Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera

Gestart door minitreintje zaterdag 09 oktober 2010, 20:53:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Hallo,

Zou iemand me kunnen helpen, ik zoek een schakeling die:
-bliksem nadoet, dus een schakeling die pulsen geeft voor de flits van de oude camera met een lange pauze waarvan de tijd nooit hetzelfde is(mag ook een volgorde zijn die wel een stuk of 5 tijden heeft, 12min , 15 min , 17 min , 13 min , 16 min en herhalen)
- liefst 12V AC of 16V AC. aan te sluiten.( anders toevoegen van een weerstand,spanningsregelaar,ofzo...)

Kan iemand aan zo iets geraken voor mij?


groeten minitreintje/Dylan
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Citaat van: minitreintje op zaterdag 09 oktober 2010, 20:53:23
-bliksem nadoet, dus een schakeling die pulsen geeft voor de flits van de oude camera met een lange pauze waarvan de tijd nooit hetzelfde is(mag ook een volgorde zijn die wel een stuk of 5 tijden heeft, 12min , 15 min , 17 min , 13 min , 16 min en herhalen)
Dan kom je in de richting van een controller die pulsen met random tijden genereert.

Mvg,
Peter
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
ja zoiets weet jij hoe dat werkt...?

groeten minitreintje/Dylan
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Niet beter om gewoon er een knop voor te gebruiken?
Want wil je dit moet je er een gehele vreemde commandoreeks ontwerpen om zoiets te krijgen. Of een apperaat die weer aardig geld kost..


Groetjes, Wijbe
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
beschik je over een PC? (moet gewoon werken, CPU e.d. maakt niet uit)
als je een parallelle poort hebt, kan je voor slechts een paar euro een schakeling maken
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
ik heb een pc met printer poort maar voor thuis en niet voor de modeltreinen...
Dat van die knop is moeilijker om een zeer zeer korte puls te geven en daarom

groeten minitreintje/Dylan
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
je hebt i.i.g. enige vorm van software nodig. (random chips bestaan niet voor zover ik weet.
beschik je over mogelijkheden om microcontrollers te programmeren? (of ken je mensen die dit kunnen?)

edit: betr. die knop, schakeling van 2 euro erachter en je hebt een korte puls. als je wilt zoek (of maak) ik wel een schema.

mvg,
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Dat is nu juist het probleem, ik ken geen programmeer taal en kan ook geen microcontrollers programmeren maar ook niemand die dat kan ... Ik ga wel naar de gastendag
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Een flitslicht van een camera is een enkele felle flits die bij lange na niet op het licht van een bliksem lijkt.

Mvg,
Peter
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
@freak:
een realistische bliksemflits bestaat uit enkele zeer snel opeenvolgende lichtflitsen. een oud fototoestel is inderdaad niet ideaal, maar zoals hierboven vermeld is het niet mogelijk een microcontroller, noch een pc te gebruiken. heeft viessman hier eigenlijk niets voor?
een "realistische" bliklsemflits opbouwen met enkel standaardcomponenten (dus geen micrcontrollers e.d.) is praktisch onmogelijk.
dat oud fototoestel lijkt me wel een goede (tijdelijke) oplossing
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Maar misschien is het mogelijk met microcontrollers. Niemand op het forum die zich daar mee bezig houd?
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
kijk eens op conrad.nl, de hebben een hele serie printjes voor de modelspoorbaan met allerlij verschillende licht effecten
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
De Tams LC19 komt aardig in de buurt.

