Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baan M-rails: Kabelgootjes maken (6 november)

Gestart door Erik Middel zondag 03 oktober 2010, 22:04:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Baan M-rails: soldeerklusje wisselschakeling maken (15 januari)
een paar stukjes electronica zijn altijd goedkoper dan voor elk wissel een relais met schakelaars.

de meest flexibele oplossing is 1 schakelaar + 2 kleine condensators + 2 LED's + 2 weerstanden per wissel. dit kost je ongeveer 3 euro per wissel.

en tot slot nog een diode voor bij de trafo, dat kost je nog 10 cent extra.

daar moet het voor kunnen.

succes,
Hessel.
Re:Baan M-rails: soldeerklusje wisselschakeling maken (15 januari)
Dag allemaal,

Bedankt voor het meedenken.

Wat is soms de wereld klein, blijkt een mede forum lid gewoon 30 meter bij mij vandaan te wonen met een flinke kennis en interesse elektronica. Gisteren stond hij plotseling aan de deur met een doosje en een schemaatje en had hij mijn idee geprobeerd uit te werken. Ik zal nog even contact opnemen met hem want ik ben er erg blij mee.

Vandaag heb ik het geprobeerd op een van mijn wissels. Het schakelen werkt perfect, maar beide lampjes blijven branden. Doe ik iets fout of mis ik nu gewoon de bistabiel? Zie onderstaande schema.



Helaas heb ik niet zoveel technische kennis (al leer ik hier erg veel van), maar uit het schema blijkt ook niet dat of rood of groen brand en niet beide tegelijk?

Vriendelijke groeten,

Erik
Re:Baan M-rails: testen wisselschakeling (23 januari)
Heb je goed op de + van de led gelet of die aan de goede kant zijn aangesloten ? Het lange pootje is de +
Jij gebruikt ook M wissels ? heb je mijn draadje al gelezen http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27608.0 Ik zit met het zelf de probleem en het zou vreemd zijn wanneer het bij jou wel werk want de M wissels hebben geen eindafschakeling. Als ik het schema bekijk dan klopt het dat beide leds blijven branden..
Re:Baan M-rails: testen wisselschakeling (23 januari)
Yeee!!  :-)

Vandaag mijn bestelling binnen gekregen, precies op de dag dat ik met mijn baan verder wilde! Nu eindelijk tijd om een ringleiding aan te gaan leggen en de boel aan te sluiten. Dat heeft nu de prioriteit boven de wisselaansluiting.

Nog een vraag over de ringleiding. Ik heb rood en bruin voor de rijspanning en geel voor de verlichting. Is het nodig om nog een extra bruine mindraad voor de verlichting aan te leggen, of kan ik dat achterwege laten?

Ik heb verder 2 trafo's, een voor deel 0 en een voor deel 1, zou dat voldoende zijn of niet? Ik weet niet wat het gebruik van boosters is, en is dat nodig? Ik rij alles analoog.




Deze twee heb ik, de blauwe wil ik ooit vervangen voor net als de tweede. Kan ik de blauwe nog wel veilig en gewoon gebruiken?

Groetjes,

Erik
Re:Baan M-rails: testen wisselschakeling (23 januari)
Citaat van: Erik Middel op vrijdag 22 april 2011, 13:31:27
Kan ik de blauwe nog wel veilig en gewoon gebruiken?

Erik, qua spanning kan de blauwe goed mits analoog. Anders kan de schakelspanning voor problemen zorgen. Waar ik zeker wel op zou letten is de kwaliteit van het snoer (dit gezien de ouderdom van de trafo). Kijk eens in mijn draadje om te zien hoe mijn goed ogende draad (zelfde trafo) aan de binnenkant helemaal vergaan was. Een levensgevaarlijke situatie!!!

Check het materiaal dus goed en bij twijfel > vervang hem door een 6647. Tweedehands zijn deze niet al te duur. Brand door sluiting kost meer .....
Re:Baan M-rails: testen wisselschakeling (23 januari)
Linuxer,

Klinkt goed, ik zit je draadje door te kijken. Kun je mij meer vertellen over hoe jij je wissels bedient? Heb je ook een schema daarvan?

Voor de anderen: Ik ga starten met het aanleggen van de ringleiding. Moet ik voor verlichting ook nog een aparte mindraad maken? Of kan ik gewoon 3 draden (rood - bruin - geel) trekken voor het geheel?

Groetjes,

Erik
Re:Baan M-rails: testen wisselschakeling (23 januari)
Citaat van: Erik Middel op vrijdag 22 april 2011, 16:24:02
Kun je mij meer vertellen over hoe jij je wissels bedient?

Erik, ook ik (net als vele andere) kamp met het probleem van wisselbediening en terugmelding bij m-rails wissels (dus zonder eindafschakeling). Ik heb er voor gekozen mijn wissel met de hand te bedienen door middel van een schakelaar welke standaard in de middenstand staat en terug veert naar het bedienen voor li/re. Daarnaast worden sommige van deze wissels via een schakelrail bedient. Op dit moment heb ik nog niets voor de terugmelding. Wel heb ik dubbelpolige schakelaars gebruikt om daar mogelijk in de toekomst nog iets mee te kunnen doen v.w.b. de terugmelders.
Re:Baan M-rails: testen wisselschakeling (23 januari)
Citaat van: Erik Middel op vrijdag 22 april 2011, 16:24:02
Voor de anderen: Ik ga starten met het aanleggen van de ringleiding. Moet ik voor verlichting ook nog een aparte mindraad maken? Of kan ik gewoon 3 draden (rood - bruin - geel) trekken voor het geheel?
3 draden is voldoende, mits bruine draad van voldoende diameter (>1 mm2) is.

