Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

centrales en pc

Gestart door guyremgabdel vrijdag 08 oktober 2010, 20:31:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
centrales en pc
Lid sinds: 2006

offline
centrales en pc
Ik heb op dit forum al verschillende foto's en besprekingen gezien. Wat me soms opvalt : mensen geven een pak geld uit aan de aanschaf van een centrale (CS1 of 2, Ecos 1 of 2, IB, etc) (kostprijs toch al rap boven de 500 euro) en gaan dan een pc aansluiten en de besturing hiermee doen (met koploper of itrain of whatever, maakt niet uit).
Nu mijn vraag: wat is de meerwaarde van zo'n dure centrale tov oplossing met (goedkope) boosters (denk maar aan de delta 4f) als je toch wil gaan besturen via pc en dus mijns insziens 3/4 van de mogelijkheden van uw centrale niet gaat benutten ?

Hoop dat iedereen mijn vraag goed begrepoen heeft.

Guy
Re:centrales en pc
Spoorman
gast

Re:centrales en pc
Er is geen meerwaarde van dat soort centrales als je op de PC rijdt. Het is slechts mooi, meer niet.

Maar daarover zijn al topics vol geschreven.

Gr, Ben.
Re:centrales en pc
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:centrales en pc
Hallo Guy,

Ik rijd hier met een IB in combinatie met Koploper. Feitelijk doet de IB niets anders meer dan het digitale signaal van pc naar de baan sturen.

Mocht mijn IB ooit de geest geven, dan zal ik geen "dure" centrale meer aanschaffen.

Groetjes

willie
Re:centrales en pc
Wasmi
gast

Re:centrales en pc
ik vind het leuk om met de hand te kunnen rijden, maar ook computer ondersteund of gestuurd. Daarmee maak ik gebruik van de meeste mogelijkheden van m'n IB. Een CSII of Ecos is inderdaad prachtig, maar kan meer dan ik nodig heb.
Re:centrales en pc
Freak
gast

Re:centrales en pc
Hallo Guy,

Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 08 oktober 2010, 20:31:31
Nu mijn vraag: wat is de meerwaarde van zo'n dure centrale tov oplossing met (goedkope) boosters (denk maar aan de delta 4f) als je toch wil gaan besturen via pc en dus mijns insziens 3/4 van de mogelijkheden van uw centrale niet gaat benutten ?
Wil je enkel je baan via een besturingsprogramma aansturen kan dat op een zeer goedkope manier. Voor het uitlezen van terugmeld modules heb je daarnaast ook een Interface nodig. Verder, en dat heeft de praktijk bij diverse forumleden al uitgewezen, kun je niet alle (wissel)decoders gebruiken. Marklin loc-decoders die niet goed reageren bij gebruik van MM in combinatie met DCC.

Wil je ook decoders kunnen programmeren heb je al snel iets meer nodig dan enkel een Delta als booster.


Mvg,
Peter
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2006

offline
Re:centrales en pc
Beste,

Met koploper rijden is heel tof maar dan kijk je alleen maar (doe ik ook).
Heb je net een nieuwe stoom of diesel lok gekocht (met geluid) dan wil je die toch eens laten rijden.
Ook wil je eens alles (of toch bijna) horen en zien gebeuren.
Dan is een Ecos (of een andere dure centrale) wel leuk.
Je kunt al de wissels van je baan zelf, schakelen, de lok laten rijden en alles eens aanhoren.
Ook het ingeven van de lok, het aanpassen van wat CV's, dat lukt met zo een centrale prima.
Ik heb ook nog een IB maar gebruik hem niet meer.

Mvg

Olivier
   
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2009

offline
Re:centrales en pc
heb een ecos en rijd vaak met koploper... waarom de ecos? Nu gewoon een probleem loos ding dus waarom niet? Volgens mij als je al die andere apparaten bij elkaar opteld ben je haast net zoveel geld kwijt als 1 ecos die voor een kleine baan (45meter rails) gewoon alles doet en regeld...nog af gezien van het gestress voordat je het eindelijk aan de gang hebt...
Re:centrales en pc
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:centrales en pc
Citaat van: Olivier77 op vrijdag 08 oktober 2010, 22:02:41
Beste,

Met koploper rijden is heel tof maar dan kijk je alleen maar (doe ik ook).
Heb je net een nieuwe stoom of diesel lok gekocht (met geluid) dan wil je die toch eens laten rijden.
Ook wil je eens alles (of toch bijna) horen en zien gebeuren.
Dan is een Ecos (of een andere dure centrale) wel leuk.
Je kunt al de wissels van je baan zelf, schakelen, de lok laten rijden en alles eens aanhoren.
Ook het ingeven van de lok, het aanpassen van wat CV's, dat lukt met zo een centrale prima.
Ik heb ook nog een IB maar gebruik hem niet meer.

