Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baanplan bouwen - Ideeën gezocht

Gestart door GGeek zaterdag 16 oktober 2010, 17:36:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan bouwen - Ideeën gezocht
Hallo Allemaal,

Zoals je waarschijnlijk al hebt gezien, ben ik vrij nieuw op het forum hier.
(Om mij een beetje te leren kennen lees mijn topic: Even voorstellen: GGeek).

Omdat ik vrij nieuw ben en een beetje richting wil gaan geven aan een leuk tijdverdrijf ben ik mij aan het oriënteren wat er mogelijk is op de beperkte ruimte die ik ter beschikking heb.

Ik heb tot mijn beschikking een kamer met de afmetingen van 472 cm bij 240 cm.
Zie het bijgevoegde plaatje.

De kamer is opgedeeld in 3 delen. Dit is voornamelijk gedaan in verband met de positie van deuren/ramen en andere zaken.

De deur is geplaatst in het middelste deel aan de bovenkant en draait naar binnen toe, de kamer in.

Het linker deel is dus vrij krap en zit tussen de muur en het scharnierpunt van de deur. Ik heb hier een ruimte van circa 90 cm ter beschikking in de breedte, maar wel de volle 240cm.
Dan is er een ruimte van circa 100cm gereserveerd, in dit stuk draait de deur naar binnen toe, dit is aan de bovenkant van de tekening. De onderkant heb ik vooralsnog gereserveerd als bedieningsconsole. Hier wil ik de computerschermen positioneren alsmede wat aanvullende knoppen en een telefoon. Hier kan dus een (dubbel)spoor langs lopen dat het linkerdeel met het rechterdeel verbind.

Het rechterdeel is vervolgens in een L gevormd, omdat er een stukje onbruikbare ruimte is door een leidingencompartiment. Dit compartiment is één keer open geweest bij het behangen en het leggen van wat kabels naar onze meterkast. Daarna nooit meer.
In de rechterkant zit ook een raam dat naar binnen toe opendraait. Dit raam is eigenlijk altijd dicht, maar zou (bij voorkeur) wel bereikbaar moeten blijven en open kunnen.


Dan heb ik natuurlijk al wel enige tijd rond gekeken en gelezen hier op het forum.

Mijn voorkeur is om te werken met K-rails, ik weet nog niet goed hoe de beschikbaarheid hiervan is, maar persoonlijk vind ik het er mooier uitzien dan C-rails. (Hoewel de meningen daarover verdeelt zijn.)

Boogstralen zijn natuurlijk erg beperkt op deze ruimte, Ik wil mij hierin laten adviseren door mensen die meer ervaring hebben dan ik.

Tijdperk, modern, volgens marklin begrippen is dat IV, V en VI.
Er zou nog een verdwaalde museumlijn kunnen rijden ;) (railbus, stoomtrein)

Het landschap dient rond de randen op een hoogte van 95cm te starten, 50 cm daarachter kan het zakken om een glooiend landschap te realiseren. (Ik moet ergens kasten wegwerken nog.)
Bruggen zijn zeer welkom mits functioneel of decoratief op de achtergrond.

Qua personenvervoer denk ik dat ik mij het beste kan beperken tot het 'doorgaande verkeer', ik heb geen ruimte om verschillende 160cm treinen te laten stoppen, denk ik.

Het landschap zou ik ene kant landelijk, andere kant industrie willen hebben
Als station denk ik dan aan een dorpsstation, kleine stad. Voorbeelden die ik ken zijn: Gilze-Rijen, Tilburg Reeshof, Tilburg West, Oisterwijk, Vught.
Allen stations met twee sporen zonder echt een passeerspoor (uitzondering oisterwijk). Max lengte voor station zou 120cm mogen zijn als je het mij nu vraagt. Ik zou dan kunnen beginnen met een stuk te bouwen op een module.