Mvg,
Peter
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Citaat van: minitreintje op zondag 10 oktober 2010, 17:16:33
Maar misschien is het mogelijk met microcontrollers. Niemand op het forum die zich daar mee bezig houd?
ik programmeer AVR microcontrollers in bascom (basic variant)
Sn00zerman kan overweg met PIC's dacht ik.
je kan mss ook bv. deze enkele seconden laten werken : neonmodule (viessman) als lampen een aantal fel witte leds (verspreid over je baan?)
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Ja jouw idee Games bond van die neonmodule maar ik vind die van tams wel beter in de buurt ik moet die maar eens bestellen samen met wat andere componenten voor minimaal 35 euro dan heb ik gratis verzending bij conrad

groeten minitreintje/Dylan
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Citaat van: minitreintje op maandag 11 oktober 2010, 19:59:21
Ja jouw idee Games bond van die neonmodule maar ik vind die van tams wel beter in de buurt ik moet die maar eens bestellen samen met wat andere componenten voor minimaal 35 euro dan heb ik gratis verzending bij conrad

groeten minitreintje/Dylan

Ik ben redelijk los op micro conrollers. Zeg maar wat je precies wilt en ik kan iets voor je maken. Zie mijn topics over dit onderwerp. Kunnen 5 ledjes mee aangestuurd worden. Hou het verder even kort (haast haast...), maar even zoeken onder de naam 'leendert' in het electro deel van het forum en je vindt het wel.

Groet,
Leendert
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Citaat van: minitreintje op zaterdag 09 oktober 2010, 20:53:23
Hallo,

Zou iemand me kunnen helpen, ik zoek een schakeling die:
-bliksem nadoet, dus een schakeling die pulsen geeft voor de flits van de oude camera met een lange pauze waarvan de tijd nooit hetzelfde is(mag ook een volgorde zijn die wel een stuk of 5 tijden heeft, 12min , 15 min , 17 min , 13 min , 16 min en herhalen)
- liefst 12V AC of 16V AC. aan te sluiten.( anders toevoegen van een weerstand,spanningsregelaar,ofzo...)

Kan iemand aan zo iets geraken voor mij?


groeten minitreintje/Dylan

Nu ik dit zo lees, dan is het al wel helder, om maar in flits-termen te blijven. Het lijkt me leuk om dan bv 5 witte leds met hoge lichtopbrenst te gebruiken die op jouw aangegeven tijden 50 mS na elkaar flitsen. Krijg je nog de nabootsing van de lichtsnelheid  :lol:. Met zo'n printje als in mijn topic beschreven en wat software wat niet heel veel voorstelt, is dat goed te doen. Laat maar even weten.

Groet,
Leendert
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Naar aanleiding van een PB vraag van Dylan, citeer ik mijn antwoord aan hem hier even, zodat de rest ook mee kan lezen.

Hi Dylan,

In eenvoudige taal: een micorcontroller is eigenlijk een zelfstandige computer die je in een programmeertaal kan programmeren om poortjes aan of uit te zetten en poortjes in te lezen. Daar waar bijvoorbeeld een 7400 TLL IC een vaste functie heeft (nand poortjes uit mijn hoofd) kan je dit met een microcontroller 'na apen'. Dus daar kan je twee poortjes als input gebruiken en een als output en in de software een NAND functie schrijven.
Maar er is meer. Omdat er een programma loopt, kan je er allerlei functies aan toevoegen. Bijvoorbeeld 23 minuten wachten. En dan een poortje kort aan zetten, zodat je - in dit geval - een flits nabootst.
Zo is het ook zeer eenvoudig om een verkeerslicht na te bootsen, efin: het einde is alleen jouw fantasie, de rest kan allemaal.

Je kunt die dingen programmeren in een programmeertaal. In de MC draait het geheel in machine code. Dus je schrijft het of in assembler of in een taal (bijvoorbeeld C of Basic) die het geheel via een compiler uiteindelijk vertaalt naar machine code.

