Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nederlandse bovenleiding van Focus Modell Parts

Gestart door Tom zondag 14 januari 2007, 11:22:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nederlandse bovenleiding van Focus Modell Parts
Geachte Marklincollega's,

Ik zat ff op het Internet te zoeken naar de verschillende (leveranciers van) bovenleidingsystemen.
Ik zag dat de firma Focus Modell Parts bovenleiding naar Nederlands voorbeeld maakt: Klik hier

Op deze site staan echter geen foto's. Die zijn wel te vinden op de site van de firma Brekelmans (Eén van de leveranciers van Focus Modell Parts): Klik hier. Scroll vervolgens naar beneden en klik bij het merkenoverzicht op 'Focus Modell Parts'. (De bovenleiding in de 87*-serie is voor H0).

Wat vinden jullie van deze Nederlandse bovenleiding en/of wie heeft er ervaring met deze bovenleiding?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Nederlandse bovenleiding van Focus Modell Parts
Hallo Tom.
Helaas geen ervaring, maar ik vind ze wel heel mooi en echt Nederlands!
Gelijk link bij mijn favoriete modelbouwlinks gezet.
Nog bedankt,
AlbertJan.
Re: Nederlandse bovenleiding van Focus Modell Parts
Kan je ze niet beter zelf maken. Want de prijs is er ook na.
Re: Nederlandse bovenleiding van Focus Modell Parts
Dag Davy,

Op zich een heel goede vraag. De volgende goede vraag luidt dan ook: hoe? :-þ

Ik heb artikelen over het zelf bouwen van Nederlandse bovenleiding gezien, maar ik geloof niet zo dat mij dat zal lukken:
Klik hier
en
Klik hier (Scroll vervolgens naar het hoofdstuk over bovenleiding).

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Nederlandse bovenleiding van Focus Modell Parts
Kijk hier onder eens:

www.heckens-seinen.nl

nog niet beschikbaar maar binnen kort.

Groetjes,

Robbert
Re: Nederlandse bovenleiding van Focus Modell Parts
Let erop dat de portalen van Focus niet het juiste formaat hebben.
Het zijn praktisch spoorstaaf formaten (qua dikte) van de masten zelf en dwarsliggers.

Dan kan je beter voor Sommerfeldt gaan (voor dat geld) of zelf gaan bouwen inderdaad.

De masten van Focus zijn ook kant en klaar (dus ook qua breedte) en dus lastig aan te passen (denk aan bogen) en dan geld dit natuurlijk voor de dubbelsporige portalen.

In kort, ze kloppen dus niet. En vind ze voor die prijs erg simpel uitgevoerd.
Re: Nederlandse bovenleiding van Focus Modell Parts
Dag Chris,

Allereerst wil ik graag opmerken dat ik het heel leuk vind dat je op het Marklinforum actief bent. Ik heb heel vaak op jouw/jullie site gekeken (Groterdamproject).

Ik heb alleen nog maar ervaring met de 'oude' Marklinbovenleiding (Zeg maar de 7009-serie). Ik vond het heel sterk en robuust, maar tegelijkertijd ook een beetje nadrukkelijk aanwezig qua vormgeving en afmetingen.

Bedoel je in je reactie dat de bovenleiding van Focus heel fragiel is? (Of heb ik het verkeerd gelezen?)

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Nederlandse bovenleiding van Focus Modell Parts
Nee, niet fragiel, maar te dun als je naar het echte voorbeeld kijkt.
Focus gebruikt spoorstaven om de boel in elkaar te zetten (h profiel) maar dat is een te dun h profiel.

Sommerfeldt zit meer op de juiste weg met zijn h profiel.

Re: Nederlandse bovenleiding van Focus Modell Parts
Chris,

Heb je een link ? Met prijsjes en foto's.

Groetjes,

Robbert
Re: Nederlandse bovenleiding van Focus Modell Parts
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Nederlandse bovenleiding van Focus Modell Parts
Robbert je kunt zelf ook ff googlen  :?

http://www.sommerfeldt.de/

Op de website zul je moeten kijken wie er in NL dealer is om prijzen op te zoeken.
Re: Nederlandse bovenleiding van Focus Modell Parts
Als de kosten van bovengenoemde merken boven je begroting gaan zou je je kunnen wagen aan zelfbouw op basis van H-profielen.
Sommigen combineren dat met rijdraden van Sommerfeldt of imiteren zelf rijdraad.

Volgens mij zijn er diverse boeken in de handel die zich richten op de nederlandse modelspoorwegen. In één dezer boeken wordt ook zelfbouw nederlandse bovenleiding omschreven.
Ik meen dat de schrijver Gerard Tombroek was.
Het is bij mijn weten een pocketuitgave.
Zelfs wel eens in een grotere openbare bibliotheek gezien en geleend.
Ik denk dat andere forumleden wel de juiste titel kunnen geven.
Re: Nederlandse bovenleiding van Focus Modell Parts
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Nederlandse bovenleiding van Focus Modell Parts
Te zijner tijd wil ik ook bovenleiding gaan plaatsen. Daarom heb ik één zo'n bovenleidingportaal voor dubbelspoor van Focus aangeschaft om een te zien hoe dat inelkaar zit.
Ik meen dat het bijna 8 ?uro kostte.

Op m'n allereerste baan zo'n 40 jr terug maakte ik zelf m'n bovenleiding met mastjes van gesoldeerde lasdraad en rijdraden van vertinde messingdraad die ik had gekregen.

Om kort te gaan, ik ga dus tzt zelf bovenleidingportalen maken a la Focus van oude spoorstaven. en een paar schroeven als voet en draad als uitleggers.

En dat het dan niet exact volgens het grote voorbeeld is zal me dan w*rst wezen.

De meesten zal het niet eens opvallen en het gaat mij om de indruk van het geheel.