Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Aansturen van Busch AKI 5967 via Viesmann relais 5552 Kom er niet meer uit

Gestart door Davekuh maandag 11 oktober 2010, 21:57:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansturen van Busch AKI 5967 via Viesmann relais 5552 Kom er niet meer uit
Aangezien ik op het internet en forum geen antwoord kan vinden, probeer ik het eens via deze weg.
Het probleem is als volgt.

Hoe kan ik via contactrails de overweg aansturen?

Busch AKI

Volgens het schema bij de overweglampjes moeten de blauwe en zwarte draad op het relais worden aangesloten. In de tekening van Viesmann kom ik er niet uit waar ik deze 2 draden precies moet aansluiten.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Faller 120174
De blauwe en gele draad heb ik op de trafo aangesloten zoals beschreven staat. De blauwe draad moet ook op het relais worden aangesloten. De groene draad komt ook aan t relais.  Op welke plek van het relais moeten deze 2 draden worden aangesloten.

Contactrails heb ik zelf gemaakt.

Volgens mij moeten er ook de rode en bruine draad ook worden aangesloten op trafo klopt dit ?
De draad richting het relais heb ik wel gemaakt.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen. Word een beetje gek van die draden aansluiten en de baan schiet dan nog niet op :(

Dave
Re:Aansturen van Busch AKI 5967 en Faller overweg 120174 via Viesmann relais 5552
Dave,

Als je me een mailtje stuurt zal ik je het aansluitscheme, gekregen van Faller, bezorgen.

Guy
Re:Aansturen van Busch AKI 5967 en Faller overweg 120174 via Viesmann relais 5552
Re:Aansturen van Busch AKI 5967 en Faller overweg 120174 via Viesmann relais 5552
geel en blauw gaan naar de trafo
blauw gaat ook naar de com van je relais en op de normaly open die daarnaast zit sluit je groen aan
op je relai zet je een + van de trafo in het midden en schakel je met de min van je massa detectie

naar mijn idee kun je beter een viessmann 5551 gebruiken die je schakelt met de - van je massa detectie
op het ene relais sluit je dan de blauwe en de groene van de faller aan
op het andere relais de witte leds van busch op de NO en de rode leds op de NC

Re:Aansturen van Busch AKI 5967 en Faller overweg 120174 via Viesmann relais 5552
bedankt alvast voor de reacties.
Het Faller schema heb ik bij de hand.
Is alleen jammer dat er allemaal verschillende soorten relais in staan vermeld...
Re:Aansturen van Busch AKI 5967 en Faller overweg 120174 via Viesmann relais 5552
zie het schema hierboven, en kijk in het faller schema alleen naar de hand schakelaar wissel die om in een relais uitgang en stuur die uitgang met je massa detectie
Re:Aansturen van Busch AKI 5967 en Faller overweg 120174 via Viesmann relais 5552
Dave,

Het schema wat ik gekregen heb van de technische dienst van Faller is in kleur (dus ook de draadjes) en is maar voor één relais getekend.
Ik verstond hun bijgeleverde tekening bij het bouwpakket ook niet (achteraf natuurlijk wel), en die hebben ze dan speciaal in kleur gemaakt voor mij .

Guy
Re:Aansturen van Busch AKI 5967 en Faller overweg 120174 via Viesmann relais 5552
een goede avond heren,

als ik er even tussen mag komen, dat ik zometeen ga doen, ik ben er al mee bezig (sorry ben in een melige bui) dan ga ik even zeggen dat ik die overgang ook heb.

nu ik heb ook dat schema gezien, en ja, ik begreep er niks van, na wat kijken en denken begon ik het te begrijpen, maar je moest rekening houden dat je treinen niet te snel reden, te traag reden ofzoiets en dat zag ik al helemaal niet zitten. En wat later bleek ook nog dat de motor het zeer moeilijk had met het optillen en laten zakken van de slagbomen. Dit was voor mij de druppel.

