Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Rangeer sein NS 1100.

Gestart door mikeloper woensdag 29 september 2010, 21:36:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Rangeer sein NS 1100.
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik heb hier een M* NS 1100 liggen die ik ga ombouwen van analoog --> digitaal.
Maar ik wil er iets aan toevoegen, namelijk rangeer verlichting.
Ik wil als mijn frontsein uit is, met een extra functie aan beide kanten van de loc, een rangeersein voeren.

Nu weet ik dat een ESU v3.0 decoder een paarse draad heeft voor één extra functie, kan het hier mee lukken?
Zoja, kan dan iemand een simpel schematisch schema tekenen hoe ik dit moet maken.

Ik snap dat je de verlichting gewoon moet aansluiten als normaal, en dan??

Weet niet welke pit (Links, rechts of het hoge) ik wil gebruiken voor het rangeersein maar dat is op te zoeken.

Alvast bedankt.

GR Mike
Re:Rangeer sein NS 1100.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Mike,

Gaat helemaal lukken, neem een weerstand van 1,2K-ohm en sluit die op de blauwe draad van de decoder aan.

Daarachter twee LED met de anode kant vast solderen en aan de kathode kant van beide leds de paarse draad van de decoder solderen.

F2 geeft dan netjes het rangeersein weer aan beide zijdes van de lok zoals het hoort.

Waar je de LED's plaatst etc laat ik aan jou over.
Dit is het bedradings deel, dat ik niet moeilijk.

Nu samen met de frontseinen monteren.
In de NS 1100 zit 1 lampje dat alle drie de frontseinen verlicht via lichtleiders. Je zult een manier moeten vinden een van de seinen op twee manieren te verlichten, da's nog niet zo simpel denk ik. Geen ervaring mee. Formeel moet je de linker pit gebruiken.

Gr. Fred.
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Citaat van: mikeloper op woensdag 29 september 2010, 21:36:28Weet niet welke pit (Links, rechts of het hoge) ik wil gebruiken voor het rangeersein maar dat is op te zoeken.

Hoi Mike,

tijdens het rangeeren dient aan beide zijden van de lok de "hoge pit" te branden.

Maar da's mijn mening.

Gezien Fred z'n reactie zou het seinregelement veranderd kunnen zijn.
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2006

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Volgens mij is er officieel geen regel welke frontsein moet branden.
Een rangeerdeel heeft 1 frontsein aan, aan beide kant. Het maakt niet uit welke.
Zo staat het in het seinenboek mcn.

Raymond.
Re:Rangeer sein NS 1100.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Ow, nou heb ik iets verkeerds gezegd  :oops: :oops:, ik meende ergens in een draadje van Martijn  (Acido) gelezen te hebben dat de pit links onder gebruikt diende te worden.

Machinistenboek ken ik uiteraard niet en ik zie dus op Leiden de ACTS loc van de vuilnistrein naar Noorwijkerhout ook altijd met een Top-Sein rangeren. Dit mag dus wel, ben ik met mijn 6400-en op de baan ook niet in overtredeing!  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Succes met ombouwen!

Gr. Fred.
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Bedankt heren voor het antwoord.
En als ik nu in plaats van het gloeilampje, drie LED's neem. is het dan een ander verhaal?

Dan zou ik dus de LED's in serie moeten zetten, een LED dus moeten aansluiten op de decoder via de paarse draad?
En dit aan beide kanten.

GR Mike
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2009

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Hallo allemaal,

In het handboek machinist staat voor het rangeersein het volgende: 1 of meer gele of witte lichten. Staat dus heel ruim omschreven.

Groeten Jan Willem
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2007

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Citaat van: mikeloper op donderdag 30 september 2010, 09:20:22
Bedankt heren voor het antwoord.
En als ik nu in plaats van het gloeilampje, drie LED's neem. is het dan een ander verhaal?

Dan zou ik dus de LED's in serie moeten zetten, een LED dus moeten aansluiten op de decoder via de paarse draad?
En dit aan beide kanten.