Mvg

Olivier
   

Het maakt niet uit wat voor software of hardware je hebt om bovenstaand bereiken.

Maaaaaar dat is bij mij de reden dat mijn rangeergebied van MIJ blijft. Of te wel wel digitaal aangestuurd maar al het rangeren en wat dan ook gaat gewoon met de hand. Treinen samenstellen en uit elkaar trekken is gewoon leuk.

En staat er een trein klaar, gaat deze de "dienstregeling" in en wordt er een ander uit gehaald (als mijn baan zover is, nu nog lekker bouwen). Dat is de charme.

Overigens ook voor mij de reden dat draaischijf/rolbrug "ouderwets" analoog blijft.

En op de achtergrond vindt een variatie aan rijmogelijkheden plaats door de PC.

Dus als je het op die manier bekijkt.....  :D
Re:centrales en pc
Spoorman
gast

Re:centrales en pc
Citaat van: Olav op zaterdag 09 oktober 2010, 10:03:40

Maaaaaar dat is bij mij de reden dat mijn rangeergebied van MIJ blijft. Of te wel wel digitaal aangestuurd maar al het rangeren en wat dan ook gaat gewoon met de hand. Treinen samenstellen en uit elkaar trekken is gewoon leuk.

En staat er een trein klaar, gaat deze de "dienstregeling" in en wordt er een ander uit gehaald (als mijn baan zover is, nu nog lekker bouwen). Dat is de charme.


Ook hiervoor heb je geen dure centrale nodig. Koploper heeft mogelijkheden voor een "handregelaar", kijk eens in de helpfile. Deze kun je koppelen aan een willekeurige lokomotief en je kunt "op zicht" gaan rijden of rangeren dwars door de beveiligingen heen. En zodra je baan wat groter is zal rijden via de draaiknop van je centrale alleen maar lastiger worden, je ziet niet meer wat je doet.

Maar ieder zijn keus, da's het leuke van de hobby.

Gr, Ben.
Re:centrales en pc
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:centrales en pc
Citaat van: Spoorman op zaterdag 09 oktober 2010, 10:18:53


Ook hiervoor heb je geen dure centrale nodig. Koploper heeft mogelijkheden voor een "handregelaar", kijk eens in de helpfile. Deze kun je koppelen aan een willekeurige lokomotief en je kunt "op zicht" gaan rijden of rangeren dwars door de beveiligingen heen. En zodra je baan wat groter is zal rijden via de draaiknop van je centrale alleen maar lastiger worden, je ziet niet meer wat je doet.

Maar ieder zijn keus, da's het leuke van de hobby.

Gr, Ben.

Ben,

Maar dan heb je altijd een computer nodig. Voordeel van een centrale is, dat in mijn geval, ik lekker een beetje kan gaan rangeren zonder het hele circus op te starten.

Overigens, een trein er tussendoor jassen kan met mijn software ook, is niet exclusief Koploper.  :D

En inderdaad, ieder zijn keus.  :D
Re:centrales en pc
Freak
gast

Re:centrales en pc
Citaat van: Olav op zondag 10 oktober 2010, 22:47:46
Overigens, een trein er tussendoor jassen kan met mijn software ook, is niet exclusief Koploper.  :D
En waar draait die software op als ik vragen mag.

Mvg,
Peter
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:centrales en pc
Beste Peter,

Olav zegt dat hij met zijn IB graag rangeert op het moment dat zijn pc niet opgestart is en dus niet op hoeft te starten.

En hij zeg dat als zijn pc opgestart is hij ook met zijn software handmatig over de pc treinen kan laten rijden.

Hij is dus zeer flexibel bezig met zijn digitale verkeer, antwoord is dus: wil je zonder pc kunnen rijden, dan moet je een centrale hebben.

Maar natuurlijk is het iedereen zijn smaak en keuze en over smaak valt niet te twisten.

Groet, Anne W
Re:centrales en pc
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:centrales en pc
Goed vertaald Anne.
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:centrales en pc
Totaal mee eens.

