Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen

Gestart door Aliebengalie zondag 22 augustus 2010, 11:02:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen

Boven: details van de Piko
Onder: details van de marklin



boven : onderstel piko
onder: onderstel marklin



boven : cabine Piko
onder: cabine marklin



zijaanzicht Piko

sluitsein Piko

front verlichting Piko

gebroederlijk naast elkaar de Piko en de Marklin

Ben met beide zeer blij,heb nog meer van dit soort diezels.

Mvg: Alex
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
En nog een paar vergelijkingen.


Boven: Boven aanzicht-voorste Piko -achterste Marklin
Onder: Bovenaanzicht Piko



Boven : boven aanzicht Marklin
Onder: zijaanzicht Piko


Boven : Zijaanzicht Marklin
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Ik blijf het echt een mooi model vinden,en de verschillen ja inderdaad die zijn er duidelijk.

Heb wel 2 min puntjes voor deze piko en dat is:
1: de trekkracht is zeker minder dan de marklin
2: verlichting is veel te fel - inmiddels via de cv instellingen aanmerkelijk minder geworden (goed regelbaar).
3:  (Herman) Schoorsteen te ver naar voren.
     Te hoog is ie zeker tov werkelijkheid.
(Naar voren is voor mij niet storend).
4: () Belettering op het grijze gedeelte rondom ontbreekt.(hier staat wel meer beletering daar onder).
5: (Wim) Heeft maar 2 slipbandjes (elk draaistel heeft er 1) tov de marklin 4.

Plus puntjes:
1: vind de details veel mooier dan de marklin loc.
2: decoder met 128 stappen (staat bij mij op 28 is voor mij genoeg  :lol:)
3: en dan de prijs uiteraard.
4: decoder makkelijk toegangkelijk en veel instelbaar (heb de snelheid en tracktion control aanzienlijk aangepast).

Mvg: Alex
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Filmpje komt hier ,maar duurt ff wat langer.



Sorry voor de slechte kwaliteit,maar is maar een eenvoudig foto toestelletje.
Mvg; Alex
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de marklin wel wat mooier vind, de bestikkering rondom de border is wat gedetaileerder en ik vind de marklin er wat minder plastic uit zien.

Echter zoals ik elders ook al heb geschreven vind ik de piko voor zijn prijs van rond de 100 euro een keurige loc en hij gaat bij mij ook zeer zeker op de baan komen als de portomonee het toelaat.

Nog wel even een vraagje, is de trekkracht extreem veel minder of is het maar een beetje verschil??

Groeten Jan willem
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Ik heb de marklin loc met 5 rijtuigen met binnen verlichting de oprit opgestuurd Jan,daar komt ie zonder enig probleem boven.
De piko daar integen begint toch onderweg aardig te slippen,maar komt wel boven...
ik kan het niet goed meten,maar als ik 1 rijtuig minder plaats dan komt ie zonder slippen naar boven.
Dus het valt mee , maar is wel iets dat gelijk opvalt.

Mvg: Alex
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Hebben alle rijtuigen ook een eigen sleper of is er één sleper met stroomgeleidende koppelingen? Dat maakt namelijk toch een behoorlijk verschil uit in weerstand.

Groeten,
Herman
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
en hoeveel antislipbanden hebben de beide loc's?? ook zou je de piko misschien wat extra gewicht kunnen geven waardoor hij een betere grip krijgt
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Citaat van: Aliebengalie op zondag 22 augustus 2010, 11:13:37

Pus puntjes:
1: vind de details veel mooier dan de marklin loc.

O de uitlaatpijp van de Piko staat duidelijk te ver naar buiten, vindt ik nog al een opvallend detail en dus storend.
Dat hoort dus m.i.z. bij de minpunten.

Mvg, Johan
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Citaat van: Herman05 op zondag 22 augustus 2010, 12:43:23
Hebben alle rijtuigen ook een eigen sleper of is er één sleper met stroomgeleidende koppelingen? Dat maakt namelijk toch een behoorlijk verschil uit in weerstand.

Groeten,
Herman

Nee Herman de slepert zit op het laatste stuurstand rijtuig en de rijtuigen zijn dmv strumgeleide kopelingen met elkander doorverbonden.
Heb er net weer 4 achter de marklin gehangen en zonder slipwerk komt ie naar boven...voor de Piko moet ik er 1 rijtuig tussen uit halen.
Mvg; Alex
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Alex,
heeft de Piko wel antislipbandjes?

