Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail

Gestart door Blausee-Mitholz zaterdag 13 januari 2007, 00:25:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Ik heb een stuctureel probleem ontdekt bij stroomafname bij het slank engelswissel K-rail.
Het probleem blijkt altijd al bestaan te hebben maar de C90 decoders en Sinus motor hebben er geen last van.

De Re 460 omgebouwd met de 60760 decoder heeft er een chronisch probleem mee ook na de toevoeging van de anti "Altzheimer" schakeling.

Het probleem doet zich voor bij het berijden in gebogen toestand van het wissel. Rechtuit is geen probleem.

Het volgende is aan de hand..........................

Foto-1


Foto-2


Er is een positie waarbij de standaard sleper geen enkele puko raakt. De sleper is te kort voor de beide puko's A en C en bij B zit het gat.
Dus geen stroom en daar heeft de 60760 last van, de lok komt er langzaam rijdend er 100% nooit en never over. Loks met andere decoder wandelen zo door, het licht knippert wel even maar ze komen er wel over!

Er zij klik slepers waar het gat in het midden van de sleper niet is, deze komen er dus wel overheen.

Ik wil proberen onder de Re 460 een lang model sleper te plaatsen, dan moet de 60760 geen probleem meer hebben.
Echter een lang model sleper heb ik zo niet voor handen.

Eigenlijk vind ik dat dit soort structurele problemen niet voor zouden mogen komen. Ik vind het dan ook een manco van Märklin.

Mvg, Johan.

Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Hallo Johan,

Zelf heb ik geen slanke wissels, maar zo te zien, zou het inderdaad aan dat gat kunnen liggen.

Is het geen idee om dat gat op te vullen met soldeer?

Mvgr.  Charlie.
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Hallo Charlie,

nee het gat moet openblijven, want hier lopen de wielflenzen doorheen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Hallo Walter,

Ik bedoel uiteraard het gat in de sleper. :)
Dan heb je dus wel kontakt op die ene puko in het midden.

Mvgr.  Charlie
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
hallo,

ik probeer de korte sleper (7164) altijd te vervangen door een langere sleper (7185) na inbouw van een decoder. In veel gevallen gaat dat probleemloos. In enkele gevallen kan het uiteinde van de sleper kontakt maken met een as of koppeling(schroef) als hij omhooggedrukt word op de hoger gelegen puko's van een wissel. En zodoende dan kortsluiting maken. Is vaak eenvoudig op te lossen met een stukje plakband op de bovenkant van de sleper.

groeten, Martin



Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Ik heb genoeg hobbylocs door deze slanke engelse wissels zien rijden met een korte sleper op onze module baan. Ik denk eerder dat het een probleem is van de voeding van je slanke engelse wissel, vuil, of een bezetmelder er vlak bij in de beurt zit waardoor er minder massa is. En ja sommige loks haperen wel eens op dit type. Ook niet Marklinloks.

Maar waarschijnlijk en daar ben ik door mijn ervaring met m-rails achtergekomen is dat de druk op je slanke engelse wissel te groot is geweest, waardoor hij na verloop van tijd is gaan vervormen. Kijk hier zeker altijd na zeker als je dit soort engelse wissels tweedehands koopt.

Bij ons op de club is op deze manier zelf kortsluiting in een K slanke wissel gekomen en is deze helemaal doorgebrand op de plaats waar de kortsluiting ontstond. Gloeiend heet was de wissel op die plek en de bielzen waren gesmolten. Ook deze was tweedehands en zag er in eerste opzicht perfect voor de rest uit.

Reden de druk op de wissel was veel te groot.

Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Citaat van: Davy op zaterdag 13 januari 2007, 19:17:58
Ik heb genoeg hobbylocs door deze slanke engelse wissels zien rijden met een korte sleper op onze module baan.

