Beste forumleden,
Met enige trots kan ik op het forum eindelijk de langverwachte start van mijn baan delen.
Het is bijna een jaar geleden begonnen met het uittekenen van verschillende baan plannen en dat ook uitleggen op de grond, zie de discussie met verschillende ideeën:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=19273.msg322522#msg322522Uiteindelijk ben ik de zolder gaan verbouwen, want zoals ik het eerst aantrof was er weinig mogelijk:
Omdat we in een huurwoning wonen wilde ik niet teveel geld investeren in het opknappen van de zolder. Er ligt de goedkoopste soort vloerbedekking, en een wit verfje om het wat lichter te maken. Helaas heeft de vorige bewoner teveel gerookt, dus de plekken blijven zichtbaar. Misschien een mooie poster voor hangen?
Met het ontwerp van het frame ben ik een behoorlijk lange tijd bezig geweest. Het is de eerste keer dat ik aan zo'n klus begin (ben bijna 26), en weet dus nog niet alle ins en outs om iets het beste te maken. Kortom, ik zie het hele project als een leerzaam iets en geniet daar ook van. Dat lijkt mij toch uiteindelijk het belangrijkste.
Aan het begin van de zomervakantie ben ik begonnen met het kopen van de materialen en alles op maat maken. Na deze vakantie heb ik alles in elkaar gezet, en dat deel ik graag met jullie middels de volgende foto's:
Alles zagen (met lekker weer en mijn WK stropdas)
Alle onderdelen voor het frame klaar als een IKEA pakketje
Tijd voor de constructie van het raamwerk
Pootjes monteren (50 cm hoogte, want ik zit met het schuine dak....) Na eventuele verhuizing kan ik een hoger onderstel monteren, maar ik kan er zo ook prima onder komen.
De pootjes zijn voorzien van stelschroeven.
Het frame staat! Het tussendeel is gehalveerd, zo heb ik meer hoogteverschil, wat een leuk dal oplevert. In mijn ontwerp heb ik rekening gehouden met een grote brug. De platen zijn opgedeeld in stukken, deze zitten met bouten aan het frame vast, en dus ook in losse delen te vervoeren. Helaas was ik beperkt door de flizotrap.
En klaar is die!
Het te gebruiken spoor ligt opgesteld boven het gat van de flizotrap, kan er zo goed bij.
Dit is mijn schets van niveau nul.
Uit mijn enthousiasme toch het eerste rails gelegd! Kurk komt er later onder.
De eerste trein op het spoor!! Het rijd nog niet, maar het is meer om even aan jullie te laten zien wat voor hoogteverschil er op de baan is, en wat ik bedoel met mijn vraag onderaan.
Zoals je hebt kunnen zien rij ik met M-rails. Dit ligt op 3 niveaus. Mijn baanplan heb ik niet digitaal, wel op papier. Omdat ik de software een beetje zat was ben ik het op een bepaald moment maar gewoon gaan uitleggen. Met wc rolletjes (sorry) heb ik alles op niveau geplaatst.
Het thema is tijdperk 3. Ik zit nog een beetje te dubben over de regio, liefst Oostenrijk, maar ik heb al een aantal gebouwen, die passen bepaald niet in het landschap thuis. Ik zie het geheel als een leerproces, en wil me graag veel bezig houden met scenery.
Het onderste niveau ligt nu dus om te kijken hoe het er uit komt te zien.
Een paar vragen voor nu:
1. Zoals je op de foto's kon zien komt er nog een niveau boven, met blokjes. Hoeveel verschil moet er tussen deze twee platen in komen? Ik dacht aan 10 a 12 cm. Er komt geen bovenleiding, maar waarschijnlijk wel rangeerwerk.
2. Soms ontdek ik kleine spleetjes bij een van de 2 rails bij overgang van de ene op andere rail. Is dat een probleem? Is dat weg te werken?
Ik ben verder heel benieuwd naar jullie reacties en tips n.a.v. mijn post. Ik ben nog op zoek naar een leuke naam voor dit gebied, waarin 2 dorpen moeten verrijzen. Wat is het toch heerlijk om het idee wat je in je hoofd hebt, eindelijk in het echt te zien!
Vriendelijke groeten,
Erik Middel