Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baan M-rails: Kabelgootjes maken (6 november)

Gestart door Erik Middel zondag 03 oktober 2010, 22:04:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan M-rails: Kabelgootjes maken (6 november)
Beste forumleden,

Met enige trots kan ik op het forum eindelijk de langverwachte start van mijn baan delen.

Het is bijna een jaar geleden begonnen met het uittekenen van verschillende baan plannen en dat ook uitleggen op de grond, zie de discussie met verschillende ideeën: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=19273.msg322522#msg322522

Uiteindelijk ben ik de zolder gaan verbouwen, want zoals ik het eerst aantrof was er weinig mogelijk:




Omdat we in een huurwoning wonen wilde ik niet teveel geld investeren in het opknappen van de zolder. Er ligt de goedkoopste soort vloerbedekking, en een wit verfje om het wat lichter te maken. Helaas heeft de vorige bewoner teveel gerookt, dus de plekken blijven zichtbaar. Misschien een mooie poster voor hangen?

Met het ontwerp van het frame ben ik een behoorlijk lange tijd bezig geweest. Het is de eerste keer dat ik aan zo'n klus begin (ben bijna 26), en weet dus nog niet alle ins en outs om iets het beste te maken. Kortom, ik zie het hele project als een leerzaam iets en geniet daar ook van. Dat lijkt mij toch uiteindelijk het belangrijkste.
Aan het begin van de zomervakantie ben ik begonnen met het kopen van de materialen en alles op maat maken. Na deze vakantie heb ik alles in elkaar gezet, en dat deel ik graag met jullie middels de volgende foto's:


Alles zagen (met lekker weer en mijn WK stropdas)

Alle onderdelen voor het frame klaar als een IKEA pakketje

Tijd voor de constructie van het raamwerk

Pootjes monteren (50 cm hoogte, want ik zit met het schuine dak....) Na eventuele verhuizing kan ik een hoger onderstel monteren, maar ik kan er zo ook prima onder komen.

De pootjes zijn voorzien van stelschroeven.

Het frame staat! Het tussendeel is gehalveerd, zo heb ik meer hoogteverschil, wat een leuk dal oplevert. In mijn ontwerp heb ik rekening gehouden met een grote brug. De platen zijn opgedeeld in stukken, deze zitten met bouten aan het frame vast, en dus ook in losse delen te vervoeren. Helaas was ik beperkt door de flizotrap.


En klaar is die!

Het te gebruiken spoor ligt opgesteld boven het gat van de flizotrap, kan er zo goed bij.

Dit is mijn schets van niveau nul.

Uit mijn enthousiasme toch het eerste rails gelegd! Kurk komt er later onder.



De eerste trein op het spoor!! Het rijd nog niet, maar het is meer om even aan jullie te laten zien wat voor hoogteverschil er op de baan is, en wat ik bedoel met mijn vraag onderaan.

Zoals je hebt kunnen zien rij ik met M-rails. Dit ligt op 3 niveaus. Mijn baanplan heb ik niet digitaal, wel op papier. Omdat ik de software een beetje zat was ben ik het op een bepaald moment maar gewoon gaan uitleggen. Met wc rolletjes (sorry) heb ik alles op niveau geplaatst.

Het thema is tijdperk 3. Ik zit nog een beetje te dubben over de regio, liefst Oostenrijk, maar ik heb al een aantal gebouwen, die passen bepaald niet in het landschap thuis. Ik zie het geheel als een leerproces, en wil me graag veel bezig houden met scenery.

Het onderste niveau ligt nu dus om te kijken hoe het er uit komt te zien.

Een paar vragen voor nu:
1. Zoals je op de foto's kon zien komt er nog een niveau boven, met blokjes. Hoeveel verschil moet er tussen deze twee platen in komen? Ik dacht aan 10 a 12 cm. Er komt geen bovenleiding, maar waarschijnlijk wel rangeerwerk.
2. Soms ontdek ik kleine spleetjes bij een van de 2 rails bij overgang van de ene op andere rail. Is dat een probleem? Is dat weg te werken?

Ik ben verder heel benieuwd naar jullie reacties en tips n.a.v. mijn post. Ik ben nog op zoek naar een leuke naam voor dit gebied, waarin 2 dorpen moeten verrijzen. Wat is het toch heerlijk om het idee wat je in je hoofd hebt, eindelijk in het echt te zien!

Vriendelijke groeten,

Erik Middel
Re:Uit de startblokken!
Lid sinds: 2009

offline
Re:Uit de startblokken!
Het ziet er allemaal goed uit, leuk dat je gelijk met verschillende niveaus begint.
Op je vraag denk ik dat je vanuit je rails 8cm hoogt kan nemen dat is meer als zat (als je er maar bij kan komen zeker met een spiraal).
kleine spleetjes waar zitten die dan aan de zijkant dan maakt het niet uit, zitten ze aan de bovenkandt op de rails zelf ja dan kan het wel uitmaken -stroomuitval - lawaai locomotief- etc
Re:Uit de startblokken!
Erik Middel
gast

Re:Uit de startblokken!
Vervelend dat als het druk is op je werk, dat je dan gewoon niet aan je baan toe komt! :(

Wat betreft de hoogte. Op het bovenste niveau gaat iets van een dorp komen. Dat betekent dat er wel eens een gaatje geboord moet worden en de nodige riolering. Ik wil het niet te hoog maken, maar ik moet er wel bij kunnen. Ook zit ik er aan te denken (die ruimte had ik nog niet ingepland) om een rangeerdeel te maken. Alleen heb ik daar de nodige wissels nog niet voor.

Misschien moet ik het bovenste deel er los op plaatsen? Of misschien optilbaar? Geen idee.

In ieder geval begrijp ik dat 8 tot 10 cm voldoende is. Hoeveel hebben jullie aan ruimte bij een schaduwstation? Je moet met je hand toch af en toe er tussen kunnen om een loc te plaatsen bijvoorbeeld.