Ik gebruik de centrale ook voor met de hand rijden. Is ook leuk. Met de pc alleen word wel eens saai :lol:

Groet, Wijbe
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:centrales en pc
Als we het dan toch over Centrales hebben, wat kan een IB meer dan een Tams Easy Control ?
Het prijsverschil is in elk geval enorm :-)


Groeten,
Kris
(die met een zelfgebouwde centrale rijdt, van minder dan 75 euro, haha)
Re:centrales en pc
Freak
gast

Re:centrales en pc
Citaat van: sn00zerman op maandag 11 oktober 2010, 20:11:21
Als we het dan toch over Centrales hebben, wat kan een IB meer dan een Tams Easy Control ?Het prijsverschil is in elk geval enorm :-)
De IB heeft nog een LocoNet aansluiting, verder kan de Tams net zo veel.

Mvg,
Peter
Re:centrales en pc
Spoorman
gast

Re:centrales en pc
Citaat van: sn00zerman op maandag 11 oktober 2010, 20:11:21

Als we het dan toch over Centrales hebben, wat kan een IB meer dan een Tams Easy Control ?
Het prijsverschil is in elk geval enorm :-)


Tams centrale kost pakweg ?205. En er zit geen booster in, een B3 booster a ?65 moet je seperaat aanschaffen. Een IB- basic is ongeveer vergelijkbaar met de Tams, heeft wel een booster aan boord en kost pakweg ?250. Dus het "enorme prijsverschil" valt wel mee.

De centrales hebben wel verschillende spec's, 't is maar wat je belangrijk vindt.

En ja, zelf bouwen is altijd goedkoper maar voor de gemiddelde spoorder niet weggelegd.

Peter was me voor met zijn reactie.

Gr, Ben.
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:centrales en pc
Ik had verwacht dat het prijsverschil groter was :-)
(175 voor de Tams, en boven de 300 voor de IB)

tja, zelfbouw centrale, misschien moet ik die dingen maar eens in "serie" beginnen maken, en hier op't forum verdelen ?

't ding praat DCC & MM, heeft een S88 bus, een LCD-displaytje, een RS232 naar PC toe (je kan er eventueel een USB converter op steken), je kan er CV's mee programmeren, werkt perfect vanuit Koploper & RocRail, en ik denk dat ik ze kan verkopen aan minder dan 100 euro, en da's inclusief behuizingetje :-)

Zal binnenkort eens wat foto's nemen, want ben momenteel zowieso bezig met enkele prototypes voor een modelspoorclub :-)


groeten,
kris
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2006

offline
Re:centrales en pc
Als ik de reacties bekijk en dan vooral in andere draadjes de problemen die er met de verschillende (m.i. te dure) centrales zijn, dan ga ik nog een beetje voortdoen met mijn ouwe getrouwe 6021.
By the way: wat doen jullie als de centrale plots stuk gaat ? Hebben jullie ook een reserve centrale zoals ik heb met mijn 6021 ? Anders ligt heel de baan plat en kun je het schudden voor een paar dagen/weken.

Guy
Re:centrales en pc
Wasmi
gast

Re:centrales en pc
mmm, reserve.... hoe vaak gaat je centrale kapot?????? Als ik een nieuwe zou kopen, dan houd ik m'n trouwe IB wel achter de hand, maar om nu speciaal een reserve te kopen????
Re:centrales en pc
Spoorman
gast

Re:centrales en pc
Mijn 8-9 jaar oude IB wil niet kapot. Maar als 't ding morgen de geest geeft koop ik overmorgen een 2e handsje of een IB-COM blackbox. Gebruik het ding v.n.l. als interface.

Citaat van: Wasmi op woensdag 20 oktober 2010, 21:11:37

mmm, reserve.... hoe vaak gaat je centrale kapot??????


Ik zie de CSII's hier met enige regelmaat sneuvelen, deze avond kwam er weer een langs. :shock:

Gr, Ben.
Re:centrales en pc
Freak
gast

Re:centrales en pc
Citaat van: Spoorman op woensdag 20 oktober 2010, 21:16:14
Ik zie de CSII's hier met enige regelmaat sneuvelen, deze avond kwam er weer een langs. :shock:
Kinderziektes net als bij de eerste IBII's.  :lol:

Mvg,
Peter
Re:centrales en pc
Spoorman
gast

Re:centrales en pc
Inderdaad. Moraal van het verhaal: wacht 4 jaar met de aanschaf. :P

Het blijft bijzonder dat die nieuwe centrales (Ecos, IBII, CSII) met grote regelmaat geupdated moeten worden voor bugfixing maar ook voor de beoogde functionaliteit.

