan aan het bedenken.
Ik zit nu met de volgende vraag. Er zullen meerdere stoomloks gaan rijden op de baan mijn vraag is nu wat hoort er bij stoomloks voor scenery(Watertoren,bekolingsinstalatie)?Ik zal vast nog tig dingen vergeten kan iemand mij helpen of doorverwijzen naar een site waar ik kan vinden wat er bij hoort.

gr leon
Re: Stoomlok en scenery
Zo even uit de losse pols: locloods, draaischijf, slakkenkuil, takkenbossenloods zijn ook een paar items die je niet mag vergeten op een stoomlocdepot. En natuurlijk Preisertjes om het werk te doen  :wink: :mrgreen:
En ook ik zal wel een paar dingen vergeten zijn.
Re: Stoomlok en scenery
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re: Stoomlok en scenery
Kijk eens naar Bahnbetriebswerken, afgekort BW (in combinatie met Märklin) via bijvoorbeeld Google.

Een voorbeeld: http://groups.msn.com/MarklinTrein/kloefelddepot.msnw

of deze met een overzicht van gebruikelijke onderdelen:
http://home.planet.nl/~logtm006/Ontwerp/Stoomwerkplaats.htm

Märklin had in de jaren tachtig een eigen folder met enkele mooie voorbeelden van BW's ...

Groet, Paul
Re: Stoomlok en scenery
Bedank dit is de informatie die ik zoek.
Ik had wel al wat gezocht via Google maar als je de juiste tref woorden niet hebt kan je lang zoeken.

Gr

Re: Stoomlok en scenery
VincentKloeg
gast

Re: Stoomlok en scenery
Je kan je depot zo gek maken als dat je wilt, maar niet alles is echt nodig. Wat zeker nodig is op een depot is lokloods waar de onderpotten en drijfwerk gesmeerd kunnen worden en waar reparaties uitgevoerd kunnen worden. Je zou de loods kunnen voorzien van een inspectieput, al kan je onderpotten zonder inspectieput ook smeren.
Daarnaast is een waterkolom ook wel verplicht netzoals een plek waar kolen liggen. Dit kan een bunker zijn maar ook gewoon een kolenberg. Wel werden er altijd kraan(tjes) gebruikt om de kolen in de tenders te krijgen.
In principe is je depot dan al voorzien van de belangrijkste objecten.

Maar je kan het dus zo gek maken als je wilt!

Je schitterende stoomlocomotief komt het depot oprijden en komt tot stilstand boven een slakkenkuil. Terwijl het valrooster open wordt gedraaid om het vuur van het rooster te schuiven en de asbak te legen wordt de locomotief van water voorzien. De machinist inspecteert ondertussen de lagers van het drijfwerk en de assen. De rookkast wordt door een leerling uitgeschept, het as belandt ook in de slakkenkuil.
De lok rangeert vervolgens naar een gigantisch kolenpark met grote kolenkranen. Hier wordt de tender tot de nok toe gevuld met kolen. Vervolgens rijdt de lok op een inspectieput en kan de machinist de onderpotten smeren. Vervolgens wordt ook het drijfwerk gesmeerd. De stoker bouwt ondertussen een nieuw schoon vuur op.
De lok is weer klaar om aan te slag te gaan en verlaat het depot. Het kan zijn dat de lok nog gedraaid moet worden op de schijf.
Als de locomotief niet aan de slag hoeft dan wordt die even weg gezet rond de draaischijf of in de lokloods. De stoker bouwt dan een rustvuurtje op (een ring of een dijk achterin de vuurkist) en trekt de ketel vol. De lok kan zo wel een tijdje onbemant staan te sissen. Met een hoofdlijnvuur vreet de machine kolen, dat kost teveel geld!
Mocht de locomotief onderhoud nodig hebben dan wordt de machine koud gezet en zal in een speciale werkplaats worden gezet. Groot onderhoud gebeurd meestal in langgerekte loodsen, de ronde lokloodsen zijn bedoeld voor stalling en klein onderhoud. De machine wordt gereviseerd in deze werkplaats die voorzien is van een draai en frees afdeling, inspectieputten, hijskranen, installaties voor het aanbrengen van nieuwe wielbanden en een ruw ijzerbewerkings afdeling. Na een tijdje is de lok laat en kan die weer opgestookt worden. Hiervoor heeft het depot stookhout om daarmee een stevig vuur op te bouwen. Dit hout ligt opgeslagen in een beschutte ruimte, want aan nat hout hebben ze niks. Als het vuur stevig genoeg is wordt er gestookt op kolen. De machine wordt afgesmeerd en kan weer in dienst.
Pijpenraggen kan niet tussen de dienst door. Dit behoort tot het kleine onderhoud. Want in de grote Duitse loks zitten oververhitters in de pijpen. Dus met een borstel erin peuren zal je niet lukken. Een machine die continu in dienst was hoefde ook niet zo vaak geragd te worden, één keer flink doorslaan en je vuur was weer schoon, je wielen rond en de pijpen schoon.
Het depot heeft ook een verblijfplaats voor machinisten en stokers. Het depot is voorzien van slaapplekken voor machinisten en stokers die ver van hun eigen depot zijn. Het depot is voorzien van een kantoor. Het is voorzien van een ruim onderdelen magazijn en er is een bewaakte ingang.