Vriendelijke groeten,

Erik
Re:Uit de startblokken!
catzeiler
gast

Re:Uit de startblokken!
Gezien de verkleuring op die wand moet er wel erg straf gerookt zijn. Ik zie in de vlekken 2 wachtende personen op een perron.
Re:Uit de startblokken!
Die plekken zien er eerder uit als vocht doorslag van een schoorsteen ofzo. is moeilijk weg te krijgen, maar er iets voor hangen lost je (zichtbare) probleem natuurlijk ook op  :D

Lekker hoor, om te beginnen aan een baan! Veel ervaring opdoen, en straks met een rugzak vol kennis over hoe het vooral niet te doen weer aan de volgende baan beginnen  8) 8) 8)
Re:Uit de startblokken!
catzeiler
gast

Re:Uit de startblokken!
De vlekken zijn weg te werken met isolatieverf, verkrijgbaar bij bouwmarkt.
Re:Uit de startblokken!
Erik Middel
gast

Re:Uit de startblokken!
Citaat van: Wasmi op woensdag 06 oktober 2010, 10:56:51
Die plekken zien er eerder uit als vocht doorslag van een schoorsteen ofzo. is moeilijk weg te krijgen, maar er iets voor hangen lost je (zichtbare) probleem natuurlijk ook op  :D

Lekker hoor, om te beginnen aan een baan! Veel ervaring opdoen, en straks met een rugzak vol kennis over hoe het vooral niet te doen weer aan de volgende baan beginnen  8) 8) 8)

Klopt, zou goed vocht kunnen zijn. Ach ja, het is een huurwoning en we denken er niet nog langer dan 2 jaar te wonen. Dus moet de baan wel mee kunnen.

Inderdaad zit het in mijn hoofd om met alle kennis van deze baan ooit een andere baan te bouwen. Maar ik ga me eerst maar eens focussen op deze, want ik heb veel inspiratie nu :) Goed ingezien!
Re:Uit de startblokken!
Erik Middel
gast

Re:Uit de startblokken!
Goedenavond,

Zoals jullie hebben kunnen zien ligt niveau 0 er. Ik zit nu te denken wat de slimste volgende stap is.

Het spoor moet vastgezet worden, maar ook de elektronica moet worden aangelegd. Als ik niveau 1 wil leggen (welke deels over 0 heen valt) dan moet ook daar elektronica worden aangelegd. Maar ik kan natuurlijk geen draden leggen als ik maar 10 cm tussenruimte heb. Wat is nu slim om te doen? Op niveau 1 zal uiteindelijk veel gewerkt worden, ook waarmee ik draden onder de baan wil wegwerken.

Zelf zat ik al even te denken om een aantal verzamelpunten op niveau 1 aan te leggen van waaruit ik de draden in een keer door na onder niveau 0 laat lopen (dus onder de baan).

Tweede is, om het spoor van niveau 0 vast te leggen, deze gaat over een grote brug. Dat is het lagere deel van de baan. Die brug wil ik pas later gaan maken. Hoe kan ik het beste al wel mijn spoor vast maken en toch later de brug bouwen?

MVG

Erik
Re:Uit de startblokken!
Erik Middel
gast

Re:Uit de startblokken!
Hallo,

Vanavond eindelijk weer eens de tijd gehad om een beetje met de baan bezig te zijn. Wat heerlijk!

Op niveau 0 heb ik veel ruimte over (leg ik hierna uit). Daarom heb ik met de stukken rails die ik heb een rangeerterrein gelegd. Zouden jullie mij hierin kunnen adviseren? Het volgende heb ik gelegd, maar ik weet niet of dat slim is:



Vervolgens heb ik de blokjes op 10 cm (naar jullie advies + wat speling) afgezaagd voor niveau 1:



Mijn dilemma nu is dus hoe ik het beste de boel verder kan aanleggen (zie ook vorige bericht). Eigenlijk moet je dus voor bekabeling goed onder de bovenste plaat kunnen komen, maar het moet wel vast zitten. 0 en 1 liggen parallel op elkaar. Op niveau 1 komt veel rails en begroeiing.

Zoals je kunt zien wordt er volop gewerkt! (contrast foto voor de hoogtes):



Nog een foto (off-topic) van een rangeerterrein in Zwolle waar we wel eens langs wandelen.



Ik zie uit naar jullie reacties, de tips zijn erg handig en ik kan er lekker mee uit de voeten.

Vriendelijke groeten,

Erik
Re:Baan M-rails: Rails leggen, rangeerterrein plannen, niveau 1 passend maken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan M-rails: Rails leggen, rangeerterrein plannen, niveau 1 passend maken
Dag Erik.

Ik had jouw topic nog niet bemerkt tot nu toe.
Ik volg nauwgezet de meeste topics met M-rail
daar ik zelf ook met deze rail een baan heb.

Ik vraag mij af of je bij het onderste niveau nog
bijkomt wanneer je met de scenery bezig gaat.
Kun je in de hoek niet met een railspiraal het
hoogteverschil vergroten?
Als het hoogteverschil wat groter is heb je ook
wat ruimte voor b.v. verlichting . . . .

Groeten,

Erik.
Re:Baan M-rails: Rails leggen, rangeerterrein plannen, niveau 1 passend maken
Hoi,

Ik zit met het schuine dak. Dus het verschil is nu 10 cm.

Waar ik aan zat te denken, is het een idee (om er toch zo nu en dan) bij te kunnen, een scharnier te maken, zodat het geheel schuin opgetild kan worden? Enige punt is, er lopen 2 rails naar andere niveaus, die moeten los kunnen, en je zult een lijn zien in de scenery.

Kortom, ik zoek een goede oplossing voor mijn bedrading op het bovenste niveau.... iemand tips?

Waar moet ik op letten bij de aanleg van de elektronica op een analoge M baan en waar plaats ik eventuele seinen?