Ik heb plantie van die loks Davy en als jij ze gezien hebt dan weet jij ook dat die loks klik-slepers hebben zonder gat in de midden. Inderdaad geen probleem, die komen er kruipend door want zonder gat in het midden missen ze de enige aanwezige puko niet.

Citaat van: Davy op zaterdag 13 januari 2007, 19:17:58
Ik denk eerder dat het een probleem is van de voeding van je slanke engelse wissel, vuil, of een bezetmelder er vlak bij in de beurt zit waardoor er minder massa is. En ja sommige loks haperen wel eens op dit type.

Ik dacht toch dat ik met mijn foto's en aanwijzing duidelijk ben Davy.

1- sleper te kort voor puko's A en C
2-  door het gat in het midden van de sleper mist de sleper  puko B op het moment dat hij hem juist niet mag missen.

Kortom er is dus geen enkele sprake van vervuiling of slechte voeding maar het totaal het kontakt missen van de sleper met de middenrail.

Juist de nieuwe digitale decoderset 60760 is blijkt voor dit soort stroomonderbrekingen uiterst gevoelig te zijn. Het slank engels wissel is in gebogen toestand met deze decoder op lage snelheid niet zonder horten en stoten te passeren met de 60760 decoder. De oudere C90 en Sinus decoders/aandrijving wandelen er bij lage snelheid er wel soepel overheen (kruipen kun je zo wie zo wel vergeten).

@Martin. Lees eerste bericht, daar opper ik lange sleper als oplossing echter die heb ik nog niet voor handen.

Optie voor Märklin zou zijn een sleper type te ontwikkelen waarbij een adapterje onder het draaistel geschtoeft wordt waarop een passen de sleper zonder gat op geklikt wordt. Dat ter vervanging van de standaard schroefslepers.

Mvg, Johan.

Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Nou ik heb ook een lok met een korte sleper en een gat in het midden en laat daar nu ook een hobbydecoder inzitten.

Ik heb een vraag gebeurd het bij elke slanke engelse wissel die je hebt. Gebeurd het ook als je die loc analoog laat rijden over die slanke engelse wissel.

Want die engelse slanke wissel bestaat al heel wat jaren en jouw type sleepcontact ook. En als het een groot probleem zou zijn, dan had ik jouw probleem wel vaker op flora tegengekomen.
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
De lengte van de sleper zegt kennelijk niet zo veel, wel of er wel of geen gat in de midden zit.
De standaard sleper van Märklin is 50 mm lang (die van de foto's hier boven.

Ik zit een beetje te experimenteren en haal de enige fluistersleper van Roco die ik heb onder een Roco lok vandaan en monteer die onder de Märklin Re 460. (Ik had er geen hoge verwachtingen van maar je moet toch wat verzinnen nietwaar.....) Die fluistersleper is 40 mm lang en wat denk je  :roll: de Re 460 lok met 60760 wandeld moeiteloos al kruipend door het slanke engels wissel heen. (mijn bek viel open van verbazing.....) Op de gehele modelbaan blijft hij nergens steken.
Ik denk trouwens dat de lange Roco fluistersleper van 56 mm beter onder dit draaistel past dan deze korte van 40 mm. Maar deze korte werkt zoals het behoord, dat blijkt wel.



Dus mensen de oplossing voor uw kontakt problemen met de 60760 decoder is de Roco fluistersleper  8)
Daar kan Márklin nog een puntje aan zuigen!

En inderdaad fluisterd de sleper ook nog want je hoort hem niet  :P :mrgreen:

Nu opjacht naar Roco fluisterslepers  8)

Mvg, Johan.
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Hoeveel locs heb ik al laten ombouwen met zo'n 60760 decoder. Ik geloof een stuk of drie en er komen er nog drie bij dit jaar. En van contact problemen heb ik nog geen last gehad.

Bovendien ligt het dus niet aan de lengte van de sleper. Zoals jij eerder aangaf.

