Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

2 vragen voor relais 12V

Gestart door minitreintje donderdag 30 september 2010, 20:09:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 vragen voor relais 12V
Hallo,

-Ik heb een vraagje voor een relais van 12v wisselspanning kan ik deze van stroom voorzien door een halogeen transformator?
-Of zou ik deze gewoon met 16V wissel spanning voeden zou dit kwaad kunnen?

groeten minitreintje/Dylan
Re:2 vragen voor relais 12V
Hoi Dylan,

1. Als de halogeen trafo 12volt is, dan is het geen probleem.

2. Het relais zal wel lekker warm worden, maar ik denk niet dat het echt kwaad kan. Anders een
    weerstandje plaatsen.

Als je toevallig nog een Marklin trafo heb, kan je ook de regelbare(rijspanning) gebruiken.
Even meten tot dat er 12 volt uitkomt en klaar 8).

Succes,

Sander
Re:2 vragen voor relais 12V
Re:2 vragen voor relais 12V
Ik heb nog een oude blauwe liggen ik denk dat ik deze tijdelijk zal gebruiken om te testen voor ik definitief het ga gebruiken.

groeten minitreintje/Dylan
Re:2 vragen voor relais 12V
Hallo Dylan,

Een 12V= relais werkt, volgens mij, alleen goed op een "vorm" van gelijkstroom. Met wisselstroom blijft het relais brommen, (aan,uit,aan,uit,...)
Met een 12V= trafo gaat het natuurlijk het best. Maar als je met 16V wisselstroom rijdt kan je met een diode, een weerstand en een condensator het goed regelen. Mooier is het om met een spanningsregelaar, een gelijkrichter en twee condensator een goede 12V= spanning te maken. Alle stopsecties bij M-Track Groep Nederland werken met deze "schakeling".

Succes

Lodewijk
Re:2 vragen voor relais 12V
Citaat van: locvanpuffelen op vrijdag 01 oktober 2010, 21:44:45
Hallo Dylan,

Een 12V= relais werkt, volgens mij, alleen goed op een "vorm" van gelijkstroom. Met wisselstroom blijft het relais brommen, (aan,uit,aan,uit,...)
Met een 12V= trafo gaat het natuurlijk het best. Maar als je met 16V wisselstroom rijdt kan je met een diode, een weerstand en een condensator het goed regelen. Mooier is het om met een spanningsregelaar, een gelijkrichter en twee condensator een goede 12V= spanning te maken. Alle stopsecties bij M-Track Groep Nederland werken met deze "schakeling".

Succes

Lodewijk

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt lees even de eerste post waar staat dat het relais 12V wisselspanning is  :lol: Maar bedankt voor het mee denken ondertussen heb ik het relais aangesloten op 16 V wisselspanning en het werkt het moet toch niet lang werken dus geen probleem
Re:2 vragen voor relais 12V
door een continue spanning van 16V zal de levensduur wat verminderen, maar voor pulscontacten is dit helemaal geen probleem