Verder vind ik het model op zich wel geslaagd,
jammer van de plasticlook,
gewoon de kwast erover... :lol:
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Wat maken jullie je nou druk om die uitlaat? Het is gewoon een andere locomotief. Er is werkelijk geen rooster, luik, stuk hekwerk of wat dan ook dat overeenkomt met het grote voorbeeld. Alleen de vorm is ongeveer hetzelfde.
Prima loc voor die prijs hoor, leuk initiatief van Piko, maar het is nu eenmaal een look-a-like. Die uitlaat is nog snel op te lossen met een zaagje. Aan de rest doe je niks.
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Haha kan ik doen Henk...maar laat hem wel zo als je het niet erg vind.
Het geheel klopt allemaal wat je zegt Henk.
Maar enkele leden willen graag wat meer details en dat kan gelukkig hier.
Men (meestal)kan men het krijgen zoals men het hebben wilt.
Het is algemeen bekend dat de smaken nogal verschillen, en dat is maar goed ook met onze hobby.

Mvg: Alex
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Zo is dat. Veel plezier ermee Alex.  :D
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Alex,
heb je de lok nou al omgedraaid?
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Oeps heb dat ergens anders geschreven Wim....maar op elk draaistel zit maar 1 slipbandje  dus totaal 2 op de 4 aangedreven assen.
Is dus de helft van Marklin,die heeft er 4.

Mvg: Alex
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Nou,
dat verklaart veel.

Je kan de Piko wat verzwaren met bladlood.

Verder vind IK het rood pijn doen aan je ogen :shock:

dat is geen verkeersrood,
dat is Ferrari rood :P

Ondanks alles kan ik mij echt voorstellen dat JIJ
er ontzettend blij mee bent!
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Inmiddels heb ik het licht zo kunnen dimmen dat hij niet zo Fel meer is.
Gaat simpel via CV50 - 4 .
Maar  nu komt het.
Ben echt een nono op instellingen en programmeren - het licht heb ik voor elkaar maar nu het loc adres staat standaard op 3.
Als ik het wil veranderen CV 1 - ? en ik geef hier een getal op dan krijg ik altijd motrolla eigenschappen zoals 14 stappen.
Of ik nu het adres op een ander getal zet , dat maakt niet uit blijft altijd op motorola ipv dcc.
Ik doe iets verkeerd met me intellibox maar wat .

voorbeeld - ga naar program mode -> DCC progr ->Paged Prog -> CV 1 - 3(standaard) bij die 3 geef ik dan een ander willekeurig nummer op en sluit met de return toets waarop alles naar de decoder word geschreven.

Ga ik nu terug naar CV 1 - 03 dan is ie weer DCC met adres 03

Alvast bedankt voor de antwoorden. Snap er weinig van. Maar heb al iets bereikt...het licht.... :lol:

Mvg: Alex
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Alex,

Geen paged prog maar CV prog. byte gebruiken.

En als je decoder een nieuw adres heeft ook in het lokmenu instellen dat je DCC 28 (of 128) wilt rijden met de betreffende lok.

Dit doe je door:

lok toets, dan decodernummer intoetsen, dan op menu drukken, met de pijltjes toetsen DCC28 (of 128) opzoeken, dan Enter geven, klaar.

Gr, Ben.
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Hoi

Eerst Progrmode-DCC-CV progr bytewise-CV1=lokadres --enter.

Dan naar de gewone rijmodus...lok# (loknummer)---menu--bladeren naar DCC 28 (of wat dan ook)--enter.

Klaar

Je moet de IB dus wijsmaken dat het een lok met DCC betreft.

Bart
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Bolkoppie was me net voor :D

bart
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Bedankt weer voor jullie snelle antwoorden.

Hehe natuurlijk gelukt met jullie uitleg.
Zo komen we steeds weer een stapje verder.
Ze hebben nu een adres die corespondeerd met het bedrijfs nummer.
Alleen hoe het moest met het protocol - rijeigenschappen had ik dus steeeds niet gedaan...nu kun je kiezen welk protocol men wilt gebruiken...28 is prima niet te grote/te kleine stappen.