Gr, Ben.
Re:centrales en pc
Freak
gast

Re:centrales en pc
Ben,

Je weet toch, des te meer functionaltiteit, des te complexer de software. Dus het aantal bugs kan dan tot de macht x toenemen.
Alleen bij de ra* niet  :lol:

Mvg,
Peter
Re:centrales en pc
Spoorman
gast

Re:centrales en pc
Citaat van: Freak op woensdag 20 oktober 2010, 21:32:44

Alleen bij de ra* niet  :lol:


Maar dat zijn dan ook slimme jongens, die vragen ?7,95 voor elke functionaliteit uitbreiding. :lol:

Gr, Ben.
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:centrales en pc
Beste Peter en Ben,

Jullie hebben alle twee gelijk, bugs in de zin van fouten ben ik sinds de introductie nog niet tegengekomen, wel reageerde mijn eerste MFX lok op MM28 niet goed in automatisch bedrijf (zie mijn testverslag, dus openbaar), dat heeft een wijziging gegeven in de basissoftware.

Verder komen er bij mij ook wensen op om de zaak nog mooier te maken en dat levert nieuwe functionaliteiten op die niet in de oudere Raptors zitten, als je die functionaliteiten wilt, dan moet je even naar, bijvoorbeeld, Houten.

Groet, Anne W
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:centrales en pc
Allen,

Het is interessant als er een goedkope centrale op de markt zou komen, die ook makkelijk zelf te bouwen is. Ik denk erover om een MGV108 (Peter Giling, Model Spoor Groep Venlo) aan te schaffen. Dit is een centrale, die vanuit loconet wordt aangestuurd. Samen met een LocoBuffer heb je dan een goedkope centrale, waarmee je met de PC de treinbaan aan kunt sturen.

Ik gebruik momenteel voor mijn hoofdbaan zo-wie-zo nog een 6021, want het duurt nog wel even tot ik de hele baan digitaal geschikt heb gemaakt. Nu ben ik slechts 10 euro per blok kwijt en de besturing blijft redelijk eenvoudig en betrouwbaar.

Groet,
Bert
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:centrales en pc
Bert,


Tot welke prijs valt een centrale bij jou in de categorie "goedkope centrale" ?


groeten,
Kris
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re:centrales en pc
Hallo ,

Ik werk nu sinds enige tijd met CS2 + HSI 88 van LDT + I train software .

Dit werkt enorm goed samen en loopt goed + goede ondersteuning van Itrain .

Indein je een zeer grote baan hebt is het aan te raden om met HSI 88 te werken om de snelheid van de terugmelders te vermeervoudigen . Werkt trouwens met pc netwerkkabels welke veel minder gevoelig zijn voor storingen .

Je kan dan de baan opdelen in 3 aparte kringen en enkel de wijzigen in de kring wordt doorgegeven aan de centrale die veel reken en tijdwinst .

Freddy
CS2 koploper alternatief?
Hubertleonard
gast

CS2 koploper alternatief?
Ik ben bezig met de bouw van mijn baan. Heb een nieuw CS2 gekocht. Nu kreeg ik onlangs het advies om met koploper te werken. Ik heb de koploperhandleiding gedownload en bestudeerd. Het lijkt mij een fantastisch programma met zeer veel mogelijkheden. De stukken baan die ik al Marklin geschikt had gemaakt (schaduwstation automatisch schakelen) gelijk weer afgebroken omdat er niet meer met stroomloze secties in koploper wordt gewerkt. Omdat ik een netwerkkabeltje nodig had voor de verbinding CS2 met de laptop even langs de Marklindealer gelopen. Die zei mij dat Koploper het CS2 niet ondersteund, of omgekeerd. Dat is wel een hele teleurstelling. Ofwel je zit met een dure CS2 die niet kan wat koploper belooft en daar blijf je natuurlijk altijd aan denken als je toch doorgaat met CS2 zonder zo'n mooi programma ofwel je moet je CS2 op Marktplaats zetten en Ecos o.i.d aanschaffen. Ik ben volstrekt a-technisch dus niet in staat om ingewikkelde ingrepen of combinaties van aparatuur te installeren. Is er een programma dat redelijk te begrijpen valt en wel met het CS2 via een laptop communiceert en dat ongeveer hetzelfde kan als koploper. Rechtstreekse aansturing van de locs en mooi (leren) afremmen zonder allerlei secties in de baan te moeten inbouwen en eventuele remmodules aanschaffen lijkt mij wel mooi.verdere poespas.
Ik hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken en wat de mogelijkheden zijn.
groetjes
Leo
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2007

offline
Re:centrales en pc
Ik heb een cs2 en weiger daar een pc aan te hangen.
Dat is zonde en dubbelop.

