Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 08 oktober 2010, 20:31:31
Nu mijn vraag: wat is de meerwaarde van zo'n dure centrale tov oplossing met (goedkope) boosters (denk maar aan de delta 4f) als je toch wil gaan besturen via pc en dus mijns insziens 3/4 van de mogelijkheden van uw centrale niet gaat benutten ?
Het echte antwoord op je vraag is dat de genoemde treinbesturingssytemen / -PC geen booster (dus ook niet de Delta 4F) kunnen aansturen. Een booster is niets meer of minder dan een versterker, een laag vermogen baansignaal gaat erin en een hoger vermogen (zowel wat spanning als stroom betreft) gaat naar de baan.
Een booster op zich wekt geen baansignaal op (de Delta kan dat voor een beperkt aantal Motorola-protocol adressen).
Dus tussen het treinbesturingsprogramma en de booster heb je een "kastje" nodig wat de treinbesturingscommando's (IB P50x(b)- dan wel LocoNet-protocol) omzet in een baansignaal.
Ook heb je een kastje nodig wat S88-terugmeldingen kan "vertalen" in P50x(b) / LocoNet commando's naar je treinbesturingsprogramma.
Als je die twee bovengenoemde "kastjes" samenvoegt heb je een
centrale, dus een onmisbaar onderdeel van je digitale baan!
Een Delta is een booster met een minimale centrale daarin.
Wat al eerder is geschreven is dat als je "alles" aan het treinbesturingsprogramma overlaat dan heb je een relatief eenvoudige centrale nodig, wil je nog heel veel zelf met de hand kunnen besturen dan wordt het een ingewikkelder (en dus duurdere) centrale.
Lees eens de (inleiding) van de MRdirect handleiding (
http://www.mrdirect.nl ) daarin staat het principe van digitaal rijden beschreven.
met vriendelijke groet, Marco Roede
ps: voor de volledigheid zei vermeld dat Koploper met een speciaal interface direct S88-modules uit kan lezen.