Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Waarop moet je letten als je een lok koopt

Gestart door Davy maandag 15 januari 2007, 17:26:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarop moet je letten als je een lok koopt
Zelf heb ik de afgelopen jaren nogal wat loks gekocht meestal in de handel maar ook wel op beurzen.

Ten eerste zeg ik altijd weten wat je wilt gaan kopen. Probeer achter het Marklinnummer te komen van de loc die je zoekt. Even googlen doet wonderen meestal.

Ten tweede weten wat de adviesprijs is van een lok.
http://www.maerklin.de/produkte/pdb/index.php
Als een lok een adviesprijs heeft van 300 euro en je kan hem kopen voor 200 euro bij een handelaar dan heb je een koopje. Wel het model dan goed bekijken om te kijken of het geen kneusje is. Kijk of er geen onderdelen afgebroken zijn. Geen brandplekken enz. Kortom kijk of er iets niet goed is.

Ten derde vraag je of je de lok mag zien. Een goede handelaar laat dan ook de onderkant zien als bewijs dat de lok nieuw is of zo goed als nieuw.
Dit kan je zien aan de sleper en de wielen.

Ten vierde kijk of de beschrijving en onderdelen lijst in de doos zitten. Bij de nieuwe mfx loks zit de onderdelenlijst tegenwoordig ook in de lokbeschrijving.

Ten vijfde laat het garantie bewijs door de handelaar afstempelen en vraag naar de adres gegevens. Dan kom je nooit voor nare verrassingen te staan. Een goede handelaar heeft kaartjes bij zich.

Ten zesde laat een lok een rondje rijden bij de handelaar of op de testbaan bij een beurs. Een goede beurs heeft altijd een testbaan.

Ten zevende bij tweedehands modellen moet je zeker goed kijken of de loc het doet. Als er een decoder inzit op welk adres deze staat en vooral goed kijken of de beschrijving erbij zit.

Ten achtste laat je niet verblinden en bekijk eerst alle kraampjes bijvoorbeeld het is natuurlijk zonde als je een bepaald model koopt en hem een paar meter verder voor 50 euro goedkoper tegenkomt. Kijk ook bij tweedehandsmodellen naar beschadingen en ding bij tweedehandsmodellen ook zeker af.

Ik hoop dat sommigen hier wat aan hebben. Mocht ik wat vergeten zijn laat het maar weten dan zet ik het er wel bij.

Groeten,
Davy


Re: Waarop moet je letten als je een lok koopt
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Waarop moet je letten als je een lok koopt
Davy,

een winkelier zal de loc niet zo gauw onder de inkoopprijs verkopen, als de prijsverschillen zo groot zijn, dan heb je te maken met een uitloopartikel of een 2e keus produkt. Flinke prijsverschillen zijn er wel, extreme prijsverschillen dan moet je wel opletten of je dezelfde kwaliteit hebt.

Een sleper is makkelijk te vervangen.

De testbaan op veel beurzen aanwezig is vaker een initiatief van de deelnemers dan van de beurs zelf. Trouwens een prima initiatief,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Waarop moet je letten als je een lok koopt
Lid sinds: 2006

's Gravenhage

offline
Re: Waarop moet je letten als je een lok koopt
Davy,

ik heb zelf altijd een schroevendraaiertje bij me. Zo kan ik heel onder de kap kijken.
Wil de verkoper dat niet, dan mag hij de kap zelf lichten en anders gaat de koop niet door.
Mijn ervaring is, dat er bij de bonafide verkopers geen bezwaar is.

Re: Waarop moet je letten als je een lok koopt
Nou dat gaat mij een beetje te ver. Bovendien er zijn genoeg modellen die niet gemakkelijk opengaan.
Re: Waarop moet je letten als je een lok koopt
Lid sinds: 2006

's Gravenhage

offline
Re: Waarop moet je letten als je een lok koopt
Citaat van: Davy op dinsdag 16 januari 2007, 00:39:54
Nou dat gaat mij een beetje te ver. Bovendien er zijn genoeg modellen die niet gemakkelijk opengaan.

Da's zeker waar, maar als je een keer een koop hebt gedaan met decoder en hij blijkt er niet in te zitten, word je wel voorzichtiger. Maar ik schroef niet elk model open, hoor. Alleen als ik twijfel of het wel goed is. En een rondje testbaan is vaak al voldoende.