Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Digitale massa op verschillende Boosters!.

Gestart door Svetlana-KT88 zaterdag 09 oktober 2010, 01:42:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale massa op verschillende Boosters!.
hallo forumgenoten  :mrgreen:

Heb een vraag over de massa aansluitingen van mijn verschillende type boosters.
Ik ben dus van plan om mijn baan via koploper aan te sturen via de 6051 interface i.c.m. de 6021 CU.
Daarnaast heb ik ook nog een boostertype 4A gebouwd van rainer lüssi zie: http://www.stayathome.ch/Booster_V4.htm (helaas inmiddels niet meer leverbaar).
Mijn baan zal bestaan uit drie niveau's; niveau 1 schaduwstation zal gevoed worden middels de 6021; niveau twee door een booster van liitfinski (2A) en niveau 3 het uiteindelijke stationsgedeelte + draaischijf en rangeren met de 4A booster van rainer lüssi. Daarnaast ben ik van plan om de wissels (33 stks) ook nog via een aparte booster van littfinki (2A) aan te sturen.
Mijn vraag is nu kan ik de massa voor al deze boosters gemeenschappelijk aansluiten op die ene massa van de ringleiding voor digitale baanstroom? of alleen op de massa van de gescheiden boostersecties.
P.S moet ik hiervoor ook nog sleperswippen gebruiken. (heb er toenmaals in de veronderstelling vier aangeschaft).

tweede vraag moeten de Trafo's voor de boosters van de rijstroom en het schakelen van de wissels allen van het zelfde type qua merk en vermogen?.
Heb nu een 60VA van Marklin (oorspronkelijk voor de mobiel station) die ik ga gebruiken voor de 6021.
Nog Twee trafo's van 52VA van Marklin.(voor Niveau twee en wissels).
En nog een trafo van Conrad van 70VA voor de 4A booster.
Mijn vraag is dus; kan ik dus deze verschillende trafo's als voeding gebruiken voor de doelen hierboven beschreven?.

Mvg

Edzard
Re:Digitale massa op verschillende Boosters!.
Persoonlijk ben ik er een voorstander om boosters te gebruiken met het zelfde vermogen als de centrale.
Om alles te voeden (modelbaan) geef ik de voorkeur aan 1 type (aantal) Transformators.

Zo gebruik ik voor mijn modelbaan i.c.m. WinDigiPet de Tams Master Controle met 1 Tams B2 en verder 3 Tams B2 boosters welke ieder word gevoed door een Conrad- trafo van 70 Va.
Dit voor een constante eenheid van voeding voor de baan en de minste fase- verschuiving.

Voor verlichting (lees straatlantaarns en huis- verlichting) heb ik diverse verschillende (merken) trafo's.
Net wat er maar aanwezig is.

Maar goed, daar kunnen de meningen verschillend in zijn, ik geef hier alleen aan wat ik persoonlijk toe pas en dat werkt perfect.
Re:Digitale massa op verschillende Boosters!.
Hallo Edzard,

Van de boosters die je beschijft is intern in de booster de "massa" van de uitgang al verbonden met de "massa" van de voedende trafo. Dit betekent dat je alles kunt doorlussen en je geen gescheiden "massa" ringleiding hoeft te maken.

Boosterscheidingen maak je het best op de plek waar je redelijkwijs nooit een trein stil hebt staat op de scheidng. Dit om vereveningstromen (van de ene sectie naar de andere) te voorkomen. Sleperwippen heb je niet nodig zolang je geen CS of Ecos centrale toepast.

Bij voorkeur zet je alle trafo's in fase.

Kijk eens als voorbeeld het schema in de pdf op de laatste pagina: http://www.floodland.nl/aim/pdf/waldberg.pdf

Meer algemeen: wat Riny zegt over trafo's deel ik wel. Het beste kun je kiezen voor eenzelfde type trafo om de verschillende boosters en centrale te voeden. Al was het maar om geen verschillende spanningen op je baan te hebben. Maar het is geen wet en wat je hebt kun je toepassen.

Gr, Ben.
Re:Digitale massa op verschillende Boosters!.
1.
Binnen het Marklin systeem mag één gezamelijke massa gebruikt worden.
De spoorstaven van de rails worden eigenlijk nooit in sectie's verdeeld.
Dus de massa van alle boosters koppelen aan één ringleidingmassa is toegestaan.
Zorg wel voor een voldoende dikke draad als ringleiding.

2.
Het is niet nodig om allemaal trafo's of boosters van hetzelfde type of vermogen toe te passen.
Iedere trafo of booster verzorgt zijn stroomkring met gebruikers of sectie.
Deze secties moeten onderling geisoleerd zijn (rode of gele draad).

Je mag nooit een gebruiker op twee secties aansluiten !

groetjes
Henk
Re:Digitale massa op verschillende Boosters!.
Hallo Ben

Nou duidelijker als jouw uitleg kan het bijna niet; heb de link van huub maskant nog even bekeken en zie nu ook dat hij alle massaaansluitingen van de boosters  heeft doorgelust.
Trouwens het in fase aansluiten van de trafo's kan ik dat doen met zo,n eenvoudig spanningszoekertje (schroevedraaier) en hoe stel je dat vast op de stekker van de trafo?.

mvg

Edzard 
Re:Digitale massa op verschillende Boosters!.
En waarvoor moeten de trafo's in fase geplaats worden?. De wisselspanning wordt op de booster(print) gelijkgericht tot een positieve en negatieve gelijkspanning.

Mvg,
Peter
Re:Digitale massa op verschillende Boosters!.
Ik gaf aan bij voorkeur. De boel zal niet ontploffen als je het niet doet.

Zie een scoopbeeld: de sinus is wat de booster in gaat, boven en onder zie je de gelijkspanning met daarop de rimpel. Bedenk nu hetzelfde plaatje van een 2e booster waarvan de sinus verschoven is en bedenk wat dit bij de rimpel doet. En voorts als de spanningen samenkomen bij de boostersecties.



Er zijn veel discussies geweest over het onderwerp. Ik heb dit jaren terug eens gelezen, vond het aannemenlijk en heb het plaatje bewaard. En het in fase zetten van trafo's kost niets.

Gr, Ben.

Re:Digitale massa op verschillende Boosters!.
Hoe groot is die rimpelspanning wat moet dat nu bij de rimpel doen ?.

Neem 2 boosters, zet de trafo's in tegenfase en meet vervolgens eens de verschilspanning tussen beide boosteruitgangen.

Mvg,
Peter
Re:Digitale massa op verschillende Boosters!.
Hallo,

Hoe kan je bepalen of de fase gelijk is?

Mvg.

Olaf
Re:Digitale massa op verschillende Boosters!.
Tussen twee gewone trafo's

Citaat van: Falcon op zondag 10 oktober 2010, 22:55:08
Hoe kan je bepalen of de fase gelijk is?
Zie o.a. http://www.ab-treinen.nl/Techniek/Transformator.htm

Mvg,
Peter
Re:Digitale massa op verschillende Boosters!.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Digitale massa op verschillende Boosters!.
Waarom op netspanning gaan meten ? Levensgevaarlijk als je het niet gewoon bent.Simpelweg een lampje tussen je bruine aansluitingen plaatsen.Brandt het ben je niet in fase.Brandt het niet ben je  ok.
Re: Digitale massa op verschillende Boosters!.
Verkeerd advies betreffende aansluiting trafo's 

Lees
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=85362.msg1426557#msg1426557