Eerder ligt het aan de breedte van de sleper. Dus mocht de Marklin versie een beetje krom of schuin zijn dan heb je waarschijnlijk al een probleem.

En Marklin hoeft niets te leren want onder de marklin railbus zit ook zo'n type sleepcontact. 8) :lol:

Gewoon een sleper in een plastiek houder.

Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Nee Davy, iemand met techisch inzicht behoeft geen nader uitleg maar het bitje valt bij jou nog steeds niet en ik betwijfel of het ooit bij jou zal vallen...............

Het manco bij de standaard sleper t.o.v. het slanke engels wissel is dus de te korte lengte in combinatie met het gat] in de midden van de sleper. Daardoor mist de sleper het kontakt met de puko's. Dat is alles waar het om draait Davy!

De kortere Roco fluister sleper zonder gat blijkt perfect te werken, ondanks de kortere lengte. Breedte en scheef staan heeft hier niets mee te maken.

Mvg, Johan.
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
dag kruiswisselaars

Ook ik ben achter dit probleem gekomen sins ik digitaal rijd , analoog had ik nooit problemen .

En heb ook nog een oplossing , haal voorzichtig ijzertje los en sla bobbel plat op een bankschroef of iets anders wat niet mee geeft .

Kan zijn dat er misschien nog schuurpapiertje over heen moet en weer wat vlak gebogen moet worden ,maar mijn 212 kruipt nu wel met brandweer decoder die ook last heeft van alzheimer over me kruiswissels .

Had ook al als test roco fluistersleper ( de korte)  in huis maar zijn duur , en kunnen niet onder elke loc .

Heb nu links en rechts gezien dat op je op marklin sleper ook een stukkie messing strip kunt solderen dat het zelfde effect heeft als fluister sleper en dat gaat ik ook is een keer proberen .

groet ruud

Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Beste Ruud,

Dit probleem kwam ik jaren geleden ook tegen.
Gewoon het gat in de sleper dichtsolderen, is vrij eenvoudig te doen.

Mvg

Olivier
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Citaat van: Olivier77 op vrijdag 02 januari 2009, 00:58:18
Beste Ruud,

Dit probleem kwam ik jaren geleden ook tegen.
Gewoon het gat in de sleper dichtsolderen, is vrij eenvoudig te doen.

Mvg

Olivier

Heb ik nog niet geprobeerd al wel aangedacht maar dacht dat tin nogal snel zou slijten .

Maar is ook een idee dat wel .

Maar goed wil ook lawaai van sleper minderen dus ga strippie er is een keer onder solderen .
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
KLIK, misschien een aardig artikel. Twee vliegen in één klap.

Gr, Ben.
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Citaat van: spoorman op vrijdag 02 januari 2009, 23:33:14
KLIK, misschien een aardig artikel. Twee vliegen in één klap.

Gr, Ben.

Zeker een goed stukje Ben , ga ik toch eens proberen 8)

Mvg Gert
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
ja dat had ik dus ook gezien eerdaags is proberen
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Ik zie dat dit draadje al dateerd van 2007 maar ik had onlangs eenzelfde ervaring. Met kerst kreeg ik een Mehano HLD 77. Traag rijden over een engelse slanke wissel, afbuigend, viel de lok ook stil en ben ik tot dezelfde constatatie gekomen. Mijn oplossing is dus ook een fluister sleper eronder monteren.
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Dit plaatje kwam ik nog tegen, probleem met stroomafname slank K wissel bij korte slepers. De bouwer heeft een stukje 1,5mm2 draad gezet en aangesloten als extra puko.


bron Moba-tipps.de

Gr, Ben.
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 14 januari 2007, 00:47:27
De lengte van de sleper zegt kennelijk niet zo veel, wel of er wel of geen gat in de midden zit.
De standaard sleper van Märklin is 50 mm lang (die van de foto's hier boven.

