Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Railplan van (inmiddels) een groot station & BW: versie 13!

Gestart door ROMiJo zaterdag 16 oktober 2010, 15:24:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Railplan van een stationnetje: versie 6!
64,3 is standaard smaller is 57? De oplossing zou dan toch krails zijn dan heb je wel een slanke engelsman..... Als je met locs op je bw wilt komen zul je toch een engelse wissel nodig hebben.

En die brug......... Tja, je kan nou eenmaal niet alles ;-)

een brug zou ik in je paradespoor maken.
Re:Railplan van een stationnetje: versie 6!
Bij K-rails wel; bij C-rails is het 77,5 en 64,3. En ik weet het: de kunst van het weglaten.
Zoals je inmiddels ook al weet: ik moet er weer over nadenken  :mrgreen:
Op naar versie 8 dus!
Gr,
Rob.

Re:Railplan van een stationnetje: versie 6!
Hoi,

Ik heb nog het volgende om over na te denken:
Als je met het paradespoor na het station iets omhoog gaat en buiten om het station verlaat en dan daalt dan kan je met het spoor naar het BW onder de brug door komen. Dan een tunnel in onder de stad en dan naar je BW.

Gewoon iets wat in mij op komt en waar je je gedachten over kan laten gaan. Als je wil wil ik wel proberen om het in te tekenen.

Groeten,

Tim

P.S. De variant buitenom heb ik naar je gemaild.
Re:Railplan van een stationnetje: versie 7!
Hallo Tim,
Ik heb je nieuwe versie (zie onder) ontvangen en ben helemaal enthousiast. Dit ziet er strak en top uit en ik neem je plan mee naar zolder om eens te kijken of ik het passend krijg. Als ik het zo bekijk hoeft alleen de spiraal een stukje naar rechts; desnoods zaag ik een stuk af van de tafel die er nu al staat  :shock:

Bedankt!
Rob.

Re:Railplan van een stationnetje: versie 7!
Prachtig plan!


groeten minitreintje/Dylan
Re:Railplan van een stationnetje: versie 7!
Mooie oplossing tim!
Re:Railplan van een stationnetje: versie 7!
@Bluey en minitreintje: Dank, ik vind het leuk om te doen en om iemand te helpen. Samen weet je meer dan alleen. En ieder heeft weer zijn eigen ideeen.

@ Rob: Ik hoop dat het past!  :lol:

Succes,

Tim
Re:Railplan van een stationnetje: versie 8!
Hoi Tim, Roland en Dylan,
Gisteravond uitgebreid aan het passen en meten geweest. Wat blijkt is dat de spiraal meer is dan alleen rails: de draadeinden zitten in de weg  :shock: Dus ik heb nu besloten om de tafel tussen de BW en de spiraal 5 cm. in te korten, want de oplossing van Tim is te mooi om niet toe te passen. Dat is verder ook geen probleem.....

Ik heb dit nu ook verwerkt in versie 8 van ons plan:



Mooi om te zien hoe jullie mij van versie 1 naar deze versie hebben geholpen  :D
De vorderingen van de bouw plaats ik natuurlijk in mijn andere topic.

Groet,
Rob.

Re:Railplan van een stationnetje: versie 8!
Mooi!!
Het lijkt erop dat er een ei gelegd is  :lol: :lol:

Morgen de rails op z'n plek en zondag beginnen met de scenery? Of is dat een beetje te overdreven?  :lol:

Tijdens het bouwen komen er altijd wel bepaalde aanpassingen. En ik zou ook goed proef gaan rijden om te kijken of het idd is zoals jij verwachtte.

Groeten,

Tim
Re:Railplan van een stationnetje: versie 8!
De 'schuldigen' zijn vast de kippetjes van Roland   :mrgreen:

En ik kan niet wachten tot er eindelijk een stukje proef gereden kan worden. Eerst zo maar weer hout halen voor de schaduwstations; daar ben ik ook al een paar dagen mee bezig  :shock:

Groeten,
Rob.

NB: hoor net dat de douche niet meer waterdicht is; komt dus waarschijnlijk een andere klus aan :evil:
Re:Railplan van een stationnetje: versie 8!
Als je dan toch hout gaat halen, neem gelijk een beetje kit mee  :lol: :lol:

Succes, lekage is heel erg fijn. Onze buren hebben al drie maanden lekkage in de muur waar onze keuken tegen aan staat. Drie bedrijven zijn al drie maanden bezig met meten en zoeken naar de oorzaak. Vandaag gaan ze ons riool bekijken.

