Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Afschakeling wissels C-rails

Gestart door ernstcramer donderdag 30 september 2010, 14:12:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afschakeling wissels C-rails
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Afschakeling wissels C-rails
Als ik door een paar topics loop krijg ik de indruk dat er een probleem kan zijn met de C-rails als die door een programma geschakeld wordt. Het advies is om iets in de wisselaandrijving los te solderen.
Is dit al uitgebreid beschreven ergens en kan iemand dan een linkje geven? Ik heb me mottig gezocht maar kan een goed verslagje met probleembeschrijving en oplosing niet zo terug vinden.
Re:Afschakeling wissels C-rails
zie: klik

Mvg,
Wilco
Re:Afschakeling wissels C-rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Afschakeling wissels C-rails
Klopt, ik heb er nu ook 3 kapotte....... :(
Re:Afschakeling wissels C-rails
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Afschakeling wissels C-rails
weet men waardoor dat komt? en is die microswitch er dan alleen voor dat bij te lang indrukken van een "handschakelaar"de spoel niet doorbrandt?
is dan wel een dure oplossing als vervolgens die microswitch doorbrandt... :(
Re:Afschakeling wissels C-rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Afschakeling wissels C-rails
Citaat van: ernstcramer op donderdag 30 september 2010, 20:20:56
weet men waardoor dat komt? en is die microswitch er dan alleen voor dat bij te lang indrukken van een "handschakelaar"de spoel niet doorbrandt?
is dan wel een dure oplossing als vervolgens die microswitch doorbrandt... :(

Je hebt hier gelijk in. Bij mijn aandrijvingen hebben nu 3 van de 20 een probleem. De rest doet het prima en is niet aangepast. Waarschijnlijk hebben deze 3 een mechanish probleem en toch niet met de microswitch!
Re:Afschakeling wissels C-rails
Het probleem ligt in de eigenschappen van de spoel die in je wissel zit om het om te zetten.

een spoel heeft de nare eigenschap dat hij 'terugtrapt' als je de stroom wilt stoppen. er komt daarbij een hoog voltage uit de spoel.

het voltage is zo hoog, dat er een vonk tussen de kontakten van je microswitch ontstaat. deze vonk kan de kontakten laten smelten of op een andere manier buiten werking stellen.

dan ben je klaar, want je eindschakelaars onderbreken dan voor altijd de verbinding met je spoel. dus je kunt het wissel niet meer elektrisch omzetten.

het probleem treedt op bij alle merken wissels met eindschakelaars.

de eindschakelaars dienen alleen om de stroom uit te schakelen als je het bedien-knopje te lang ingedrukt houdt. daarom kun je beter gebruik maken van een puls-gever. Een voorbeeld is  de CDU die in de wiki wordt beschreven. die kun je gebruiken bij analoge sturing of bij digitale sturing.

zo wat duidelijker?

Hessel.

Re:Afschakeling wissels C-rails
Lid sinds: 2008

offline
Re:Afschakeling wissels C-rails
Tja, en nogmaals weer uitgelegd wat er precies aan de hand is.......
Kunnen we dit niet op de WIKI zetten ? hoeven we alleen nog een link door te geven.
De volgende vrager naar dit probleem zit vast al in de aanmeldingsprocedure  :lol:
Re:Afschakeling wissels C-rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Afschakeling wissels C-rails
Ik heb blijkbaar mijn eerste kapote microswitch.

Weiger echter ze door te verbindne aangezien je dan geen terugmelding meer hebt. Voor de rest werkt alles nog prima!
Re:Afschakeling wissels C-rails
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Afschakeling wissels C-rails
Tja,  :shock:

Citaat van: huub op donderdag 30 september 2010, 22:41:31
Tja, en nogmaals weer uitgelegd wat er precies aan de hand is.......
Kunnen we dit niet op de WIKI zetten ? hoeven we alleen nog een link door te geven.
De volgende vrager naar dit probleem zit vast al in de aanmeldingsprocedure  :lol:

Ik had echt eerst alles afgezocht met de zoekfunctie voordat ik de vraag ging stellen...
Re:Afschakeling wissels C-rails
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Afschakeling wissels C-rails
Citaat van: de Hoeve op donderdag 30 september 2010, 21:59:21
Het probleem ....

...zo wat duidelijker?

Hessel.

Jazeker, dank!
Maar het probleem dat je schets lijkt mij zo evident met elektriciteit te maken hebben dat een ontwerper daar toch rekening mee zou moeten houden. maw: af fabriek is de dimensionering dus onvoldoende. Of zie ik dat fout. En als dat dus zo is, gaat Märklin daar dan wat aan doen?