Ik zit een beetje te experimenteren en haal de enige fluistersleper van Roco die ik heb onder een Roco lok vandaan en monteer die onder de Märklin Re 460. (Ik had er geen hoge verwachtingen van maar je moet toch wat verzinnen nietwaar.....) Die fluistersleper is 40 mm lang en wat denk je  :roll: de Re 460 lok met 60760 wandeld moeiteloos al kruipend door het slanke engels wissel heen. (mijn bek viel open van verbazing.....) Op de gehele modelbaan blijft hij nergens steken.
Ik denk trouwens dat de lange Roco fluistersleper van 56 mm beter onder dit draaistel past dan deze korte van 40 mm. Maar deze korte werkt zoals het behoord, dat blijkt wel.



Dus mensen de oplossing voor uw kontakt problemen met de 60760 decoder is de Roco fluistersleper  8)
Daar kan Márklin nog een puntje aan zuigen!

En inderdaad fluisterd de sleper ook nog want je hoort hem niet  :P :mrgreen:

Nu opjacht naar Roco fluisterslepers  8)

Mvg, Johan.
weet iemand wat de langste sleper van roco is?
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Die op de foto is een korte 42mm, de lange is 56mm.

Gr, Ben.
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Citaat van: spoorman op zondag 04 januari 2009, 20:09:32
Die op de foto is een korte 42mm, de lange is 56mm.

Gr, Ben.
en wat zijn de marklin maten?
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
TjoekTjoek,

Pak je trein en een duimstok. :D
Ik ben geen zoekmachine en M* heeft tig verschillende slepers. :wink:

Gr, Ben.
Re: Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
haij haij .

Ik heb een aantal foto's van mijn eigen versie van de fluister sleper om mijn topic gezet , werkt perfect .

En zo is ook kruiswissel probleem opgelost .


http://forum.3rail.nl/index.php?topic=12601.0#bot

groet ruud
Re:Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
*** De informatie die in dit draadje staat, is nu óók beschikbaar in de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :

Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie beter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes.

Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar

John, 3railforum Wiki Medewerker
Re:Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Hallo iedereen,

Ik lees zo dit draadje en ontdek bij mijn engels wissel (2275) ook een contactprobleem echter dit zit niet in de puko's maar in de massa. Korte locs komen niet over het kruis heen daar Märklin het kruis niet van massa heeft voorzien. Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb gezien dat als je het kruis gaat voorzien van massa dan komt de sleper ertegenaan als de loc over een kruisgedeelte rijdt. Bij de nieuwe wissels 22715 en 22716 heeft Märklin extra puko's geplaatst en de middenrails stroomvoerend gemaakt. Als je dat in het verleden deed bij een 2271 dan kwam de sleper tegen de massa aan en veroorzaakte kortsluiting. Ik vraag me dus nu af of Märklin zijn toekomstige engels wissel zo gaat maken dat het kruis ook massa heeft.

Groet, Jasper
Re:Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
Ik merkte dat destijds ook.....massaprobleem...niet bij rechtdoor maar afslaand. Wanneer je bv extra massa aan de lokbuffer hing wilde ie weer verder.

Greetz Seb  :)
Re:Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail
.???? Extra massa? Het probleem hier is juist de middenrail...... Wat voor probleem heb jij dan?
Re:Stroomafname probleem slank engelswissel K-rail

Heb die betreffende baan niet meer liggen en gebruik op mijn huidige baan dan ook geen engelse wissels meer omdat het tevaak problemen gaf. Treinen, zeker de kleinere, bleven vaak stilstaan bij langzaam rijden omdat ze iets werden opgetild bij het puntstuk. En dan krijg je de situatie dat er geen goed contact met de wielen bleef. Met metalen rijtuigen erachter werd het probleem minder maar losse loks was dus vaker een probleem. Heb van alles geprobeerd aan de wissels zelf te veranderen maar was niet echt een oplossing. Maar zoals gezegd, nu geen engelse wissels meer !!!!

Greetz Seb  :)