Mvg: Alex
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Alle waar naar zijn geld maar ik vind Piko goed bezig!
Een lokje uit deze prijsklasse kan je wel aan met de modelspoor beginnende jeugd geven, waar een gemiddelde marklin lok rond 300 euro kost.
Goede test staat ook op Groterdam van Chris!
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Chris is toch onze leidraad kwa testen.
Alleen heb ik hier een vervolg proberen te geven met de 2 verschillende locs naast elkaar,en dan zie je pas de verschillen, die mijnsinziens aardig veel verschillen met elkaar.
Maar zoals Frank ook al zei,leuk voor beginnende jeugd....en daar horen wij toch ook bij.. :lol: :lol: :lol:

Al om al met al zijn tegens blijf ik het een geweldig locje vinden met heel veel min punten en met maar 1 plus punt voor mij.
Ik ben er erg blij mee. Hoop ook meerdere jeugdigen.... :lol:

Mvg: Alex
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Als er straks een cursus word gegeven omgaan met instellingen intellibox mot alex als 1e in de rij staan want ik moet echt alles zo goed uitpuzzellen wil je niet weten...heb wisseldecoders voor inbouw in wissels en heb ook een aantal AJ wisseldecoders,maar hoe dit in zijn werk gaat ??? sorry ben echt een nono op dit gebied... :lol:

Maar het 1e probleem de loc decoders heb ik dmv jullie al overwonnen.
Kan ik eindelijk de stomert die ik pas had omgebouwd naar digital een ander adres geven dan de standaard 03 .... :lol: (en inmiddels nog een stuk of 8 locs met 03 die een ander nummer kunnen krijgen...) :lol:


Mvg: Alex
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Als ik goed naar je Youtube filmpje luister, hoor ik een ratelsleper onder de Piko.
Of is dat verbeelding?
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Ha die Alex.
Man, jij gaat met sprongen vooruit op elektronica en treinen gebied.
Eerst al een decoder zelf ingebouwd en nu al een "vergelijkend warenonderzoek" testverslag! 8)

Leuk om deze verschillen zo te lezen en daarbij kun jij nu ook al CV's wijzigen.
Het aansluiten van de wissel decoders gaat jou ook zeker lukken, en anders zijn er altijd behulpzame medespoorders op ons forum! :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Citaat van: Brenner op maandag 23 augustus 2010, 19:30:40
Als ik goed naar je Youtube filmpje luister, hoor ik een ratelsleper onder de Piko.
Of is dat verbeelding?

Nee hoor dit klopt. Maakte een behoorlijk kabaal. Terwijl dat zwarte gevaarte dit totaal niet had. Heb ook nadien onderzijde gekeken en sleper stond gewoon erg bol. Beetje bijgebogen en nu is het geluid zo goed als weg.
Maar zou uiteraard niet zo geleverd mogen zijn.

Gaat zeker goedkomen AJ.
Aken en Keulen hebben ze toch ook niet op 1 dag gebouwd....is jaren overheen gegaan,en dat werkt ook bij mij zo..... :lol:
Maar de locs omzetten en instellingen gaat aardig tot nu toe.
De rest komt straks wel weer aan bod.

Mvg: Alex
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Tsja,

de piko is in mijn ogen echt kansloos als het om de 6495 gaat.
draaistellen met remschijven niet bij een 6400 hoor!
de huiven zijn natuurlijk conform G1206 en die zijn zeker niet gelijk aan een 6400.
Cabine is natuurlijk ook te klein, rode railion kleur is zeer goed getroffen!
jammer dat het (cijfer)lettertype niet goed is en het witte vlak op front en sluit te groot is. ook het hekwerk klopt voor de 6400 niet. dit model komt er bij mij niet in...

Groeten Hatom
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Gelukkig dat ie dan maar alvast bij mij staat....en blijft staan. :lol:
Sterker nog er komen er zelfs nog meer bij....
Het model kan totaal niet kloppen met de werkelijkheid,maar rijd zo heerlijk rustig en mooi,alleen daarvoor is het al een feest als men hem ziet rijden.

Maar als je alleen van goede en juiste details houd,moet je deze zeker niet nemen.
En heb ik daar volledig begrip voor.


Mvg: Alex
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Alex,

Ik wil je wel enorm bedanken dat je alle kritiek/opmerkingen over het model een plaatsje weet te geven. Waren er maar meer op het forum die dat weten te doen bij bepaalde modellen,...

Groeten,
Herman
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Dankje wel Herman.

