Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?

Gestart door ERIK SALDEN maandag 04 oktober 2010, 23:25:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Dag, wellicht is dit niet de juiste plaats van mijn vraag. Recent ben ik in het bezit gekomen van een oeroud exemplaar spoor I elektro loc.Volgens mij dient het een RE4/4 voor te stellen. Deze lok zat bij een partij wagons afkomstig uit de jaren 20-30 van de vorige eeuw. Ik heb de lok niet verkocht daar ik hem op een of andere manier bijzonder vind. Hij is geheel van tinplate doch nergens kan ik een merk of merkteken ontdekken. Hij is loodzwaar en het binnenwerk ( motor) is geheel van messing. Op een van de koppelingen staat D.R.P. Ik heb me suf gezocht doch ik kan niets vinden. Ook heb ik hem geopend en op de binnenzijde staat eveneens niets gestempeld o.i.d.













Misschien kan een van de andere kenners mij iets meer vertellen over dit exemplaar.Mochten jullie iets weten of vinden hoor ik het erg graag.
Gegroet: Erik
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Nieuwsgierig als ik ben ook ff gegoogled en ik kom op Deutsches Reich Patent uit.
de bron hieronder:
http://www.militariashop.nl/diverse-militaria-milant-/index.php
Het zijn wel andere voorwerpen maar de tijd die jij zegt kan het wel kloppen denk ik.
Vriendelijke groet,
Sjoerd
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Dag Sjoerd,

dank je wel voor je speurwerk. Ik ben weer een klein stukje verder. Zo te zien is er een andere koppeling onder geplaatst met de letters DRP. Ik heb gevonden dat deze door Marklin onder spoor I loks en wagons zat. De vorige eigenaar heeft kennelijk deze koppeling eronder geplaatst want hij is volgens mij NIET origineel. Ben bang dat ik nooit achter de fabrikant van deze lok kom.
Mvrgr:
Erik
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Hoi Erik,

Je maakt ons wel heeel nieuwsgierig! Heb je ook een foto? Evt. kan je 'm zelf plaatsen -klik hier- of anders mail je 'm mij maar, adres weet je vast wel  :lol:

Edit forumbeheer: link hoe foto's te plaatsen geüpdatet
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Hoi,

Wat Sjoerd aangeeft "Deutsches Reich Patent" kan wel kloppen! Veel modelspoorfabrikanten in Duitsland patenteerden hun  modellen van dit patentmerk DRP.
BING dit onder meer. http://alte-modellbahnen-berlin.de/bing-spur-00/

Staan wat afbeeldingen op b.g. site. Misschien een aanwijzing??

m.vr.gr.
Jos
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Op verzoek van Erik zijn foto's geplaatst!
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Weet iemand al iets meer want het is toch interessant om te weten lijkt mij;)
Weet je trouwens zeker of het Spoor 1 of misschien toch 0?
want ik vind de schakelaars(voor de rijrichting) nogal apart omdat de loc na 1947 gemaakt moet zijn geweest en ze toen al een stuk verder waren. de enige locs die ik toen kon vinden waren van blech en van Hag beide spoor 0 en beide veel mooier om te zien(details) misschien is het wel zelf bouw?
Groetjes Sjoerd
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Dag Sjoerd,

ik denk dat het spoor 1 is. Afstand tussen wiel flens is 45 mm.
Mij lijkt dat het een RE 4/4/ moet voorstellen maar zeker weten doe ik dit niet.
Het is mij een raadsel. Het zou inderdaad best een kunnen dat het een of ander zelfbouwproject is.
Ik hoop dat iemand iets herkent en mij verder kan helpen.

Mvrgr:
Erik
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
op ebay staat er een te koop.
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Dat het een Re4/4 is staat vast.
Groetjes Sjoerd
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Citaat van: catzeiler op woensdag 06 oktober 2010, 12:54:04
op ebay staat er een te koop.
Misschien een linkje?
Er staan 10tallen Re 4/4 loks te koop op ebay.
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Bij deze de link.
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Die advertentie is van dezelfde Erik Salden. :)
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Dat vermoedde ik al.
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Klopt als een bus.

Dit partijtje is gekocht door een vriend van mij waarvan hij de wagons heeft verkocht op Marktplaats en ik de loc heb geplaatst op Ebay. Zoals ik hem reeds voorspelde is hier geen enkele bieding op gedaan. Ik heb dit lelijke ding nu staan bovenop mijn vitrinekast en wil hem eigenlijk restaureren.( hij is eigenlijk erg apart) Als ik nu eens wist wat het was en door wie gemaakt kan ik aan de slag met lakkleuren e.d.
Mvrgr:

Erik
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Maar de Re4/4 is in 1946 gebouwd hoe kan jou model dan jaren 20 zijn?
als restauratievoorbeeld zou ik die van HAG gebruiken spoor 0.
Mvg Sjoerd
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Dag Sjoerd,

klopt ook dat de RE 4/4 van 46 is. Daar de lok in een partij zat waar alleen 20-30 jaren wagons in zaten was ik in de veronderstelling dat deze ook zo oud was.Niet dus. Er heeft mij iemand gebeld die stelde dat hij kenner was en hij vermoedde dat dit inderdaad eigenbouw was. Zelf twijfel ik hier aan gezien de opzet en staat van het binnenwerk.
Ik neem je raad ter harte en focus me op de Hag lok als voorbeeld en geef het op vwb herkomst.
Erg bedankt voor de moeite allemaal.
Gegroet: Erik
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Hoi Erik,

Jammer dat we nu eigenlijk nog niks weten :(
Vind het toch wel spannend en ben benieuwd naar de uitkomst.
Hoop dat er nog een vervolg komt.