Voor tijdkritische dingen (faden van leds etc.) gebruik ik assembler, voor de minder kritische dingen of iets met tabellen en zo, gebruik ik C. 'Vroeghe' heb ik heel veel programmatuur gemaakt in C, maar ook Assembler (daar verdiende ik mijn brood mee), dus dat ligt me het beste.
De schakeling zelf: in het draadje elders staat het schema. Dat is min of meer universeel: of je er nou de huisjes verlichting mee maakt of een verkeerslicht of de dag nacht schakeling of - zoals in jouw geval - de flits schakeling, het is één en hetzelfde printje. Ik heb zat van die printjes, dus als je er eentje wilt, dan stuur ik die wel op. Ben je zelf een beetje handig met de soldeerbout, dan is dat goed te doen. Ik wil wel het programma voor de flitser maken en in een MC voor je zetten. Zo doen 3-railers dat onder elkaar, toch?
Vind je het solderen toch nog onoverkomelijk, doe ik dat ook nog wel. Alleen, dan past het niet meer in een envelop en stuurt het iets minder handig op.

Nog even een vraag aan de fotograven onder ons: hoe lang duurt ongeveer de flits an een camera? Iets van 1 a 2 mS lijkt me een redelijke waarde.

Groet,
Leendert
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Ik heb even wat in elkaar gezet, met als basis het printje van de huisjesverlichting.
Ik heb de wensen rondom de timing van Dylan overgenomen, dus eens in de 13-20 minuten flitst dit ding er even vrolijk op los.

Ik heb twee kleine wijzigingen aangebracht

1: de schakeling bevat nu 5 helder witte leds (15.000 Mcd exemplaren). Die schakelen in de tijd iets na elkaar (een paar mili seconde) en hoewel je dat net niet ziet, geeft het net iets meer effect. Op bijgaande afbeelding zie je 4 van de 5 uitgangen op de scope, waarbij je precies het tijdverschil ziet. Vooral als je de 5 leds een beetje 'uitwaaiert' geeft het echt een leuk effect zo.

2. Er komen 4 flitsen, alsof het weerlicht..
Daarnaast was er nog een ingang over, als die laag gemaakt wordt, wordt er ook een flits gegeven. Handig voor wie aan iemand even wil laten zien hoe het werkt.

Op de foto van de print, de onderdelen en de manier waarop het nu even is aangesloten. Bij gebruik van de witte leds, gebruik ik een 47 Ohm voorschakelweerstand. De witte leds zijn immers 4,2 Volt, terwijl de voedingspanning na de spanningsregelaar 5 volt is.


Bijgaand ter lering ook nog even de gebruikte code in de micro controller. Die is denk ik wel te volgen.
Het bestaaat uit 2 routines: de Main, die uitgevoerd wordt na het starten van de controller en de Flash, die aangeroepen wordt als de flitser af moet gaan. Ik heb de code vrij uitvoerig gedocumenteerd.
Wie interesse heeft in de MC, de hexfile of een printje, stuur maar een PB'tje.

Groet,
Leendert



#pragma CLOCK_FREQ 4000000
#include <system.h>
#include "boostc.h"
#include "rand.h"
#include <PIC12F629.h>
#pragma DATA _CONFIG, _MCLRE_OFF & _PWRTE_OFF & _WDT_OFF & _INTRC_OSC_NOCLKOUT
unsigned char MainAdd;
unsigned char MainCmd;


char ltabel[5], ttabel[5];

void flash()
{
int i, n;
   
   for (n=0; n<4; n++) {
      for (i=0; i<5; i++) {
         gpio += ltabel;
         delay_ms(5);
      } // alle leds staan nu aan
   delay_ms(25); // laten we nog even aanstaan
   for (i=0; i<5; i++) {
      gpio -= ltabel;
     delay_ms(5);
   } // en ook weer uit
   gpio = 0;
   delay_ms(ttabel[n]*2);
   }
   for (i=0; i<4; i++) {
      delay_ms(250);
      }
}


void main()
{
char n, m, i, minuut, seconde;