Groetjes,

Erik
Re:Baan M-rails: Rails leggen, rangeerterrein plannen, niveau 1 passend maken
Kan je uit de plaat op het onderste nivo niet alleen de stukken waar rails liggen uitzagen en deze neerleggen, dan kan je er tussendoor naar de platen op nivo 1.
Bij analoog rijden heb je alleen je wissels met draden, ontkoppelrails en stroomloze zones met eventuele voedingsaanluitingen. En natuurlijk de lampjes in de huisjes, dus dat kan er best tussendoor, denk ik.
Re:Baan M-rails: Rails leggen, rangeerterrein plannen, niveau 1 passend maken
En boekenbinders gebruiken:
-goedkoop
-simpel
:lol:

Zie het draadje van Einte (Anton Pieck baan).


groeten minitreintje/Dylan
Re:Baan M-rails: Rails leggen, rangeerterrein plannen, niveau 1 passend maken
Bedankt voor de reacties.

Vanavond oud verpakkingsmateriaal opgehaald (winkel van mijn ouders) wat ik wil gaan gebruiken als ondergrond voor mijn rails. De vraag is, zou dit voldoende dempen en is het veilig materiaal als het gaat om in combinatie met de spanning op de rails? Het is een soort dik schuim. Zie foto:


Komende maandag heb ik het plan opgevat om de elektrische aansluiting van mijn baan te gaan doen, met enige hulp. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wat voor benodigdheden kan ik het beste inslaan op Eurospoor? Natuurlijk ga ik daar heen! Is de elektrische aansluiting voor meerdere treinen ergens uitgelegd? Waar moet ik op letten?

Is er ergens ooit uitgelegd hoe dit sein aan te sluiten is, en waar deze voor dient? Welke seinen zijn eigenlijk belangrijk, en op welke plaats van de baan horen ze?



Kan iemand mij uitleggen waar de volgende twee sporen voor dienen? Ze zijn verschillend, en vielen op in mijn huidige collectie:
(5106)
(nummer onbekend, maar is de kleine bocht)

Is het overigens een idee om voor niveau 1 (die geen vrijwel geen ruimte biedt om eronder te kunnen werken) de kabels op een aantal centrale punten over de plaat te laten lopen en dan centraal tot onder niveau 0 bij de draden van niveau 0 te laten komen? Is het een probleem voor een later moment wanneer draden over de baan (weggewerkt welliswaar) lopen?

Vriendelijke groeten,

Erik
Re:Baan M-rails: Elektro perikelen en ontdekking mysterieus spoor
Citaat van: Erik Middel op maandag 25 oktober 2010, 23:00:19
Kan iemand mij uitleggen waar de volgende twee sporen voor dienen? Ze zijn verschillend, en vielen op in mijn huidige collectie:
(5106)
(nummer onbekend, maar is de kleine bocht)

Erik,

De eerste is een contactrail nr 5105 (het nummer op de rails is 5106, van een standaard rechte 1/1, door Märklin gebruik om de 5105 te maken)

De tweede is een schakelrail nr 5147, maar zo te zien incompleet. Er hoort nog een kunststof palletje bij. Zo te zien R1. Voor R2 is er de 5213 en een rechte schakelrail heeft nummer 5146. Alle drie de schakelrails zijn 1/2 lengte

Beiden zijn bedoeld om een sein of wissel te schakelen, ook al doen ze dat op een andere manier.
Bij een contactrail maken de wielen contact en bij een schakelrail de sleper. Het voordeel van een schakelrails t.o.v. een contactrail is dat de puls korter is. Zeker bij lange treinen geeft een contactrail een onnodige, veel te lange puls, omdat zolang er wagons over de contactrails rijden de verbinding in stand blijft.

Er is nog veel meer over te zeggen, maar voorlopig is dit, denk ik, genoeg.

Rob
Re:Baan M-rails: Elektro perikelen en ontdekking mysterieus spoor
Citaat van: Erik Middel op maandag 25 oktober 2010, 23:00:19
Is er ergens ooit uitgelegd hoe dit sein aan te sluiten is, en waar deze voor dient? Welke seinen zijn eigenlijk belangrijk, en op welke plaats van de baan horen ze?


Erik,

Hoofdsein 7188 wordt meestal geplaatst voor een blok (=baanvak). Is het blok al bezet door een andere trein, dan staat het sein op rood. Is het blok 'vrij' dan groen. Het schakelen geschiedt met de blauwe draden (even uitproberen welke). De twee rode draden zijn voor de voeding van een stroomloos traject. De gele is voor de voeding van de lampjes en moet permanent aangesloten worden op de gele bus van de trafo.
Let op dat ook de massa (bruin) is aangesloten. Dit kan met een zgn bodemplaat of door de bus (links op de foto) aan te sluiten op de bruine bus van de trafo.
De groene draad is mij niet bekend.
Het schakelen kan handmatig, met het schuifje op het grijze kastje of door de blauwe draden aan te sluiten op een seinplaat (nr 7072 of latere uitvoering).
Automatisch schakelen kan met een contactrail of schakelrail.

In dit draadje (klik) leg ik uit hoe een en ander werkt.

Rob

Re:Baan M-rails: Elektro perikelen en ontdekking mysterieus spoor
Beste Erik,

Eerst even wat uitleg over kontakt en schakelrails.

Janus had wat foto's gemaakt om het mij eerder duidelijk te maken





De 5115 (oude overweg contactrail met rode puntjes)

De 5105 gewone contactrail met geïsoleerde railstaaf.

De 5146 is een schakelrails, om seinen en wissels mee te bedienen.

Hopelijk heb je wat aan deze info.

Bedankt Jan voor het lenen van de foto's.

