Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

verschillende vragen

Gestart door marklinman zaterdag 02 oktober 2010, 22:02:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verschillende vragen
marklinman
gast

verschillende vragen
hallo allemaal.

ik heb zo maar een paar vragen over marklin algemeen
heb sinds kort een startset gekocht en rijd nu digitaal ook nog m rails er bij gedaan door een overgangs rails er tussen te doen.

kan een loc met decoder op een analoog baan rijden met een gewone trafo?
kan ik mijn oude seinen gebruiken ?
kan de ontkoppelrails er tussen gemonteerd worden??
en ook de overgang hoe te doen???

ook wissels zijn die nog te gebruiken??

Dit zijn zomaar een paar vragen waar ik niets van weet misschien kan iemand
mij daar mee helpen
Ps wat een fijn forum is dit toch heb al veel ontdekt en gevonden

Groeten jan
Re:verschillende vragen
catzeiler
gast

Re:verschillende vragen
Alle vragen: ja.
Re:verschillende vragen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:verschillende vragen
Het antwoord van "catzeiler" is wel heel erg kort.

Bij Marklin heb je onderscheid tussen digitaal rijden en digitaal schakelen.
Voor digitaal rijden maak je gebruik van een centrale unit (CS1, CS2, 6021) of mobile units (MS1, MS2).
Digitaal rijden kan op alle typen rails, echter moet he voor een aansluiting op M-rail even een overgangsvoorziening maken bij de MS. De standaardaansluitrail is hier nl. een C-rail.

Voor het gebruiken van wissels en seinen (en ontkoppelrails) kun je ervoer kiezen deze analoog (dus met de blauwe of witte schakelkastjes 7072(0)) te bedienen of ook al dan niet in stappen over te gaan naar digitale bediening.
Voor deze stap heb je sowieso een centrale unit nodig (CS1,CS2, 6021), bedieningskastjes (o.a. bij de 6021) en wisseldecoders (60830 en 60840).
Hiermee kom je al gauw op een flinke investering.

Wil je ook nog computergestuurd gaan rijden dan heb je als derde stap terugmelders nodig.
(Uiteraard ook een PC en interface)

Verdiep je eens in de digitale wereld door eens een boekje/tijdschrift hierover te kopen in de boekhandel. Er zijn genoeg publicaties voor beginners.

John
Re:verschillende vragen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:verschillende vragen
Citaat van: marklinman op zaterdag 02 oktober 2010, 22:02:00
kan een loc met decoder op een analoog baan rijden met een gewone trafo?
Ja, onder twee voorwaarden:
- de decoder moet het ondersteunen
- het moet een witte Märklin-trafo zijn (6647), geen blauwe

Citaat van: marklinman op zaterdag 02 oktober 2010, 22:02:00
kan ik mijn oude seinen gebruiken ?
kan de ontkoppelrails er tussen gemonteerd worden??
en ook de overgang hoe te doen???
ook wissels zijn die nog te gebruiken??
Ja, alle electromagnetisch bediende artikelen blijven gewoon bruikbaar. Je hebt de keuze of je ze analoog aan blijft sturen (je hoeft dan niks te veranderen als je digitaal gaat rijden) of dat je dat digitaal gaat doen, zoals John beschrijft.
Re:verschillende vragen
catzeiler
gast

Re:verschillende vragen
Mijn antwoord was idd wel een R1 (kort door de bocht). Die restricties had ik moeten noemen. Maar je kan alles gewoon blijven gebruiken. De digitale invulling komt later stapsgewijs, of niet. Het is maar hoe ver je wil gaan.
Re:verschillende vragen
marklinman
gast

Re:verschillende vragen
geachte medeforumleden.
erg bedankt voor de reacties op mijn vragen.
Ben nu aan het uitpuzzelen over de diverse aansluitingen van de verschillende dingen weet nu in ieder geval  dat ik nog niets weg hoeft te doen wat ik erg jammer had gevonden.
Nogmaals erg bedankt
groeten marklinman
Re:verschillende vragen
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:verschillende vragen
Citaat van: VT601 op zondag 03 oktober 2010, 12:48:47
Digitaal rijden kan op alle typen rails, echter moet he voor een aansluiting op M-rail even een overgangsvoorziening maken bij de MS. De standaardaansluitrail is hier nl. een C-rail.

John
Hoi John,

Het is niet per se nodig om een C-rails aansluiting te kopen. Er is ook een digitale aansluitbox voor k-rails, waar alleen twee draden uitkomen, die je rechtstreeks aan de diverse rails aan kunt sluiten.

Ik gebruik een oude 6021 met volle tevredenheid, die gewoon met draden is aangesloten. Een Intellibox, Marklin CS 1/2 of ECoS geeft nog meer mogelijkheden.

Groet,
Bert