   //             76543210
  trisio = 0b00001000;              // GP0 output, GP3 input
  gpio = 0;                         // make all outputs '0'

  ttabel[0] = 12; // tabel voor de wachtminuten
  ttabel[1] = 13;
  ttabel[2] = 15;
  ttabel[3] = 17;
  ttabel[4] = 20;

  ltabel[0] = 1; // 0 tabel voor de uitgangen van de PIC
  ltabel[1] = 2; // 1
  ltabel[2] = 4; // 2
  ltabel[3] = 16; // 4
  ltabel[4] = 32; // 5

  for (i=0; i<64; i++) { // even een lusje bij het opstarten
     gpio = ltabel[i%5]; // om te laten zien dat alle leds werken
     delay_ms(100);
     }
      
  for (i=0; i<4; i++) {
     flash(); // en even een flist....
    }       
   
  srand(101); // vul baseline voor willekeurige waardes
   
  while( 1 ) {
     n = rand() % 5;
     for (minuut = 0; minuut < ttabel[n]; minuut++) {
        for (seconde = 0; seconde <60; seconde++) {
           if (!gpio.3 ) { // de poort is laag
              flash();
              }
          else {
             for (m=0; m<4; m++) {
     delay_ms(250);
      }
          } // klaar met de secondes
      } // klaar met te minuten
      // flashen die handel en overnieuw wachten
   }       
  flash();       // de wachttijd is om. Gaan met de handel...
  } // eind while (1)
} // einde main
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
En de opstelling van de print (ben nog niet helemaal thuis in het laden van foto's...

Het grijze draadje is de ingang die maakt dat het ding direct even flitst...

Groet,
Leendert
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Leuk probeersel zou je een filmpje willen maken van die flisten zou het wel eens willen zien  :lol:. Maar dus als ik het goed begrijp kan ik deze schakeling constant voeden ?



groeten minitreintje/Dylan
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Citaat van: minitreintje op zondag 17 oktober 2010, 20:13:43
Leuk probeersel zou je een filmpje willen maken van die flisten zou het wel eens willen zien  :lol:. Maar dus als ik het goed begrijp kan ik deze schakeling constant voeden ?



groeten minitreintje/Dylan

Klopt, je kunt hem aan een voeding hangen en willekeurg komen er dan om de 13-20 minuten wat flitsen om je heen... Of, je drukt op het schakelaarjte en dan flitst hij een keer met de hand..

Ik stuur de MC en het printje in de loop van deze week naar je op.

Groet,
leendert
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Ok bedankt Leendert,

groeten minitreintje/Dylan
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Ziet er interessant uit!

Kan ik er ook eentje bestellen?
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Citaat van: minitreintje op maandag 18 oktober 2010, 18:48:22
Ok bedankt Leendert,

groeten minitreintje/Dylan

Dat vraagt om een filmpje!
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
@leendert:
voor je printje in massaproductie gaat: ik mis precies enkele beschermingsdioden.
misschien 1 tegen AC/verkeerde polariteit. en 2 op de ingang tegen over/onderspanning. ;)
niet nodig, wel handig.
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Citaat van: wijbe op maandag 18 oktober 2010, 23:05:05
Citaat van: minitreintje op maandag 18 oktober 2010, 18:48:22
Ok bedankt Leendert,

groeten minitreintje/Dylan

Dat vraagt om een filmpje!

Denk het ook...
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
*Minitreintje kan precies niet wachten tot zijn pakketje toekomt xD
Ik wil ook wel een video!
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Klopt...
Leendert zou je een lijstje willen maken welke onderdelen ik nog exact nodig heb?

groeten minitreintje/Dylan
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Citaat van: minitreintje op dinsdag 19 oktober 2010, 18:04:50
Klopt...
Leendert zou je een lijstje willen maken welke onderdelen ik nog exact nodig heb?

groeten minitreintje/Dylan

komt'ie:
6 x 10K Ohm, 1/4 watt
1 x 7805
5 x BC547
1 x mini condensator 10uF / 10 volt
5 x helder witte leds 15.000 Mcd
5 x 47 Ohm (voor de witte leds, bij andere kleur andere waarde hiervoor kiezen)
1 x geprogrammeerde 12F629
1 x 8 pins IC voet. Liefst met gedraaide pootjes
Printplaatje

That's all. Behalve dan een draaje voor de plus en de min en eventueel een drukschakelaar voor de handbediening.