                                                                                       Mvg. Bernard
Re:Baan M-rails: Rails leggen, rangeerterrein plannen, niveau 1 passend maken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan M-rails: Rails leggen, rangeerterrein plannen, niveau 1 passend maken
Citaat van: Erik Middel op maandag 25 oktober 2010, 23:00:19
Vanavond oud verpakkingsmateriaal opgehaald (winkel van mijn ouders) wat ik wil gaan gebruiken als ondergrond voor mijn rails. De vraag is, zou dit voldoende dempen en is het veilig materiaal als het gaat om in combinatie met de spanning op de rails? Het is een soort dik schuim.

Dag Erik.

Dat foamschuim is prima toe te passen maar let op het volgende:
daar waar de rails gemonteerd wordt blijft het schuim ingedrukt.
Het veert niet terug naar de originele dikte. Tevens is de geluids-
isolatie ervan ruim minder dan bijvoorbeeld die van kurk.
Ik heb hetzelfde (in roze) toegepast op mijn eerste baan :wink:
bij het demonteren van deze baan heb ik nergens sporen gezien
die veroorzaakt zouden kunnen zijn door vonken vanaf de puko's.

T.a.v. het elektra zou ik zeggen: maak een baanplan en geef hier
op aan waar de stopsecties en de optrek/afremsecties komen.
Aan de hand daarvan kun je de isolaties, railaansluitingen en de
schakelrails bepalen. Mijn advies: verleng of vervang de bedrading
zodat je deze rechtstreeks naar een verzamelplek kunt leiden die
eenvoudig te bereiken is en waar je het afmonteerd op bijvoorbeeld
kroonsteentjes. Met goede en duidelijke coderingen bij de rails en
aan de draden blijft het overzichtelijk!

Groeten,

Erik.
Re:Baan M-rails: Elektro perikelen en ontdekking mysterieus spoor
Nog een risico van foam schuim, ik heb in het verleden mossmer beddingen gebruikt voor M rails. Het heeft er een behoorlijke tijd onder gezeten (ca 15 jaar), en is nu vrijwel vergaan en vastgeplakt aan de onderkant van de rails. Bovendien komt je baan er errug ongelijkmatig door te liggen. Ik gebruik nu of kurk of neopreen.

Walter
Re:Baan M-rails: Elektro perikelen en ontdekking mysterieus spoor
Dag allemaal,

Bedankt voor de zeer nuttige reacties allemaal. Daar kan ik heel veel mee.

We gaan nu eerst er tussenuit, mijn vrouw en ik. Met natuurlijk een uitstapje naar Eurospoor, is mijn vrouw niet geweldig?! Met de inkopen daar hoop ik weer een tijdje vooruit te kunnen.

Zondag of maandag zal ik jullie weer updaten.

Groetjes en voor de mensen die ook naar Eurospoor gaan, veel plezier!

Erik
Re:Baan M-rails: Elektro perikelen en ontdekking mysterieus spoor
Hallo,

Heerlijk een paar dagen er tussenuit geweest. Met natuurlijk een uitstapje naar Eurospoor. Vond de verschillende banen echt mooi, veel inspiratie opgedaan. Ook de Franse baan was echt schitterend.

Natuurlijk niet met lege handen naar huis:

Mjin aanwinst op Eurospoor 2010:


  • 6 gewone wissels
  • 4 gebogen wissels
  • 1 kruiswissel (YES! die wilde ik graag op mijn baan, nu beetje ontwerp aanpassen maar)
  • 10x 5100 bocht en 10x 5200 bocht, had te weinig
  • 5x kleine rechte stukjes en gebogen stukjes (15 stuks totaal)
  • 3 stootblokken met lampje
  • 2 ontkoppelrails
  • En niet te vergeten een jubileumwagon (vond mijn vrouw leuk, dus moest mee!) zie hieronder:


Wel een leuk ding, natuurlijk niet echt passend in het thema van mijn baan, ach leuk gewoon voor als ik nog eens een circus wil starten.

Met al deze aankopen kom ik op een totaal aantal van 26 wissels. Dat wordt uiteindelijk veel rijplezier! Verder lekker de hele middag lopen prutsen met alle railstukken. Mijn baanplan enigszins veranderd. Hieronder een blik van hoe het er vanavond bij ligt:


Helemaal links onderin liggen twee gebogen wissels en zal je een station binnen rijden. Deze heb ik langer gemaakt en schuiner gelegd, waardoor er plek is voor een klein rangeerspoortje. Links op de foto is leeg, maar daar komt uiteindelijk een berg met een spoor vanuit niveau 1:


Vandaag de laatste plank op maat gezaagd en alles er even boven op gelegd (vlugjes) om te kijken of het een beetje past. Zoals je kunt zien ben ik daar nog niet klaar mee. De tussenruimte is 10cm en ik ben er nog niet uit hoe ik het moet doen met de aansluiting van de elektronica omdat ik (als het vast zit) niet meer goed tussen de ruimten kan komen. Nog tips? Ik kan natuurlijk alles doorboren naar het onderste niveau, tot onder de tafel.
Te zien is een station met 3 sporen. Daar wil ik mijn kruiswissel nog in verwerken. Moet een prominent zichtbare plaats krijgen, want het is een leuk ding en handig naar mijn idee. Ook heb ik nog 4 gebogen wissels die ik misschien in de bocht rechts op de foto ga inbouwen. De planken liggen nog los.

Onder dit gedeelte heb ik ruimte voor rangeersporen. Heeft iemand tips of een voorbeeld van rangeersporen uit M-rails? Ik heb een aantal wissels nummer 3601 die daar kunnen en de ruimte is 100 cm bij ongeveer 2 meter. Niet heel veel dus. maar jammer om leeg te laten.

Bedankt voor de verduidelijking over de sporen die ik gefotografeerd had. Ik had ook van een forumlid het seinenboek ontvangen (dank daarvoor!) deze heb ik doorgelezen. De seinen laat ik nu nog even zitten, maar wel erg leuk voor in de toekomst.