GR Mike

Dan is het een ander verhaal. Je sluit dan voor iedere kant telkens twee leds aan op de gewone rijrichtingafhankelijke lichtuitgang van de decoder. De derde led sluit je voor de ene kant aan op de paarse draad en voor de andere kant op de groene draad. Vervolgens moet je de decoder zo programmeren (function mapping) dat de paarse en de groene draad normaal rijrichtingafhankelijk zijn, maar bij het indrukken van een zelf te kiezen functietoets altijd aan staan.

Er zijn nog wel meer mogelijkheden. Bij gebruik van smd-leds kun je vier leds aan iedere kant gebruiken en dan bij één lamp twee leds plaatsen. De extra leds sluit je dan beide aan op de paarse draad zoals Fred al voorstelde. Bij deze optie vervang je in feite het gloeilampje door drie leds en plaatst je er alsnog een extra led bij.

Misschien past het Digirails setje voor de 1600 wel. Daar zit het allemaal al ingebakken.
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Citaat van: MCN op woensdag 29 september 2010, 22:59:31
Volgens mij is er officieel geen regel welke frontsein moet branden.

Raymond, je moet gelijk hebben want jij moet het weten!  :lol:

Ik heb het seinregelement C5202 uit 1975 er nog is op nagekeken en het stond er toen al. Citaat hieruit: "een wit licht, zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde"; betekenis: "rangerend krachtvoertuig". Die regel is blijkens jouw kennis tot op de dag van vandaag nooit veranderd.

Ik meen me uit vroeger tijden te herinneren dat bij voertuigen met de zgn. "A"-frontseinen meestal de bovenste pit werd gebruikt. Dit moet dan dus puur toeval zijn geweest.

Dus zoals jij zegt: "Volgens mij is er officieel geen regel welk frontsein moet branden." is volgens mij dan ook geheel en al juist. Tevens corrigeer ik hiermee mijn voorgaande mail in dit draadje. Bedankt voor je commetaar!
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2006

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
De meeste collega's gebruiken ook het middensein, op de icm na.
Dit komt omdat deze zo hoog zit, en je loopt op het rangeerterrein, dan zie je de lamp bijna niet branden. En dan komt er ook nog bij, dat deze het lastigste is om te vervangen.
Ook ik pak bijna degene links onder.
Bij de SLT is het geregeld dat als we hem op de rangeerverlichting zetten, de middelste frontsein gaat branden, en dan meteen aan beide kanten.
In het handboek staat nog iets over rangeerdelen, dat als het rangeerdeel voorgebracht wordt en de trein gaat dezelfde richting op als het rangeerdeel, dan mag de normale seinverlichting branden als treinbeweging.

Raymond.
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Raymond, bedankt voor je verdere uitleg / verduidelijking!
Re:Rangeer sein NS 1100.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Citaat van: mikeloper op donderdag 30 september 2010, 09:20:22
Bedankt heren voor het antwoord.
En als ik nu in plaats van het gloeilampje, drie LED's neem. is het dan een ander verhaal?

Dan zou ik dus de LED's in serie moeten zetten, een LED dus moeten aansluiten op de decoder via de paarse draad?
En dit aan beide kanten.

GR Mike

Ja dan wordt het een ander verhaal, ik zal even nadenken hoe je de boel dan kunt schakelen.
Het moet dan zodanig zijn geschakeld dat je de verlichting met F0 bedient en het rangeersein met de paarse of groene decoderdraad. Groen is F1 en Paars is F2.

Gr. Fred.
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2009

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Ik zou het zo doen:

Vanaf de paarse draad met ee diode naar de rechter onder led en een diode naar de rechter onder led aan de andere kant (dat zijn dan de rangeerlampen)
Vervolgens vanaf de witte/gele draad naar de overige leds en vervolgens vanaf die aansluiting een diode naar de rangeer led. Dan branden ze bij gewoon rijden alle drie (afhankelijk van de rijrichting) En als je dan gaat rangeren zet je f0 uit en f1 aan dan brand dus aan beide zeiden 1 lamp en kost het je maar 1 extra uitgang van je decoder

Groeten Jan Willem
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2007

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Citaat van: Marklindak op donderdag 30 september 2010, 21:05:20
Citaat van: mikeloper op donderdag 30 september 2010, 09:20:22
Bedankt heren voor het antwoord.
En als ik nu in plaats van het gloeilampje, drie LED's neem. is het dan een ander verhaal?