groetjes
Henk
Re:Baan M-rails: testen wisselschakeling (23 januari)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan M-rails: testen wisselschakeling (23 januari)
Citaat van: Henk op vrijdag 22 april 2011, 17:44:29
Citaat van: Erik Middel op vrijdag 22 april 2011, 16:24:02
Voor de anderen: Ik ga starten met het aanleggen van de ringleiding. Moet ik voor verlichting ook nog een aparte mindraad maken? Of kan ik gewoon 3 draden (rood - bruin - geel) trekken voor het geheel?
3 draden is voldoende, mits bruine draad van voldoende diameter (>1 mm2) is.

groetjes
Henk

Hallo Erik,

Ik heb ook een ringleiding onder mijn baan liggen met drie draden, de rode en bruine draad, en ook de gele via een andere trafo van 60 va voor de wissel verlichting etc
De bruine draden van de trafo en de 6021 zitten aan elkaar.
Met massief draad van 2,5mm, daarvan dan met dunner draad naar de rails, om ongeveer 1 m.

Gr Einte
Re:Baan M-rails: aanleggen ringleiding (22 april)
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties, daar heb ik heel veel aan gehad. Gisteren heb ik nog meer gekocht, zie foto's. Mijn ringleiding zal uit draad van 1,5 mm2 gemaakt worden, en de kleine draadjes zijn heel dun. De wissels wil ik later gaan aansluiten, en dat geldt ook voor de stopsecties. Klopt het dat ik de gele draad van de wissels op de gele draad van de ringleiding voor verlichting kan aansluiten?

Kan ik mijn rails ook vastleggen en alvast draden vanaf de wissels leggen die ik vervolgens later ga aansluiten op mijn schakelbord?


Verder wat tangetjes gekocht, heel veel kroonsteentjes en boekbinders voor onder de baan. Volgens mij moeten 50 stuks wel genoeg zijn :)


En nogmaals mijn kleurrijke collectie bedrading (185 meter!). Ik kijk er naar uit om in de meivakantie tijd vrij te maken om alles aan te leggen, dit wil ik graag voor mijn 'zomerstop' doen.

Groetjes!

Erik
Re:Baan M-rails: aanleggen ringleiding (22 april)
Citaat van: Erik Middel op vrijdag 22 april 2011, 13:31:27

Deze twee heb ik, de blauwe wil ik ooit vervangen voor net als de tweede. Kan ik de blauwe nog wel veilig en gewoon gebruiken?

Deze blauwe heb ik ook hier liggen, die is uit de jaren 60.
ALLEEN te gebruiken bij oude loks, die met het relais voor de rijrichting, anders krijg je een keer spijt:

De omschakelpuls loopt ver voorbij de 30 Volt op bij nagenoeg geen belasting en dat kan je decoders slopen.

Sorry voor de late reactie....
Re:Baan M-rails: aanleggen ringleiding (22 april)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan M-rails: aanleggen ringleiding (22 april)
Hallo Erik,

Hier een paar foto's hoe her onder de baan zit bij mij.

Klik

Gr Einte
Re:Baan M-rails: Basis voor brug aangelegd (1 mei)
Dag,

Heerlijk, nog even een uurtje met de baan bezig vandaag. Ik heb gisteren en vandaag proefgereden met een loc + 3 wagons (meer heb ik niet). Dit ging aardig, al waren er wel een aantal punten waar het mis ging. Is dit veel voorkomend bij M-rails?

Vandaag verder gewerkt aan de basis voor de brug. Er moeten nog wat steunpilaren onder. Later ga ik het aankleden met een brug van klei, maar eerst het functionele:


Verder zie ik veel van onderstaande punten op mijn spoor. Is dit normaal? En is dit nodig om weg te werken? Zo ja, hoe? Het blik sluit wel goed aan namelijk.


Laatste: Bij het proefrijden kwam het nogal eens voor dat de voorste wielen van de wagon rechtdoor gaan (zoals het hoort, en de achterste ineens wel de afslag nemen, zonder dat ik de wissel omschakel. Hoe kan ik dit voorkomen? Ik kwam er achter dat het soms opgelost werd als ik de wagon anders om op het spoor plaats, dit is vreemd naar mijn idee.

Dinsdag hoop ik te starten met de ringleiding. Dan heb ik er een volledige dag voor!

Groetjes,

Erik
Re:Baan M-rails: Basis brug gelegd (1 mei)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan M-rails: Basis brug gelegd (1 mei)
Hallo Erik,

Daar heb ik weinig last van op mijn baan, je zou kunnen proberen de laatste uitvoering van de M rails op de kop kunnen tikken.
De treinen rijden dan wel rustiger dan op die oude rails.
Die sluit meestal wel goed aan, is vaak wel duurder realatief dan  :)
Succes er mee.

Gr Einte
Re:Baan M-rails: Basis brug gelegd (1 mei)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan M-rails: Basis brug gelegd (1 mei)
Dag Erik.

Raillassen verdienen bij M-rail best wel aandacht:
beide kanten flink aanknijpen met een platbektang
is meestal dan voldoende. Scherpe randjes vijl ik
weg met een diamant-nagelvijltje, werkt prima! :wink:
Van de bewuste wissel zou ik het veertje en de
hoek van de hevel even nakijken, de wagons hebben
vaak geen schuld! Die spoorbrug leent zich mooi voor
een verkleinde versie van het 'Landwasserviaduct'!