Over de ondergrond. Naar aanleiding van jullie reacties zit ik er toch aan te denken om met kurk of die blauwe vloerplaten te gaan werken. Morgen rij ik langs de Gamma. Wat is de beste en voordeligste optie? Ik kan overigens ook naar de Praxis of Formido (kom er langs).
Ook wil ik een ritje langs de Action maken, gevaarlijk voor je portemonnee maar wel handig voor het lijmpistool.

Oja, moet ik rails schoonmaken met een doekje en wasbenzine? Is dat de beste mogelijkheid?

Groetjes en leuk dat er zo actief meegedacht wordt!

Erik


Re:Baan M-rails: Aanwinst Eurospoor en lekker verder bouwen
Hoi,

Vanavond lekker avondje gewerkt aan de baan. Ik heb wasbenzine gekocht om het rails schoon te maken.

Mijn vader vond het leuk om een avondje te helpen en heeft zijn tijd nuttig gemaakt met het testen en nummeren van alle wissels:


Ik ben verder gegaan met het zaagwerk en het passend leggen van de rails. Verder heb ik de eerste verbindingsbrug gemaakt zodat het spoor vlak komt te liggen:




Zoals het lijkt heb ik een oplossing voor mijn dubbele niveaus en de vele kabels. Ik zit er aan te denken om een deel van de kabels onder het spoor zelf weg te werken (geisoleerd).

De wisselbesturing wil ik niet doen met de blauwe kastjes van Marklin zelf. Heeft iemand een idee waar ik momentschakelaartjes kan kopen die ook aangeven welke kant de wissel op staat? Bijvoorbeeld d.m.v. een lampje. Ik kon op Conrad.nl niet zo snel dat vinden.

Oja, we hebben de TL lamp ook opgehangen, dus nu veel beter licht boven de baan!

Groetjes,

Erik
Re:Baan M-rails: Wissels testen (1 november)
Kijk even in mijn draadje voor die schakelaars of in dat van de Beginner. Werken uitstekend!
Voor het lampje moet je per wissel een Bi-stabiel relais parallel koppelen en daar zet je dan je lampje of LED (Bij led's een weerstand zeker toevoegen!) aan

groeten minitreintje/Dylan
Re:Baan M-rails: Wissels testen (1 november)
@ Dylan: Bedankt voor je informatie. Ik ga eens even op zoek, ook op dit forum.

Ik zit er aan te denken mijn baan op 2 trafo's aan te sluiten want ik wil graag analoog blijven rijden en ook op die manier alles bedienen. Kan ik dan met 2 of meer treinen rijden? Of heb ik dan nog extra materiaal nodig?

Ik heb in mijn bezit:

En

Kan ik beide gewoon gebruiken?

En wat is het voordeel van een CS:

Of is dit alleen voor digitaal rijden?

Heb ik verder nog iets nodig voor het goed laten rijden en wisselen van mijn treinen?

MVG,

Erik

PS: Vond nog een klein setje met mini schroevendraaiertjes, dat komt vast nog van pas!
Re:Baan M-rails: Wissels testen (1 november)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan M-rails: Wissels testen (1 november)
Hallo Erik,

Ik weet niet wat voor locs jij hebt, maar als je al digitale hebt die analoog rijden, dan zou ik een 6021 kopen.

Kijk hier maar eens naar het bedienings centrum  :shock: 8)

Gr Einte
Re:Baan M-rails: Wissels testen (1 november)
Citaat van: Einte op dinsdag 02 november 2010, 19:29:20
Hallo Erik,

Ik weet niet wat voor locs jij hebt, maar als je al digitale hebt die analoog rijden, dan zou ik een 6021 kopen.

Kijk hier maar eens naar het bedienings centrum  :shock: 8)

Gr Einte

Hoi Einte,

Ik heb alleen analoge locs op dit moment. Overigens, hoe heb jij je wissels bedient en hoe weet jij in welke positie je wissel staat? Ik vind dat je een mooi bedieningspaneel hebt.

MVG,

Erik
Re:Baan M-rails: Wissels testen (1 november)
Een CS is alleen voor digitaal rijden analoog ben je er niet veel mee. Je kan met een blokbeveiliging werken maar jouw baan zal ook meer dan 1 transfo moeten hebben denk ik

groeten minitreintje/Dylan
Re:Baan M-rails: Wissels testen (1 november)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan M-rails: Wissels testen (1 november)
Citaat van: Erik Middel op dinsdag 02 november 2010, 19:32:13
Citaat van: Einte op dinsdag 02 november 2010, 19:29:20
Hallo Erik,

Ik weet niet wat voor locs jij hebt, maar als je al digitale hebt die analoog rijden, dan zou ik een 6021 kopen.

Kijk hier maar eens naar het bedienings centrum  :shock: 8)

Gr Einte

Hoi Einte,

Ik heb alleen analoge locs op dit moment. Overigens, hoe heb jij je wissels bedient en hoe weet jij in welke positie je wissel staat? Ik vind dat je een mooi bedieningspaneel hebt.

MVG,

Erik

Hallo Erik,

Op de wissels staan nummers, en de bovenste knop is afbuigen onderste is recht door, heel simpel  :shock: 8)

Op de foto moeten nog een paar nummers gemaakt worden, de rode en groene knoppen zijn voor seinen  8)

De knoppen komen bij Conrad vandaan klik

Gr Einte
Re:Baan M-rails: Wissels testen (1 november)
Beste allemaal,

Vandaag toch nog kort de tijd gehad om lekker met de modelbaan aan de slag te zijn. Onze badkamer en toilet worden vervangen dus het is hier een puinhoop de komende twee weken.

