Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

kapotte k83 poort?

Gestart door Wijbe dinsdag 28 september 2010, 22:27:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
kapotte k83 poort?
Hey,

Ik heb een aantal aandrijvingen die niet schakelen door een k83. Maar wel door het analoge aansluitschema (met witte kastjes). Hoe kan dit? (ik schakel met de ecos 1, staat ingesteld op 250ms).

Verder zijn er bij een aantal k83 wil de wissel maar 1 kant op schakelen. Niet de andere kant. Net of de rode of de groene aansluiting kapot is. Iemand hier een idee over?

Groetjes,
Wijbe
Re:falende aandrijvingen en k83
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:falende aandrijvingen en k83
Hoi Wiebe,

Ik heb dezelfde ervaring. Ik heb eerst de K83 van Marklin vervangen door een SwitchPilot van ESU, maar dit was slechts een tijdelijke aanpassing. Het gaat nu nog vaak mis. Ik ga alles vervangen door wisselmotoren.

Het ligt aan de spoelen en de afschakelmechanismen in de wisselaandrijvingen.

Groet,
Bert
Re:falende aandrijvingen en k83
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re:falende aandrijvingen en k83
Hoi!

Bij mij gaan de k-wissel aandrijvingen ook als broodjes! 4 stuks in de afgelopen weken en dat binnen 3 jaar. Na het vervangen werkt het weer. Meestal wil de wissel idd nog maar 1 kant op.
Volgens mij is het niet de K83.
Ik gebruik mijn voorraad op in het schaduwstation. De hoofdbaan ga ik binnenkort mee beginnen en daar ga ik meteen kijken naar servo's.

Geluk er mee.

Hugo
Re:falende aandrijvingen en k83
@ Wijbe,
Over de haperende wisselaandrijvingen (74490) is hier al heel veel geschreven. Het ligt niet aan de K83, Switchpilot of 74460 (of welk andere schakeldecoder). Het ligt aan de aandrijvingen. De afschakelingen hierin dienen te worden verwijderd. Ik heb dat met zo'n beetje al mijn aandrijvingen al gedaan en naar volle tevredenheid. Nadien werkt het schakelen feilloos. Ik rijd met Koploper.

@ Bert,
Wat bedoel je met wisselmotoren? servo's?

Groet,
JH
Re:falende aandrijvingen en k83
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:falende aandrijvingen en k83
Citaat van: tikker op woensdag 29 september 2010, 09:50:20
@ Wijbe,
Over de haperende wisselaandrijvingen (74490) is hier al heel veel geschreven. Het ligt niet aan de K83, Switchpilot of 74460 (of welk andere schakeldecoder). Het ligt aan de aandrijvingen. De afschakelingen hierin dienen te worden verwijderd. Ik heb dat met zo'n beetje al mijn aandrijvingen al gedaan en naar volle tevredenheid. Nadien werkt het schakelen feilloos. Ik rijd met Koploper.

@ Bert,
Wat bedoel je met wisselmotoren? servo's?

Groet,
JH

De haperene wisselaanddrijvingen dien ik waarschijnlijk omte solderen :(

maar ik heb het gevoel dat van de k83 van nummer 4 de groene aansluiting kapot is. Hij schakeld alleen via de rode. Hoe kan dit?
Re:falende aandrijvingen en k83
Draadjes al een keer omgewisseld? zo ja, ook met andere wissels (of beter: aandrijvingen) even op dezelfde uitgangen proberen, ook dan nog fout?: dan is er iets mis met de k83... Rest dan het openmaken vd k83 en fout herstellen of gewoon weggooien... c.q. die aansluiting niet meer gebruiken.... :P
Re:falende aandrijvingen en k83
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:falende aandrijvingen en k83
Op de uitgangen waar een stekker op zit, die doet het niet.



Uploaded with ImageShack.us
Re:falende aandrijvingen en k83
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:falende aandrijvingen en k83
Citaat van: tikker op woensdag 29 september 2010, 14:24:44
Draadjes al een keer omgewisseld? zo ja, ook met andere wissels (of beter: aandrijvingen) even op dezelfde uitgangen proberen, ook dan nog fout?: dan is er iets mis met de k83... Rest dan het openmaken vd k83 en fout herstellen of gewoon weggooien... c.q. die aansluiting niet meer gebruiken.... :P

draadjes omgewisseld. steeds getest met een aandrijving die het goed doet.
3 decoders doen het top. alleen deze 3 dus niet.
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:kapotte k83 poort?
Het lijkt er inmiddels op dat een microswitch kapot is van de k83. Heeft iemand dit ooit gehad? Weet iemand of je deze kunt vervangen?

