Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

centrales en pc

Gestart door guyremgabdel vrijdag 08 oktober 2010, 20:31:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:centrales en pc
GHN-Marklin
gast

Re:centrales en pc
Guy,
Bedankt voor je antwoord. Als we praten over de Uhlenbrock. Bedoel je dan dit apparaat?
En sluit je dan het zwarte kastje naast de 6021 op de PC aan?

Dank alvast voor je reply
Gerrit
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2023

offline
Re:centrales en pc
Hallo Gerrit,

Dat zwarte kastje maakt je 6021 geschikt voor loconet. Je moet dan nog een loconet interface
aanschaffen, dan kan je naar de pc

Re:centrales en pc
Lid sinds: 2006

offline
Re:centrales en pc
Inderdaad Gerrit da's de loconet adapter. En daarnaast heb je nog een loconet-interface nodig zoals Alphonse zegt. Kostprijs van deze interface : zo'n 80 à 90 euro.

Guy
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re:centrales en pc
Als herintreder ben ik begonnen met een CS2. Prima apparaat; gebruiksvriendelijk. Inmiddels rijd ik met Windigipet vanaf de PC. Oneindig veel mogelijkheden. Maar, ik geeft toe: je gebruikt slechts een deel van de CS2 mogelijkheden. Met de kennis van nu, had ik ook met een eenvodiger interface unit kunnen werken. Neemt niet weg dat CS2 gewoon een proma apparaat is. ook het gebriksgemak van automatisch aanmelden mfx locs is een prettige functionaliteit.
Re:centrales en pc
GHN-Marklin
gast

Re:centrales en pc
Hoi,

Ik heb net eens even gegoogeld op de LOCONET interface.
Nu kom ik bij het onderstaande apparaat uit. Is dit de interface die jullie mij aanraden?

Dank en groet,
Gerrit
Re:centrales en pc
Freak
gast

Re:centrales en pc
Wat men bedoelt is de Uhlenbrock 63120 USB-LocoNet-Interface.

Mvg,
Peter
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2006

offline
Re:centrales en pc
Ja Pter, dat is hem inderdaad. Efkens googlen en je zal zien dat de prijs een kleine 80 euro bedraagt. Veel goedkoper kan je toch niet bedient zijn dacht ik. Raar dat maar zo weinig mensen hier op dit forum van gebruik maken.

Guy
Re:centrales en pc
Spoorman
gast

Re:centrales en pc
Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 11 november 2011, 20:20:37

Veel goedkoper kan je toch niet bedient zijn dacht ik. Raar dat maar zo weinig mensen hier op dit forum van gebruik maken.


Dacht het wel, deze heb ik in gebruik: http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1099373/LocoNet-interface.html voor nog geen 3 tientjes.

Gr, Ben.
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2006

offline
Re:centrales en pc
Ben,

Met welk programma stuur jij ?  Jouw versie is denk ik een vereenvoudigde versie van die van Uhlenbrock. Bij hen heeft hij een usb-aansluiting + wordt programma loconet-tool meegeleverd.

Guy
Re:centrales en pc
Spoorman
gast

Re:centrales en pc
Een Intellibox met Koploper.

Als je geen RS232 poort heb pas je een converter naar USB toe voor een 10'tje bij Conrad.

Gr, Ben.
Re:centrales en pc
GHN-Marklin
gast

Re:centrales en pc
Bedankt voor alle info. Ik kwam op een Duitse  site in Lippe terecht daar kost de usb versie inderdaad nog geen 80 euro. Voorzover ik het heb kunnen lezen ondersteunen ze geen decoders die op marklin apparatuur zijn aangesloten. Het wordt zo nog knap ingwikkeld. Ik denk dat ik maar eens een treinenshop ga bezoeken waar ik eea gedemonstreerd kan krijgen. Een kastje links en rechts kost toch gauw 150 tot 200 euro. Ik wil dat wel uitgeven maar wil dan wel dat alles goed w we rkt. Dus mijn treinen met de pc met koploper kunnen aansturen . Terugmelders welke trein waar rijd en wissels m-rails kunnen aansturen. Als ik er uit ben zal ik jullie dat laten weten.
Groet
Gerrit
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2023

offline
Re:centrales en pc
Gerrit,

Uiteraard kun je een treinenshop bezoeken, maar hou in je achterhoofd dat die niet alle mogelijkheden aanbieden. Rijden via de computer kan op diverse manieren en in een heleboel verschillende prijsklassen. Veel is afhankelijk van je kennis en je bereidheid om zaken uit te zoeken en dingen zelf te doen. Er is gratis software maar er zullen altijd boosters, terugmelders en loc- en wissel/seindecoders nodig zijn. Maar met wat inventiviteit en soldeerervaring kun je ook daar flink besparen. Ook zie ik dat je M rail fanaat bent, dat is met terugmelden toch iets ingewikkelder als K of C rail