Succes,

Tim
Re:Railplan van een stationnetje: versie 8!
Rob

mooi

puntje vam kritiek: je moet echt een oplossing zoeken voor dat engelse wissel in je station. Je moet vanaf alle spiren op je bw kunnen komen. Ook rijden nu je goederen treinen over de verkeerde kant van je paradespoor. Dus of krails of de sporen weer wat verder uit elkaar.

Roland
Re:Railplan van een stationnetje: versie 8!
Roland,
Dat lukt toch prima met die wissels vlak voor de spiraal: ik kan van het rechterspoor op het BW spoor komen en als ik de BW uitkom zou ik zelfs links kunnen gaan rijden  :?:

Gr,
Rob.
Re:Railplan van een stationnetje: versie 8!
Right! Die wisselstraat had ik even gemist. Sorry .

Bouwen maar!

Zou proberen die wisselstraat in je bruggedeelte te verwerken zodat je erbij kunt

roland
Re:Railplan van een stationnetje: versie 8!
Hoi heren,

Dat is idd een goed idee van Roland, om de wissels op de brug te leggen, mocht er iets gebeuren of een wissel vervangen moeten worden dan kan je er bij. Maar ook bij een ontsporing hoef je niet in je berg te duiken om de boel weer op de rails te zetten.
Het is alleen dan niet mogelijk om een standaard brug te gebruiken. Je zal dan zelf een brug moeten bouwen, maar dat kan natuurlijk ook een uitdaging zijn.  :lol:

Groeten,

Tim
Re:Railplan van een stationnetje: versie 8!
Sowieso zijn er erg weinig driesporige bruggen te koop. Zelf een stenenbrug bouwen is leuk om te doen en niet moeilijk. Voorbeelden te over op dit forum

roland
Re:Railplan van een stationnetje: versie 8!
Klopt, maar wat ik ermee bedoelde: je sluit dan drie enkelsporige bruggen naast elkaar ook uit.

Groeten,

Tim
Re:Railplan van een stationnetje: versie 8!
ik heb ook eens wat geprobeerd
Re:Railplan van een stationnetje: versie 8!
Leuk idee! Mooie lange stationssporen! Versie 9? ;-)

roland
Re:Railplan van een stationnetje: versie 8!
Ik voel ook een versie 9 aankomen.  :lol:
Inderdaad een mooi rustiger station, met vloeiender lijnen en minder zig zag bewegingen. Dat ziet er met het rijden met lange rijtuigen veel beter uit.

Re:Railplan van een stationnetje: versie 8!
Alweer enthousiast: prachtig lange stationssporen, Manus  :!:
En versie 9 was al in de maak, dus......jullie krijgen gelijk.

Wel een vraag: moet je in een station ook niet van die kleine rangeersporen hebben om locs om te kunnen rijden of tijdelijk te stallen :?: En is het enigszins realistisch om de perrons door te laten lopen op de brug over het rangeerterrein?

Groeten,
Rob.

NB: de tafel is inmiddels 6 cm. ingekort en de helft van het frame voor de schaduwstations is gemaakt. Wat een gedoe onder zo'n tafel.... :shock: Nu nog even een mooie constructie bedenken voor het spoortje buiten om  :idea:
Re:Railplan van een stationnetje: versie 8!
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re:Railplan van een stationnetje: versie 8!
Citaat van: ROMiJo op zaterdag 13 november 2010, 23:14:40
Wel een vraag: moet je in een station ook niet van die kleine rangeersporen hebben om locs om te kunnen rijden of tijdelijk te stallen :?: En is het enigszins realistisch om de perrons door te laten lopen op de brug over het rangeerterrein?

Ik heb me tot nu toe helemaal niet met de discussie bemoeid, dus het kan zijn dat de volgende optie al eens is gepasseerd en verworpen. Maar heb je al overwogen om het rangeerterrein tussen de spiraal en de stationssporen te leggen. Dan zou de aanrijroute dus nog met een bocht van zo'n 135 graden met de klok mee moeten worden verlengd.