Groetjes, Wijbe
Re:kapotte k83 poort?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:kapotte k83 poort?
Citaat van: wijbe op woensdag 29 september 2010, 22:01:07
Het lijkt er inmiddels op dat een microswitch kapot is van de k83. Heeft iemand dit ooit gehad? Weet iemand of je deze kunt vervangen?

Groetjes, Wijbe

Hoi Wijbe.
Dat zal ongetwijfeld wel kunnen.
Maar indien hier een K83 van mij bij zit dan krijg je gewoon een nieuwe, de oude gaat retour leverancier en wordt gecontroleerd op eventuele mankementen.

Laat maar even horen of dit het geval is.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:kapotte k83 poort?
Hey albert Jan,

Helaas niet. Heb ze overgekocht van Aart, die heel goed is door me nog 1 op te sturen, Aart mijn dank hier voor.
Ga wel proberen ze te maken. Maar eerst eens de onderdelen er voor zoeken. Het is namelijk wel heel vreemd dat er iets niet werkt.

Groetjes,Wijbe
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:kapotte k83 poort?
gewoon een uitgangstor (transistor) die defekt is.Heb er hier ook enkele.Deze week nog eentje gehad.2 nieuwe torretjes insolderen en alles werkt weer.Meestal is het gewoon een zeer korte kortsluiting en die dingen gaan er door als boter op een heet vuurtje.Ik hou er momenteel gewoon 2 op reserve.Vervangen ,instellen en je kan weer verder.
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:kapotte k83 poort?
Citaat van: bellejt op donderdag 30 september 2010, 19:33:53
gewoon een uitgangstor (transistor) die defekt is.Heb er hier ook enkele.Deze week nog eentje gehad.2 nieuwe torretjes insolderen en alles werkt weer.Meestal is het gewoon een zeer korte kortsluiting en die dingen gaan er door als boter op een heet vuurtje.Ik hou er momenteel gewoon 2 op reserve.Vervangen ,instellen en je kan weer verder.

Heb je misschien hier een foto van welke het is? En waar die dingen zijn te bestellen?
Dit kan me namelijk zeer goed helpen!!!
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2008

offline
Re:kapotte k83 poort?
conrad ?
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:kapotte k83 poort?
Citaat van: huub op donderdag 30 september 2010, 20:40:06
conrad ?

Goed idee, nu nog even wete om welke onderdelen het gaat :lol:
Re:kapotte k83 poort?
de Hoeve
gast

Re:kapotte k83 poort?
kijk eens in de wiki, schakelen met een CDU-schakeling. transistoren kunnen er slecht tegen om een spoel te schakelen. door een CDU aan je K83 te koppelen ben je van het probleem verlost.

maar ook de eindafschakelingen kunnen er slecht tegen. als je die verwijdert kunnen ze ook niet meer stuk gaan.

ik neem aan dat er in een K83 wel blusdiodes zitten? als die stuk gaan heb je de poppen aan het dansen en zijn je transistoren onbeschermd.

groeten,
Hessel.


Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:kapotte k83 poort?
Ik heb geen verstand van deze zaken helaas. Ik neem aan dat de uitgangstor (transistor) stuk is, aangezien 3 stuks nog wel werken en 1 poort niet. Daarom hoop ik dat ik deze onderdelen ergens kan kopen. Solderen lukt wel.
Re:kapotte k83 poort?
de Hoeve
gast

Re:kapotte k83 poort?
ik snap het, maar de cdu is geen vervanging of zo iets, het is de bescherming van je K83.

dit soort schakelingen zou er eigenlijk in moeten zitten, maar voor de goedkoopte worden ze vaak weggelaten.

sterker, sommige merken, hebben het al wel (ik weet alleen niet welke).

dus als je niet steeds met defecte K83 wil zitten, moet je een cdu-achtige schakeling toevoegen en de eindkontakten van je wissels doorsolderen.

succes verder, die torren is inderdaad de eerste stap.

Hessel.
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:kapotte k83 poort?
Hey,

Dit ga ik denk ik eerst niet doen. Aangezien je dan de wisselaandrijvingen moet 'vernielen' zodat de terugmelding niet meer werkt. En dit wil ik behouden aangezien ik nog witte bakjes met led's gebruik. Verder lijkt het me vreemd dat ik vaak met defecte k83 kom te zitten. Ik heb er 3 goede, en 3 kapotte. Heb ze goed aangesloten, geen kortsluiting gehad. Dus is waarschijnlijk eerder gekomen (sorry Aart).