Alles wat hier dus is genoemd is zo'n beetje extra. Maar dan heb je wel een heel mooi realistisch depot waar ik dan graag eens met een lok langs zou willen komen!
Re: Stoomlok en scenery
musictrain
gast

Re: Stoomlok en scenery
Je weet er veel van Vincent. Nu heb ik ook weer heel wat bijgeleerd!
:P
Re: Stoomlok en scenery
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Stoomlok en scenery
Vincent vertoefd regelmatig als Preisertje op het depot. :mrgreen:

mvgr.  Charlie
Re: Stoomlok en scenery
VincentKloeg
gast

Re: Stoomlok en scenery
Jongens, ik werk met die dingen in het echt!!  :shock: Snap dat dan  :P.
Re: Stoomlok en scenery
Jaja dat zeggen ze allemaal.  :D
Re: Stoomlok en scenery
Citaat van: VincentKloeg op dinsdag 16 januari 2007, 18:09:22
Jongens, ik werk met die dingen in het echt!!  :shock: Snap dat dan  :P.
Vincent, laat je niet opkl*ten :wink:
Re: Stoomlok en scenery
VincentKloeg
gast

Re: Stoomlok en scenery
 :twisted: Jullie vragen erom (donderwolkem met bliksem)  :P

De meest linkse ben ik. Look-a-like agrarier met rood sjaaltje om en mobieltje tegen het oor.
Re: Stoomlok en scenery
VincentKloeg
gast

Re: Stoomlok en scenery
De ondergrond van een depot is trouwens ook heel belangrijk. Ik heb wat dat betreft nog een nette ondergrond voor m'n kleine depot, maar het wordt je niet kwalijk genomen als je een bodem neemt die verzadigd is met as en slakken. Verspreid ook wat losse kolen over het depot. Het is er echt een gore boel op de oude depots.
Vroegr waren de milieu wetten nog niet zo strikt, tegenwoordig wordt daar best wel heel erg verschrikkelijk veel op gelet.
Het staat ook niet verkeerd om een spoortje te creeëren met een losse tender, wat drijfwielen, wat loopwielen, wat normale treinwielem, wat verdwaalde vlampijpen, etc etc te maken. Zo net langs de loods is dat heel sfeervol.

Ach mensen, ik zo graag een module depot willen bouwen met mooie omvang. Maar ik heb geen ruimte om die module ergens kwijt te kunnen  :(.
Re: Stoomlok en scenery
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Stoomlok en scenery
Hallo Vincent.
Bedankt voor je bijzonder aanschouwelijke vertelling van wat je zoal op een locomotief depot kunt aantreffen!
En wat de ruimte betreft voor het bouwen van een groot locdepot biedt ik jou 1,5 m2 plek op mijn zeer binnenkort te bouwen baan aan! :wink:
Ik moet eerst nog wat aan mijn verzameling doen (volgens mijn vrouw) en daarna de kamer van 5,5 m bij 3,20 isoleren en verwarmen en dan gaat het beginnen! :lol:
Je hoort nog van mij,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Stoomlok en scenery
VincentKloeg
gast

Re: Stoomlok en scenery
Ik zou best wel mee willen helpen ontwerpen en gedeeltelijk uitvoeren.  8)
Maar kosten voor de rekening van de eigenaar.