Groeten,

Erik.
Re:Baan M-rails: Basis brug gelegd (1 mei)
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 01 mei 2011, 22:42:52
Die spoorbrug leent zich mooi voor een verkleinde versie van het 'Landwasserviaduct'!

Je begrijpt waar ik naar toe wil!  :D Bedankt voor de inspiratiebron.

Ik zal eens naar de rails kijken. Zijn de spoorstaven niet in het blik op te schuiven? Anders zal ik in ieder geval zorgen dat ze (met gat) netjes in elkaar over gaan.

Groetjes,

Erik

Re:Baan M-rails: soldeerkwestie (2 mei)
Hoi,

Vandaag een lange tijd kunnen werken aan de baan. Eindelijk. Een deel is nu voorzien van isolatie, en dat merk je direct aan het geluid.

Ook ben ik bezig met wisselbesturing, hier later meer over. Ik zit nu met een probleempje, mijn soldeerbout wordt volgens mij niet heet genoeg. Bij de printplaat smelt het tin helemaal niet, als ik het er los tegen aan hou wel een beetje. Is mijn soldeerbout nu stuk? Of zou het er misschien aan kunnen liggen dat ik een verlengsnoer gebruik en niet direct in het stopcontact? Zou ik de punt moeten schoonmaken of schuren? Ik snap het niet, hij is nog zo goed als nieuw.

Groetjes,

Erik
Re:Baan M-rails: soldeerkwestie (2 mei)
Citaat van: Erik Middel op dinsdag 03 mei 2011, 22:16:32
Zou ik de punt moeten schoonmaken of schuren?

Erik, ik weet natuurlijk niet hoe de punt er uit ziet, maar bij vervuiling is het zeer goed mogelijk dat de bout daardoor onvoldoende warmte afgeeft. Schoonmaken kan zeker geen kwaad en dan weet je of dat het euvel is. Mogelijk zit de punt los in de houder. Wil ook wel eens rede zijn van onvoldoende warme geleiding en dus afgifte.
Re:Baan M-rails: soldeerkwestie (2 mei)
Vooral niet de punt schuren. Er zit een dun laagje metaal over heen waar tin goed aan hoort te hechten. Dit schuur je er dan af, daarna krijg je het kale koper en dat vreet in no-time weg tijdens het gebruik. Punt schoonmaken kan met een vochtig sponsje.
Re:Baan M-rails: soldeerkwestie (2 mei)
Dag allemaal,

Hierbij nog de foto's van afgelopen dinsdag. Ik heb toen voor een groot deel mijn baan voorzien van isolatie. Helaas heb ik niet genoeg van dit spul, dus moet ik wachten totdat er in de winkel weer wat als 'afval' komt. Ik heb nog wel een dunnere variant, maar dat lijkt me niet voldoende. Het geluidsverschil is wel duidelijk te merken, ideaal!





Inmiddels heb ik een andere soldeerbout geprobeerd, ook bij deze smelt het tin niet aan de punt, wel verderop. Is dit normaal? Ik heb nog maar weinig gesoldeerd, sterker nog, hierbij mijn eerste printplaat:



Ik heb geprobeerd wisselschakeling 2 van de WIKI te maken met een aantal aanpassingen. Helaas werkt deze niet... Heeft iemand zin om eens te kijken waar de fout ligt? Ik heb ook een tekeningetje gemaakt.





De bedoeling is om van wisselspanning eerst gelijkspanning te maken met de CDU en dan de schakelaar te gebruiken om de wisselstand te wijzigen. Ik heb de schakelaar eerst los aangesloten, en toen werkte het prima. Daarvoor had ik de onderste 3 aansluitingen gebruikt waarbij geel in het midden. De bovenste drie liet ik ongebruikt. Wel hoorde ik geluid uit de wissel komen, dus er stond continu spanning op. Dit heb ik maar kort getest want ik wilde niet dat de spoeltjes zouden doorbranden.

Hierbij ook de tekening zoals die nu in elkaar zit. Bij het testen van deze schakeling ging het eerste lampje (rood) even branden en daarna uit. Volgens mij komt dit doordat er nog een weerstandje tussen moest, dus die zal wel stuk zijn. Ik ben een leek op dit gebied (misschien te zien aan het soldeerwerk), maar ik wil het graag leren.



Ziet iemand de fout, en de mogelijke oplossing? 

Groetjes,

Erik


Re:Baan M-rails: schema getest, werkt niet... (5 mei)
hallo,

er vanuitgaande dat het geen terugverende schakelaar is zal dit niet gaan werken. Het onderste deel van de schakelaar en het bovenstedeel hebben niks met elkaar gemeen (elektrisch gezien). En de term CDU is ook heel wat anders dan warop jij het in je text gebruikt.

Je moet de term gelijkrichter en CDU maar even intikken bij google dan kom je er vast wel uit.
Re:Baan M-rails: schema getest, werkt niet... (5 mei)
Kijk eens naar het volgende draadje waar men wel tot een oplossing kwam op basis van de 2de schakeling: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=28427.msg500791#msg500791
Re:Baan M-rails: schema getest, werkt niet... (5 mei)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan M-rails: schema getest, werkt niet... (5 mei)
Dag Erik.