Dibbes
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 8!
Hallo Dibbes,
Jouw optie is helemaal nieuw en niet eerder gepasseerd  :idea: Dat komt denk ik omdat vanaf het begin een (deel van een) stad -met hoogte verschillen- is gepland tussen station en deels op de spiraal. Als het rangeerterrein naast het station komt te liggen blijven er ook bijna geen andere plekken in het baanplan voor dat soort scenery over, maar is alles 'industrieachtig'. En ik wil toch ook graag huisjes, boompjes en beestjes  :)
Maar iedere optie is welkom; je weet nooit waar dat in de uitwerking van pas komt.

Bedankt :!:
Rob.
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 8!
Hallo rob

alles kan maar perrons op een brug zijn niet erg gebruikelijk

het wordt al aannelijker als je er een stenen brug van maakt

dat rangeerterrein zoals hierboven werd voorgesteld wordt moeilijk realiseerbaar. Ik heb er ook aan gedacht maar je zit met heel veel hoogteverschillen in dat deel. Daarbij horen een rangeerterrein en een bw echt bij elkaar.

De korte sporen dienen om een loc klaar te zetten zodat je snel kunt wisselen. Het is niet echt denkbaar dat een loc afkoppelt, dan helemaal naar het bw rikdt en er vervolgens 1 helemaal terugrijdt naar het station om aan te koppelen. Die loc zal doorgaans al klaar staan voordat de trein binnenkomt. Je hebt er echter in een relatief klein station als het jouwe niet meer dan twee nodig: 1 om een loc klaar te zetten en 1 om de af te koppelen loc tijdelijk weg te zetten

roland
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 8!
Goedendag,

Maar je kan toch eenvoudig twee opstelspoortjes aan het wissel dat nog "vrij" is leggen. Dan kan je vanaf rechts met een trein aan komen rijden afkoppelen, de loc parkeren en een gereedstaande loc van het andere spoortje voor de trein zetten en aankoppelen. Je moet dan alleen achteruit vanuit je BW naar je station komen rijden. Maar dat is opzich niet erg, denk ik.

M.b.t. perron op een brug. Dat komt ook voor bijvoorbeeld op Ede-Wageningen, daar gaat de autoweg onder het station door.
Maar idd ik zou wel een stenen brug bouwen. Je kan ook met een trap naar beneden, dan kan je je station van boven en van beneden een ingang geven. Denk bijvoorbeeld aan zoals het in Arnhem was (is?)

Groeten,

Tim
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 8!
Wat is het angstig stil geworden in dit draadje!  :lol:

Er is toch niets aan de hand?
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 8!
Hoi Tim,
Er is van alles aan de hand, maar niet met de trein  :evil:
Ik had geloof ik al verteld dat de douche niet meer waterdicht is. Met een eenvoudig nieuw kitrandje is dat helaas niet te herstellen. De douche staat hier op een houten vloer, die volkomen verrot blijkt (pas 3 jaar geleden geplaatst door een professioneel (?) installatiebedrijf). Ik verdoe mijn spaarzame vrije tijd dus met voorbereiden: uitbouwen van douche, hakken van tegels, etc. etc. Heb je nog een goed idee om kit te verwijderen?
Morgenochtend om 0730 staat de aannemer op de stoep en dan moet alles gereed zijn; vandaag dus weer een dagje doorbrengen in de douchehoek  :shock:

Bedankt voor je belangstelling; geeft een beetje moed :)

Groeten,
Rob.

Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 8!
Dat is balen!! :(

Kit verwijderen gaat makkelijker als je het met een föhn warm maakt. Ik heb een "speciale" kit-verwijder-tool van een kit-merk (ik weet niet meer welke) het voordeel daarvan is dat je goed in de hoekjes kan schrapen, maar het nadeel is dat de kit aan het plastic plakt en dan rolletjes tussen de tool en het oppervlak komt. Moet je de kit van de tegels of van de douchebak verwijderen? Op de tegels kan je het met een afbreekmesje zo vlak mogelijk wegsnijden. Alles dat je weg kan snijden scheelt schrapen!

Succes en fijn dat je het aan een profesional over kan laten dan heb je zelf meer tijd om andere dingen te kunnen doen. Zo moet bij ons de keuken gedemonteerd worden om de betonvloer open te kunnen maken om de riolering te kunnen repareren. Ook zo'n klus waar je niet op zit te wachten.