Voor mij is het depot héél belangrijk voor een baan. Een baan móet een depot hebben. Er moet ergens een plek zijn waar je met je loks kan rangeren en waar je gewoon een zooitje loks kwijt kunt.
Ik ben heel tevreden met het depot wat ik nu heb. Ik zit er zelfs aan te denken om in de toekomst een depotbaan te bouwen. Een ovaal met een stukje dubbelspoor om 2 treinen op kwijt te kunnen en de rest gewoon in te richten als depot. We zullen zien  :D!
Re: Stoomlok en scenery
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Stoomlok en scenery
Hé Vincent.
Maar natuurlijk zijn de kosten voor mijn rekening! :roll:
En trouwens het meeste wat hierboven genoemd wordt heb ik al!
Dus dan wordt het een kwestie van "even" opbouwen! :wink:
Maar om weer on-topic te gaan, of is dit on-topic?, hoeveel ruimte heb je ongeveer nodig om een compleet uitgerust middelgroot locdepot te bouwen?
Voor ongeveer 15 stoomlocs (helaas zonder de Big Boy, want die past niet op de draaischijf! :()
Wordt er trouwens behalve voor stoomlocs ook nog een plekje gebruikt voor onderhoud van de diesels of is dat dan helemaal uit den boze?!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Stoomlok en scenery
Vincent als jij daar toch zowat kan rondsnuffelen kan je dan enkele sfeerbeelden op het fotoforum plaatsen?
Re: Stoomlok en scenery
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Stoomlok en scenery
Hallo Peter.
Bedankt voor de berekening en de uitleg hiervan!
Ziet er wel naar uit dat ik een extra poot aan mijn L-vormige baan moet maken om dit waar te maken! :(
En dat is de plek waar mijn kleinzoon moet slapen als hij mij met de treinen komt helpen! :roll:
Dat wordt een moeilijke keuze, kleinzoon of groot locdepot?!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Kun je misschien een foto plaatsen van jouw locdepot om een inschatting voor het inpassen te maken?
Re: Stoomlok en scenery
VincentKloeg
gast

Re: Stoomlok en scenery
@ Freak

Betekent dat dat je het depot niet meer hebt?  :( Jeetje, dan had je wel een heel mooi depot! Als je ziet wat ik aan depot heb  :?.

@ AlbertJan

Toen de diesels kwamen deden deze ook hun intrede op de stoomdepots. Onderhoud kon gewoon in dezelfde werkplaatsen plaatsvinden en het stallen kon in de ringloods, er moest alleen een bezinetank worden geplaatst.
Volgens mij heeft het depot van Project Waldberg ook een plekje voor diesels...
Klik hier voor het lokdepot van Waldberg

@ Johnnytrein

Ik werk er nu pak en beet 3 jaar (vanaf 15 januari 2004) en ik heb niet tot nauwelijks een camera meegenomen. Meestal doen andere mensen dat voor mij en kan ik op internet zien hoe mooi ik de loks gepoetst heb. Als we weer rijden (eind april) dan zal ik kijken of ik wat opnames kan maken. Ik ben alleen geen enorme fototechnicus met statief en schitterend mooie camera.


©Gertjan van het Spoorforum.nl
Een vrijdag aan het eind van september is lok 23 023 van de SSN opweg naar Groningen om de STAR Dagen bij te wonen. Samen met nog een fanatiek poetser (en fotograaf) van de SSN heb ik op de donderdag ervoor de hele locomotief gepoets. De laatste keer dat die er zo goed uit zag was óf met de Jubileum rit in mei van dat jaar (maar toen ging die eerst nog op en neer naar Zwolle, toen was die weer helemaal vuil) maar meer vertrouwen heb ik in de rit naar Tiel in 2004. Toen zag die er ook schitterend uit. Maar dit is dus gewoon mooi om terug te zien, na te gaan dat ik de dag ervoor nog op de omloop stond, en tussen alle stangen zat gevouwen om het remwerk schoon te maken etc.

Maar sfeerplaten, ze zullen er ooit komen!

                                          Edit Marcel : Grote van de foto aangepast ;)

Re: Stoomlok en scenery
Bedoel je deze sfeerplaten? :P







groeten Roel
Re: Stoomlok en scenery
Yummi? mooi zeg  :D
Re: Stoomlok en scenery
VincentKloeg
gast

Re: Stoomlok en scenery
Die bovenste 3 platen, is dat tussen Venlo en Roermond?
Re: Stoomlok en scenery
Die zijn wel érg sfeervol   :D
Re: Stoomlok en scenery
@Vincentkloeg: jep, ter hoogte van Belfeld. Dat kun je zien aan het stationsgebouw op de bovenste plaat. Er staat nog vaag 'Belfeld' op de oude goederenloods. Is lekker dichtbij, want ik woon nog geen 100 meter verderop. en de onderste 2 zijn in Roermond gemaakt

@ de rest: Dank je :D
Re: Stoomlok en scenery
Lid sinds: 2006

offline
Re: Stoomlok en scenery
Hallo Roel,

Zijn echt schitterende sfeerplaten :D.