Paradebaan? Het doorgaande stuk dat langs één of twee dorpsstations trekt (mits inpasbaar natuurlijk).

Voorkeur is om het spoor waar mogelijk dubbel uit te rusten zodat treinen in twee richtingen kunnen rijden zonder elkaar in de weg te zitten. Daarbij wil ik zoveel mogelijk rechts rijden (denk hier aan bij spiralen).


Ik ben vooralsnog opzoek naar ideeën hoe en waar de stations (2x) en kleine industrie te plaatsen. Zodat ik kan kijken naar de hoofdsporen.
Natuurlijk zou ik het geweldig vinden als er mensen zijn die tekeningen met hoofdsporen plaatsen, al verwacht ik dat van niemand op dit moment.

Met vriendelijke groeten,

Martijn
Re:Baanplan bouwen - Ideeën gezocht
Hallo Martijn,

Dat zijn grootse plannen zeg, mooi man.

CiteerOmdat ik vrij nieuw ben en een beetje richting wil gaan geven aan een leuk tijdverdrijf ben ik mij aan het oriënteren wat er mogelijk is op de beperkte ruimte die ik ter beschikking heb.

Ik heb tot mijn beschikking een kamer met de afmetingen van 472 cm bij 240 cm.
Zie het bijgevoegde plaatje.

Dit vind ik echt geen beperkte ruimte, als ik mijn eigen 1.20x2.40 in de strijd gooi :P

Ben benieuwd hoe je het gaat maken Martijn, succes

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:Baanplan bouwen - Ideeën gezocht
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Baanplan bouwen - Ideeën gezocht
Schitterende ruimte!

Het eerste waar ik zou mee beginnen is de deur naar buiten laten draaien. Is dit mogenlijk? :D

Groet, Wijbe
Re:Baanplan bouwen - Ideeën gezocht
Grootse plannen, hoor!
Ik ben benieuwd. De valkuil van (bijna) iedereen die het modelbouwvirus heeft is teveel op een te beperkte ruimte willen plannen.

Heb je ook een bepaald land waar je in wil gaan werken?

Of de deur veranderen in een schuifdeur?

Ik kijk uit naar je plannen en hulp komt (meestal) voldoende op dit forum!

Groeten,

Tim
Re:Baanplan bouwen - Ideeën gezocht
Om enkele vragen alvast te beantwoorden, de deur kan ik niet echt aanpassen. Voornaamste reden is het stucwerk dat nu nog naadloos aansluit op het kozijn. Dit zou opnieuw aangebracht moeten worden.

Daarnaast sluit de deur buiten aan op de badkamerdeur, de draaicirkel zou dan conflicteren met de badkamer. Een schuifdeur vereist ook aanpassingen aan het kozijn en vallen derhalve voor nu ook af.
Re:Baanplan bouwen - Ideeën gezocht
Kijk Hier eens, staat vast wel wat inspiratie tussen.


Groeten Jan Willem
Re:Baanplan bouwen - Ideeën gezocht
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baanplan bouwen - Ideeën gezocht
Je zou de deur in tweeën kunnen delen. Als je dan een rondlopende baan bouwt, hoef je niet elke keer een brug weg te halen. Voordeel van langs de muren bouwen is de maximale rijlengte van de baan kan benutten.

Enige aanpassing die je dan hoeft te doen zijn waarschijnlijk een paar extra scharnieren.
Re:Baanplan bouwen - Ideeën gezocht
Jan Willem en Olav, dank voor de reacties.

Ik heb de link van Jan Willem bekeken maar zag niet direct iets dat past bij mijn beschikbare ruimte.

Olav, de deur is een standaard 'bouw' deur voor een slaapkamer. Dit zijn dus board deuren met een lucht compartiment in de deur. Dat valt niet zomaar in een klapdeur om te bouwen. Ik zou graag de deur laten zoals deze is.