Filmpje komt er aan hoor... zoveel charme in dit draadje, ik kon niet anders...

Groet,
Leendert
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Citaat van: wijbe op maandag 18 oktober 2010, 23:05:05
Citaat van: minitreintje op maandag 18 oktober 2010, 18:48:22
Ok bedankt Leendert,

groeten minitreintje/Dylan

Dat vraagt om een filmpje!

Vooruit dan maar. Maar val ik wel meteen door de mand met dat ik niet zo'n cameraman ben en dat de camera ook niet helemaal jofel is voor dit soort dingen. Maar het ziet er wel uit als omweer...
Omdat een filmpje van 13-23 minuten wel erg saai wordt (het gebeurt tenslotte willekeurig)  vergrijp ik me op het filmpje maar even aan de drukschakelaar...
http://www.youtube.com/watch?v=OBEpkXW61Qc


Veel plezier allemaal en niet te veel kwijlen he?

Groet,
Leendert
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Dit ziet er erg goed uit.
Ben benieuwd wanneer je het in productie neemt  :P

Raymond.
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Citaat van: MCN op dinsdag 19 oktober 2010, 22:20:59
Dit ziet er erg goed uit.
Ben benieuwd wanneer je het in productie neemt  :P

Raymond.

Hij is al in productie... Dat wil zeggen: ik heb een fikse hoeveelheid van die printjes laten maken. Die gebruik ik voor de verlichting in mijn huisjes, maar ook voor bv een stoplichtschakeling of een looplicht etc. Allemaal dezelfde print, alleen de software in de micro controller is anders.
Ik vond het idee van Dylan leuk, ik maak er 3 voor op de hoeken van mijn baan. Dat geeft dan een leuk effect. En wie mee wil liften op deze ontwikkeling kan tegen kostprijs een printje en de geprogrammeerde micro controller krijgen. Zoals forummers dat onder elkaar doen. En voor een enkeling die niet zo soldeer vaardig is, wil ik er eventueel wel eentje compleet in elkaar zetten.
Dus da's productie...

Groet,
leendert
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Oke Leendert.

Had ik niet meegekregen in het draadje.
Na nog een keer gelezen te hebben, en nu wel goed, had ik het gevonden  :|

Groetjes,

Raymond.
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Beste 3railcollega's,

Heel leuk effect. Dat ziet er in het donker vast goed uit.
Wat kost een kant-en-klare module inclusief een ombouwkastje?

Met vriendelijke groet,

Tom
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
misschien voor bliksemflitsen witte leds gebruiken?
deze in het filmpje zijn nogal geelachtig
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
eens, de ouderwetse met blauwzweem zouden ideaal zijn :-)

Ziet er verder echt wel 'flitsend' uit hoor  8), ik zou graag een printje en geprogrammeerd controllertje van je kopen!

Walter
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Iedereen heeft opeens interesse dat is leuk.

Fijn dat je het ook gaat toepassen Leendert en leuk filmpje
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Citaat van: Tom op dinsdag 19 oktober 2010, 22:50:39
Beste 3railcollega's,

Heel leuk effect. Dat ziet er in het donker vast goed uit.
Wat kost een kant-en-klare module inclusief een ombouwkastje?

Met vriendelijke groet,

Tom

Het is een hobby project, dus net zoals je modelhuisjes in elkaar zet, moet je hier ook zelf 'iets' voor doen. Eventueel wil ik wel een kant en klaar printje voor je maken, maar iets van een behuizing, zal je dan zelf moeten zoeken en daar 5 x 5mm gaatje in boren voor de leds.

