Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Motorombouw HAG 165

Gestart door Re460 zondag 09 januari 2011, 13:27:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motorombouw HAG 165
Re460
gast

Motorombouw HAG 165
Hallo,

Ik heb hier een HAG Re 4/4 II liggen. In deze loc zit helaas nog een schijfcollector motor maar wel met kogellagers.
Ik wil hier een nieuwe motor Typ 88 inbouwen. Is iemand hier bekend mee?
Ik vraag mij af of ik het bestaande motorblok kan hergebruiken of dat ik een heel nieuw motorblok met motor, wielen, tandwielen en permanent magneet moet bestellen.
Zou het nieuwe motorblok in het bestaande onderstel passen?
Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Groet,
Erwin
Re:Motorombouw HAG 165
Spoorman
gast

Re:Motorombouw HAG 165
Re:Motorombouw HAG 165
Blausee-Mitholz
gast

Re:Motorombouw HAG 165
Nieuw motordraaistel aanschaffen, kost je rond de 200 euro uit het hoofd gezegd. Nieuw draaistel past in de ophanging van de lok, geen probleem.

Mvg, Johan
Re:Motorombouw HAG 165
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Motorombouw HAG 165
Waarom een gelagerde 3 polige schijfcollectormotor ombouwen naar een gelagerde 3 polige drumcollectormotor?
Of is de oude motor kapot?
Re:Motorombouw HAG 165
Blausee-Mitholz
gast

Re:Motorombouw HAG 165
Ad nu je het zegt, de schijfcollector motor van HAG is nooit met kogellagers uitgevoerd geweest.
De eerste type-88 motor waren met glijlagers uitgevoerd, spoedig  werden dat kogellagers.

Mvg Johan
Re:Motorombouw HAG 165
Bedankt voor de reactie's. De oude schijfcollector-motor van HAG (typ 64) is ergens eind jaren tachtig opgevolgd door een trommelcollector-motor met kogellagers (typ 88). Er is nog een tussenversie geweest van een schijfcollector-motor met kogellagers (typ 87). En dit type motor zit dus in de lok. Deze info heb ik van het zwitserse HAG-forum.
Groet,
Erwin
Re:Motorombouw HAG 165
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Motorombouw HAG 165
Citaat van: Re460 op maandag 10 januari 2011, 07:18:27
Er is nog een tussenversie geweest van een schijfcollector-motor met kogellagers (typ 87).
Die info vond ik gisteren ook op deze site.
En dan ongeveer halverwege staat er iets over de zgn. intermediate motor 1987.
Re:Motorombouw HAG 165
Hallo Ad,

Deze tussenmotor zit er dus in. Tijdens het testen viel me al op dat de motor behoorlijk "kraakt" en niet zo rijdt als ik van HAG gewend ben.
Misschien gaat het beter als de veldspoel wordt omgewisseld door een permanent magneet met een Lopi3 er in.
Groet,
Erwin
Re:Motorombouw HAG 165
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Motorombouw HAG 165
Erwin, zit er een oude decoder in?
Die "kraken" omdat ze de motor laagfrequent aansturen, klinkt een beetje als een delta lok.
Re:Motorombouw HAG 165
Hallo Ad,

Inderdaad, de lok is nog voorzien van een Marklin C80-decoder.
Misschien is het een goed idee om de veldspoel te vervangen door een permanent magneet en het bestaande anker te hergebruiken. Het geheel vervolgens aan te sturen door een Lopi3.
Dit zal de rijeigenschappen wel aanzienlijk verbeteren.
Groet,
Erwin
Re:Motorombouw HAG 165
Inmiddels heb ik een reactie gehad van G. Keuterman.
Het is mogelijk om een het anker, veldspoel en motorschild te vervangen, kost ongeveer 70,-
Of een heel nieuw motordraaistel en loopdraaistel te bestellen (blijft de kleur van de wielen gelijk), kost ongeveer 200,-
Groet,
Erwin
Re:Motorombouw HAG 165
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Motorombouw HAG 165
Ik zou de magneet bestellen en een lopi inbouwen.
De kosten voor ombouwen naar typ 88 staan niet in verhouding tot de verbetering.
Re:Motorombouw HAG 165
Heb nog even gezocht op de HAG-site. Misschien heb ik het mis maar het lijkt er op dat de prijs die G. Keutermann vraagt ongeveer gelijk is aan de prijs op de site van HAG.
Kort door de bocht; 1 euro = 1 Sfr.  :x
Groet,
Erwin
Re:Motorombouw HAG 165
Goedemiddag Erwin,

Ik denk dat je ook beter een permanent magneet en een lopi 4.0 kunt inbouwen.
Het verschil tussen t87 en t88 is namelijk erg klein.

Nog even kort door de bocht; 1 euro = 1,255 Sfr. , scheelt toch 25%  :)

Succes met de ombouw.

Ernst
Re:Motorombouw HAG 165
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Motorombouw HAG 165
Citaat van: Re460 op maandag 10 januari 2011, 21:53:09
Heb nog even gezocht op de HAG-site. Misschien heb ik het mis maar het lijkt er op dat de prijs die G. Keutermann vraagt ongeveer gelijk is aan de prijs op de site van HAG.
Ik zie nergens prijzen, heb je ergens een prijslijst kunnen downloaden?
Re:Motorombouw HAG 165
Hallo Ad,

Op de site van Keuterman onder "produkten" kun je HAG kiezen en op dit blad staat rechts een pdf met de prijslijst 2009. Het is erg lastig om zelf de artikelnummers te vinden die je nodig hebt.
Er is alleen een lijst met onderdelen beschikbaar. Een exploded view tekening zou enorm handig zijn, maar deze kan ik niet vinden. Marklin doet dit beter  :D
Groet,
Erwin