Bovendien is het cs zelf een pc, dat bovendien op een linuxvariant werkt ;)

Dennis
Re:centrales en pc
Hubertleonard
gast

Re:centrales en pc
Citaat van: minirailz op vrijdag 09 september 2011, 16:02:10
Ik heb een cs2 en weiger daar een pc aan te hangen.
Dat is zonde en dubbelop.

Bovendien is het cs zelf een pc, dat bovendien op een linuxvariant werkt ;)

Dennis

Als ik de koploper handleiding goed lees en zie wat de mogelijkheden van dat programma zijn dan zal het CS2 met die aanvullende mogelijkheden van koploper veel completer zijn dan het nu is. Het lijkt mij dus niet zonde of dubbel op.
Leo
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:centrales en pc
verkoop die CS 2 en schaf je alles aan van ESU.Het zal je niet berouwen.ECOS2 ondersteund in de toekomst nagenoeg alles en éénmaal je met koploper vertrouwd bent wil je niets anders meer.Voor een centrale mag je volgens mij wat meer betalen.Die koop je normaal toch maar eenmaal.Ik heb alles hier weggedaan en een volledige installatie van ECOs2 met 3 ESU boosters gekocht.Voldoende vermogen,makkelijk omdat het alle soorten decoders kan aanspreken en een degelijke service van ESU.Had een defekte booster van 1 jaar oud en is zonder aarzelen omgeruild door hun.
Re:CS2 koploper alternatief?
Hallo Leo,

Citaat van: Hubertleonard op vrijdag 09 september 2011, 15:57:52
Is er een programma dat redelijk te begrijpen valt en wel met het CS2 via een laptop communiceert en dat ongeveer hetzelfde kan als koploper. Rechtstreekse aansturing van de locs en mooi (leren) afremmen zonder allerlei secties in de baan te moeten inbouwen en eventuele remmodules aanschaffen lijkt mij wel mooi.
Kijk eens naar iTrain.
http://berros.eu/itrain/nl/
Ook de handleiding kun je downloaden.

Mvg,
Peter
Re:centrales en pc
Hubertleonard
gast

Re:centrales en pc
Hi Peter,

Heb de Itrain website even globaal bekeken. Ziet er goed uit. Op het eerste gezicht lijken de mogelijkheden gelijk aan die van Koploper. Ik zag dat Itrain ook in Houten staat. Ik ga in november a.s zeker even bij hen langs. Bedankt.
groetjes
Leo
Re:CS2 koploper alternatief?
Citaat van: Hubertleonard op vrijdag 09 september 2011, 15:57:52
Rechtstreekse aansturing van de locs en mooi (leren) afremmen zonder allerlei secties in de baan te moeten inbouwen en eventuele remmodules aanschaffen lijkt mij wel mooi.
...
Heb de Itrain website even globaal bekeken. Op het eerste gezicht lijken de mogelijkheden gelijk aan die van Koploper.
Dag Leo en anderen,

Ik volg het niet op de voet, maar kan dit nu ook al in iTrain?

Groeten,

Franky
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2009

offline
Re:centrales en pc
Het niet kunnen leren remmen in iTrain is voor mij tot nu toe de reden geweest om niet over te stappen van Koploper naar iTrain. Dus als deze functie er nu wel in zit wil ik dat ook graag weten.  :D
mvg, Corné
Re:centrales en pc
efl045
gast