Dan zou ik dus de LED's in serie moeten zetten, een LED dus moeten aansluiten op de decoder via de paarse draad?
En dit aan beide kanten.

GR Mike

Ja dan wordt het een ander verhaal, ik zal even nadenken hoe je de boel dan kunt schakelen.
Het moet dan zodanig zijn geschakeld dat je de verlichting met F0 bedient en het rangeersein met de paarse of groene decoderdraad. Groen is F1 en Paars is F2.

Gr. Fred.

Eeeeh, volgens mij heb ik dat al uitgelegd.
Af fabriek reageert groen op f1 en paars op f2, maar bij een moderne decoder kun je iedere functieuitgang aan iedere gewenste functieknop koppelen. Geen enkel punt om beide uitgangen aan f1 of ieder andere fucntieknop te koppelen. Geen enkel punt om de twee uitgangen normaal rijrichtingafhankelijk te maken, maar bij het bedienen van f1 opeens permanent te laten branden. Dan gebruik je twee uitgangen, maar Mike schrijft nergens dat hij een uitgang ergens anders voor nodig heeft. Als je per se maar één uitgang wil gebruiken, dan maak je het nodeloos ingewikkeld.
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Ok bedankt heren,

Maar kan Janvis of Henkv er een simpel schematische tekening van maken?
alvast bedankt.

Gr Mike
Re:Rangeer sein NS 1100.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Citaat van: mikeloper op vrijdag 01 oktober 2010, 13:30:03
Ok bedankt heren,

Maar kan Janvis of Henkv er een simpel schematische tekening van maken?
alvast bedankt.

Gr Mike

Mike, ik moet even zoeken maar ik stuur wat op! Zal ik het zelf even in elkaar frutselen met stukjes elektronica die ik nog wel ergens heb.
Zal proberen dit in het weekend te doen!

Gr. Fred.
Re:Rangeer sein NS 1100.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Mike,

Ik heb een en ander uitgeprobeerd en mijn bedenksels werken dus ook.

Onderaan vind je een schema, je wilt van 3 LED's uit gaan en sluit de boel dan aan zoals in het schema. Je schakelt met de functie F0 dan de verlichting en met F1 de rangeer pit.

Als je F1 aan zet en F0 staat nog ingeschakeld dan zal alleen de rangeerpit branden. F1 uitgeschakeld en F0 aan dan zal de verlichting rijrichting afhankelijk branden.

Schema is voor 1 kant van de loc, andere kant identiek schakelen en de diodes van voor en achter met de kathode aan F1.

De esu decoder blauwe draad staat aangegeven, net zoals de witte en gele draad voor de voor en achterkant.
De weerstand van 200 ohm moet je even uitproberen of de waarde juist is, hoger en/of lager zal de enkele LED feller of minder fel laten branden.

Hopelijk kun je zo uit de voeten, ik heb nu ook iets voor mezelf wat ik nog uit moest zoeken!

Je hebt nu dus nog de F2 functie over die je voor iets anders kan gebruiken, geluid of zo.
Scheelt nu ook het instellen van CV's enz. en er is onder de kap ruimte genoeg dit in te bouwen.
De gebruikte diode hoeft niet heel zwaar te zijn, een zgn. blus diode voldoet wel.

Tekening hieronder is dus voor 1 frontzijde van de loc.
Gr. Fred.
Re:Rangeer sein NS 1100.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Citaat van: Marklindak op donderdag 30 september 2010, 09:07:57
Ow, nou heb ik iets verkeerds gezegd  :oops: :oops:, ik meende ergens in een draadje van Martijn  (Acido) gelezen te hebben dat de pit links onder gebruikt diende te worden.

Ik weet van niks :-P al is de discussie wel eens ontstaan over welke pit gebruikt moet worden, waarschijnlijk naar aanleiding van mijn bakkie:



Het is inmiddels wel duidelijk dat er geen regelgeving voor is die het bepaalt. Dat klopt wel weer met wat je in de praktijk ziet ;-)

De enige (ongeschreven) 'regel' die je zou kunnen aanhouden is wat MCN al zei: dat je een volwaardige lamp kiest als niet alle lampen volwaardig zijn, zoals bij ICM of het Bakkie hierboven.