Ik heb mijn aantekeningen van de CDU-test er
eens bijgepakt en kwam tot het volgende:
Volgens mij heb je het schema goed, echter heb je
de aansluitingen op schakelaar niet juist (tenzij dat
aan jouw tekenkunst ligt, natuurlijk :wink:).
Je gebruikt een tweepolige schakelaar met twee
vaste standen, dus niet terugverende contacten.
Elk rijtje aansluitcontacten van drie is één wissel-
contact, waarbij het middelste aansluitpunt het
zogenaamde p-contact is en de buitenste twee
contacten de schakelcontacten zijn.

Vanaf de achterzijde gezien dus de volgende aansluitingen:
- linksboven : naar de 2,2k en doorverbinden met rechtsonder
- linksmidden : naar de 1k en condensator t.b.v. de linker wisselspoel
- linksonder : naar de linker wisselspoel
- rechtsboven : naar de rechter wisselspoel
- rechtsmidden : naar de 1k en condensator t.b.v. de rechter wisselspoel
- rechtsonder : doorverbinden met linksboven

Ik hoop dat bovenstaand begrijpelijk is én dat het tevens de oplossing is.

Groeten,

Erik.
Re:Baan M-rails: schema getest, werkt niet... (5 mei)
ik denk dat het zo wel goed gaat komen.

het ziet er allemaal goed uit.
Re:Baan M-rails: schema getest, werkt niet... (5 mei)
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 05 mei 2011, 20:29:31
Vanaf de achterzijde gezien dus de volgende aansluitingen:
- linksboven : naar de 2,2k en doorverbinden met rechtsonder
- linksmidden : naar de 1k en condensator t.b.v. de linker wisselspoel
- linksonder : naar de linker wisselspoel
- rechtsboven : naar de rechter wisselspoel
- rechtsmidden : naar de 1k en condensator t.b.v. de rechter wisselspoel
- rechtsonder : doorverbinden met linksboven

Dag allemaal,

Ik heb naar aanleiding van de uitleg van Erik Nieuwenhuis de tekening eens opnieuw gemaakt. Het is nog niet af want ik begrijp het nog niet helemaal. Klopt dit volgens je beschrijving Erik? En waar plaats ik dan de leds?



Ik zie dat links boven en rechts onder ook nog naar weerstandjes toe moeten, 2.2 k? Waarom dit verschil in weerstanden?

Dit is overigens de schakelaar die ik gebruik, 2 polig en niet terugverend:



Klik hier voor de informatie van Conrad
Klik hier voor de technische gegevens

Drie korte andere vragen nog:

1. Hoe sluit je een ontkoppelrail aan
2. Is er ook een mogelijkheid om bezetmelding aan te geven bij rangeersporen die later niet zichtbaar zijn? En hoe?
3. Is een station (analoog) het beste te regelen met gewoon een aan en uit schakelaar, met het onderbreken van de delen bij het perron?

Vriendelijke groeten,

Erik
Re:Baan M-rails: schema gewijzigd (15 mei)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan M-rails: schema gewijzigd (15 mei)
Dag Erik.

Ik heb het schema van de wiki uitgeprint (is inmiddels op de Wiki gewijzigd) en voorzien
van aantekeningen, o.a. de door mij toegepaste condensator- en weerstandswaarden.

Als ik dit zo met elkaar vergelijk mist bij jou de aansluiting van de laadweerstand van 2,2k
op de schakelaar. Deze moet aangesloten worden op de doorverbinding op de schakelaar.
Tevens moeten de middelste p-contacten aangesloten worden tussen de weerstand en de
condensator. Voor die weerstanden sluit je dan de LED's aan.

Dan nog de antwoorden op de andere vragen:
1. Via een drukknop op vaste spanning. Voor minder gebrom op gelijkspanning.
2. Ja, via contactrails, deze kun je eenvoudig zelf maken van (bijna) elke rail.
3. In principe wel, maar hoe meer eisen je stelt hoe complexer het wordt:
   optrekken, afremmen, in beide richtingen noem maar op. Voor een eerste
   begin volstaat een regeltrafo met aan/uit schakelbare sporen prima.

Groeten,

Erik.

Let op: het schema wat met potlood is uitgetekend is juist t.a.v. de
schakelaar en een vereenvoudiging van het schema op het Postit.
De kleurcodering bij de schakelcontacten heeft betrekking op de
toegepaste aansluitkabel.
Re:Baan M-rails: schema gewijzigd (15 mei)
Dag,

Vanavond weer even kunnen klussen aan de baan. Ik heb de aansluiting van de ontkoppelrails getest en even op papier gezet. Dit werkt prima! Omdat ik een zware brugcel heb om gelijkstroom te maken voor de wissel aansturing, zit ik eraan te denken om daarop ook de ontkoppelrails te plaatsen.

@ Erik Nieuwenhuis:

Ik doe mijn best je schema te begrijpen, maar ik kom er voor mijzelf denk ik nog niet helemaal uit.

Als ik naar je potlood tekening kijk dan gebruik je dus A en B voor rechtdoor en afslaand.

Met name het volgende weet ik nog niet te plaatsen:
CiteerTevens moeten de middelste p-contacten aangesloten worden tussen de weerstand en de
condensator. Voor die weerstanden sluit je dan de LED's aan.
- Verbind je alleen links-boven met rechts-onder, of nog meer?
- Moet er tussen de plus en de ledjes geen weerstandje? Volgens mij brandden ze bij mij direct door.
- Dus links onder en rechts boven gaan naar de wissel toe
- Gaan dan de middelste P-contacten zoals je ze noemt via de 1k weerstanden naar de min van de led? Waar plaats je dan de condensator? Is dit de volgorde: P-contact - condensator - weerstand - min van de led?