Ik een wijziging in mijn wissels aangebracht bij het deel waar de treinen naar niveau 1 gaan, dit om de rijmogelijkheden te verbeteren. Verder heb ik de keerlus gelegd op de plaats waar deze ongeveer moet komen, daar ben ik tevreden over:


Bij het opruimen van de zolder vond ik stukken zeil wat wij in de keuken hebben. Mijn vraag is, is dat een goed materiaal om mijn rails mee te dempen? Ik ga het met een lijmpistool vastlijmen:


Zoals ik al eerder beschreef heb ik nog wat ruimte voor een rangeerveld. Ik heb even wat op de grond proberen uit te leggen met de wissels die ik heb, maar kom niet echt tot een tevreden resultaat. Heeft iemand tips hiervoor?
Zie ook deze foto:

Ik heb de foto niet gedraaid, maar rechts is te zien dat de baan 2 niveaus heeft, op de onderste heb ik ruimte tussen de 3 blokjes hout.

Vriendelijke groeten,

Erik
Re:Baan M-rails: Keerlus leggen en rangeer issue (7 november)
hallo erik
ik heb je draadje even door gelezen en er viel mij 1 ding op
de stel schroef onder de poten van de tafel.
volgens mij lijkt dat in het begin goed te werken maar naarmate je baan vorderd met aankleding komt er denk ik teveel druk op de schroeflkop te staan.
als ik na ga hoeveel kg gips op mijn baan verwekt is kom ik al gauw op 30 kg.
dit om even aan tegeven hoe snel en ongemerkt je veel gewicht op de baan komt.
verder is het leuk om je baan te volgen.

gr.  arno
Re:Baan M-rails: Keerlus leggen en rangeer issue (7 november)
Erik,

Over het rangeerveld:
De sporen van meegebogen liggen te dicht bij elkaar als je hier direct rechte stukken op aansluit. Dus aan het afbuigende spoor minimaal een klein boogstukje aansluiten  (eventueel als S).

Ik zie dat je nu ruimte tussen de sporen maakt door een klein recht stukje tussen de wissels te plaatsen. Je kan er ook voor kiezen om op een plaats een hele rechte te plaatsen zodat je hier extra ruimte krijgt voor een opslagloods.

groetjes
Henk
Re:Baan M-rails: Keerlus leggen en rangeer issue (7 november)
Citaat van: Henk op zondag 07 november 2010, 22:46:58
Over het rangeerveld:
De sporen van meegebogen liggen te dicht bij elkaar als je hier direct rechte stukken op aansluit. Dus aan het afbuigende spoor minimaal een klein boogstukje aansluiten  (eventueel als S).

Ik zie dat je nu ruimte tussen de sporen maakt door een klein recht stukje tussen de wissels te plaatsen. Je kan er ook voor kiezen om op een plaats een hele rechte te plaatsen zodat je hier extra ruimte krijgt voor een opslagloods.

@ Henk: De meegebogen rail heb ik inderdaad in de gaten, komt goed. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met de opslagloods en het rechte stuk. Ik heb niet veel ruimte over voor rangeren dus het moet zo compact mogelijk blijven. Het is meer een opslagplek voor het uitrijden van treinen. Misschien dat ik nog iets rangeer-achtigs maak wat wel zichtbaar is.

Citaat van: Arno
de stel schroef onder de poten van de tafel.
volgens mij lijkt dat in het begin goed te werken maar naarmate je baan vorderd met aankleding komt er denk ik teveel druk op de schroeflkop te staan.

@ Arno: Je hebt gelijk dat er inderdaad op die schroefkop misschien nog een plaatje zou moeten, ik vreees echter niet voor grote problemen want ik zie niet helemaal wat er mis kan gaan. Leuk dat je me volgt.

MVG,

Erik
Re:Baan M-rails: Keerlus leggen en rangeer issue (7 november)
Citaat van: Erik Middel op maandag 08 november 2010, 14:38:37
Citaat van: Henk op zondag 07 november 2010, 22:46:58
Over het rangeerveld:
Ik zie dat je nu ruimte tussen de sporen maakt door een klein recht stukje tussen de wissels te plaatsen. Je kan er ook voor kiezen om op een plaats een hele rechte te plaatsen zodat je hier extra ruimte krijgt voor een opslagloods.

@ Henk: De meegebogen rail heb ik inderdaad in de gaten, komt goed. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met de opslagloods en het rechte stuk. Ik heb niet veel ruimte over voor rangeren dus het moet zo compact mogelijk blijven. Het is meer een opslagplek voor het uitrijden van treinen. Misschien dat ik nog iets rangeer-achtigs maak wat wel zichtbaar is.

Dan zou ik de kleine stukjes tussen de wissels weglaten. Je kunt dan meer sporen leggen en de sporen kunnen soms langer worden.

groetjes
Henk
Re:Baan M-rails: Keerlus leggen en rangeer issue (7 november)
Dag,

Vanmiddag eindelijk weer een beetje tijd om aan de baan te sleutelen. Ik heb alle wissels inmiddels getest en ze werken goed! Ik zoek nog steeds een schakelaar (online) die ik kan gebruiken om ze te wisselen op afstand, waarbij ook de stand van de wissel aangegeven staat.

Ik heb de bovenste laag even weggehaald om onderop mijn rangeerterrein uit te leggen. Daarbij bedacht ik dat ik nog wel even een keerlus kon invoegen. Daarover later meer.

Onze badkamer is in de afgelopen weken vervangen, daardoor even weinig activiteit. Inmiddels sta ik te popelen om alles vast te maken en te rijden. Overigens, ik heb met thinner een stuk rails schoongemaakt en de trein rijd er wel iets beter over. Moet ik ook de lipjes en de middenrail onder het spoor schoonmaken, of is dat niet nodig? Want dan moet ik elk stukje bij langs voordat ik het vast lijm.