Bij een 1100 vind ik persoonlijk, vanwege de vorm van de neus, de middenpit wel het mooiste staan. Om je een idee te geven hoe dat eruit gaat zien:


Bij deze loc is de originele lamp behouden en is de lichtgeleider doorgezaagd en afgeschermd. Een permanente aanpassing dus.

Hoewel ook dat een punt van discussie is, raad ik je aan om de 1100 relatief wit licht te geven. Zeker niet vol geel zoals bij bijvoorbeeld de 1300. De kleur licht die de Märklin 1100 standaard heeft, is precies de juiste!

Succes!

Martijn ;-)
Re:Rangeer sein NS 1100.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Martijn,

Je hebt hier precies verwoord wat ik mij meende te herinneren, ging inderdaad over jouw bakkie.

We zijn er met hulp van de machinisten dus wel uitgekomen denk ik zo!


Gr. Fred.
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2007

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Rechtsvoor en rechtsachter vind ik zelf het mooiste. Is op de locomotor in Stadskanaal ook mijn voorkeur ;-)
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Fred bedankt voor de tekening, ik zal zeker een paar foto's plaatsen als ik de loc ga ombouwen. maar eerst  beter soldeer gereedschap kopen.

@ Martijn, ik zat al te denken over het middelste/hoge sein.

Gr Mike
Re:Rangeer sein NS 1100.
gotischeboog
gast

Re:Rangeer sein NS 1100.
Er is wel degelijk een regel voor het rangeerlicht! Volgens het seinreglement 1975 moet het linker licht (gezien als je van buiten naar de lok kijkt) branden, zowel voor als achter. Ten tijde van de privatisering in de spoorwereld, zo'n ruim tien jaar geleden, en daarmee ook het vervallen van het seinreglemnt 1975, is het vrij om een licht te kiezen als er maar aan beide kanten van de lok één licht wordt gevoerd. Dus rijden op je modelbaan in een periode van voor 1998: rangeerlicht LINKSonder! 
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Citaat van: gotischeboog op zondag 03 oktober 2010, 11:10:05
Er is wel degelijk een regel voor het rangeerlicht! Volgens het seinreglement 1975 moet het linker licht (gezien als je van buiten naar de lok kijkt) branden, zowel voor als achter.

In mijn Seinregelement 1975 staat het er (nogmaals) zo: "een wit licht, zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde".

Met de nadruk op een!
Re:Rangeer sein NS 1100.
Spoorman
gast

Re:Rangeer sein NS 1100.
Als je op de site van Nico Spilt kijkt zie je nogal wat foto's waarbij willekeurige rangeerseinen gebruikt worden, zowel rechts als links.

Gr, Ben.
Re:Rangeer sein NS 1100.
gotischeboog
gast

Re:Rangeer sein NS 1100.
De tekst klopt dat er één licht zowel voor als achter gevoerd moet worden. Alleen wordt vergeten dat er in het sein reglement nr. 409 ook nog een tekening wordt bijgevoegd, zoals bij alle seinstanden trouwens, met het bedoelde licht. En dat is, zoals al gezegd, Linksonder als men buiten naar de lok kijkt. De foto's van Nico vermelden geen jaartal. Als je goed kijkt in wat oudere spoorboeken naar rangerende loks of lokomotoren dan is duidelijk te zien dat b.v. de sik een meestal mooi gepoetste brandende grote lamp linksvoor en linksachter voert.
(De seinstanden staan naast een geschreven tekst eveneens in de vorm van tekening. Bij b.v. een armhoofdsein staat de stand veilig ook getekend met de arm omhoog en is het dus niet de bedoeling om zelf maar een stand te kiezen!)
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2006