We komen er wel, maar ik zal een nieuw printplaatje moeten solderen. Als het werkt is het fantastisch, zoals ik bij jou gezien had.




Verder heb ik vandaag een start gemaakt met het lijmen van de boekbinders onder de baan. Hier merk ik mijn 'leerproces' want ik moest even prutsen om de beste lijmmethode te ondervinden. (Mijn vrouw zegt: wat een verspilling van al die boekbinders, wat moet dat nou op je baan haha!) Zie hier het eerste resultaat:



Ook ben ik aan het nadenken over hoe ik het beste mijn baanplan kan weergeven op mijn bedieningspaneel. Het leek mij handig en compact om dit rechtlijnig uit te tekenen. Dit heb ik eerst in Excel geprobeerd. Overigens, ik vind het resultaat in de afdrukweergave een beetje tegenvallen. Heeft iemand ook andere tips? Hoe doen jullie dit?



De rode delen zijn stopsecties, het groene is een ontkoppelrail. Alle schakelaars wil ik daarop inbouwen. Vanuit de schakelkast lopen de kabels naar alle delen van de baan.

Het is me inmiddels duidelijk hoe ik start en stop secties moet maken en hoe ik de ontkoppelrails moet aansluiten. Bedankt voor de uitleg.

Als laatste heb ik de helling getest met een van mijn locs. De helling is erg steil. Het moet in 1,50 meter 12 cm klimmen. Lijkt me een beetje veel, maar als die er op komt ben ik tevreden. Bovendien is het niet in het zicht. Heel misschien kan ik dit nog verlengen tot 1,70 meter.

Twee vragen nog:
1. Hoe kan ik snel mijn eigen topic terug vinden? Ik moet altijd bladeren
2. Wie weet software om elektrische schema's eenvoudig te tekenen zoals ze ook op het wiki staan?

Dat was weer een leerzaam en leuk avondje. Elk kleine beetje maakt de baan weer leuker.

Vriendelijke groeten en fijne avond,

Erik

Re:Baan M-rails: schema gewijzigd (15 mei)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan M-rails: schema gewijzigd (15 mei)
Citaat van: Erik Middel op dinsdag 17 mei 2011, 22:10:01
@ Erik Nieuwenhuis:

Ik doe mijn best je schema te begrijpen, maar ik kom er voor mijzelf denk ik nog niet helemaal uit.

Als ik naar je potlood tekening kijk dan gebruik je dus A en B voor rechtdoor en afslaand.

Met name het volgende weet ik nog niet te plaatsen:
CiteerTevens moeten de middelste p-contacten aangesloten worden tussen de weerstand en de
condensator. Voor die weerstanden sluit je dan de LED's aan.
- Verbind je alleen links-boven met rechts-onder, of nog meer?
- Moet er tussen de plus en de ledjes geen weerstandje? Volgens mij brandden ze bij mij direct door.
- Dus links onder en rechts boven gaan naar de wissel toe
- Gaan dan de middelste P-contacten zoals je ze noemt via de 1k weerstanden naar de min van de led? Waar plaats je dan de condensator? Is dit de volgorde: P-contact - condensator - weerstand - min van de led?

We komen er wel, maar ik zal een nieuw printplaatje moeten solderen. Als het werkt is het fantastisch, zoals ik bij jou gezien had.

Dag Erik.

N.a.v. bovenstaand heb ik het schema uitgetekend waarbij de schakelaar
met het aanzicht van de achterzijde in het schema opgenomen, wellicht dat
jou dit meer aanspreekt en al jouw vragen beantwoord . . . .



In het schema gemarkeerd met groen zijn de wisselspoelen, blauw de schakelaar
en geel  het principe van de aansluitingen van de schakelaar.

Groeten en succes, :wink:

Erik.
Re:Baan M-rails: start aanleggen ringleiding (17 mei)
Hallo,

Vanavond heb ik mijn printplaatje deels losgehaald en volgens Erik's schema opnieuw gesoldeerd. Toch werkt het in zijn geheel niet. Zouden de componenten stuk kunnen zijn? Kan ik dit ook meten bijvoorbeeld? Ik wordt er een beetje kriegel van.

@ Erik Nieuwenhuis: Bedankt voor je duidelijke tekening, ik begrijp deze nu prima.

De gele draad van de wissel sluit ik aan bij de plus (na de brugcel) Misschien moet ik de onderdelen eens opnieuw kopen en solderen? Mijn soldeerkunsten is nog een rommeltje. De punt wordt niet heet genoeg volgens mij, dus ik moet veel moeite doen om een drupje soldeer te krijgen op de juiste plek. De zijkant van de soldeerbout is wel heel heet. Of doe ik misschien iets fout?

Groetjes,

Erik
Re:Baan M-rails: start aanleggen ringleiding (17 mei)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan M-rails: start aanleggen ringleiding (17 mei)
Hoi Erik.

Citaat van: Erik Middel
De gele draad van de wissel sluit ik aan bij de plus (na de brugcel)

Fout hoor! :thumbdown: De gele draad vande wissel is in het schema de onderste
aansluiting van wisselspoelen en de bovenste twee aansluitingen zijn
de blauwe draden. :wink:
Ik denk niet dat de condensatoren of de weerstanden kapot zijn, dat
is meestal dan wel aan de componenten te zien. LEDjes daar in tegen
kunnen bij verkeerd aansluiten wel de geest geven zonder dat dat te
zien is. Een paar op voorraad kan natuurlijk geen kwaad . . . .