Mag ik de foto's ff "lenen" van je voor een eigen onderzoekje?

Hoor graag.

mvrgr

Jos
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Dag Jos,

tuurlijk mag je de foto's lenen.
Ben echt eens benieuwd of jij iets verder komt hiermee. Bij mij is de koek op.
Alvast erg bedankt voor de moeite.

Mvrgr:

Erik
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Hag had er wel één.



Als ik de foto's zie vind ik het idee van zelfbouw eigenlijk zo gek nog niet. Waarom denk je dat het geen zelfbouw is Erik?
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
CiteerBen echt eens benieuwd of jij iets verder komt hiermee. Bij mij is de koek op.
Alvast erg bedankt voor de moeite.

Thx Erik, doe m'n best, kan ff duren :)

mvrgr
Jos
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Dag Henk,

Sascha en ik hebben vandaag de lok nog eens goed bekeken. Ik denk dat hij eigenlijk TE goed in elkaar zit voor zelfbouw. Kan me natuurlijk vergissen. Sascha zag iets wat ik niet gezien had. Beide stroomafnemers zitten NAAST de wielen.Dus de stroomverzorging heeft naast de railstaven ( buitenzijde) gezeten. Het wordt iedere keer vreemder en vreemder.
Groeten:
Erik
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Ik zou de naoorlogse zelfbouwers niet onderschatten Erik. Er was toen vrijwel niets te koop. Heel wat mensen hebben zelf motorankers zitten wikkelen en wielen zitten draaien.
Ik weet het natuurlijk ook niet zeker. Maar het valt bijvoorbeeld op dat het geheel aan alle kanten met boutjes in elkaar zit. Dat vind ik nou typisch de zelfbouwer aan het werk. En een fabrikant had die pijltjes voor de rijrichting netjes recht aangebracht.
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
De manier van stroomafname doet me aan LGB Lehmann denken.
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Hoi,

Kan het een Trix Express geweest zijn?

Mvg.

Olaf
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Dat denk ik niet, want dat was 00/H0.
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Ik heb thuis zelf een zelfbouwloc liggen wel zonder motor maar deze ziet er ook zeer goed uit. ik zal hem binnenkort ergens vandaan vissen en op de foto zetten. Het gaat wel om een SIK spoor 1;)
Citaat van: Erik Salden op zaterdag 09 oktober 2010, 21:59:38
Dag Henk,

Sascha en ik hebben vandaag de lok nog eens goed bekeken. Ik denk dat hij eigenlijk TE goed in elkaar zit voor zelfbouw. Kan me natuurlijk vergissen. Sascha zag iets wat ik niet gezien had. Beide stroomafnemers zitten NAAST de wielen.Dus de stroomverzorging heeft naast de railstaven ( buitenzijde) gezeten. Het wordt iedere keer vreemder en vreemder.
Groeten:
Erik
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Ik volg dit draadje al even met veel interesse :D

Citaat van: Erik Salden op zaterdag 09 oktober 2010, 21:59:38
Beide stroomafnemers zitten NAAST de wielen.Dus de stroomverzorging heeft naast de railstaven ( buitenzijde) gezeten.

Dit kwam ik tegen in een boekje over antieke modeltreinen:

"Dat Märklin al omstreeks 1909 met de Berlijnse U-Bahn als voorbeeld vierassige metrowagens maakte, is niet zo bekend. De natuurgetrouwheid was toen al zo groot dat de motorwagen (er bestond ook een aanhangwagen) was voorzien van een gemotoriseerd draaistel met sleepcontact voor de buitenliggende stroomrail. Wel vreemd, maar precies als bij de Berlijnse U-Bahn. Wie weet nu nog dat Märklin hiervoor niet alleen wissels en kruisingen maakte, maar zelfs losse buitenliggende stroomrails die op de bestaande rails konden worden bevestigd? Deze "stukken" zijn tegenwoordig zeer zeldzaam, omdat er ongetwijfeld maar weinig van gekocht zullen zijn."


Er staat in het boek ook een plaatje van zo'n opklikrail en een wissel en een kruising met 4 "sporen". Het is een wilde fantasie, maar misschien dat de maker van je loc deze rails had?
Re:Wie zegt de afkorting D.R.P. iets ?
Misschien een gevalletje voor tussen kunst en kitsch? Lijkt me ook leuk om eens een trein in dat programma te zien.