Verder hoeft natuurlijk niet de hele ruimte gevuld te worden. Het is ruimte die ik tot mijn beschikking heb. Ik kan mij voorstellen dat ik mij in het begin beperk tot het rechterdeel, en de linkerkant een werktafel realiseer met wat kasten. (Dit is nu ook al aanwezig aan die kant.)

Ik merk dat het toch wel lastig is om te beginnen met een baanplan.
Hoe zijn jullie op ideeen gekomen voor jullie banen?

Groeten Martijn
Re:Baanplan bouwen - Ideeën gezocht
Veel kijken naar foto/plaatjes die je bv ook hier op het forum zie.
Bladen/boeken etc.
En dan een teken programma gebruiken bv in mij n geval wintrack (8).
Hier kon ik me baan met maten opgeven ,en kun je zelf wat expirimentren met verschillende banen.
Uiteindelijk zelf beginnen te leggen,en vaak kom je tot mooie resultaten,en heb je teken programma's niet meer nodig.

Wens je veel suc6 bij je ontwerp.

Mvg: Alex
Re:Baanplan bouwen - Ideeën gezocht
Hoi,

Ik sluit mij bij Alex aan; veel kijken en lezen en idd ontwerp software installeren en gaan tekenen.
Ik ben nu bezig met een nieuw plan te ontwerpen en heb al 40 versies opgeslagen. Dus mogelijkheden genoeg en op een gegeven moment denk je: Nu heb ik het!  :idea:
Re:Baanplan bouwen - Ideeën gezocht
Je kan ook eens de demo versie van wintrack downloaden, enige nadeel is dat je geen plannen kan opslaan of printen. Een kant en klaar plan zal niemand je kunnen aanleveren, je kan ook je eigen vantasie gebruiken. Voordat ik mn plan klaar had was ik ook een paar maand verder (een af toe wat hoofdpijn rijker :lol:) uit eindelijk na veel speuren op internet kwam ik een leuk baanplan tegen, deze heb ik naar mn eigen wensen aangepast.

Voor mijn plan verwijs ik je hier naartoe misschien kun je daar wat mee.

Groeten Jan Willem
Re:Baanplan bouwen - Ideeën gezocht
Mooie ruimte. Ik ben het wel eens met de deur. Enneh..... Een baan gaat zoveel geld koste dat daarbij vergeleken het aanpassen van een deur en een beetje stucwerk peanuts is ;-) je zou zo'n ouderwetse harmonica schuifdeur kunnen overwegen die passen volgens mij in bestaande kozijnen.

Ik zou je adviseren om veel tijdschriften te lezen ( weet niet of je duits spreekt, maar dat zijn de mooiste) er zijn zelfs speciale uitgaven die de complete bouw van een baan behandelen. Miba en eisenbahn journal zijn hele goeie. Dit zal je helpen in te zien dat je niet teveel moet willen. Geloof me; het werkt echt! Verder is wat stoeien in wintrack en vervolgens je ideeen hier posten erg goed. Je krijgt altijd hulp als je ergens niet uitkomt

krails is naar mijn idee een goede keuze met name door de flexrails en slanke engelse wissels . Als je echt realistisch wilt bouwen zijn die onmisbaar.

Echt onmisbaar is een of twee schaduwstations. Ik heb dat zelf niet gedaan en heb daar nu spijt van. Ik ga er nu 1 bouwen in een nieuw deel . Kijk maar eens in mijn draadje dan kan je met name zien wat ik fout gedaan heb

een volgend punt: ook al ben je nu nog niet van plan om de baan met de computer te besturen, maak de baan zo dat dit later wel kan. Er komt namelijk waarschijnlijk een moment dat je dat wel wil en met name bezetmelders zijn later vrijwel niet meer in te bouwen. Er is op dit forum al veel over te vinden en er zijn vast forumleden die je willen vertellen hoe je dit moet doen. Geloof me ik ben door schade en schande wijs aan het worden ;-)


Martijn, heel veel succes met de planning !

Roland