Groeten,

Erik.
Re:Baan M-rails: Printplaatje werkt nog steeds niet... (20 mei)

@Nieuwenhuis.
Goed zo Erik! ik lees mee, want misschien kan ik de wiki tekeningen toch nog wat verduidelijken met deze conversatie.

@Middel
Hallo Erik, welkom bij de eerste stappen op elektronica gebied. Het is niet makkelijk om een schema te lezen en om te zetten in de praktische verbindingen. Maar het is wel belangrijk dat je heel nauwgezet werkt en copieert. Elk draadje en elke component moet precies goed worden aangesloten, anders werkt de schakeling niet. Bijvoorbeeld: De gele draad moet aan de min van de gelijkrichter! In schema's staat de plus-draad meestal bovenaan, de min aan de onderkant.

Dat gedoe met jouw soldeerbout is niet in orde. Ook in de wiki staat hoe je moet solderen, maar de punt moet WEL heet worden en de tin moet daar op smelten. Als dat niet het geval is, is:
- de punt beschadigd of ingebrand en dus kapot (vervangen lost het probleem op)
of
- er zit aanslag op de punt (je moet de punt goed schoonmaken als hij heet is, niet door schuren)
of
- je gebruikt geen harskernsoldeer (dat moet dus wel voor onze toepassing, smelt tin op de punt zodat daar een mooi rond druppeltje aanhangt, voordat je begint met solderen. de hars maakt de punt schoon)

Plaats eens een closeup van de soldeerpunt, misschien kunnen we zien wat er mis aan is, al zijn punten voor de soldeerbout ook weer niet zo duur.

groeten,

Hessel.
Re:Baan M-rails: Printplaatje werkt nog steeds niet... (20 mei)
Citaat van:  Hesselwelkom bij de eerste stappen op elektronica gebied

Dank je wel Hessel en Erik. Inderdaad, de newbie op Elektro gebied. Ik snap er eerlijk gezegd geen hout van, maar vind het wel enorm interessant. Langzaam maar zeker begin ik een en ander te leren.

@ Erik, in ieder geval begrijp ik je tekening nu prima. Deze vind ik duidelijker dan op de Wiki, dus misschien zou die aangepast moeten worden voor mensen na mij.

Aanstaande dinsdag heb ik met iemand uit de buurt afgesproken om nogmaals naar deze schakeling te kijken. Hij wil me ook leren hoe ik fatsoenlijk op een printplaatje kan solderen, en dat lijkt me toch wel erg handig. Echt ontzettend fijn dat hij dat wil doen. Ik moet zeggen dat die soldeerpunt wel een belemmering is.

Ik gebruik het volgende bestelnummer tin van Conrad: 812838 - 89

Hierbij ook de beloofde close-up van mijn soldeerbout punt. Ik heb twee soldeerbouten, maar beide zien er zo uit. Slechts enkele keren gebruikt:



Een vraag voor iedereen: Enkele posts eerder liet ik een foto zien van mijn voorstel als baanplan op het schakelbord, gemaakt in Excel, ik vind dit niet de mooiste oplossing. Heeft iemand nog andere tips om dit mooi te maken?

Vriendelijke groeten,

Erik 
Re:Baan M-rails: Printplaatje werkt nog steeds niet... (20 mei)
Citaat van: Erik Middel op zaterdag 21 mei 2011, 18:00:38
..... Heeft iemand nog andere tips om dit mooi te maken?

Gebruik de weergave van je getekende baan(deel) in een applicatie als iTrain bijvoorbeeld of ander baanaansturingsprogramma.

Zie dit voorbeeld
Re:Baan M-rails: Printplaatje werkt nog steeds niet... (20 mei)
CiteerHierbij ook de beloofde close-up van mijn soldeerbout punt.
het is raar dat de punt niet heet wordt. misschien zit hij er niet diep genoeg in.
vlak onder de rand van de foto zie je nog net een schroef. maak de punt eens los en kijk of de punt wel goed in de schacht zit. sommige punten hebben een speciale vorm die maar op één manier past.

! doe dit natuurlijjk alleen met afgekoelde punt

de foto is wel zo scherp dat je duidelijk kunt zien dat de punt van ander materiaal is gemaakt dan de hele soldeerpunt.

Hessel.
Re:Baan M-rails: start aanleggen ringleiding (17 mei)
Citaat van: Erik Middel op vrijdag 20 mei 2011, 21:17:11
.... dus ik moet veel moeite doen om een drupje soldeer te krijgen op de juiste plek ....

Erik, je raakt met de punt van de bout toch wel je werk of is het misschien zo dat je een druppel soldeer op je werk laat vallen??

(een rare vraag maar dit maak ik op uit eerder door jou geplaatste tekst samen met het resultaat wat je boekt)
Re:Baan M-rails: Printplaatje werkt nog steeds niet... (20 mei)
Dag allemaal,

Ik zal de soldeerbout nog eens controleren. De druppel soldeer heb ik niet op mijn werk laten vallen, de punt deed het niet eens smelten. Dinsdag ga ik er met iemand naar kijken, want voordat ik dit op grotere schaal ga toepassen moet het natuurlijk eerst wat beter worden.

@ Linuxer: Bedankt voor de tip! Ik heb het programma gedownload en even een testje gemaakt. Dat werkt inderdaad veel mooier. Weet iemand of je het raster in iTrain ook kan weglaten? Anders is dat niet zo'n probleem.