Groetjes,

Erik
Re:Baan M-rails: rangeerterrein uitleggen (21 november)
voor die schakelaar er staat 1 in mijn draadje alleen weet ik niet wat het nummer van Conrad is maar hij werkt goed ! De beginner heeft mij die laten zien hij gebruikt die ook.


groeten minitreintje/Dylan
Re:Baan M-rails: Keerlus leggen en rangeer issue (7 november)
Citaat van: Erik Middel op zondag 21 november 2010, 19:28:51
Overigens, ik heb met thinner een stuk rails schoongemaakt en de trein rijd er wel iets beter over. Moet ik ook de lipjes en de middenrail onder het spoor schoonmaken, of is dat niet nodig? Want dan moet ik elk stukje bij langs voordat ik het vast lijm.
De middenrail hoef je alleen aan de puntcontacten (dus bovenop) schoon te maken. De verbindingslipjes heb ik nooit schoongemaakt maar waren bij mij ook nooit echt vuil. Wel moeten de lipjes goed kontakt maken: degene, die het sterkst naar boven veert, als onderste gebruiken. Controleer de electrische verbinding meteen !
groetjes
Henk
Re:Baan M-rails: rangeerterrein uitleggen (21 november)
Hallo,

Weer eens een update! Heerlijk om er eens een avond de tijd voor te hebben, en wat lastig om te moeten stoppen... :o

@ Henk: Bedankt voor je reactie. Ik zal flink wat rondjes rijden voordat ik alles vastlijm. Dat wordt nog flink wat poetswerk. Is dat het enige wat ik kan doen om oud rails weer vloeiend rijbaar te maken?

Hierbij even een foto van de werkzaamheden:


Vanavond heb ik verder gepuzzeld aan mijn rangeerveldje + keerlus. Klopt onderstaande een beetje? Ik heb ook nog 3 kleine rangeerspoortjes voor industrie of een loods op het zichtbare deel.


Omdat ik het digitaal uittekenen nu (achteraf) maar gedoe vind heb ik mijn baanplan voor jullie maar eens even op papier gezet. Ik hoop dat het een beetje leesbaar is zo.  Ik heb het gevoel dat de keerlus bij het rangeerveld de andere kant op moet liggen.


Met kleine rode streepjes heb ik aangegeven waar treinen moeten kunnen stoppen. Dus sporen onderbroken moeten worden. Ik heb nu 1 trafo. Is het mogelijk om een trafo op niveau 0 aan te sluiten en een tweede trafo op de andere 2 niveaus? Zodat op beide niveaus onafhankelijk kan worden doorgereden? Hoe doe je dat dan met de overgang zodatg er geen kortsluiting komt?

Wat is de beste plek voor het plaatsen van ontkoppelrails? Ik heb er 4. Juist in zicht, of niet. Juist op rangeersporen of ergens halverwege?

Groetjes,

Erik
Re:Baan M-rails: rangeerterrein uitleggen (22 november)
Erik,

rode streepjes:
Volgens mij staan er een paar op een vreemde plaats (wissel).

2 trafo's:
Dit kan als je twee stroomkringen maakt. Op de overgang moet de middenleider geisoleerd worden. Dit kan met een kartonnetje tussen de contactlippen (wel testen of het echt isoleert).

ontkoppelrails:
in het zicht. Blind rangeren gaat niet. Lichte wagons kun je met de ontkoppelrail uit de rails drukken.

Let er ook op dat je moeilijk kan inschatten waar het einde van een blind opstelspoor is. In mijn eigen baan heb ik hier controle-LED's voor gebruikt.
Zie http://www.irboons.nl/henkietrein/649-Opstelsporen-techniek.html

groetjes
Henk
Re:Baan M-rails: rangeerterrein uitleggen (22 november)
Hey,

Ik weet niet hoeveel locs je hebt? Maar is overstappen naar digitaal rijden niet wat? Nog met een mobile station, en decoders in je locs inbouwen ! (krijg je geen spijt van)

Voor de wissels schakelen, kan dan nog met gemak analoog. Je kunt hiervoor de momentschakelaars met terugmelding gebruiken 72710

Mvg, Wijbe
Re:Baan M-rails: rangeerterrein uitleggen (22 november)
Citaat van: wijbe op woensdag 24 november 2010, 18:22:13
Hey,

Ik weet niet hoeveel locs je hebt? Maar is overstappen naar digitaal rijden niet wat? Nog met een mobile station, en decoders in je locs inbouwen ! (krijg je geen spijt van)

Voor de wissels schakelen, kan dan nog met gemak analoog. Je kunt hiervoor de momentschakelaars met terugmelding gebruiken 72710

Mvg, Wijbe

Hoi,

Is dat niet ontzettend duur? een MS en decoders in elke loc? Ik heb er nu nog maar weinig, maar wil graag M-rails blijven rijden.

Bedankt voor de tip van de 72710! Dat is nog niet zo gek. Ik zie prijzen van 17 euro per stuk, beetje prijzig?

Groetjes,

Erik
Re:Baan M-rails: rangeerterrein uitleggen (22 november)
Die met terugmelding is niet mogelijk want dan branden je spoelen door van je wissels (M-rails) Bij C-rail zitten eindafschakelaars in



groeten minitreintje/Dylan
Re:Baan M-rails: rangeerterrein uitleggen (22 november)
Citaat van: Erik Middel op woensdag 24 november 2010, 18:58:14
Citaat van: wijbe op woensdag 24 november 2010, 18:22:13
Hey,

Ik weet niet hoeveel locs je hebt? Maar is overstappen naar digitaal rijden niet wat? Nog met een mobile station, en decoders in je locs inbouwen ! (krijg je geen spijt van)

Voor de wissels schakelen, kan dan nog met gemak analoog. Je kunt hiervoor de momentschakelaars met terugmelding gebruiken 72710

Mvg, Wijbe

Hoi,

Is dat niet ontzettend duur? een MS en decoders in elke loc? Ik heb er nu nog maar weinig, maar wil graag M-rails blijven rijden.

Bedankt voor de tip van de 72710! Dat is nog niet zo gek. Ik zie prijzen van 17 euro per stuk, beetje prijzig?

Groetjes,

Erik

Rijden op de rails kan altijd.