Ieder en of dat nu Marklin - Roco of een ander merk loc of iets anders is, is blij met zijn/haar aanschaf,en kan daar heel trots op zijn.
Zo ben ik dat dus met mijn locs (maar was geloof ik al opgevallen)... :lol:
Wij Ollanders zijn nu eenmaal een zuinig volkje,en kijken graag naar de centjes toch.
Kan me dus ook best voorstellen dat men totaal niet met mijn mening eens is,en liever een loc van Marklin kiest.
Prima dan heb je meestal een model dat veel meer correspondeerd met de werkelijkheid.
Waarvan meestal ook de kwaliteit goed van is.
Het voordeel is nu wel dat er veel meer modellen beschikbaar komen ook voor 3-rail van vele merken,en dat men zelf kan uitmaken waar men voor kiest.
Kan dan ook alleen maar zeggen dat ik het een hele goede zaak vind met al die verschillende modellen.
Zou er niet graag aandenken dat we allemaal alleen maar de zelfde loc , en de zelfde kleuren hebben,wat zou dat eentonig zijn... :lol:

Mvg: Alex
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Ik bedoel het ook niet negatief dat men de loc koopt!
ik vind het alleen erg jammer dat er niet een kloppende 6400 is.
de loc van marklin klopt ook niet en mist zeker ook veel details.

opzich is het geen probleem de piko persoonlijk zou ik er dan voor kiezen om of alles piko of alles märklin.

Groeten Hatom
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Citaat van: Aliebengalie op zondag 22 augustus 2010, 11:37:30
Ik heb de marklin loc met 5 rijtuigen met binnen verlichting de oprit opgestuurd Jan,daar komt ie zonder enig probleem boven.
De piko daar integen begint toch onderweg aardig te slippen,maar komt wel boven...
ik kan het niet goed meten,maar als ik 1 rijtuig minder plaats dan komt ie zonder slippen naar boven.
Dus het valt mee , maar is wel iets dat gelijk opvalt.

Mvg: Alex

Alex,

Twee tips om de trekkracht en de rijeigenschappen aanzienlijk te verbeteren:

1 ESU'tje erin.

2 Onder de lok zit ruimte voor een luidspreker. Deze kun je opvullen met lood (als je tenminste geen sound gebruikt).

Het lijkt erop dat Piko de eerder uitgebrachte (grotere) G1700 van een NS uitmonstering heeft voorzien. Dat verklaart de verschillen in afmetingen en details met het M* model. Zelf ben ik in het bezit van een G1700 en ben er na inbouw van een ESU'tje heel tevreden over.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Dankje voor de tips....die esu laat ik toch ff liggen.
Die speaker ruimte ja das er een die we zeker in de toekomst is gaan proberen.
De loc heeft voor mij uitstekende rijeigenschappen op de trekkracht na dan.
Ik moet toegeven dat ik het dan heb over 5 personen rijtuigen die normaal door adere locs zonder veel pijn en moeite de oprit halen.
Ik gebruik nu echt een aantal goederen wagens en die trekt ie wel...
Dus ja ietsjes meer lood in de schoen eh speaker ruimte, zal hem best goed doen.

Mvg: Alex
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Hoi Alex,

Bedankt voor deze objectieve kijk naar deze lok's,die ondanks de verschillen niet worden bekritiseert 8)

En als je zo doorgaat met je cv's,en het ombouwen van lok's,dan verwacht ik haast een workshop van jou :lol:

Dat Piko met deze lok,zich enigzins als concurentie voor de Märklin-lok manifesteert,vind ik het mooie aan het hele verhaal.
Het houd de reus in Göppingen hopelijk wakker,en scherp.

Maar ook voor Piko is er weer werk aan de winkel (lees trekkracht verbetering,en welke verandering nog meer) :)
Wat trouwens erg mooi is aan de Piko-lok zijn de draaistellen,die zijn wat meer van detail's voorzien,en hebben wat meer diepte daardoor.

Had je trouwens al gedacht aan dubbeltractie,of drie lok's.................o  ooh  ik ga een beetje off-topic nu :lol: :mrgreen:

Mvg Hans V200.0







Re:Piko 59282 (6495) - Marklin 37641 (6513)- zoek de verschillen
Had het probleem dat ie op de oprit stopte als ie langszaam omhoog kroop.
Dit heb ik opgelost door de waarde van CV 53 volgens beschrijving terug te zetten naar een lagere waarde.
Nu heb ik nog zo'n lokje en toch is elke lok kwa instelling weer anders.
De een komt met gemak naar boven,en de ander met dezelfde rijtuigen heeft er meer moeite mee. Dus ook de CV instellingen kwa decoder moeten bij sommige toch met een andere instelling door het leven.
Voorlopig steeds meer te vreden met de nieuwe instelling.

Mvg: Alex