Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Inbouwen van Led verlichting

Gestart door lesley001 dinsdag 05 oktober 2010, 15:19:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Inbouwen van Led verlichting
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Inbouwen van Led verlichting
Het is niet echt ombouwen maar ja...

Ik ben in het bezit van deze 2 wagons van Lima:


Nou wil ik hier dus ook interieur verlichting inbouwen, maar ze blijken daar niet echt geschikt voor te zijn vanwege dit:


Nu is mijn vraag dus: Hoe moet ik hier verlichting inbouwen?


Groet, Lesley
Re:Inbouwen van Led verlichting
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Inbouwen van Led verlichting
Begin met het zoeken (en inlijmen) van een geschikte middensleper en massa slepers.
Daarna kun je bijna elke kant-en-klaar of zelfbouw verlichtingsstrip tegen het dak aan plakken.
ik doe dat met dubbelzijdige plakkers (van de 3D-kaarten).

Draden bevestigen en voila.

Zie ook mijn ombouwverslag op deze site
Wel even naar beneden scrollen.

John
Re:Inbouwen van Led verlichting
Ik vermoed dat Lesley doelt op de bevestigingspunten van het dak aan de wagon, en hoe hij daar omheen moet bouwen. Met zelfbouw is dat geen enkel probleem, en met de meeste kant en klare hoeft dat ook geen uitdaging te zijn als je de zaag erin durft te zetten. Er zitten maximaal 4 printbanen van het ene naar het andere uiteinde, die dan met draadjes weer aan elkaar moeten worden gesoldeerd. Tweezijdig foam band gebruiken om de strips en tegen het dak te plakken.
Re:Inbouwen van Led verlichting
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Inbouwen van Led verlichting
Oke bedankt voor de (snelle) reacties  :D, het inbouwen van die middensleper en massa sleper in niet zo een groot probleem (dank John voor je site  :o)  en het opplakken van zoeen LED strip ook niet.

Maar ik zit nog met de vraag: Welke ledstrip kan ik zo inkorten en hiervoor gebruiken?

Groet, Lesley
Re:Inbouwen van Led verlichting
Zomaar een voorbeeld, maar de nieuwe Digirails ledstrips kun je op verschillende punten doorzagen. Kijk maar eens op pagina vier van de handleiding van de DR110.

http://www.digirails.nl/

Re:Inbouwen van Led verlichting
Kan je eventueel ook niet een gewone led strip doorzagen en met draadjes tussen de stukken verbinden? Als je dezelfde hoeveelheid leds in acht houd kan dat ook goedgaan?
Re:Inbouwen van Led verlichting
dat kan ook
Re:Inbouwen van Led verlichting
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Inbouwen van Led verlichting
Ik heb het een tijd geprobeerd, maar krijg er op geen enkele manier een sleper goed op zijn plek, dus de Ledstrip bewaren we voor het volgende rijtuig die wel geschikt is.  :D


Groet, Lesley
Re:Inbouwen van Led verlichting
Citaat van: lesley001 op woensdag 05 januari 2011, 07:38:28
Ik heb het een tijd geprobeerd, maar krijg er op geen enkele manier een sleper goed op zijn plek, dus de Ledstrip bewaren we voor het volgende rijtuig die wel geschikt is.  :D


Groet, Lesley

wat bedoel je hier precies mee?
Je kunt toch gewoon een marklin sleper nemen en die vastlijmen? als je dat met hete lijm doet kun je ze ook zo weer losmaken.
Re:Inbouwen van Led verlichting
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Inbouwen van Led verlichting
Ten eerste: Ik heb geen lijmpistool  :)  (Heb alleen secondelijm/Universal contactlijm en houtlijm van Bison.)

Ten tweede: De wagon is niet geschikt voor binnenverlichting, omdat ik de sleper nergens kan vastplakken en het draadje kan niet naar binnen. (Als ik hem door het gaatje waar het draaistel aan vast zit doe kan het draaistel niet meer draaien en zit vast.


Groet, Lesley


Hier 2 foto's: (Scherper dan dit lukt niet)
Re:Inbouwen van Led verlichting
tja..... zonder het goeie gereedschap zal het niks worden. Een lijmpistool in de aanbieding bij een bouwmarkt of Aldi of zo kost een paar euro, en kun je ook nog voor veel andere dingen gebruiken. Een sleufgaatje achter het draaipunt in de wagonbodem maken moet toch lukken, dan kan het draadje erdoor en blijft het draaistel bewegelijk genoeg.
Re:Inbouwen van Led verlichting
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Inbouwen van Led verlichting
Hallo allemaal,

Ik heb een Lijmpistool gekocht bij de praxis (Is bijna om de hoek  :D) en heb ook een klein gaatje geboord waar draadjes nu doorheen lopen.

Ben door de mijn enthousiasme vergeten om tussendoor foto's te maken  :mrgreen: , maar hier wel een paar foto's van het resultaat.

De foto's zijn niet van hele goede kwaliteit omdat het hier nu erg donker is door de regen, maar zal morgen (proberen) om nieuwe foto's te maken in het 'licht'.  :D (Zal ook een filmpje maken maar dat gaat nu niet.)


De foto's:








Groet, Lesley
Re:Inbouwen van Led verlichting
mooi, heb je ook een foto van op de baan?
Re:Inbouwen van Led verlichting
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Inbouwen van Led verlichting
Citaat van: bord op vrijdag 14 januari 2011, 17:51:12
mooi, heb je ook een foto van op de baan?

Ik heb heel veel foto's van mijn baan.
Als je nou in dit topic  kijkt..  :D


Groet, Lesley
Re:Inbouwen van Led verlichting
Ik bedoel eigenlijk een foto van de wagon met werkende verlichting, die kan ik nog niet vinden.
Re:Inbouwen van Led verlichting
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Inbouwen van Led verlichting
Ooh.. ja, ik las even te snel, maar daar heb ik 2 foto's van:






Ik heb nog geprobeerd om scherpere foto's te maken van het draaistel, maar dat lukte niet.  :x


Groet, Lesley
Re:Inbouwen van Led verlichting
Dat ziet er mooi uit