Re:centrales en pc
Citaat van: corne_mo op zaterdag 10 september 2011, 08:27:00
Het niet kunnen leren remmen in iTrain is voor mij tot nu toe de reden geweest om niet over te stappen van Koploper naar iTrain. Dus als deze functie er nu wel in zit wil ik dat ook graag weten.  :D
mvg, Corné
Toch maar eens de allernieuwste handleiding van iTrain er op na gelezen en daar is nog altijd sprake van een extra bezetmelder om het rempunt te bepalen.
De ʻBezetmelderʼ en ʻStopmeldersʼ zijn voldoende voor de meeste blokken. De trein zal
remmen op de laatste melder voor de stopsectie en echt stoppen op de ʻStopmelderʼ. Het
is ook mogelijk om een extra melder te gebruiken om het remmoment te bepalen. In een
lang blok is het te vroeg om al te gaan remmen op de ʻBinnenkomstmelderʼ aan het begin
van het blok. Je kan dan een andere terugmelder gebruiken om op een later tijdstip te
remmen en dit als ʻRemmelderʼ invullen.

Loopt de handleiding achter op de software? Of zit leren remmen er toch nog altijd niet in (alhoewel met wat ik hier lees toch verondersteld wordt dat het nu wel al kan).

Groeten,

Franky
Re:centrales en pc
Hubertleonard
gast

Re:centrales en pc
Itrain handleiding bladzijde 70 en 71 onderwerp "Verschuiving" geeft heel aardig aan dat elke loc vrij   nauwkeurig op een zelf te bepalen plaats kan worden gestopt. Het resultaat lijkt dus hetzelfde te kunnen zijn als met Koploper "leren remmen". Het resultaat telt en niet de wijze waarop dat wordt behaald (althans voor mij ). Kortom: voor de CS2 bezitter die Koploper vergelijkbaar wil rijden lijkt Itrain een serieus te wegen alternatief. Bijkomend voordeel: de Itrain handleiding is voor een beginner  bepaald toegankelijker dan die van Koploper.
groetjes
Leo
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2009

offline
Re:centrales en pc
Verschuiving is mijn inziens toch echt iets anders als "leren remmen". Koploper leert iedere loc apart remmen, waardoor ze (misschien) allemaal op een ander moment beginnen te remmen. iTrain verschuift binnen de blokgegevens het punt vanaf waar er geremd moet gaan worden. Dit verschuiven is leuk als iedere loc dezelfde rij-karakteristieken heeft, maar als deze anders zijn (komt binnen op 120 of 60 km/h bijv.) dan is het startpunt voor het remmen misschien ook wel anders.

mvg, Corné
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re:centrales en pc
In iTrain 2.0 is leren remmen aangekondigd. Nog even geduld dus.

Groet,
Hugo
(Die al bijna 2 jaar erg tevreden is met iTrain)
Re:centrales en pc
efl045
gast

Re:centrales en pc
Citaat van: Hugy op maandag 12 september 2011, 12:44:54
(Die al bijna 2 jaar erg tevreden is met iTrain)
Dag Hugo,

Als het zo zit wil ik je wel eens iets vragen. Ik heb zeker ook interesse in iTrain, het ziet er in ieder geval heel goed uit. Maar enkel daarvoor wil het natuurlijk niet doen.
Maar wat was jouw hoofdreden op met iTrain in zee te gaan?
Omdat je een CS2 hebt en die niet overweg kan met Koploper?
Of heb je ook ooit Koploper bekenen en vond je iTrain om een of andere reden beter?
Kan ik daar ergens iets over lezen? Dan hoef je dit natuurlijk niet allemaal te herhalen.

Groeten,

Franky
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re:centrales en pc
Citaat van: efl045 op maandag 12 september 2011, 13:08:57
Citaat van: Hugy op maandag 12 september 2011, 12:44:54
(Die al bijna 2 jaar erg tevreden is met iTrain)
Dag Hugo,

Als het zo zit wil ik je wel eens iets vragen. Ik heb zeker ook interesse in iTrain, het ziet er in ieder geval heel goed uit. Maar enkel daarvoor wil het natuurlijk niet doen.
Maar wat was jouw hoofdreden op met iTrain in zee te gaan?
Omdat je een CS2 hebt en die niet overweg kan met Koploper?
Of heb je ook ooit Koploper bekenen en vond je iTrain om een of andere reden beter?
Kan ik daar ergens iets over lezen? Dan hoef je dit natuurlijk niet allemaal te herhalen.