Groeten,
Richard
Re: Stoomlok en scenery
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Stoomlok en scenery
Hoi Vincent.
Wat heeft die loc een geweldige wasbeurt gehad, helemaal fantastisch om zo mooi op de foto gezet te zijn! :lol:

Roel.
Allemachtig wat prachtig zijn deze foto's! :roll: 8) :lol:

Groeten,
AlbertJan.
Re: Stoomlok en scenery
VincentKloeg
gast

Re: Stoomlok en scenery
Ik moet wel opmerken dat de 3 foto's met dubbeltractie locomotieven zijn van onze collega's de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM). De grijze uit Oostenrijk afkomstige BR 52 (voorste lok) heeft jarenlang op het depot van de SSN gestaan en heeft ook vele ritten voor de SSN gereden maar is in 2003 over gegaan naar de VSM. De lok is nooit eigendom geweest van de SSN.

De foto's van de VSM zijn gemaakt op 7 juli toen de VSM van Beekbergen naar Arnhem reed, vervolgens naar Ede-Wageningen de Kippenlijn op om in Amersfoort haar reizigers van Totaltrain op te halen. Vervolgens zijn ze weer naar Arnhem gereden en zijn ze door gereden naar Nijmegen en naar Venlo. Toen deze prachtige enkelsporige lijn zonder bovenleiding op gegaan en doorgereden via Roermond naar Maastricht om daar kop te maken. Met tender voor zijn ze toen naar Valkenburg gereden waar de reizigers moesten uitstappen. Het ledig materieel ging vervolgens via Heerlen en Kerkrade naar de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) om daar de stoomtreindagen op 8 en 9 juli 2006 bij te wonen.
De SSN 65 018 reed op die vrijdag via de Brabant route met personeelswagen naar Limburg toe en op zaterdag 8 juni volgde de 01 1075 met rijtuigenstam onder de naam Limburg Express. In de avond (met uiteraard vertraging) reden we weer terug via de Brabant route. Was echte en schitterende dag met heerlijk weer en een toppunt van vakantiegevoel. Twee dagen later ging ik voor 6 weken naar Engeland. Dat was echt lang-leve de VRIJHEID!!
Re: Stoomlok en scenery
musictrain
gast

Re: Stoomlok en scenery
Citaat van: musictrain op dinsdag 16 januari 2007, 18:02:12
Je weet er veel van Vincent. Nu heb ik ook weer heel wat bijgeleerd!
:P
Re: Stoomlok en scenery
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Stoomlok en scenery
Hallo,

Voor de liefhebbers een paar sfeer foto's van het SSN depot.

Mvgr.  Charlie













Re: Stoomlok en scenery
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Stoomlok en scenery
Re: Stoomlok en scenery
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Stoomlok en scenery
Hoi Robbert.
Uit welk boek is dit afkomstig?
Het komt me vaag bekend voor.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Stoomlok en scenery
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Stoomlok en scenery
Denk uit een faller boekje...

Groetjes,

Robbert
Re: Stoomlok en scenery
Er is ooit door rail hobby een special uitgegeven helemaal gewijd aan depots. Op hun site staat dat hij nog verkrijgbaar is. www.railhobby.nl
Re: Stoomlok en scenery
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Stoomlok en scenery
Hallo Johnny.
Bedankt voor de tip, ik heb al even gezocht maar zag hem nog niet.
Ik zoek later wel wat beter!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Stoomlok en scenery
http://www.railhobby.nl/154/default.aspx gewoon naar beneden scrollen en bestellen maar. Het middenste plaatje is de depot special?
Re: Stoomlok en scenery
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Stoomlok en scenery
Schuyt en Co heeft ooit een hele serie boekjes over de modelbaan uitgebracht, bewerkt door ing H.F. Enter. een van deze delen gaat over depots. Van de depots aan de zijlijn ot aan de echt grote jongens.