Groet,
leendert
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Citaat van: Gamesbond op woensdag 20 oktober 2010, 12:33:47
misschien voor bliksemflitsen witte leds gebruiken?
deze in het filmpje zijn nogal geelachtig

Scherp gezien! Zijn in dit geval warm witte leds, maar met de TL buis erboven, lijkt het geel. Helderwitte leds is ook veel beter, maar die zaten even niet meer in het bakje :-)

Groet,
leendert
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
voor d plaatsing van de print zou ik wel altijd op een muur achter de modelspoorbaan richten, om het licht wat gelijkmatig te verdelen. kalkpapier doet ongeveer hetzelfde dacht ik. het gevolg is dat je de leds niet zo duidelijk ziet, en alles dus realistischer is. met de leds op verschillende plaatsen moet dit effect geweldig zijn. ik wil wel een filmpje als minitreitje (of iemand anders) dit op zijn baan heeft geinstalleerd.
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
zal mijn best doen maar eerst moet ik de printplaat hebben en de andere componenten hebben voor ik kan beginnen.

groeten minitreintje/Dylan
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
hoi allemaal.

ik gebruik voor flitsen binnenkort (ik heb het al, nog niet geplaatst) natuurlijk een strobolight !

(onderstaande strbo heeft leds, mijne is meer zo een als van een fotograaf, ook meeflikkeren met muziek kan de mijne niet.)

"

het is natuurlik niet op 16 v, maar het geeft wel een zeer realistische 'bliksem'

maar die tams LC19, daar heb ik een vraagje over.
opp het filmpje werd het aangezet met een drukknop, dan gaan de leds onregelamtig na elkaar flikkeren (zoals filmpje)

maar als je hem nu aansluit op constante stroom, hebben je dan dit zelfde effect met tussenpozen, of heb je: 5min. led 1 licht op, 6min. led 2, 8min. led 3

hoop dat iemand het snapt.
mvg
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Ja is op zich geen slecht idee. Ik heb dat ooit eens gezien het kwam van bij de winkel in de buurt alleen waren dat flitsen die regelmatig waren...

groeten minitreintje/Dylan
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Citaat van: Treinengek Junior op zaterdag 23 oktober 2010, 21:52:45
opp het filmpje werd het aangezet met een drukknop, dan gaan de leds onregelamtig na elkaar flikkeren (zoals filmpje)

maar als je hem nu aansluit op constante stroom, hebben je dan dit zelfde effect met tussenpozen, of heb je: 5min. led 1 licht op, 6min. led 2, 8min. led 3

hoop dat iemand het snapt.
mvg

Ik zou het moeten snappen, als maker van deze software  :D. Om de willekeurig 16-23 minuten gaat er een flits af, die er net zo uitziet als dat je het 'knopje voor ongeduldigen' bedient...

Met andere woorden: hang dit ding aan een gelijkspanningsbron en om de zoveel tijd flitst het even behoorlijk...

Groet,
Leendert
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Kan ik het ook aan AC 12 V hangen  :lol:?

groeten minitreintje/Dylan
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
Natuurlijk kan dat!
alleen help je daarmee die PIC naar de zak...
DC voeden, liefst 5V, als je AC wilt gebruiken brugrichter voor hangen.
in de Wiki vind je hierover een stukje.
mvg,
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
5V ? waar haal ik dat nou weer...  :?
Of ik werk met een batterij... want dat gaat geen 24 u / 24 u werken dus.

groeten minitreintje/Dylan
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
12V zal ook werken.
elektronische logica (IC's e.d.) werken bijna altijd op 5V (maximum)
ik heb het filmpje nog een opnieuw  bekeken en op de printplaat zelf bevindt zich al een 5V regelaar
dus 9...24VDC als voedingsspanning
mvg,
Re:Bliksem imitatie met een flitser van een oude camera
dan moet ik die wisselspanning gewoon gelijkrichten en dat is alles?


groeten minitreintje/Dylan