Succes en hopelijk lukt het naar je zin en kan je snel weer leuke dingen doen!
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 8!
Nog geen versie 9, maar wel voortgang aan de douche en houtwerk van de schaduwstations (klik hier).

Groeten,
Rob.
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 8!
Goed om te lezen dat er in ieder geval voortgang is in de douche. Als dat goed opgelost is dan heb je daarna hopelijk weer voldoende tijd, energie en inspiratie om verder te kunnen met je baan.
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 9a!
Hallo iedereen,
Allereerst de beste wensen voor 2011  :) Ik hoop dat het een mooi, gelukkig en gezond jaar voor jullie wordt. En bij voorkeur met genoeg tijd om aan de modeltrein te besteden.....

Afgelopen feestweken zijn voorbij gevlogen, maar heel veel treinen was er niet bij. Voor wie het verhaal van de douche heeft meegelezen: vandaag is eindelijk, na de nodige tegenslagen, de kitter geweest  :shock: Vanaf vrijdag kunnen we eindelijk weer douchen 8) En de 18de december wilde ik naar Houten. Dat kon niet doorgaan omdat mijn vrouw ziek op bed lag. Nieuwe planning is 19 februari; de eerste dag van de voorjaarsvakantie.

Toch is er weer een nieuwe versie van het railplan met een paar kleine wijzigingen. Afgelopen dagen heb ik de onderbouw gemaakt voor het station en waar ik geen rekening mee had gehouden is het schuine dak. Tien centimeter aan beide zijden omhoog betekent ook in totaal 20 cm. minder breedte. En ook het spoor buiten de spiraal om naar de BW staat nu in het plan zoals het er ligt. In mijn andere topic (klik hier) heb ik daar een overzichtsfoto van opgenomen.


Railplan versie 9a


Ik ga nu nog aan de slag met het stationsplan van Manus en het rangeerterrein.

Groeten,
Rob.
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 9!
Hallo meedenkers,
Hier is de echte versie 9!



Het idee van Manus heb ik (rechts boven in het station) verder uitgewerkt met slanke wissels. Ik wilde de bochten zo lang/ruim mogelijk maken. Verder had ik al een tijdelijke constructie gemaakt over het rangeerterrein heen. Dan zie je gelijk dat het wel een erg brede 'brug' is en dat het zicht op het rangeerterrein volledig weg is. Om de definitieve brug zo open mogelijk te kunnen houden, heb ik ook geprobeerd om de wissels zo dicht mogelijk aan de rand van de baan te leggen.

Omdat de opstelsporen rechtsboven verdwenen zijn, heb ik aan spoor 5 van het station onderin nog een apart opstelspoor gemaakt (ook met slanke wissels). Dat spoor met dat mooie roze kleurtje wordt het programmeerspoor.

Ben benieuwd of jullie nog aanwijzingen hebben; één van de dingen die niet is gelukt, is om de afstand tussen de paradesporen (blauw) zo klein mogelijk te houden. Beide slanke wissels komen dan te dicht tegen elkaar aan te liggen. Daarnaast ga ik nog met het rangeerterrein aan de slag. In mijn 'bouwtopic' plaats ik eind van de dag de nieuwe ontwikkelingen live.

Groeten,
Rob..
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 9!
Top plan! Ook de ontwikkeling in real life met het bouwen gaan vlot, zo te zien. Mijn complimenten.

Als je meer zicht op het rangeer terrein wil maken kan je de bruine sporen meer onder je brug uit halen en evenwijdig leggen aan je schuin lopende grijze spoor. Dan hou je dezelfde lengte over en kan je onder je brug een leuke hangplek voor daklozen maken :lol: Of zo'n lugubere plek met straat prostitutie en drugsdeals.  :lol:
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 9!
Bedankt Tim,
Ik ga natuurlijk gewoon verder op weg naar versie 10. Eens kijken hoe het er uit ziet als ik het rangeerterrein verplaats. Wat wel helpt is dat het ook op zolder een beetje begint te leven  8)

Groet,
Rob.