Dus als ze eerst te repareren zijn is het goed!
Nu nog op zoek naar die torren.

Wijbe
Re:kapotte k83 poort?
Spoorman
gast

Re:kapotte k83 poort?
Wijbe,

Op de transistor staat vaak een typenummer gedrukt.

Gr, Ben.
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:kapotte k83 poort?
Hey,

zou dat:

zetix
zds1002

kunnen  zijn?

groetjes, Wijbe
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:kapotte k83 poort?
Ik heb ze ook bij bosjes gehad, defecte K83's. Inmiddels staan er een aantal Viessmann-vervangers op de baan en de problemen zijn opgelost daarmee. Maar de defecte K83's kan ik wellicht dan ook wel weer reanimeren op die manier.
Kortom: ik ben ook wel benieuwd...  :lol:
Re:kapotte k83 poort?
De transistoren die in de K83 gebruikt worden zijn van het type BD680.
Op de print zijn tevens blusdiodes aanwezig.

Mvg,
Peter
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2008

offline
Re:kapotte k83 poort?
In het schema hier staat Bd682......
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:kapotte k83 poort?
schema reeds via PM doorgestuurd.Wat is het leuk als je die oude schema's hebt op je HDD staan hé.Origineel te krijgen via PM.
Re:kapotte k83 poort?
Re:kapotte k83 poort?
In SMD uitvoering is het een ZDS1002 (Dual-Darlington-NPN-Transistor in SO-8 behuizing)

Mvg,
Peter
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:kapotte k83 poort?
zoals ik nu begrijp heb ik het schema van bellejt, is die van de oudere 'k83' en met de zds1002 is het de nieuwe?

Groetjes,  Wijbe
Re:kapotte k83 poort?
Hallo Wijbe,

Citaat van: wijbe op donderdag 30 september 2010, 23:49:42en met de zds1002 is het de nieuwe?
Dat is de SMD uitvoering.

Mvg,
Peter
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:kapotte k83 poort?
de SMD uitvoering is op de volgnde foto de 2 onderste decoders?
Re:kapotte k83 poort?
Citaat van: wijbe op donderdag 30 september 2010, 23:52:30dat zijn op de volgende foto, de 2 onderste decoders:
Juist.

Mvg,
Peter
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:kapotte k83 poort?
Hey bedankt,

Weet je ook waar deze te vinden zijn? op conrad kan ik ze 'nog' niet vinden  :(

Groetjes,
Wijbe
Re:kapotte k83 poort?
Nee, dat weet ik niet.
Een (Duitse) collega van mij heeft ze ooit voor me besteld gehad bij de Firma Weisbauer in Dortmund.

Mvg,
Peter
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:kapotte k83 poort?
Ok, weet je ook wat deze onderdelen ongeveer kosten? :)
Re:kapotte k83 poort?
Citaat van: wijbe op vrijdag 01 oktober 2010, 00:11:44Ok, weet je ook wat deze onderdelen ongeveer kosten? :)
Ong. 1 Euro per stuk.

Mvg,
Peter
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:kapotte k83 poort?
Citaat van: Freak op vrijdag 01 oktober 2010, 00:20:24
Citaat van: wijbe op vrijdag 01 oktober 2010, 00:11:44Ok, weet je ook wat deze onderdelen ongeveer kosten? :)
Ong. 1 Euro per stuk.

Mvg,
Peter

Geweldig. Deze onderdelen maar eens gaan opzoeken.

voor de NIET smd uitvoering is het volgende onderdeel de juiste:
BD682?


Groetjes, Wijbe
Re:kapotte k83 poort?
Citaat van: wijbe op vrijdag 01 oktober 2010, 15:00:38voor de NIET smd uitvoering is het volgende onderdeel de juiste:
BD682?
Als er op de transistor BD682 staat is dat de juiste.

Mvg,
Peter
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:kapotte k83 poort?
50 ct voor de BD hier te Aalst.
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:kapotte k83 poort?
Citaat van: Freak op vrijdag 01 oktober 2010, 16:24:28
Citaat van: wijbe op vrijdag 01 oktober 2010, 15:00:38voor de NIET smd uitvoering is het volgende onderdeel de juiste:
BD682?
Als er op de transistor BD682 staat is dat de juiste.