Vraagje: Mijn baan heeft een L-vorm in 2 niveaus. Om ruimte te besparen op mijn bedieningspaneel had ik bedacht om de L-vorm recht te trekken en net zoals bij de spoorwegen alle rails ook recht te laten lopen (zonder bochten). Is dit handig? De L draait zeg maar bij de 2 wissels bovenaan in de tekening rechts. Ik zie dat ik het nu nog wel iets groter moet maken om alle knopjes en ledjes er straks goed op te krijgen.

Groetjes maar weer,

Erik
Re:Baan M-rails: Printplaatje werkt nog steeds niet... (20 mei)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan M-rails: Printplaatje werkt nog steeds niet... (20 mei)
Dag Erik.

Dat paneel ziet er nu wel beter uit! :thumbup:

Citaat van: Erik Middel op zondag 22 mei 2011, 16:43:57
Vraagje: Mijn baan heeft een L-vorm in 2 niveaus. Om ruimte te besparen op mijn bedieningspaneel had ik bedacht om de L-vorm recht te trekken en net zoals bij de spoorwegen alle rails ook recht te laten lopen (zonder bochten). Is dit handig? De L draait zeg maar bij de 2 wissels bovenaan in de tekening rechts. Ik zie dat ik het nu nog wel iets groter moet maken om alle knopjes en ledjes er straks goed op te krijgen.

Je zal het uitvoerig moeten bespreken met diegene die het paneel gaat bedienen! :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Baan M-rails: Werken aan baanplan voor bedieningspaneel (22 mei)
Beste allemaal,

Gisteravond ben ik fantastisch verder op weg geholpen door iemand uit de buurt.

Mijn soldeerbout werkt weer! Inderdaad was de punt niet in goede staat. Tja, nu snap ik dat het logisch is dat het solderen niet lukte... Gisteren dat ook even geoefend en dat moet nu prima lukken.

De wisselbesturing zoals ik het wil hebben is inmiddels gelukt!! De werking hiervan laat ik graag zien in mijn (voor het eerst) geüploade filmpje als testopstelling.



Zoals te zien is veranderd nu de wisselstand heel vlot en daarbij ook de ledjes. We hebben gebruik gemaakt van een bistabiele relais van 14,5 Volt. Het zwarte blok aan de rechterkant is een brugcel (om gelijkstroom te maken). Het werkt perfect! Nu nog op zoek naar het goedkoopste adres voor de materialen, de relais bij Conrad vind ik duur. Iemand tips?

Zo blijft men een beetje prutsen, erg leuk! Later meer experimenteren, maar dat komt nog.

Groetjes,

Erik
Re:Baan M-rails: Wisselschakeling werkt!! (filmpje) (25 mei)
CiteerGoed zo Erik! ik lees mee, want misschien kan ik de wiki tekeningen toch nog wat verduidelijken met deze conversatie.

Zeker doen! Zo'n duidelijke tekening is super voor ons die de eerste stappen op electronica gebied zetten.

Welke tranfo gebruik je voor je schakeling?

Ivan
Re:Baan M-rails: Wisselschakeling werkt!! (filmpje) (25 mei)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan M-rails: Wisselschakeling werkt!! (filmpje) (25 mei)
Citaat van: eulaersivan op woensdag 25 mei 2011, 22:27:44
CiteerGoed zo Erik! ik lees mee, want misschien kan ik de wiki tekeningen toch nog wat verduidelijken met deze conversatie.

Zeker doen! Zo'n duidelijke tekening is super voor ons die de eerste stappen op electronica gebied zetten.

Welke tranfo gebruik je voor je schakeling?

Ivan

Dag Ivan.

Hier kun je zien hoe ik de schakeling heb opgebouwd en welke voeding gebruikt is.
De voeding komt uit de installatie-wereld en is bedoeld voor het aansturen van o.a.
elektrische sloten in bijvoorbeeld deuren. Type-aanduiding is 24V DC 15W, gemeten
spanning is 27,3V.

Groeten,

Erik.
Re:Baan M-rails: Wisselschakeling werkt!! (filmpje) (25 mei)
Hallo allemaal,

Gisteren stond mijn buurjongen op de stoep met uiterst handige onderdelen, namelijk de bistabiele relais voor mijn wissels!

Ik heb er nu maar liefst 38! Enkele nieuw, en een aantal met gebruikerssporen. Dus als er een stuk is is dat geen probleem want ik heb zo'n 28 wissels:



Nu nog de rest van de onderdelen bij de wisselschakeling zoeken. Hier zat ik aan te denken:

http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=1964
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=2441

Wat is beter, 3 of 5 mm? En wat is diffuus gewoon mat?

Volgens mij heb ik dan alleen nog weerstandjes nodig, deze? http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=2308

Ik sluit het aan op gelijkstroom, zie eerdere berichten.

Ander goed nieuws: Kreeg gisteren een telefoontje, mijn vader heeft een grote rol isolatiemateriaal over in de winkel. Oftewel, dik plastic zodat ik in een keer mijn volledige baan kan isoleren. Dan moet helaas wel de eerder geplaatste isolatie er weer af (jammer van al dat lijm uit mijn lijmpistool), maar dan wordt het wel netter. Vraagje, kan ik dit gewoon met bijvoorbeeld behangplaksel goed vastmaken? Lijkt mij een goedkopere oplossing zo'n groot oppervlakte met de lijmpistool.

Wellicht morgen weer een post met mijn plannen voor het schakelbord zelf.

Groetjes,

Erik

Re:Baan M-rails: Relais op voorraad (28 mei)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Baan M-rails: Relais op voorraad (28 mei)
Erik,

Wat een mooi gezicht man, zoveel relais op een rijtje.