Je rijd nu analoog. Elke stroomkring waar een trafo op aangesloten is, en elke trein die in die stroomkring staat, gaat rijden als jij gas geeft. Bouw je je locs om naar digitaal, met decoder dus. Dan staat er altijd spanning op de baan, en gaan er commando's naar de locs, en zo kun je de ene wel laten rijden, de andere niet. Etc.

Mijn advies: Voor het rijplezier overstappen naar digitaal, oftewel een ms1/2 kopen en de locs ombouwen.


Over het bakje, je moet die hebben zonder terugmelding, ben even het nummer kwijt.
Re:Baan M-rails: rangeerterrein uitleggen (22 november)
Hallo allemaal,

Dachten jullie dat ik de boel opgegeven had, nou mooi niet  :). Mijn schoonvader was erg ziek en het was erg druk op mijn werk, maar gelukkig gaat dat allemaal weer beter!

Vandaag ben ik lekker aan het prutsen geweest en een bezoekje gebracht aan een hele vage lokale componentenzaakje. De medewerker was behulpzaam en heeft een tekeningetje met mij gemaakt. Toen ik zei dat het uiteindelijk voor 26 wissels was schrok hij wel even  :D.

Ik heb een aantal onderdelen gekocht om eerst maar eens 1 te proberen en ben een tijdje bezig geweest met solderen. Leuk klusje. Het idee is dat je kunt schakelen met de wissel waarbij een lampje blijft branden die de stand aangeeft. Het schakelkastje heb ik nog gebruikt maar wordt vervangen door een momentschakelaar.







En uiteindelijk met hier en daar wat uitproberen en wisselen van de draden werkt het!! Ik ben helemaal blij want het is mijn eerste soldeerklus (had ook net een soldeerbout voor mezelf gekocht), en direct van dat priegelwerk.

Een vraag: De wissel schakelt nu niet lekker en wordt erg heet. Ik ben snel gestopt om doorbranden te voorkomen. Ook heb ik een andere wissel geprobeerd, maar hetzelfde gebeurde. Heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen, en opgelost kan worden? Moet de trafo teveel verwerken misschien? En stroom naar de ledjes, en het schokje voor de wissel? Sorry, ik ben geen kenner. De ledjes wisselen wel goed.

Zodra dit goed werkt ga ik eens kijken waar ik de onderdelen goed kan krijgen en goedkoper. Iemand een idee? Conrad? Exclusief de schakelaar zelf was ik 6 euro kwijt vandaag.

Groetjes,

Erik
Re:Baan M-rails: soldeerklusje wisselschakeling maken (15 januari)
Je MOET het relais parallel zetten en niet daarop de wissel aansluiten want dan krijg je dit => spoel doorgebrand .

groeten minitreintje/Dylan
Re:Baan M-rails: soldeerklusje wisselschakeling maken (15 januari)
Als je de wissels wilt schakelen met de hand, is de veiligste manier volgens de wiki schakeling met de CDU. Dan heb je nooit doorgebrande wissels en kun je gewone schakelaars gebruiken die de wisselstand aangeven doordat je kan zien in welke stand de schakelaar is gezet.

groeten,
Hessel.

zie de wiki.
Re:Baan M-rails: soldeerklusje wisselschakeling maken (15 januari)
Citaat van: minitreintje op zaterdag 15 januari 2011, 22:20:06
Je MOET het relais parallel zetten en niet daarop de wissel aansluiten want dan krijg je dit => spoel doorgebrand .

groeten minitreintje/Dylan

@ Dylan, kan ik dit nog met mijn huidige schema veranderen? Hoe zou ik dit kunnen doen? Ik heb het in de gaten gehouden en de spoel is nog niet doorgebrand.

@ Hessel, CDU? Ik heb 26 wissels, als ik die allemaal ga nummeren wordt het een flinke opgave om de trein analoog nog onder controle te houden. Daarom zat ik te denken aan een tekening van de baan met daarop de schakelingen, inclusief de ledjes voor de terugmelding. Dit is dus een eerste probeersel.

@ Bernard, bedankt voor je mail, misschien kan ik daar ook mee uit de voeten!

Kortom, alles werkt perfect los van elkaar, maar wanneer ik de wissel en de ledjes tegelijk op mijn schakelkastje zet is het teveel voor hem.

Groetjes,

Erik
Re:Baan M-rails: soldeerklusje wisselschakeling maken (15 januari)
Zie hier wat ik bedoel:

Je mag de spoel niet aansluiten op het relais want dan brand het door ...

groeten minitreintje/Dylan
Re:Baan M-rails: soldeerklusje wisselschakeling maken (15 januari)
een CDU heeft niks met nummeren te maken.

het is een eenvoudige schakeling (zie de wiki) waarmee je de hele wisselsturing kunt voeden.
druk je een wissel-schakelaar in, dan zorgt de CDU er voor, dat er een hele korte stroom door de wissel loopt, zodat die omgaat.

gebruik je gewone tuimel-schakelaars, dan mag die schakelaar in de stand blijven staan die hoort bij de wisselstand.
je hebt dan dus geen moment-schakelaars nodig, geen lampje en ook geen relais!
je kunt dan aan de schakelaar zien in welke stand de wissel staat!

misschien is het zo wat duidelijker.

groeten,
Hessel.
Re:Baan M-rails: soldeerklusje wisselschakeling maken (15 januari)
Daar heeft de Hoeve een punt en je kan per schakelaar ook een CDU geven dan kan je meerdere wissels tegelijk schakelen...


groeten  minitreintje/Dylan
Re:Baan M-rails: soldeerklusje wisselschakeling maken (15 januari)
Dag,

Ik zal het eens rustig gaan bekijken op het WIKI. Voor mij staat CDU nog steeds voor Christlich Demokratische Union en Charles Darwin University, waar ik geloof ik ook niet blij van wordt :).

Iemand een idee van de kosten?

Groetjes,

Erik