Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0

Gestart door DM90NLfanMarklin vrijdag 04 augustus 2023, 20:18:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Lid sinds: 2023

dm90 is cool

offline
eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Goedenavond Forumleden,

ik wou graag mijn eerste project gaan begingen en delen op het forum. Dat is een loc van 2 rail analoog naar 3 rail digitaal ombouwen, alleen ben nog een jonge beginner. Welk merk/trein zouden jullie mij aanraden? ps graag Zwitsers of Nederlands. Fijne avond gewenst!

Groeten DM90NLfanMarklin/Luc
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Beste Luc,

Ik snap het niet echt, heb je een 2-rail loc die je om wilt bouwen of wil je een 2-rail loc kopen en die ombouwen?

Groet, Anne W
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
een analoge 2 rail loc kopen en die dan 3 rail digitaal te maken.
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Ik zou gelijk een 3-rail digitale lok kopen.

Een serieus probleem met 2 rail loks naar 3 rail ombouwen is het feit dat de 2 rail wielen een andere maatvoering hebben als de 3 rail wielen, wat problemen kan geven op wissels en kruisingen.

Groet, Anne W
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
En om welke loc gaat het dan. Noem man en paard, dan kunnen we een gedegen advies geven ipv een aantal algemene opmerkingen.

Groetjes.
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Het klinkt als ombouwlol als zodanig. Dan nog is het moeilijk een advies te geven. Moet het lastig zijn of gemakkelijk?
Gebruik de zoekfunctie eens. Als je daar "ombouw Roco" intypt krijg je pagina's vol ombouwverslagen en kan je zelf kiezen. Veel verslagen van analoog naar digitaal, maar ook van tweerail naar drierail.
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Ja ik zou graag een loc ombouwen voor de lol. Wil met een makkelijke beginnen.
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Hier vind je de ombouw van een Roco 1600. Is wel de vorige versie van de Roco 1600, maar dat komt goed uit, want die zijn gebruikt goed te vinden.
Kan denk ik ook een goed beginpunt zijn voor de ombouw van veel Roco-locs.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=15164.msg514103#msg514103
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Dank!!!  :-)
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Märklin heeft in het algemeen een binnenmaat wielen van 14 mm en een flens van 1,3 mm terwijl 2rail meestal (als het goed is) een binnenmaat van 14,3 mm en een flens van 1 mm heeft(rp25/110 heeft een flens 0,6 mm)
De rechter en linker wielen zijn niet doorverbonden en krijg de stroom via de zijslepers (zeer gevoelig spul). Je zult er ook een middensleper op moeten zetten.

Ik ben bezig mijn 3rail naar 2rail om te bouwen, maar niet zo zeer om de lol of uitdaging, echter vanwege sentimentele waarde van die locomotieven. Het zou veel goedkoper (en makkelijker) zijn om gewoon de 3rail spullen te verkopen en 2rail terug te kopen. Dit is nog even los van het feit dat ik toch onder veel rollend materieel RP25/110 wielen zet.

Als je het ombouwen leuk vindt, dan heb ik een tip. Koop een oude 3039 (BR110) boor daar gaatjes in voor de leds, knap de bovenleiding op, zet er mooie koppelingen op, zet er een gedegen motor in, digitaliseer (met sound) de loc, en verouder die loc vervolgens. Ik denk dat je daar ook veel voldoening uit kunt krijgen.

Veel plezier met ombouwen.
Louis



Citaat van: Anne W op vrijdag 04 augustus 2023, 22:17:34Ik zou gelijk een 3-rail digitale lok kopen.

Een serieus probleem met 2 rail loks naar 3 rail ombouwen is het feit dat de 2 rail wielen een andere maatvoering hebben als de 3 rail wielen, wat problemen kan geven op wissels en kruisingen.

Groet, Anne W
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Dank Lois een 3039 is ook heel gaaf!
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Nog een ombouwtip:
Collega forumlid Hanzi plaatste in zijn topic een post van een goedkope Jouef SNCF-diesel in DC-uitvoering waar hij een sleper onder gefrot heeft en electronische rijrichtingsschakelaar.
Geloof dat de aanschafprijs van de loc rond de €10 bedroeg. Met zo iets dergelijks kun je je van harte uitleven. Mocht het mis gaan of je ziet het niet meer zitten
kost zoiets je niet de hoofdprijs. Een leuk project om mee te beginnen zeg maar.





Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Voor de volledigheid vind je hier het ombouwverslag van een goedkope Lima:
klikje doen

Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Ik voel me gevleid dat ik hier geciteerd word O:-D . Alleen wil de topicstarter naar 3-rail digitaal en ging ik met m'n ombouw naar 3-rail analoog.
Maar om aan te geven dat het de eerste keer om uit te proberen allemaal niet te duur hoeft te zijn, is het idd een prima voorbeeld :thumbup: .
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Hoe kan ik in het digitale tijdperk nu over het woord digitaal heen lezen. :o)  >:-D
Excuus Luc.
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Desalniettemin kan je je op een goedkope Lima ook prima uitleven om het digitaliseren te oefenen ;) . Al weet ik dan weer niet of Lima heel veel Zwitsers of Nederlands in de aanbieding heeft.
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Google maar eens Hanzi.
Zelfs een SBB Motorrijtuig!
En naar NL voorbeeld: een budget 1600, een befaamde 1200 die notabene betere draaistellen had dan de Märklinverse, een eenvoudige Koploper, Mat. 46 om maar eens wat te noemen.

Alle wel uit een lang verleden maar zonder meer leuke oefenobjecten. 


Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Een twintig jaar terug had Lima de NS 1200 in het programma. Dat was trouwens de enige 1200 die exact op H0 schaal was. Enige deficiet, hij stond te hoog op zijn draaistellen  maar dat kon je makkelijk aanpassen.
Ook de Hondekop is door Lima geproduceerd.
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Dank Baanloos!
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Hi Luc,

Ik denk dat je, om ervaring op te doen, beter eerst een (oude) analoge Märklin loc digitaliseert.
Als je het inbouwen en aansluiten van een decoder dan onder de knie hebt, kun je aan een 2-rail loc beginnen. ;)
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
maar dan moet je toch de hele wisselstroommotor vervangen voor een dc motor?
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
klopt (tenzij je er een oude Delta-decoder in zet).
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: eerste loc om bouwen 2 naar 3 rail h0
Citaat van: DM90NLfanMarklin op donderdag 10 augustus 2023, 13:39:29maar dan moet je toch de hele wisselstroommotor vervangen voor een dc motor?
Je kunt ook alleen de veldmagneet door een ESU permanent magneet vervangen, dan behoud je het anker en motorschild.