NB: vandaag niet zoveel gebouwd. Ik heb mijn locomotiefjes heen en weer laten rijden; dolle pret  :wink:
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 9!
Ik kijk uit naar plan 10!!
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 10!
Hallo iedereen,
Tim, je wordt op je wenken bediend: hier is versie 10. Ik heb het rangeerterrein 'verbeterd'.
Allereerst heb ik ervoor gezorgd dat treinen de mogelijkheid hebben om elkaar te passeren buiten de BW. Ook is er een tweede aansluiting op de BW gekomen cf. jouw voorstel; dan kunnen de diesels gelijk door om te tanken.
En het spoor dat wat afwijkt van de andere rangeersporen met extra bocht gaat naar nog te bedenken industrie volgens het idee van Roland. En zo komen alle plannen en ideeën bij elkaar  :D



Wel blijkt de praktijk niet overeen te komen met de tekening: het baanplan heb ik nu getekend zoals het er grotendeels ligt. Maar wat blijkt is dat het paradespoor (blauw) in de tekening veel verder van de rand van de tafel af ligt dan in het echt (scheelt zo'n 5 cm.. Zal wel door de speling in de rails komen en/of afwijkingen in wintrack  :shock:

Verder heb ik dit plan (m.u.v. de BW) in iTrain gezet. Ook daarvan hieronder een plaatje.



Groeten,
Rob.
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 10!
Maar .... het belangrijkste is natuurlijk dat JIJ er tevreden mee bent. Wij dragen alleen ideeën en tips aan, om bij te dragen aan jouw baan.

Oh, en ik vind plan 10 wel een leuk plan, waarschijnlijk zal er tijdens het bouwen nog wel wat veranderen, maar daar kom je gaande weg wel achter.
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 10!
Citaat van: Veer op maandag 10 januari 2011, 21:43:16
Maar .... het belangrijkste is natuurlijk dat JIJ er tevreden mee bent. Wij dragen alleen ideeën en tips aan, om bij te dragen aan jouw baan.

Om misverstanden te voorkomen: ik ben supertevreden en zéér enthousiast met zowel de baan als de support die ik hier krijg :D Ik denk overigens dat er vanuit de praktijk nog wel een versie 11 komt. Maar eerst weer eens gaan knutselen. Zal helaas weer wat langzamer gaan, want vanaf morgen mag ik weer aan het werk  :(

Gr,
Rob.
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 10!
Kijk een tevreden mens telt voor twee. Werken is leuk, nuttig en een must, maar daar gaat een vrije tijd inzitten :lol:

Ik kijk uit naar de bouwverslagen!
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 10!
Hallo!
Hallo?

Is er nog iemand in dit draadje actief?
Hoe staat het met de vorderingen? Ik ben erg nieuwsgierig!!
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station: versie 10!
Citaat van: Veer op maandag 23 mei 2011, 13:52:35
Hallo!
Hallo?

Is er nog iemand in dit draadje actief?
Hoe staat het met de vorderingen? Ik ben erg nieuwsgierig!!

Hallo Tim,
Bedankt voor je schopje; heel attent! Als je naar mijn BW-topic kijkt (klik hier) kun je lezen waarom er zo weinig is gebeurd.

Groeten,
Rob.

NB: ik heb aan het laatste plan nog geen wijzigingen aangebracht; tot nu toe alles gebouwd zoals het is bedacht  :-)
Re:Railplan van (inmiddels) een groot station & BW: versie 13!
Hallo,
Al een aantal weken ben ik weer aan de slag met de baanbouw van 'ons' station en BW plan  :D: (klik hier).

In de praktijk kom je dan kleine dingetjes tegen die in het plan moeten worden gewijzigd. Daarom hieronder een plaatje van versie 14 van het plan.

En op 16 0ktober 2010 begon het zo...:


Hiermee rond ik dit topic af met dank aan alle forummers die hebben meegedacht  :thumbup:

Groet,
Rob.

Edit 2019: foutief plaatje van TiniPic vervangen door eigen bestand.
Re: Railplan van (inmiddels) een groot station & BW: versie 13!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Railplan van (inmiddels) een groot station & BW: versie 13!
Erg fraai!! Geeft inspiratie voor mijn eigen nog te bouwen baan!
Ben benieuwd of je in 2020 weer verder gaat!

Gegroet, Marten
Re: Railplan van (inmiddels) een groot station & BW: versie 13!
@citaat Bedankt voor het compliment Marten. En ja, ik ben in afgelopen oktober weer begonnen gelukkig. Klik maar op de link in mijn ondertekening. Ik ben nu bezig om met alle tips van de forumleden het banenplan van het nieuwe station en BW te ontwerpen.

Hartelijke groeten,
Rob.