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Citaat van: gotischeboog op maandag 04 oktober 2010, 12:04:30
De tekst klopt dat er één licht zowel voor als achter gevoerd moet worden. Alleen wordt vergeten dat er in het sein reglement nr. 409 ook nog een tekening wordt bijgevoegd, zoals bij alle seinstanden trouwens, met het bedoelde licht. En dat is, zoals al gezegd, Linksonder als men buiten naar de lok kijkt. De foto's van Nico vermelden geen jaartal. Als je goed kijkt in wat oudere spoorboeken naar rangerende loks of lokomotoren dan is duidelijk te zien dat b.v. de sik een meestal mooi gepoetste brandende grote lamp linksvoor en linksachter voert.
(De seinstanden staan naast een geschreven tekst eveneens in de vorm van tekening. Bij b.v. een armhoofdsein staat de stand veilig ook getekend met de arm omhoog en is het dus niet de bedoeling om zelf maar een stand te kiezen!)
Ik ken het regelement nr 409 niet want ik heb alleen de jaartalen regelemten.
Is nr 409 het nummer van het 'plaatje'?
Ik heb even gezocht in mijn archief en vond als eerste het seinenboek uit 1995, en daar staat in op pag 9-1 (6e wijzigingsblad):
<quote>
Rangeerdelen
1. Bij rangeren voeren de rangerende krachtvoertuigen voor- en achterop één wit licht.
2. Een rangeerdeel bestaande uit reizigerdmaterieel, mag van perronsporen naar opstelsporen en omgekeerd dezelfde seinen voeren als een trein.
<einde quote>
Een paar pagina's verder (9-4 6e wijzigingsblad) staat een afbeelding met een trein met een wit licht wat in het midden brandt.
Nergens staat welke moet branden.
En als je het over een sik hebt, die heeft geen midden sein en daardoor pakken ze de makkelijkste kant (denk ik, ik heb nooit een sik gereden).
Groetjes
Raymond.
Re:Rangeer sein NS 1100.
gotischeboog
gast

Re:Rangeer sein NS 1100.
Ik heb het over het Dienstreglement bedoeld in Art 6 der Spoorwegwet Afdeling III genoemd Seinreglement (SR) goedgekeurd bij brief van de Minister van verkeer en Waterstaat, dd 29 december 1975 D.G.V./CS-2/V29514 inclusief bijgewerkte wijzigingen. Nr 406 staat voor sein 406, sein op een rangerend krachtvoertuig.
Het is inderdaad zo dat in 1994 het hierboven genoemde seinreglement is komen te vervallen en daarvoor in de plaats is door U genoemde seinenboek gekomen. Quote uit de site van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat: "Door de opsplitsing van de Nederlandse Spoorwegen in 1994 is het Seinreglement vervallen. De betekenis van de seinen werd opgenomen in het "seinenboek" dat werd uitgegeven door Railned".
Op 1 januari 2005 is de nieuwe Spoorwegwet in werking getreden en zijn alle seinen opgenomen in Bijlage 4 behorende bij de Regeling Spoorverkeer. Deze regeling is voor iedereen op internet beschikbaar. (www.ivw.nl)
En wat de Sik betreft: Deze heeft twee lampposities op de bufferbalk (voor en achter)en een klein plekje voor de uitlaat boven het frontrooster voor het plaatsen van een derde klein licht.
Groet Ad. Dus ik blijf erbij dat vóór 1994 bij rangeerbewegingen het licht linksonder behoort te branden, voor en achter.
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2006

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Wat je schrijft, lijkt duidelijk.
Ik ben begonnen in 1992 als machinist en op dat moment zou dus het oude regelement nog moeten gelden. Ik weet niks van dat een rangeersein op treinen links onder moet branden.
We hadden onze handboek al wel en daar stond deze tekst in.

Ik hoop dat er een oude machinist hier op kan reageren hoe het vroeger gevoerd moest worden.
Voor mij gevoel mag de lamp overal branden, omdat ik het seinenboek 1995 er niks meer over in staat en dat de foto een brande lamp in het midden laat zien.

Raymond.
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Citaat van: gotischeboog op maandag 04 oktober 2010, 15:59:33Dus ik blijf erbij dat vóór 1994 bij rangeerbewegingen het licht linksonder behoort te branden, voor en achter.

Wat jij wil. Iemand die de rechter- of middenpit gebruikt doet volgens mij niets fout. Maar jij blijft volharden in de linker. Ook niets mis mee....... :lol: :lol: :lol:
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2007

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Je licht is dus het in rijrichting rechtse licht. Aangezien je meestal ook rechts zit (of staat op de lmt), kun je zo nog een beetje zien wat er voor je gebeurt als het donker is. Dus wel een beetje logisch.