Ik ben overgeschakelt naar een servo, en als besturing -zeer simpel- de servotester van conrad.
Deze kan de servo precies genoeg laten draaien zodanig dat de slagbomen zeer goed zakken en stijgen. Enig nadeel, ik regel hem zelf.

eigenlijk is het best fun, om je servo op tijd te laten draaien zodanig dat er zeker geen auro wordt overreden  :)

ik heb ook iets gevonden, na wat experimenteren waarmee je de servo en servotester - (simpel! --> massadetectie) - automatisch kunt laten werken, maar dan gaan ze wel zeer snel, daarom heb ik dit niet toegepast.

mvg
ReAansturen van Busch AKI 5967 en Faller overweg 120174 via Viesmann relais 5552
Hallo,

Ondertussen zijn we al een periode verder. Ik krijg het niet voor elkaar met een contactrail de overwegen aan te sturen.
De Faller overweg heb ik uit ellende maar via een schakelaar aangesloten. Aangezien deze op een zijlijntje staat maakt dat niet veel uit.  Houdt het speelse element wel in de baan.

De Busch aki zal toch wel automatisch moeten gaan.
Vanavond meer dan een uur liggen klooien voor de contactrail werkend te krijgen. Dit tot ergenis aan toe dat er opeens kortsluiting in de rail zat en deze een kleine vlucht heeft gemaakt.  Volgens mij doe ik iets fout met de bedrading. Op de Wiki heb ik al een handleiding van de contactrail gevonden met 1 draadje. Ik had er twee nu aangesloten via een andere handleiding wat ik had gevonden.

Kan iemand mij simpel uitleggen hoe ik de contactrail precies moet aansluiten in samenwerking met de overweg. Het Viesmann relais gedeelte snap ik wel. Ik gebruik Marklin Systems.  Mocht het alsnog niet lukken dan moeten we maar de lichtsensoren van Busch gebruiken.

Alvast bedankt voor de hulp !

Dave

Re:Aansturen van Busch AKI 5967 via Viesmann relais 5552 Kom er niet meer uit
De contactrail heb ik aan de praat gekregen.
Krijg alleen de overweg niet aangestuurd met het Viesmann relais. 
Er is ook 1 wit lampje kapot van de AKI :? En volgens mij heb ik het knipperlichtapparaatje ook weer te warm laten worden :(.

Als er iemand een goed schema voor de Busch AKI heeft i.s.m het Viesmman relais zal fijn zijn.
Want het schema van Busch en Viesmann maakt het er niet makkelijker op.

Dave
Re:Aansturen van Busch AKI 5967 via Viesmann relais 5552 Kom er niet meer uit
Hallo Dave,

Laat ons eens zien wat je hebt gedaan.
Das plaats de schema's en een paar foto's van hoe je het hebt aangesloten.
Hopelijk zien we dan wat je fout doet of kunnen we vertellen waar je iets bent vergeten.

Groeten Robin
Re:Aansturen van Busch AKI 5967 via Viesmann relais 5552 Kom er niet meer uit
Foto's maken wordt een beetje lastig met die kabelbende haha.  Ik heb vrijdag nog even getest zonder relais. Helaas is de knipperlichtautomaat weer defect gegaan :(

Hieronder het schema van Viessman wat bij het relais zit.



De ZB 5065 is in dit geval dan de knipperlichtautomaat van Busch.

Bruin: naar het relais is de middelste aansluiting van Busch.
Geel: gaat naar de - van de trafo.
Blauw: gaat van contactrail in en uit naar de betreffende aansluitingen op het relais.
Bruin van de rails naar O van trafo.
Rood en Geel van Busch zitten links en rechts van de knipperlicht installatie.

Dan heb ik dus nu nog 2 draden over Zwart en Blauw van de AKI.
En daar zit dus het probleem.
Waar moeten deze draden dan precies worden aangesloten op het relais?

Dave


Re:Aansturen van Busch AKI 5967 via Viesmann relais 5552 Kom er niet meer uit
Een beetje raar in het schema is dat bruin de plus is .
Normaal is dat de min(massa) en is de gele draad de plus.

Als je dat hele relais weglaat en dan de gele en bruine  van dat busch kastje op een trafo aansluit wat doet ie dan?
Re:Aansturen van Busch AKI 5967 via Viesmann relais 5552 Kom er niet meer uit
voor de duidelijkheid ook het schema van de Busch AKI.

http://www.busch-model.com/online/produktinfos/docs/anl5967.pdf

De bruine en gele draad zijn verbonden met de trafo.

Als je dan de zwarte draad van de AKI op de middelste aansluiting doet  branden de rode lampen.
Bij de blauwe draad de gele lampjes.



Dave