Als er iemand een klein depot wil nabouwen met ruimte voor ongeveer vier kleinere locomotieven en een twee standige locloods, is het een idee om eens bij de MBS te gaan kijken.

fotos zijn wel te vinden op het volgende forum:
http://forum.nmld.nl/index.php
Re: Stoomlok en scenery
De uitgeverij Schuyt bestaat niet meer, dus dat hoef je niet te proberen via www of Google.
Het is maar dat je het weet.
Re: Stoomlok en scenery
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Stoomlok en scenery
Hier nog een mooie aanvulling voor een locdepot!


(Bron Märklin Insider Stammtisch)

Succes met de bouw,
AlbertJan
Re: Stoomlok en scenery
Citaat van: Freak op dinsdag 16 januari 2007, 21:32:28
Hallo AlbertJan,

Wil je de totale lengte van af het begin van een kolenbunker tot aan het einde van de verlengte opstelspoor, dan zit je al gauw aan ongeveer 200 cm. Bij veel opstelsporen kan de breedte oplopen tot ongeveer 120 cm.

Als voorbeeld mijn depot met het volgende.
Faller kolenbunker 120148 (34cm)
Ontslakkingsintallatie met waterkraan 120149 (34,5cm)
Bezandingstoren 120138 (4cm)
Draaischijf Marklin 7286 buitendiameter (38,5cm)
Opstelsporen K-rail 2stuks 2206 (34cm)
Na de bezandingstoren ligt nog een stuk van 27cm
Totaal ongeveer 172cm.
Tussen de kolenbunker, ontslakkingskuil en bezandingsinstallatie ligt bij mij nog ongeveer 20 cm aan spoor.
In totaal zit je dus al gauw aan 192cm wil je het een beetje realistisch hebben.
Watertoren en bezandingshuis kun een plaatsje leders krijgen.

Mvg,
Peter


Peter,

Ook al is dit een oud item reageer ik er toch maar op.
Ik zie in je opsomming hierboven dat je redelijkerwijs voor alle relevante onderdelen van een werkplaats plm 192 cm nodig hebt.
Onlangs heb je nog gereageerd op mijn ontwerp (daar waar een hoofdspoor over het draaiplateau liep).

Ik heb geen 192 cm aan een stuk maar ik kan prima 3 sporen naar (of van) de draaischijf laten lopen van elk 60 a 70 cm. Daarmee kom je ook op plm 190 cm.

De vraag is dan even hoeveel ruimte je dan tussen de sporen nodig hebt. De lengte heb je aangegeven maar met welke breedte moet je rekening houden ?

Deze vraag is denk ik alleen relevant voor het middelste van de drie sporen. Een kolenbunker kan je prima aan een van de twee kanten van de buitenste sporen zetten.

Ik denk dus aan een spoor dat verbonden is met het hoofdnet en de draaischijf en dan vervolgens parallel daaraan vanaf de draaischijf twee sporen die eindigen met een stootblok. Snappie ? Zie hieronder.


By avds2000 at 2008-01-06

Groeten,
Arjan


Re: Stoomlok en scenery
Hallo ,

Bij MSV Post B in Roosendaal zijn we het stationsemplacement anno 1924 aan t bouwen , van originele tekeningen ,dus alle originele sporen ( 16 breed ) en de daarbij behorende gebouwen uit die tijd , dus een kolendragershuisje , een gebouw voor de smeedkolen en de verwarmingskolen , een direktiewoning , een opzichterswoning een W.C voor het personeel enz.
Re: Stoomlok en scenery
Ook nog gevonden via google: Het stoomdepot (klik)
Re: Stoomlok en scenery
Kijk, dat zijn berichten...  :D

@vandomm; is daar iets van te vinden op internet ?

@ Br212; goede site... kan ik wat mee. thx

Gr
Arjan
Re: Stoomlok en scenery
Lid sinds: 2018

offline
Re: Stoomlok en scenery
Citaat van: br212 op maandag 07 januari 2008, 13:13:04
Ook nog gevonden via google: Het stoomdepot (klik)

Zit net dit draadje te lezen en bedacht me dat ik ook nog een leuke link opgeslagen had met de relevante bouwdozen van Faller erbij, ben ik toch weer te laat!  :mrgreen:

Wat ik nu wel kan vragen hierover is of iemand weet of die takkenbossenloods ook door iemand gemaakt wordt voor H0 ?
Re: Stoomlok en scenery
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Stoomlok en scenery
Elke willekeurige schuur kan je gebruiken voor een takkenbossenloods/ houthok.  Als het hout er droog ligt is het goed. Meer eisen worden er niet aan gesteld. Bij de MBS ligt het hout gewoon onder een afdak dat van drie zijden afgesloten is.