We bergen de losse lampen van de locomotor vaak binnen op, dus in dat geval is het rangeersein gewoon de beide middenpitjes ;)
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2007

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Citaat van: Marklindak op vrijdag 01 oktober 2010, 23:08:25Tekening hieronder is dus voor 1 frontzijde van de loc.
Gr. Fred.

Mooie oplossing.  :D
Re:Rangeer sein NS 1100.
Bij rangeren hoort aan bijde zijde het toplicht te branden, het linker en rechter zijn uit tijdens rangeren.

Groet rob Brautigam
Re:Rangeer sein NS 1100.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Citaat van: Rob B. op maandag 18 oktober 2010, 22:49:55
Bij rangeren hoort aan bijde zijde het toplicht te branden, het linker en rechter zijn uit tijdens rangeren.

Groet rob Brautigam

Ik zou even de rest van het topic lezen voordat je reageert... ;-)
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2009

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
In het huidige seinregelement staat over het rangeersein het volgende:

"Krachtvoertuigen en treinen waarmee op een emplacement wordt gerangeerd, voeren voor en achterop tenminste één brandend wit licht".

Dit wordt niet meer ondersteund door een afbeelding.
Overigens staat in de inleiding het volgende: "Afbeeldingen van seinen zijn voorbeelden bedoeld voor de beeldvorming. Er kunnen meerdere uitvoeringsvormen voorkomen".

Ook in het seinregelement 1975 gelden de afbeeldingen als voorbeeld.

Hieruit volgt elk frontsein als rangeersein gebruikt mocht/mag worden.

Overigens kan ik over de sluitseinen nog opmerken dat bij het oudere mat. de sluitseinen rood werden gemaakt dmv een rood glaasje welke in een draaischijfje gemonteerd was welke handmatig gedraaid moest worden.
Vooral bij de diesellocs 22/2300 en 24/2500 zonder derde frontsein werden deze glaasjes
uit een soort van niet meer gedraaid waardoor losse locs meestal met slechts 1 sluitsein reden. Het sein sluitsein rechtsboven werd dan niet gedraaid en ook niet ingeschakeld.
De bakkies (500/600) reden tijdens hun laatst jaren meestal met slechts 1 laag frontsein linksvoor waardoor bij rijden van een trein gereden werd met 1 laag sein linksvoor en de beide topseinen wit.
Alle seinen konden door het plaatsen van een rood voorzetglaasje ook gebruikt worden als sluisein.

Groeten: Frits Mcn sinds 1982.
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2023

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Hallo,

Na alle berichten alhier heb ik ook maar eens een 1139 omgebouwd naar LED verlichting, met rangeersein en sluitseinen.

Gebruikte LED-jes zijn 3 x 0603 warmwit voor de frontseinen en 1 x een 0805 rood voor de sluitseintjes.
De Esu lokpilot bood helaas niet de mogelijkheid om de sluitseinen schakelbaar te maken, 1 x functieuitgang voor rangeersein en je houdt er nog maar 1 over helaas, dus die schakelen mee met de rijrichting.

Verder zelf nieuwe lichtgeleiders gemaakt uit 2 mm transparant kunststof.
Goed, oordeel zelf;







En nog een paar foto's met wat minder licht in de omgeving;







Grt Peter
Re:Rangeer sein NS 1100.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Heel mooi gedaan Peter, ziet er goed uit!
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Ziet er inderdaad erg mooi uit. Mijn complimenten :D !!!

M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Rangeer sein NS 1100.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Ziet er mooi uit, maar heb je wellicht ook een paar plaatjes van de binnenkant.

John
Re:Rangeer sein NS 1100.
Mooi gedaan. En verbazend hoe goed de boom wortelt in het perron.
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2023

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Citaat van: Nobody op donderdag 28 oktober 2010, 15:27:49
En verbazend hoe goed de boom wortelt in het perron.

:mrgreen: :mrgreen:
Re:Rangeer sein NS 1100.
Lid sinds: 2023

offline
Re:Rangeer sein NS 1100.
Citaat van: VT601 op donderdag 28 oktober 2010, 15:15:48
Ziet er mooi uit, maar heb je wellicht ook een paar plaatjes van de binnenkant.

John

Jazeker, echter je ziet er niet zo heel veel, maar bij deze dan toch;





grt peter