Mvg,
Peter


Op de mijne staat BD680, dan moet dit de juiste zijn?
Re:kapotte k83 poort?
Citaat van: wijbe op vrijdag 01 oktober 2010, 18:05:28Op de mijne staat BD680, dan moet dit de juiste zijn?
Dan neem je een BD680.

Mvg,
Peter
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:kapotte k83 poort?
Wat zou het verschil zijn?

Groetjes, Wijbe
Re:kapotte k83 poort?
Citaat van: wijbe op vrijdag 01 oktober 2010, 21:31:48Wat zou het verschil zijn?
BD680 is een NPN darlington transistor
BD682 is een NPN darlington transistor

Gewoon even Googlen.  :lol:

Mvg,
Peter
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:kapotte k83 poort?
En voor iemand die alleen snapt dat ze er op moeten, en moeten doen, omdat anders het niet werkt. Maakt het geen verschil uit? :lol:

Groetjes, Wijbe

(die op zoek gaat naar BD680 en zds1002)
Re:falende aandrijvingen en k83
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:falende aandrijvingen en k83
Citaat van: tikker op woensdag 29 september 2010, 09:50:20
@ Bert,
Wat bedoel je met wisselmotoren? servo's?

Groet,
JH
Hoi JH,

Ik bedoel echte motoren, n.l.Tortoise van de firma Circuitron uit USA. Deze bewegen de wissel heel langzaam om. Als je de motor op 5 volt zet, duurt het wel 1 minuut, voordat de wissel om is. De motor heeft ook 2 schakelkontakten, die je voor diverse doeleinden kunt gebruiken, b.v. bezetmelding, etc.

De maximale spanning op de motor is 20 volt en minimale ongeveer 5 volt. Er is geen afschakeling nodig, want de motor kan voortdurend aan blijven zonder schade.

Ze zijn erg betrouwbaar, want in sommige modules van meer dan 15 jaar oud zitten motoren, die nog steeds goed functioneren, dus heel erg betrouwbaar.
De motoren kosten ongeveer 20 euro per stuk.

Het enige nadeel is de grootte, want ze zijn ongeveer 4 bij 4 bij 6 cm, maar ze kunnen direct onder de plaat geschroeft worden om de wissel aan te drijven. Ik boor meestal een heel klein gaatje in de plastic dummy puko tussen de wisseltongen en drijf zo de wissel aan. Dit gaat niet bij de oude slanke wissels, want dan gaat het puntstuk niet mee. Daar moet de standaard plek gebruikt worden, meestal met een klein lipje naast de wissel.

Groet,
Bert
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:kapotte k83 poort?
Wel juiste info geven aub : BD680/BD682 zijn BEIDEN PNP transitoren.Enkel hun mogelijke werkspanning verschilt.Ze hebben complementairen nl BD679/BD681.Deze zijn dan NPN met idem karakteristieken.
Re:kapotte k83 poort?
Citaat van: bellejt op zaterdag 02 oktober 2010, 00:29:19
Wel juiste info geven aub : BD680/BD682 zijn BEIDEN PNP transitoren.
Klopt.

Mvg,
Peter
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2007

offline
Re:kapotte k83 poort?
Hallo allemaal,

interessante link. Ik ben nu ook trotse bezitter van een originele Marklin K83 decoder. Oude type waar nog de oude stekkertje in gaan.

Er is bij mij een poort stuk en heb de kapotte Tor geïdentificeerd.
Ik kom er alleen nog niet uit welk type het is.

De tekst op de Tor is:  u5  en  C876

Kan iemand hij hier verder mee helpen?
Is dit ook een PNP transistor?

zie reacties graag tegemoet..

Jeroen
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:kapotte k83 poort?
zou normaal ook een BD680/682 moeten zijn.Verder gevonden:

von dem Decoder k83 gab es im Laufe der Zeit (ca. 23 Jahre) mindestens 3 verschiedene Ausführungen. Die 1. hatte als Leistungstransistor einen SR 60 Darlington für 800 mA Kollektorstrom,das ist ein kleiner Plastikzylinder mit einer abgeflachten Seite mit Beschriftung und 3 Drahtbeinchen unten dran, die nächste Variante hat einen Leistungsdarlington-Transistor BD 680, sein Gehäuse ist flach, auf der Rückseite ein Blech, die Beinchen haben einen rechteckigen Querschnitt und der verträgt schon mal 1,5 A dann 3. die Bauform mit SMD-Bauteilen.
Re:kapotte k83 poort?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:kapotte k83 poort?
Hey,

Ik heb ze bij conrad besteld, en een bd680 gebruikt om te repareren. Werkt perfect!