Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Analoge Besturing Schaduwstation

Gestart door Mens maandag 27 september 2010, 10:46:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoge Besturing Schaduwstation
Mede rail fanaten,

ik lees met belangstelling alle baanontwerpen, en probeer zo inspiratie op te doen voor mijn nieuwe baan. Echter aangezien ik rijd met m-rails en 100 % analoog, vraag ik me af hoe je dan omgaat met een schaduwstation. Ik neem aan met het stroomloos schakelen van baanvakken d.mv. een aantal relais? Alleen aangezien het een schaduwstation is , zie je de treinen niet staan. Of moet je wel digitaal, als je een schaduwstation wil? Waar kan ik hier iets over vinden?

groetjes,

Ton
Re:Analoge Besturing Schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Analoge Besturing Schaduwstation
Kijk even op deze site, misschien heb je er wat aan:
http://modeltreinbaan.nl/?p=1895

En anders kan je dit draadje even doorlezen:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24482.0

Groet, Lesley
Re:Analoge Besturing Schaduwstation
hallo marklinmannen:
ik rij nog met metalen railsen digitaal wisselstroom.
kan geen schaduwstation bedenken voor ongeveer 20 locĀ“s.
heeft iemand misschien een tekening of voorbeeld van zo'n station. ik hoor graag van jullie.

b v d john.
Re:Analoge Besturing Schaduwstation
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Analoge Besturing Schaduwstation
zoek eens onder "analoog schaduwstation.PS: een relais is gewoon een sein zonder lichtjes.
Re:Analoge Besturing Schaduwstation
Een schaduwstation voor 20 loc's dat is al heel wat. Hoe groot ga jij je baan maken?
Re:Analoge Besturing Schaduwstation
om je een ideetje te geven van wat je zou kunnen proberen (inclusief keerlus)

(deze is met 12 sporen maar je kan natuurlijk blijven uitbreiden aan de linkerkant.)

PS: ik weet dat de aansluiting op de keerlus niet perfect is, maar het is maar een snelle schets.
Re:Analoge Besturing Schaduwstation
het stroomloos maken van sporen om treinen stil te zetten of te parkeren kan simpel door de middenleider van die sporen te isoleren (met stukje papier) en afzonderlijk te schakelen (van stroom te voorzien) met een schakeltableau van Marklin (of een standaard electrische schakelaar te krijgen bij de electriciteits- of electronica-zaak). Mijn baan is helemaal zo geregeld. Ik heb zelfs een eindstation waar treinen kop maken en de a- kant en b- kant van elk stations-spoor elk met eigen schakelaar gevoed wordt. Dan kan een achterblijvende loc blijven staan nadat een getrokken trein in omgekeerde richting gaat rijden met een andere loc aan de andere kant.

wil je wat automatiseren hierin met schakelrails oid, gebruik dan seinen, of beter nog*, relais.

groet
willem

* seinen in een schaduw station een beetje zonde. vandaar
Re:Analoge Besturing Schaduwstation

In het draadje over mijn baan  (zie onderaan) wordt een analoge besturing omschreven voor een schaduwstation van 4 sporen. Is uit te breiden voor meer sporen. Het verhaal is ook terug te vinden in de Wiki.