Succes straks met het solderen en het maken van je bedieningspaneel.

Groeten Martin
Re:Baan M-rails: Wisselschakeling werkt!! (filmpje) (25 mei)
Citaat van: Erik Middel op zaterdag 28 mei 2011, 21:32:53

Ander goed nieuws: Kreeg gisteren een telefoontje, mijn vader heeft een grote rol isolatiemateriaal over in de winkel. Oftewel, dik plastic zodat ik in een keer mijn volledige baan kan isoleren. Dan moet helaas wel de eerder geplaatste isolatie er weer af (jammer van al dat lijm uit mijn lijmpistool), maar dan wordt het wel netter. Vraagje, kan ik dit gewoon met bijvoorbeeld behangplaksel goed vastmaken? Lijkt mij een goedkopere oplossing zo'n groot oppervlakte met de lijmpistool.


Witte houtlijm, de goedkoopste die er is b.v. van de Lidl of de Action. Eventueel klein beetje verdunnen met water, smeert lekker uit.

Gr, Ben.
Re:Baan M-rails: Relais op voorraad (28 mei)
Of met een tube montage kit,dringt bij het plakken goed door in de holle plekjes op het isolatie materiaal.

Mvg,Robin
Re:Baan M-rails: Relais op voorraad (28 mei)
Hallo,

Goed idee, ik zal houtlijm eens testen voordat ik het op grote schaal toepas.

Vandaag heb ik de tijd genomen om wat met elektronica te prutsen  :D. Ik wilde kijken of ik een stopsectie kon maken met terugmelding. Dit wil ik gaan gebruiken voor mijn stations en schaduwstation.

Het is gelukt, en dit heb ik maar snel vastgelegd in een tekening!


Wat vinden jullie er van? Tips?
Ik heb dezelfde schakelaar (dubbelpolig / niet-terugverend) gebruikt als die ik in mijn eerdere wisseltest heb geplaatst. Ik heb 2 vragen:

1. Ik wil liever een aan en uit drukschakelaar gebruiken, kan dat hiervoor in de plaats? Want de led gaat op de continu spanning, en de aan / uit van de rails op de gewone railspanning.

2. Is er ook een mogelijkheid om bijvoorbeeld nog een groene led aan te sluiten wanneer er spanning op het gemarkeerde deel staat? (dus doorrijden). Nu gaat deze met de rijspanning mee. En zou ik eventueel ook een duo-led kunnen gebruiken, zo ja hoe in dit schema?

In de WIKI stond ook iets over een eenvoudige stopsectie (wat is het nut van de diode?), maar dit leek me eenvoudiger. Ik wil dit ook gebruiken voor mijn schaduwstation. Omdat ik deze straks niet goed kan zien, is het ook mogelijk om op mijn schakelbord te zien of er iets van wagons of treinen daar op staan? Dus, detectie?

Sorry, de tekening is een beetje slordig, maar ik hoop dat ook anderen hier iets aan hebben voor hun eigen baan.

Groetjes,

Erik
Re:Baan M-rails: Stopsectie test werkt ook, nu met schema (29 mei)
Hoi, volgens mij is je terugmelding puur gebaseerd op schakelen en niet op detectie (dus ook zonder trein). In dat geval kan je mogelijk gebruik maken van de toepassing die ik ook heb gebruikt na advies van een mede forum genoot.

Werkt puur op basis van schakelen en zeker niet zoals in de wiki staat inclusief detectie maar is voor mij afdoende. Kijk maar eens hier .....
Re:Baan M-rails: Stopsectie test werkt ook, nu met schema (29 mei)
Hallo,

Bedankt voor de supersnelle reactie! Inderdaad is deze terugmelding niet op detectie van de trein. Misschien moet ik je voorgestelde schakeling ook maar eens testen. Kan dit ook met een terugverende schakelaar toevallig, of drukschakelaar?? En is dit een enkele of dubbele schakeling? Want op de tekening lijkt het een dubbel schakeling.

Groetjes,

Erik

PS: En ik ben nog op zoek naar stroomdetectie voor mijn schaduwstation.
Re:Baan M-rails: Stopsectie test werkt ook, nu met schema (29 mei)
Het kan wel met een terugverende schakelaar of druk schakelaar maar dan zal het led alleen gedurende de bediening functioneren (uitgaande van een nul stand).
Ik heb dubbele wipschakelaars gebruikt hiervoor.
Re:Baan M-rails: Stopsectie test werkt ook, nu met schema (29 mei)
701351-89   Mini-tuimelschakelaar 2-polig
Re:Baan M-rails: Stopsectie test werkt ook, nu met schema (29 mei)
Citaat van: linuxer op maandag 30 mei 2011, 14:26:15
Ik heb dubbele wipschakelaars gebruikt hiervoor.

Hoi,

Waarom ik dat vraag, ik vind het niet heel mooi om een schakelaar aan en uit te zetten waaraan de stand al te zien is. Voor wissels is dat geen probleem. Beetje afwisseling. Is er niet iets te doen bijvoorbeeld met een 2 polige druk schakelaar? Of bestaat dat niet. Dat bij aan het rodelampje gaat branden en uit het groene bijvoorbeeld. Of kan dat niet... Inderdaad moeten de leds wel blijven branden.

Overigens, ik bedenk me nu het volgende: Zou ik hiermee ook een stopsectie kunnen maken? In het rood zou ik dan de stopsectie kunnen uitzetten, en het lampje moet blijven branden.

   
Klik hier voor de link naar de schakelaar

Groetjes,

Erik