Groeten,

Franky

Franky,

Ik heb inderdaad een CS2 omdat deze net uit kwam toen ik op zoek ging naar een centrale.
Koploper heb ik in het begin wel naar gekeken maar ik vond het vrij bewerkelijk en uiteindelijk kon het niet met een CS2 overweg.
Rocrail heb ik kort geprobeerd, maar ook dat was erg bewerkelijk.
iTrain is relatief eenvoudig en het ziet er goed uit.
Tot nu toe doet het wat ik er van verwacht en bij problemen heb ik bijna altijd per kerende e-mail ondersteuning gehad.

Groet,
Hugo
Re:centrales en pc
MRdirect
gast

Re:centrales en pc
Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 08 oktober 2010, 20:31:31
Nu mijn vraag: wat is de meerwaarde van zo'n dure centrale tov oplossing met (goedkope) boosters (denk maar aan de delta 4f) als je toch wil gaan besturen via pc en dus mijns insziens 3/4 van de mogelijkheden van uw centrale niet gaat benutten ?

Het echte antwoord op je vraag is dat de genoemde treinbesturingssytemen / -PC geen booster (dus ook niet de Delta 4F) kunnen aansturen. Een booster is niets meer of minder dan een versterker, een laag vermogen baansignaal gaat erin en een hoger vermogen (zowel wat spanning als stroom betreft) gaat naar de baan.
Een booster op zich wekt geen baansignaal op (de Delta kan dat voor een beperkt aantal Motorola-protocol adressen).
Dus tussen het treinbesturingsprogramma en de booster heb je een "kastje" nodig wat de treinbesturingscommando's (IB P50x(b)- dan wel LocoNet-protocol) omzet in een baansignaal.
Ook heb je een kastje nodig wat S88-terugmeldingen kan "vertalen" in P50x(b) / LocoNet commando's naar je treinbesturingsprogramma.
Als je die twee bovengenoemde "kastjes" samenvoegt heb je een centrale, dus een onmisbaar onderdeel van je digitale baan!
Een Delta is een booster met een minimale centrale daarin.

Wat al eerder is geschreven is dat als je "alles" aan het treinbesturingsprogramma overlaat dan heb je een relatief eenvoudige centrale nodig, wil je nog heel veel zelf met de hand kunnen besturen dan wordt het een ingewikkelder (en dus duurdere) centrale.

Lees eens de (inleiding) van de MRdirect handleiding ( http://www.mrdirect.nl ) daarin staat het principe van digitaal rijden beschreven.

met vriendelijke groet, Marco Roede

ps: voor de volledigheid zei vermeld dat Koploper met een speciaal interface direct S88-modules uit kan lezen.
Re:centrales en pc
efl045
gast

Re:centrales en pc
Citaat van: Hugy op maandag 12 september 2011, 15:27:20
iTrain is relatief eenvoudig en het ziet er goed uit.
Tot nu toe doet het wat ik er van verwacht en bij problemen heb ik bijna altijd per kerende e-mail ondersteuning gehad.
Dag Hugo,

Moest ik een CS2 bezitten dan zou ik ook geen seconde aarzelen om iTrain te nemen.
Nu heb ik een CS1 en dus een 'luxe' probleem, ik kan gebruiken wat ik wil :-)
En mijn 'verstand' zegt Koploper maar mijn hart zegt 'iTrain'. iTrain ziet er veel mooier uit en is inderdaad veel minder 'bewerkelijk'. Maar daar heb ik net schrik van, het lijkt mij toch te simpel om enigzins in de buurt van Koploper te komen...maar de vraag is maar of ik wel alles uit Koploper wil of moet gebruiken...
Ik heb op beurzen al met de auteur Xander Berkhout gepraat, en het lijkt er toch op alsof alles, op het remmen na voor het moment (maar dat komt dus nog), wat echt nodig is al voorzien is en dan nog op een ongelooflijk eenvoudige manier.
Ook de ondersteuning van de OC32 spreekt mij aan, want die wil ik zeker gaan gebruiken.
Omdat ik toch nog niet aan bouwen toe ben kijk ik nog even de kat uit de boom, maar van zodra leren remmen er in zit zal ik dat toch eens grondig testen.
Ik weet nu ineens ook iemand die ik hierover kan aanspreken ;-)