Ik heb nu een 6021/6050, maar als ik alles opnieuw moest doen met mijn huidige kennis, zou ik kiezen voor iets anders. Als ik helemaal opnieuw moest beginnen, dan koos ik voor 2-rail.
Maar ik heb nu eenmaal 20 locs en een berg rail, dus omschakelen gaat mijn portemonnee te boven denk ik.
Ik ben wegens en verhuizing momenteel baanloos en heb sowieso minder ruimte ter beschikking. Ik overweeg sterk om de 6021/6050 op te ruimen. Als vervanging  neig ik daarbij sterk naar de Tams Easycontrol want ik wil eigenlijk naar multi-protocol om van de voordelen van DCC gebruik te kunnen maken. Dan heb ik een centrale en een Interface in een voor pakweg 200 Euris en een heleboel gemak met bv. programmeren van CV's.

Verder zijn er op dit forum ook diverse meningen van de leden en dat wordt soms te vuur en te zwaard bepleit, m.a.w. kies wat bij je past
Re:centrales en pc
Spoorman
gast

Re:centrales en pc
Citaat van: fonzo999 op zaterdag 12 november 2011, 17:11:03

Als ik helemaal opnieuw moest beginnen, dan koos ik voor 2-rail.


:thumbup: :D

Goede keuze trouwens die Tams.

Gr, Ben.
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2011

offline
Re:centrales en pc
Even wat rekenwerk gedaan:
Een marklin 6021 met voeding kost op marktplaats ? 125
De Uhlenbrock onderdelen kosten bij elkaar ? 160
Totaal dus: ? 284

Een IB-com kost ? 219, maar daar komt waarschijnlijk nog een aparte voeding bij.

Of vergelijk ik nu appels met peren?

Groeten,
Albert.
Re:centrales en pc
Freak
gast

Re:centrales en pc
Hallo Albert

Citaat van: agre30 op zondag 25 december 2011, 20:15:56
Even wat rekenwerk gedaan:
Een IB-com kost ? 219, maar daar komt waarschijnlijk nog een aparte voeding bij.
Er komt nog een voedingstrafo bij.

De IB-com heeft geen regelknoppen maar wel meer aanstuurmogelijkheden dan een 6021 en wat losse kastjes.


Mvg,
Peter
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2011

offline
Re:centrales en pc
Voor wat het waard is: ik heb een intellibox basic 2e hands, die kan rechtstreeks op een pc worden aangesloten. Plus een tweedehands Marklin trafo. Samen 225 Euro. Maar dan ben je er nog niet: ombouwen locs (esu met magneet), terugmelders via stroomdetectie (ik draai ook M rails), wisseldecoders. Wisseldecoders: zo'n 35 Euro per stuk (had er drie nodig), stroomdetectie (zelfbouw 15 Euro print + 35 Euro onderdelen, had er twee nodig, totaal 32 baanstukken).  Maar een hobby kost nu eenmaal geld. Veel goedkoper kan het niet worden volgens mij? O ja, had ook nog een S88N - Loconet adapter nodig, prijs even kwijt, maar de IB heeft alleen loconet.
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2011

offline
Re:centrales en pc
Centrales en kosten:

Mrdirect kost een oude PC Eu 25 of zo.
Interfacje bouewn (heb ik gedaan) kost Eu 25. Booster kost 50-60 Eu.
Verder Traintech bied vrij goedkope booster en wisseldecorders aan, Eu 20-25 /stuk.

Dit scheelt enorm in vergelijk met een commerciele "centrale". En drie rail (Marklin) blijft het beste merk vindt ik persoonlijk.

Ieder zijn mening gelukkig. javascript:replaceText('%20:)',%20document.forms.postmodify.message);

Groeten,

RobvO
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2011

offline
Re:centrales en pc
De oude pc moet volgens mij msdos draaien? Dat vind ik toch een bezwaar en is niet echt toekostvast. Maar het werkt wel, dus is daarmee een alternatief. Maar draait MsDos ook op modernere afdankertjes?
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2008

offline
Re:centrales en pc
Citaat van: aideeaidee op donderdag 26 januari 2012, 23:15:38
De oude pc moet volgens mij msdos draaien? Dat vind ik toch een bezwaar en is niet echt toekostvast. Maar het werkt wel, dus is daarmee een alternatief. Maar draait MsDos ook op modernere afdankertjes?

Dit probleem krijg je ook echt wel met windows.
Geen enkel systeem is toekomst-vast......
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2011

offline
Re:centrales en pc
Nee, alles is eindig. MsDos iets sneller dan Windows vrees ik. Het is niet negatief bedoeld.
Re:centrales en pc
TrainTech
gast

Re:centrales en pc
@Aideeaidee: je kan MS-DOS op alle computers installeren, je kan dus ook prima een wat modernere computer gebruiken om MS-DOS en MRdirect op te zetten. mijn ervaring is dat MRdirect op een wat nieuwere computer (dat wil zeggen: gemaakt rond 2000) soepelder werkt.
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2011

offline
Re:centrales en pc
Alweer een advertentie  B)