Groeten,

Franky
Re:centrales en pc
Hubertleonard
gast

Re:centrales en pc
Corné en andere lezers van dit forumonderwerp,

De vergelijking van itrain met koploper is interessant. Mijn oordeel is dat ik (baan in aanbouw en cs2 bezitter) voor itrain kies. (Koploper gaat sowieso niet samen met cs2 maar er zijn ook andere alternatieven). De handleiding van itrain is echt veel meer toegesneden op leken als het gaat om programmatuur en het begrijpen daarvan en als daarbij onderdelen aan de orde komen die je zelf moet invullen. Ik merk telkenmale op dit forum dat degenen die met elkaar communiceren elkaar in gebruikte afkortingen of verwijzingen naar randapparatuur volkomen begrijpen. Een wereld apart. Er zijn er ook die van toeten noch blazen weten en die veel tijd en energie steken in het proberen te begrijpen waar men het over heeft. Dit is geen klacht maar meer een observatie van de problemen waar een absolute beginner (ik , 64 jaar) mee geconfronteerd word.
Nu terzake. koploper heeft "leren remmen". Prachtige mogelijkheid. Kan iets soortgelijks in itrain is nu de vraag. Deels beantwoordt en ontkend door Corné. Ik benaderde de bron: itrain. Hier het antwoord:"

In iTrain kunnen treinen ook netjes tot stilstand komen op een bepaald punt. In versie 2.0 die eind september uitkomt kan je zelfs opgeven waar precies door gebruik van 'Posities'. Daarvoor moet je de loc wel eerst inmeten (ijken snelheden) en een correctie opgeven per loc. Dus het hoeft niet per blok geleerd te worden. Bij stations kan je opgeven waar het perron zit en waar het midden van de trein moet stoppen (standaard in het midden van het perron) en dan worden voor elke trein een ander stoppunt bepaald voor de voorkant.


Seinen zijn in iTrain puur decoratief en alleen de lampjes hoeven aangesloten te worden. Dat kan dan bij nieuwe Märklin-seinen door het aansluiten op de rijstroom (al zou ik dat niet op de rails doen, maar op een aparte ringleiding), maar het kan ook door gebruik te maken van een OC32 die direct lampjes/LEDjes aanstuurt, waardoor je elk sein kan aansturen buiten de CS2 om, maar wel via iTrain.""

Kortom: voor mij staat het vast.. Itrain. Reden: toegankelijkheid. Vlotte en adequate beantwoording van vragen en continuiteit in de ontwikkeling van het programma, gelijke mogelijkheden als in koploper zo niet meer en bovenal cs2 geschikt.
groetjes
Leo


Re:centrales en pc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:centrales en pc
Re:centrales en pc
GHN-Marklin
gast

Re:centrales en pc
Hoi,

Ik zit ook te denken om mijn baan via Koploper te gaan besturen en vraag mij af wat ik minimaal nodig heb en wil dit doen met minimale investeringen. Een PC met Win-XP en een USB of COM poort heb ik nog wel staan. Ik zou deze speciaal willen inrichten.
Ik heb al een 6021 en een 50VA trafo.
Volgens mij moet ik nu nog een Interface 6051 aanschaffen een een S88 decoder. Deze decoder heeft 16 ingangen. Ik kan dan dus 8 blokkern aansturen en 7 treinen laten rijden.
Los van de wisselaansturingen, zie ik nog iets over het hoofd? Wat mij nog niet geheel duidelijk is hoe koploper via de 6021 treinen kan aansturen?

Wat er gebeurd er met een DELTA loc in koploper? Kan koploper deze aansturen of kunnen enkele 'echte'digitale loc's plaatsnemen op een door Koploper aangestuurde baan.

Dank en groet,
Gerrit
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2006

offline
Re:centrales en pc
Een 6051 zal niet zo makkelijk meer te vinden zijn. Waarom niet bij uhlenbrock de loconet adapter voor de 6021 en de loconet interface ? Alles samen nog geen 150 euro.
Enig nadeel (en dat heb ik zaterdag aan hun medewerker in Aken ook verteld) : de technologie is uitstekend, maar de informatie is als leek niet altijd zo vanzelf verstaanbaar. Zij geven regelmatig workshops maar helaas nooit bij ons in de nederlanden. Verder geen kwaad woord erover.

Guy
Re:centrales en pc
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:centrales en pc
Hoi ,

Heb recentelijk nog een 6051gekocht op ebay (D) voor 85 euri in zgan staat met alles erbij.
Ze zijn wel degelijk te vinden en een tip, op beurzen vragen ze zonder te lachen 125 euri,
bieden/zoeken is dus noodzaak.

Gerrit:  PC bestuurd je baan met koploper via je 6021/6051, beide zijn doorgeefluik
Gr, Jan